Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: OleJA på mandag 09. september 2013, klokken 17:52
Må inrømme at jeg synes dette virker litt svada også. Det er en IP forbindelse som opprettes til bilen over 3G nettet, ikke en telefonsamtale, dette er uavhengig av telefonnr. Datatrafikk trenger derfor ikke et telefonnummer.

Nja, med når bilen sover så "legger den på røret" vel, og mister kontakten? Eller, prøv å få kontakt med din hjemmepc fra mobilen din når du er på tur når ADSL modemet er avslått (om du har ADSL vel å merke :p )?

Så løsningen må så vidt som jeg kan se altså være at man må kontakte bilen på det andre sim-kortet (dersom det har ett telefonnummer) eller over wifi, og få den til å "vekke" enheten uten nummer for å få etablert en IP adresse man kan kontakte, eller sørge for at den ikke går så dypt ned i søvn at den dropper nett-forbindelsen i utgangspunktet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Milzit

#121
Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 17:33
En oppklaring rundt appen.

Bilene i Norge har simkort uten telefonnummer, og kan dermed ikke kalles opp når bilen er i sleep. Dette er grunnen til at vi ikke får kontakt med bilene våre led mindre den lader aktivt. Dette er pgså grunnen til at appen ikke er sluppet i Europa enda.

Infoen er "rett" og fra troverdig kilde i Tesla.

Forøvrig opplever jeg ingen feil, bortsett fra at lading med Schuko ikke fungerer hver gang.
Jeg prøvde nå mens bilen stod på lading og det fungerte nå! :) Det eneste er at det går utrolig tregt, men det er vel pga at det nesten ikke er dekning i garasjen.

Før fikk jeg bare "No linked vehicle" og jeg har også skrudd remote av og på etter råd her. Skal teste senere om jeg får kontakt når den ikke lader.

;D


TS

Sitat fra: GRS på mandag 09. september 2013, klokken 17:48
Har ikke lest gjennom alle innlegg, men reagerer med undring på at det er problemer med vanninntrengning. Akkurat dette må en ELBIL-produsent ha ekstremt god kontroll på, siden konsekvensene er vesentlig større enn på en hvilken som helst annen bil.

Mye av elektronikken ligger vel lavt i bilen? Hvordan er kontrollen med vann ellers, og OM det kommer inn? Det vil si inntrengning der man ikke ser det? Finnes det varslingssystemer/sensorer? Man aner jo ikke hvilke "ruter" vannet følger, men vet egentlig bare at det ender på de laveste punktene, eller samler seg i "feller" som dessverre designere er altfor flinke til å lage/overse. Det vanlige folk vil reagere på er KUN inntrengning man ser eller evt. hører. Den "skumle" inntrengningen vil gjerne komme der man ikke merker den.

Vann + elektronikk er (selvsagt) fy fy i normale biler. I en elbil bør det være ekstremt sjelden, og i Tesla burde det ikke vært et eneste tilfelle om det ikke var opplagte skader/produksjonsfeil. Disse burde da vært oppdaget i kvalitetskontrollen, så biler med slike problemer skal uansett ikke slippe ut av fabrikken. Det er iallefall min mening. :)

Håper Tesla har/får kontroll på dette. Det er nettopp slike ting som kan snu positiviteten i markedet, og det burde ikke vært noe tema i hele tatt....

Jeg er bare delvis beskymret for vanninntrenging, da jeg tror de det gjelder har feil på enkeltkomponter som panotak etc eller transportskade
Bakluka er uansett en helt egen kroppsdel av bilen..

At problemet mye farligere her enn andre biler er jeg ikke så sikker på, da batteripakke og drivlinje er helt adskilt.
Elektronikk er utfordringen, men det er det også på fossile biler og en av mine forrige hadde "hjernen" under teppet på førerplassen ble det sagt
 
Selv hadde jeg problemer med vanninntrenging og vet hva slags langtidskonsvenser dette kan få. (usynlig korresjon innenfra, mugg/sopp, skadet elektrisk og elektronisk anlegg med periodiske feil etc) 
 
Min S kommer ikke til å stå i oppvarmet garasje, så slikt kan få uante konsekvenser når kuldegradene setter inn. Vannet tørker aldri , det fryser og ekspanderer. 
 
Dette har jeg poengtert ovenfor TM , og jeg kommer etterhvert til å demontere noe enkelte steder i bilen hvor vann kan samle seg for å ta en kontroll .   


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

petersv

#123
Sitat fra: OleJA på mandag 09. september 2013, klokken 17:52
Sitat fra: petersv på mandag 09. september 2013, klokken 17:33
En oppklaring rundt appen.

Bilene i Norge har simkort uten telefonnummer, og kan dermed ikke kalles opp når bilen er i sleep. Dette er grunnen til at vi ikke får kontakt med bilene våre led mindre den lader aktivt. Dette er pgså grunnen til at appen ikke er sluppet i Europa enda.

Infoen er "rett" og fra troverdig kilde i Tesla.

Forøvrig opplever jeg ingen feil, bortsett fra at lading med Schuko ikke fungerer hver gang.
Må inrømme at jeg synes dette virker litt svada også. Det er en IP forbindelse som opprettes til bilen over 3G nettet, ikke en telefonsamtale, dette er uavhengig av telefonnr. Datatrafikk trenger derfor ikke et telefonnummer.

Får dere kuntakt med en 'sovende' bil som står koblet mot et wifi nett?
Det er nok ikke svada, men fakta. Heldigvis jobber de med saken.

Alt under her er spekulasjon og kun basert på min kvalifiserte gjetning:
Det er to måter å løse dette på med TCP/IP, enten holde en socket åpen hele tiden som du foreslår, eller polle fra bilen med jevne mellomrom. Førstnevnte er ikke gunstig siden man ikke kan sove, den siste ugunstig pga. av at reponstid kommer til å bli katastrofal hvis man vil spare litt strøm.

I prinsippet skulle det ikke være noe i veien med å holde radio-logikken kjørende (noe jeg tror den er også) men det gjelder kun SMS osv. (som på din smarttelefon.) Det ville også gått mye datatrafikk som er unødvendig for å holde liv i linken.

Selvfølgelig er det ikke snakk om store mengder strøm sett i forhold til resten av bilen, men det er slik de designet det i usa, siden de kunne vekke bilen via SMS.

EDIT: Og nei, får ikke kontakt med den sovende bilen min når den er på wifi.

Elmo

#124
Sitat fra: OleJA på mandag 09. september 2013, klokken 17:52
Det er en IP forbindelse som opprettes til bilen over 3G nettet, ikke en telefonsamtale, dette er uavhengig av telefonnr.
Datatrafikk trenger derfor ikke et telefonnummer.

Og det var da du tok så rysligen fel (som Kolingen sa).
For at et SIM-kort skal fungere og komme på nett må det knyttes til et telefonnummer (MSISDN) i "HLR" (for 2G/3G) og i "HSS" hos operatøren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JohanH

Angående "vanninntrengning" og at vann skulle samle seg opp ulike steder:

Jeg vasket bilen svært nøye idag, og var på ingen måte forsiktig med bruk av høytrykksspyler fra masse ulike vinkler overalt rundt bakluke og frunk (gjorde dette med vilje) og har ikke opplevd noe som helst inntrengning eller oppsamling av vann. Det eneste var at det dryppet noen dråper ned på sidene da jeg åpnet bakluken.

Ellis

Sitat fra: Elmo på mandag 09. september 2013, klokken 21:03
Sitat fra: OleJA på mandag 09. september 2013, klokken 17:52
Det er en IP forbindelse som opprettes til bilen over 3G nettet, ikke en telefonsamtale, dette er uavhengig av telefonnr.
Datatrafikk trenger derfor ikke et telefonnummer.

Og det var da du tok så rysligen fel (som Kolingen sa).
For at et SIM-kort skal fungere og komme på nett må det knyttes til et telefonnummer (MSISDN) i "HLR" (for 2G/3G) og i "HSS" hos operatøren.

Ser at det er mye forvirring rundt mobilnettet her. Uten å ha peiling på Tesla, men peiling på mobilnett kan jeg si følgende, det er garantert et IMSI knyttet til simkortet (ICCID) og for å gjøre det enklere er det knyttet et MSISDN til dette IMSI ( Ingen husker 15 siffer). Så det er nok et MSISDN knyttet til simkortet. Det er mulig å sende meldinger til alle simkort, men det krever at man har rett utstyr og kjenner til krypteringsnøkkelen. En kan sende OTA meldinger (over the air), og oppdatere eller "vekke" simkortet. Hva som er problemet vet jeg ikke, men jeg er sikker på at det er MSISDN (i alle fall IMSI) knyttet til kortet, uten det ville det ikke vært mulig å sette opp trafikk i nettet. Telefonenheten har forøvrig også et IMEI.

Men to spm: Det er helt utrolig om bilene bare har 3G, det har vel 4G (LTE)?  Er det noen som vet hvem som har levert simkortene i Europa? Telenor Connexion kanskje? Det er de som har Nissan Leaf i alle fall.
Nissan Leaf, sølv.
Asker

Øyvind.h

Har oppdaget en grov feil! Matten på gulvet i passasjersetet foran bretter seg bakover hele tiden! Ser ut til at den burde vært klipset fast øverst for å takle akselerasjonen. Må nok til med en liten borrelås-løsning. Skandale...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. september 2013, klokken 09:51
Har oppdaget en grov feil! Matten på gulvet i passasjersetet foran bretter seg bakover hele tiden! Ser ut til at den burde vært klipset fast øverst for å takle akselerasjonen. Må nok til med en liten borrelås-løsning. Skandale...

Et kjent problem som det har vært klaget på lenge

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17004-Floor-Mat-Erectile-Dysfunction

Dette burde jo være en enkel sak for Tesla å fikse i forhold til mange andre problemer :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: OleJA på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:04
Dette burde jo være en enkel sak for Tesla å fikse i forhold til mange andre problemer :o

Ja, burde da være enkelt å begrense akselerasjonen så matten kan holde seg på plass ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. september 2013, klokken 09:51
Har oppdaget en grov feil! Matten på gulvet i passasjersetet foran bretter seg bakover hele tiden! Ser ut til at den burde vært klipset fast øverst for å takle akselerasjonen. Må nok til med en liten borrelås-løsning. Skandale...

Jeg fikk sånn Flåklypa Grand Prix-moment da matta rulla seg sammen og la seg pent i en haug under passasjersetet. :) Bilensin.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

executive

OT. Men kan noen vennligst filme dette. Burde bli en skikkelig nettslager ;D

FThorsen

Sitat fra: Ellis på tirsdag 10. september 2013, klokken 09:18
Men to spm: Det er helt utrolig om bilene bare har 3G, det har vel 4G (LTE)?  Er det noen som vet hvem som har levert simkortene i Europa? Telenor Connexion kanskje? Det er de som har Nissan Leaf i alle fall.

For what it's worth så ble jeg fortalt på en av prøvekjøringene i sommer at det var Telenor Connexion som ble benyttet, hardware i bilen var 4G/LTE kompatiblet, men at det ikke var enablet enda. Det var visstnok også derfor kartet kunne oppfattes tregt innimellom....
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

FThorsen

#133
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. september 2013, klokken 09:51
Har oppdaget en grov feil! Matten på gulvet i passasjersetet foran bretter seg bakover hele tiden! Ser ut til at den burde vært klipset fast øverst for å takle akselerasjonen. Må nok til med en liten borrelås-løsning. Skandale...

Fikk samme problem på oljebrenneren min etter at jeg... hmm... optimaliserte forbrenningen via tilpasset software - selvsagt for å brenne renere  ;)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Kallagtunet

Tenker nå fortsatt at denne burde være sticky, hvis entusiastene på TMS kan ha en slik sticky så burde det være rom for det her også selv om en her forsøker å samle problemene Norske eiere har opplevd.

Ellers forstår jeg nå om mulig enda mindre om mobil oppkobling enn før flere her forsøkte å seg med potensielle forklaringer på problemene med oppkobling mellom bil og (ikke Eeuropa sluppet og godkjent) Tesla app  ??? :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA