Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

Kallagtunet

#600
Oppdatert liste (nye punkter i Bold). Lagt til en Disclaimer og oppdatert innledning og frisert litt på en del av punktene i listen.

Disclaimer: Denne listen baserer seg på feil meldt av eiere av Tesla som er aktive på dette forumet smått og stort, ufiltrert. Mange av feilene og mangelen som er på listen er små og bagatellmessige for noen men kanskje viktige for andre, dvs det er opp til den som leser å vurdere hva som er «skitt og hva som er kanel» akkurat for deg. Denne listen gir ikke og vil aldri kunne noe bilde av frekvens av de enkelte feilene eller total feilraten på Tesla Model S!

Færre nye feil innrapportert, håper det betyr at Tesla nå begynner å få bedre kontroll på produksjonen sin. Det er mange sterke meninger om denne listen og jeg har derfor brukt noen minutter på noen justeringer av den, slått samme noen punkter, kommentert feil som ikke er rapporter i det siste samt trukket ut det som i mine øyne kan ses på som mer alvorlige feil. Å linke inn til original post er også gjort noen tilfeller men det tar for mye tid til at jeg mulighet å gjøre det på alt av nye punkter (her må andre gjerne ta jobben!). Hvis du har konstruktive og konkrete tilbakemeldinger til punkter på listen så post en melding så skal jeg forsøke å få tid til å gjøre justeringer basert på dette... Hvis listen irriterer deg anbefaler jeg deg å slutte å lese NÅ!!!:D

Selv om listen kan virke lang så er det IKKE mange misfornøyde Tesla eiere her inne (de fleste er vel mer eller mindre euforiske over nybilen og det er jo bra for oss som fortsatt venter på bil) det er mange tråder der det er muligheten til å gi utrykk for dette og det kan også gjøres gjennom ett terningkast på totalopplevelsen av livet som ny Tesla eier i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9606.0.html

Oppfordrer de som opplever feil også å logge dem i denne tråden:  (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html) Slik at en kan se om det er en gjenganger eller ei (og nei resultatene fra denne undersøkelsen har ingen statistisk signifikans men kan gi en viss indikasjon):

Og sist men ikke minst husk at hvis du opplever feil så hjelper det ikke å melde fra her på forumet... Skal du få problemet løst så må en ta kontakt med Tesla ;D

Alvorlige feil (som gir driftsforstyrrelser)

Det er heldigvis nå få eller ingen nye tilfeller av biler som ikke lar seg starte på grunn av 12V relaterte feil etter at man har installert software update 5.6. Det rapporteres fortsatt om noen feilmeldinger knyttet til lading men uten at det medfører at 12V batteriet har tømt seg. Se trådene for Sudden death (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9622.0.html) og Deep sleep (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9713.0.html) for mer info om disse problemene som det virker som er løst.

Videre er det rapportert om EN bil med feil som har medført behov for skift av hovedbatteripakke. (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9544.msg123631.html#msg123631)

Det er også rapportert inn EN bil som der en har skiftet drivverk dvs motor og gir (årsak til ikke klarlagt) (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8666.msg134940.html#msg134940)

Når det er sagt så virker det (heldigvis) som Tesla veldig responssive og gjør sitt absolutt ytterste for å hjelpe uheldige eiere ((også)her har resten mye å lære av Tesla).  Det virker likevel som de som sokner til Tesla i Oslo som ikke er like happy med oppfølgingen som de som sokner til Trondheim og Bergen, men vil tro at trøkket i Oslo med så mange utleverte biler er mye høyere.

Produksjonsfeil

- Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
- Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset

- Dørhåndtaket på førerdøra er helt stuck i 'inn' posisjon
- Feilmeldingen Wehicle Coolant is Low (Ikke tegn på lekkasje)
- Luftfjæring på venstre bak hadde en tendens til å sige ned ved parkering.
- Kraftig lyd ved rattutslag når jeg rygger
-Div problemer med Pano tak: Dårlig/skade på tetningslist panoramatak, løs, dårlig montert tetningslist panoramatak, støy fra panorama tak i høy hastighet (dette er det service-bulletin på så dette blir fikset på tidlige biler og helt sikkert ikke ett problem på de sist leverte bilene)
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Bakvinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi listen over vinduet.
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute
- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe) (Mulig brukerfeil, bilen går i dvale og håndtak kommer ikke automatisk ut hvis det har stått ubrukt over ett døgn).
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer ved regnvær eller vask av bil)
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.
- Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Dugg i diverse lys (kurvelys, ryggelys, Blinklys, frontlykter)
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut (trolig løst på nye biler da det er oppdatert mekanisme på dørhandtak).
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men skal visst være sånn.)
- During ved igangsetting
- Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute (dette er vel helt klart ett enkeltilfelle)
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrenging i tak
- Dårlig mottaksforhold FM
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs

- Ladehastighet etter Software oppdatering 5.6 er redusert til 13 amp i 400v trefas og 26A fra type 2 stasjon, ikke info fra Tesla i release note skjedd eller hvorfor dette er gjort
- Får ikke koblet til WIFI med bilen, den søker og viser tilgjengelige nett men får feilmelding når den forsøker å koble seg på nett
- Ikke mulig å endre maksverdi på ladning når bilen er koblet til strøm. (Jalla fix:  ta ut kabel, lukke luka, endrer maksverdi, for å være sikker-setter bilen i drive-, deretter åpne luka og plugge inn kabel.)
- Skjermen låser seg i ca. 60 sekunder og melding "Passenger airbag on" kommer opp i dash-displayet sporadisk under kjøring.
- Problemer med internettradio etter oppdatering 5.6
- Holder du "taket" på nøkkelen inne i 4 sec så åpner alle vinduene seg. (Ikke en feil men en «feature» med potensiale for STORE negative konsekvenser så vær OBS hvis du går med nøkkelen i lommen og bilen er innen rekkevidde (som er stor...) for nøkkelen
- Lader ikke når Schuko-kontakt står den ene veien.
- Henger og står veldig lenge timer på "preparing to charge".
- Steg-for-steg navigasjonen hadde en tendens til å låse seg. Ikke rapporter om dette på siste sofware oppdatering 5.6.
- Når DAB-radioen lever sitt eget liv, har jeg sett at LED-lys i dører OG menyen på luftfjæringen blinker ett lite sekund samtidig som radioen detter ut.
- Dashbordet har resatt seg når jeg setter meg inn.  Får teslalogo og boot.  Første gangen fikk jeg ikke tilbake tripptellerne på høyre side
- Bilbeltealarm begynner å pipe i park.
- Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (med Software versjon 5.6 så fikses det med å slå av dvalemodus i bilen).
- Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep mode men også for eksempel ved lading, mulig at dette er fikset i software versjon 5.6)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger (feature ikke feil men håper at det kommer en oppdatering som endrer featuren)
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive (Feature ikke feil, men håper at det kommer en oppdatering som endrer featuren)
- Feilmelding lav spenning 12v (Trolig fikset med Software 5.6)
- Feilmelding dekktrykk (ikke mange rapporter om det lengre)
- Dårlig mottaksforhold DAB (de fleste opplever dette)
- 3G slutter å virke
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm (Feature ikke feil, men håper at det kommer en oppdatering som der en får det inn)
- Skjerm låser seg og må resettes (vanlig men «ufarlig» bug.)

Leverings/klargjørings feil

- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Dårlig utbedret transportskade på en dør.
- 'Justering' av skjevt montert bakdør hadde resultert i at hele nedkanten av døra hadde fått seg et par knekker i platene 
- Flere store riper/dype hakk på ene sidespeilet (transportskade ikke fikset før utlevering)
- Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
- Detailing riper i lakk
- Ripe innside dørkarm

Tilbehør/utstyr som ikke var/er tilgjengelig ved levering av bil

-Adapter blått 32 A 1 fas Tesla melder om levering Q1 2014
- Adapter rødt 16A 400V trefase Uklart når dette kommer, noen har allerede fått, leveres ut i andre deler av Europa, men også meldinger om at de kommer i Q1 2014
- Vinterhjul! Tesla har begynt å levere ut dekk kan forhåpentligvis snart fjernes fra liste snart.
- Dobbeltlader (leveres nå vel med alle biler og de som ikke hadde begge laderne ved levering har fått nr 2 montert) dvs kuttes snart fra listen
- Mulighet til å kjøpe gummimatter(matter leveres ut i Bergen og Trondheim Norske priser er 4000 for fullt sett (dvs forsvinner snart fra listen...)

Meringdal

En slik rotete tråd hører ikke hjemme under sticky, dog er jeg enig med deg at vi bør ha en ordentlig og OVERSIKTLIG tråd som sticky for problemer med bilen. Kanskje dette bør gjøres på en ordentlig måte.

laumb

Flere innlegg i denne tråden viser ønske om å la den prøve seg på sitt eget liv: vise seg verdig førstesiden.

Jeg har mottatt flere PM og e-poster med ønske om at den trekkes fra sticky.

Jeg har ikke mottatt en eneste PM eller e-post om at den burde fortsette som sticky.

Derfor er den trekt ut slik at den kan bevise at den har livets rett. Imponer meg!




Jeg ser det blir sådd tvil om min inntekt her.
De som ønsker kan komme hjem til meg, så kan vi sammen gå igjennom min selvangivelse og bankkonto samt e-post etter informasjon om jeg er kjøpt og betalt eller ikke.

Jeg gjør dette gratis, på frivillig basis uten noen som helst kompensasjon.




Jeg anser dette som en ikke-sak og kommer ikke til å diskutere denne saken ytterligere.

Kallagtunet

Sitat fra: Meringdal på søndag 27. oktober 2013, klokken 00:59
En slik rotete tråd hører ikke hjemme under sticky, dog er jeg enig med deg at vi bør ha en ordentlig og OVERSIKTLIG tråd som sticky for problemer med bilen. Kanskje dette bør gjøres på en ordentlig måte.

Dette er den tredje mest leste tråden her inne, det tok laaang tid og uallige oppfordringer til for at den skulle få æren å bli stiky av vår kjære Moderator. Det er en tråd som eksisterer hvis du har en god ide til en bedre tråd så start den davel.

Birger

Hei,

WiKi'en har en del på dette temaet:
http://www.elbil.no/wiki/Model_S#Kjente_feil_og_mangler_ved_Model_S

Veldig bra om det er noen flere som vil redigere inn saker og ting.

Det største problemet er å få oversikt over om det er enkeltstående feil eller gjentakende.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

teslaman

Vil her og nå berømme Kallagtunet for hans innsats så langt :)   Her er det plass til alle lykkelige Tesla model S eieres frustrasjoner og gleder! Så kan man f.eks. diskutere om det kan være nødvendig og opprette tråder i forhold til alle rapporterte feil og i rekkefølge med hyppighet av antall gjentatte feil. Jeg tok opp et par negative feil med bilen som straks kom på listen vedr. feil og mangler og det ble satt pris på. Uken etter kunne jeg se at et av punktene var belyst og fikk en forklaring via Tesla på dette! Har en gammel ford mondeo. Hvor kan jeg gå inn og snakke med andre om den he.he? Dette forumet er unikt! Vi må ikke ødelegge det! Jeg er KJEMPEFORNØYD med bilen. Alle som venter på den, gled dere! Den er helt rå!
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

tklev

Eksempel på en måte å oppdatere listen på:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/10398-Model-S-Technical-Mechanical-Issues

Men etter det jeg forstår er dette ikke så lett med dagens forumsystem? Man må ta i bruk Wiki for at dette skal fungere?

Epleskreller

Litt tilbake on topic. Kona er ute og kjører i dag. Det regner mye og hun fikk følgende melding: "park assist disabled, contact Tesla!" Noen som har fått den før? Gåen sensor pga regnet?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Fått den før, ca. 30 ganger. Men det var i en Citroen for noen år tilbake. Der var det sensorene som takket for seg, en etter en. De ble byttet ut etterhvert med samme skiten som røk på ny. Ledningsnettet måtte byttes årlig.
Regner med at det dreier seg om en dårlig forseglet sensor eller kobling, bagatell å fikse. Kanskje begynner det å fungere igjen etter noen dager med tørt vær.

Kallagtunet

Sitat fra: Epleskreller på søndag 27. oktober 2013, klokken 15:59
Litt tilbake on topic. Kona er ute og kjører i dag. Det regner mye og hun fikk følgende melding: "park assist disabled, contact Tesla!" Noen som har fått den før? Gåen sensor pga regnet?

Denne er på lista fra før:

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 27. oktober 2013, klokken 19:48
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer ved regnvær eller vask av bil)

Ikke helt samme feilmelding men samme problem?

Gæsjan

Synes listen og tråden er nyttig selv etter noen tusen kilometer i bilen når nye feil som havari beskrives. Da er man bedre forberedt hvis man skulle få samme feil selv. Utenforstående får skrive hva de vil. Jobber ikke med statistikk, men har lest min andel av vitenskapelige studier. Blir vel umulig å anslå en prevalens på feilene da det må være veldig mange nå som har motatt TMS som ikke er på forumet og følgelig ikke rapporterer inn feil eller feilfri bil? Kan muligens diskuteres i egen tråd da det er off topic.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

preng

Etter å ha hatt feilfri bil i fem dager lurer jeg på om den har en aldri så liten mangel allikevel. Har lest andre klage på dårlig lys i bagasjerommet, men jeg har INGEN lys der bak. Har to delvis utstansede biter med filt der andre ifølge bilder har noen svake lys. Dette er nede i bakkant, på sidene av lukekarmen. Har dere andre UTEN lyspakke bare dårlig lys eller rett og slett ingen lys i bagasjerommet?

Det er jo litt artig prioritering, å ha elektrisk bakluke men ikke så mye som en lysdiode.   :-)

For ordens skyld, dette gjelder en S85, ikke lyspakke, ikke signature, levert 23. oktober.

preng
Model S 85kwh #2105

Thomas Parsli

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 31. august 2013, klokken 18:35
Dette er vel de samme feilene som er rapport fra amerikanske kunder. Med andre ord har ikke Tesla klarte å fikse noe som helst fra US versjonen samt introdusert noen nye feil. Nå ble jeg MEGET skuffet!

Hvordan vet du at dette ikke er biler/deler fra samme produksjon?
Hva er du skuffet over egentlig?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Hei.

Denne tråden har sklidd endel ut i forhold til fokus på feil og mangler.

I kveld vil jeg derfor gå gjennom de siste dagers tråder, og slette (hardt og brutalt) det som ikke omhandler nettop feil og mangler på Tesla.

Har du dermed skrevet noe du føler ikke omhandler det emnet er ment å dekke, og du ønsker å beholde det. Bør du kopiere ut det du vil beholde. Du må gjerne opprette en egen tråd der du starter en debatt om hvorfor denne tråden er fornuftig eller ikke.

Dette er ikke et forsøk på sensur, eller å kneble en debatt, snarere et forsøk på å strukturere innholdet på forumet bedre, slik at det blir lettere å lese det man er interessert i å lese, samtidig som man da skal slippe å lese om det som ikke er like interesant.

Når det gjelder å redigere første innlegg, er det bare trådstarter og moderatorer som har teknisk mulighet for det. Det er imidlertid mulig å starte en ny tråd, der man innleder med en oversikt og status på feil/mangler, som trådstarter da oppdaterer etterhver som problemer blir løst, og nye dukker opp.

Lars
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Tai

Da synes jeg Kallagtunet skal starte en ny tråd og copypaste feil/mangel listen inn dit. Så hvis moderator kan gjøre den nye listen sticky og un-sticky denne så burde vel alt være lag til rette for å legge denne triste diskusjonen bak oss?

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA