Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

teslaslaven

Sitat fra: fhovlan på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:28
"Fra: Frode Haukali <Frode.Haukali@motorforum.no>
Emne: Tesla
Dato: 3. oktober 2013 10:18:21 CEST
Til:
Kopi:

Hei

Nå er sirkuset i gang!!!!

Kanskje på plass med en liten advarsel til alle som kjenner noen som har bestilt, eller vurderer å gjøre det.
Bruktmarkedet på disse er allerede i ferd med å flomme over. Bra tegn???

Amerikanske biler har som de fleste vet aldri hatt god nok kvalitet, hvorfor i all verden skulle dette bli bedre
med et helt nytt merke?

Nedenfor stående mail går nå rundt til alle verksteds ledere i bransjen.

Blir nok ikke et yndet innbytte-objekt i fremtiden.

Vennlig hilsen
Motor Forum AS

.     
Mob.            22
Sentr.bord   51 82 78 70
Fax.            51 82 78 99


Web: www.motorforum-stavanger.no"


Dersom dette er riktig at vedkomande som er tilsett i motorforum Stavanger har skrive dette, så har han i alle fall ikkje tenkt mykje rundt omdømme og lojalitet for eiga verksemd.
"Amerikanske biler har som de fleste vet aldri hatt god nok kvalitet, hvorfor i all verden skulle dette bli bedre
med et helt nytt merke?"
Dette skriv altså ein som er tilsett i ei bedrift som sel og driv sørvis på amerikanske bilar!!!

Jepp, ironien er der. Denne mannen har altså brukt Kallagtunets udokumenterte liste over "feil" og spredt masse negativ propaganda mot Tesla.

Kallagtunet

#586
Sitat fra: teslaslaven på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:00
Jepp, ironien er der. Denne mannen har altså brukt Kallagtunets udokumenterte liste over "feil" og spredt masse negativ propaganda mot Tesla.

Det er ikke min liste og den er heller ikke udokumentert, der en liste over faktiske feil og mangler som er rapportert inn av eiere av Model S på forumet de aller fleste er hentet fra denne tråden som er dedikert til temaet.

Ikke en eneste punkt er sugd fra eget bryst eller tatt fra andre kilder...

Å gjenta usannheter gjør dem ikke sanne, men ja det er en velkjent teknikk.

Og når det gjelder Motorhuset sin distribusjon om av listen så sier det vel mer om dem enn om listen... Men hvis bilen Tesla leverer fremover er bra så skjønner jeg faktisk ikke problemet, ett merkes rykte defineres ikke av mailer fra motorhuset eller denne listen men hvor fornøyd snart 2000 Tesla eiere er å ha eid bilen en stund under Norske forhold. Og er den så bra som jeg håper så kan jeg ikke skjønne enn at en del forhandlere av dyre biler bør frykte konkurransen fra Tesla (i alle fall så lenge elbilfordelene er så gode som de er nå).

orjan

Listen blir temmelig meningsløs når den ikke indikerer sannsynlighet for feilene, og gjerne uthever gjengangerene som flest mulig bør være obs på. Jeg vil tippe at relativt mange av feilene på listen er opplevd/rapportert av en eneste eier, noe som i tilfelle betyr at risikoen for å få disse problemene selv er nokså lav.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: Tjos på lørdag 26. oktober 2013, klokken 16:47
Tesla engasjerer virkelig! Jeg kan ikke tenke meg at det har vært en bil noensinne som har møtt slik engasjement, verken fra de frelste eller motstanderne. Det som er helt sikkert er at folk i bilbransjen er meget skeptiske, noe som er helt naturlig. Tesla går sine egne veier og selger bilene direkte til kundene. Det betyr jo at hele livsgrunnlaget for flere bilforhandlere står i fare for å forsvinne. Jeg har ikke møtt en eneste bilselger som liker Tesla :-)Dukker det opp bare en liten feil blir det blåst opp og ut av proporsjoner. Jeg mistenker at motstanderne er raskt ute for å prøve å forsterke effekten. Det er klart at det er en del feil ved de første bilene som har blitt utlevert, det skulle nesten bare mangle, tatt i betraktning at Tesla er et såpass ungt og uerfarent selskap. Det samme gjelder forøvrig nesten hver gang de etablerte bilprodusentene introduserer en ny modell. De første bilene er veldig ofte mandagsbiler.

Alt det tatt i betraktning er jeg imponert over at min bil er så feilfri som den har vært. Det var mye mer krøll med Touranen i starten. Ikke har jeg dårlige tilpasninger noe sted, ingenting som er løst og alt virker unntatt DAB-radioen som innimellom lever sitt eget liv. Men det betyr lite siden jeg har TuneIn, og blir uansett garantert fikset.
Ikke har jeg støy fra dårlige pakninger (selv i 140km/t, kremt...) og alle dørhåndtakene virker 100%. Det er ingen dugg å spore i noen lykter, selv etter en grundig vask med høyttrykkspyler eller 300km på klissvåt vei. Ei heller er det noen vanninntrenging noe sted i bilen.
Stoffmattene var jeg misfornøyd med (ikke pga. kvaliteten men pga. at det var stoff) men nå er gummimattene endelig på plass :)

En liten detalj dog, jeg fikk ikke med senterkopper til vinterfelgene. Disse er ikke på lager hos Tesla ennå, men de hadde bestilt opp flere tusen. Kjører uten enn så lenge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:45
Er dette virkelig det mandatet du har fått som fra eier av forumet og elbilforeningen Laumb? I så fall er jeg overrasket over det!

Lars ga Laumb tillit til å være moderator på forumet. Jeg synes han har gjort en strålende innsats. Siden de fleste har problemer med å diskutere noe som helst utenfor undergruppa for sitt eget bilmerke, har han også fått fryktelig mye å passe på. Ja, så sannelig fortsetter jeg praten her i steden for å gå til en tråd der elbilforumet diskuteres. Jaja.

Har tidligere humra litt for denne frykten for å bli sitert utenfor forumet (ref signaturen i bunn). Men når det legges ut i et innlegg at en person ikke får lov til å sitere han i en annen tråd på forumet, da tror jeg rett og slett det må ha vært en kortslutning. Helt til jeg forsto at han også sletta innlegg med dette "sitatet", eller rettere sagt gjengivelse av noe som er formidla.

Jeg har alltid overlatt til Lars å ta avgjørelser over forumet. Han er mye klokere enn meg når det gjelder diskusjonsklubber. Kanskje du skal gi Laumb et godt råd, Lars? Så lenge jeg husker har vi aldri vært så illiberale verken på vegne av oss sjøl eller andre.

PS Den lista til Kallagtunet har jeg forlengst mista interessen for. Ære være han for at han vil vedlikeholde noe slikt, men spesielt nyttig, nei det er den ikke. Utover at den bekrefter en rekke barnesykdommer og småfeil på en ny bilmodell som kom svært raskt ut i mange ulike markeder. Men det viste vi ville skje. Vi krysser bare fingrene for at Tesla rydder kjapt opp.
St.Hanshaugen

cairnz

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 18:04
Sitat fra: teslaslaven på lørdag 26. oktober 2013, klokken 17:00
Jepp, ironien er der. Denne mannen har altså brukt Kallagtunets udokumenterte liste over "feil" og spredt masse negativ propaganda mot Tesla.

Det er ikke min liste og den er heller ikke udokumentert, der en liste over faktiske feil og mangler som er rapportert inn av eiere av Model S på forumet de aller fleste er hentet fra denne tråden som er dedikert til temaet.

Ikke en eneste punkt er sugd fra eget bryst eller tatt fra andre kilder...

Å gjenta usannheter gjør dem ikke sanne, men ja det er en velkjent teknikk.

Og når det gjelder Motorhuset sin distribusjon om av listen så sier det vel mer om dem enn om listen... Men hvis bilen Telsla leverer fremover er bra så skjønner jeg faktisk ikke problemet, ett merkes rykte defineres ikke av mailer fra motorhuset eller denne listen men hvor fornøyd snart 2000 Tesla eiere er å ha eid bilen en stund under Norske forhold. Og er den så bra som jeg håper så kan jeg ikke skjønne enn at en del forhandlere av dyre biler bør frykte konkurransen fra Tesla (i alle fall så lenge elbilfordelene er så gode som de er nå).
Kallagtunet, når du samler sammen innrapportert formål blir det "din" liste. Din kompilering av andres punkter i en liste. Ingen andre har en slik liste.

Det er dog en fin liste, for sitt formål, og jeg vil påstå formålet med listen er "en komplett ufiltrert liste over alt brukere har rapportert inn som feil". Du har ingen måte å kunne bevise de fleste punktene i listen, annet enn å stole på hva brukerne har rapportert inn. I tillegg er stort sett alle rapportene subjektive sett fra kjøperens ståsted. Nå sier jeg ikke at de ikke har rett, men det kan fort bli "fjær til fem høns" av en slik liste, se f.eks. på han som begynte med å få "10-15 liter" vann i bagasjerommet..

Listen din har slik jeg ser det, en styrke, det er en samling av beskrevne problemer. Det er også det. Antall svakheter med listen din er potensielt mye større. Du har ingen objektive kriterier for listen over punkter som : frekvens, alvorlighet, potensiell pris ved ikke-garanti/reklamasjon, responstid fra selger, hvordan ble feil håndtert, skille mellom software og hardware, osv.

Hvis du vil fortsette med listen så burde du gå i detalj punkt for punkt og så sjekke opp med de som rapporterte det inn hva som har skjedd med det, for det er minst like interessant som selve feilen.
Elbilist

Kallagtunet

#591
Sitat fra: cairnz på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:02
Antall svakheter med listen din er potensielt mye større. Du har ingen objektive kriterier for listen over punkter som : frekvens, alvorlighet, potensiell pris ved ikke-garanti/reklamasjon, responstid fra selger, hvordan ble feil håndtert, skille mellom software og hardware, osv.

Hvis du vil fortsette med listen så burde du gå i detalj punkt for punkt og så sjekke opp med de som rapporterte det inn hva som har skjedd med det, for det er minst like interessant som selve feilen.

Kan ikke du ta den jobben da i stedet for å gi meg "gode råd". Det er bare for deg og alle andre med sterke syn på hvordan dette bør være å brette opp armene. Hadde en brukt like mye tid på det som en bruker på å irritere seg og kritisere så vi jeg tro at listen vil kunne bli litt bedre.

De gjentatte ønskene om frekvens og statistisk signifikans som flere gjentar om og om igjen er helt urealistisk med det datagrunnlaget som vi har tilgang til! Det er fler her som påstår at de kan noe om statistiske undersøkelser her det kan de helt sikkert bekrefte, hvis ikke så har de ikke peiling.

Det beste vi kan få til er det vi allerede har her med logging av feil og mangler: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html

For meg er det vel den nesten mer skremmende å se hvor mange av feilene som IKKE er enkelttilfeller!

Av de 55 som har rapportert inn så er det kun 8 som har krysset for "no problems"... Dvs hvis den er representativ (noe den selvsagt ikke er) så er det bare 10% av leverte Model S i Norge som er helt feilfrie...

Av feil så sier "statistkken" at:

21% opplever dårlige tilpasninger på karosserideler
29% opplever dårlige pasninger på crome lister
25% har problemer med å åpne ladeporten.
40% opplever forskjellige software bugs.
5% som har problemer med å lade fra superlader
etc

Ville vært mye mer bekymret for at den avstemningene ble delt i pressen enn den flate listen jeg har vedlikeholdt... Det var kanskje derfor hele posten forsvant ut i dimman for den ble for ubehagelig å forholde seg til for de mest fanatiske her???


Epleskreller

Problemet med denne tråden er ikke Kallagtunet sin liste, men alle postene som IKKE handler om feil og mangler. Feks de som føler for å skrive at de har en feilfri  bil. De gjør at tråden blir altfor lang og uoversiktlig. På en måte har listen vært en oppsummering av tråden så langt. Den består av feil som er oppdaget en eller flere ganger. Enkelt og greit, det må vi tåle.

Og til de som forventer at feil skal represeteres med en statistisk verdi for hvor ofte den inntreffer, dream on. Dette er et nettforum og vil neppe gi noe riktig resultat. Tråden man kan stemme i viser at det er totalt misslykket.. (spm som skal få 100% ligger laangt under)

Selv om mange av oss har opplevd feil og mangler er vi likevel ekstatiske ovenfor bilen. Selv har jeg rukket å kjøre ca 450 problemfrie mil. I morgen må vi forøvrig trolig ta fossilbilen da TMS'en ikke rekker å lade opp nok..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:41
Av de 55 som har rapportert inn så er det kun 8 som har krysset for "no problems"... Dvs hvis den er representativ (noe den selvsagt ikke er) så er det bare 10% av leverte Model S i Norge som er helt feilfrie...

40% opplever forskjellige software bugs.

Siden software bugs som DAB-radio-problemer er likt for alle bilene er det merkelig at 8 faktisk har krysset av for "no problems". Egentlig skulle det vært 0% som er helt feilfrie, om sw bugs skal regnes med. Noe jeg synes er rimelig lite interessant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#594
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:37
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 09:45
Er dette virkelig det mandatet du har fått som fra eier av forumet og elbilforeningen Laumb? I så fall er jeg overrasket over det!

Lars ga Laumb tillit til å være moderator på forumet. Jeg synes han har gjort en strålende innsats. Siden de fleste har problemer med å diskutere noe som helst utenfor undergruppa for sitt eget bilmerke, har han også fått fryktelig mye å passe på. Ja, så sannelig fortsetter jeg praten her i steden for å gå til en tråd der elbilforumet diskuteres. Jaja.

Har tidligere humra litt for denne frykten for å bli sitert utenfor forumet (ref signaturen i bunn). Men når det legges ut i et innlegg at en person ikke får lov til å sitere han i en annen tråd på forumet, da tror jeg rett og slett det må ha vært en kortslutning. Helt til jeg forsto at han også sletta innlegg med dette "sitatet", eller rettere sagt gjengivelse av noe som er formidla.

Jeg har alltid overlatt til Lars å ta avgjørelser over forumet. Han er mye klokere enn meg når det gjelder diskusjonsklubber. Kanskje du skal gi Laumb et godt råd, Lars? Så lenge jeg husker har vi aldri vært så illiberale verken på vegne av oss sjøl eller andre.


Hvis bare Laumb ikke igjen sletter mine poster eller innfører forbud rettet spesifikt mot meg har jeg ingen problemer med hverken Laumb eller hans moderering. Hvis å gjøre et faktisk er innenfor hans å mandat så er dette blitt ett annet forum en det var når jeg registrerte meg her for noen år og snart 1000 poster siden.


valvolainen

For min egen egoistiske del synes jeg denne listen er skikkelig matnyttig den dagen jeg skal hente bilen min!
Det handler om hva jeg bør se etter og legge merke til. Herlig at noen tar jobben med å samle innrapporterte feil til en liste.
At den blir misbrukt av utenforstående, og tatt ut av kontekst er jo naturligvis synd, men let's face it - vi er et offentlig diskusjonsfora. Jeg er for åpenhet og håper vi kan fortsette å diskutere ting her inne, selv om temperaturen av og til blir høy så håper jeg vi har takhøyde til det.
Gleder meg også til de fleste har fått bilene sine og forumet roer seg litt, og kanskje vi kan diskutere litt tekniske ting også.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:49
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:41
Av de 55 som har rapportert inn så er det kun 8 som har krysset for "no problems"... Dvs hvis den er representativ (noe den selvsagt ikke er) så er det bare 10% av leverte Model S i Norge som er helt feilfrie...

40% opplever forskjellige software bugs.

Siden software bugs som DAB-radio-problemer er likt for alle bilene er det merkelig at 8 faktisk har krysset av for "no problems". Egentlig skulle det vært 0% som er helt feilfrie, om sw bugs skal regnes med. Noe jeg synes er rimelig lite interessant.

Jepp my point exactly, garbage inn garbage out. Ingen bastante konklusjoner kan trekkes basert på denne "statistikken" eller andre avsteminger på ett forum som dette.

Fakta og ordentlig statistikk på feilrater sitter bare Tesla med og jeg kan garantere at de ikke deler i offentligheten (på lik linje med alle andre bilprodusenter)!

mutz

Det er snakk i bransjen om "mye feil på Tesla". Jobber i bransjen(ikke hos Tesla) og det er blitt et tema. Vurderer det som ganske sansynlig at listen til Kallagtunet kan bli et flott "oppslagsverk" til de som har alt å tjene på å prate ned Tesla.

Unner Tesla all suksess, tror dette er fremtiden, og håper de er i front i årene som kommer. Regner med det dukker opp flere feil og mangler i tiden som kommer. Det er ikke til å unngå som fersk produsent, med et revolusjonerende produkt det ikke finnes maken til. Også hos produsenter med ballast og lang erfaring er 1. gen. av ny modell overrepresentert på innkjøringsfeil. Helt vanlig, og helt forutsigbart. Like forutsigbart er det at feilraten går ned over tid på senere produksjonsserier.

Er skremt over hva enkelte forventer når man kjenner historien, og reflekterer over kompleksiteten av hva som er oppnådd.

Produktet ser ut som "en million dollar", utkonkurrerer tyske hi end leverandører på ytelse, har en unik drivlinje, egenutviklet sådann, bilen bygges fra grunnen med råmetall i ene enden og ferdig produkt i andre, er billigere enn sammenlignbare biler(i alle markeder),  den sikreste bilen noensinne bygget, har verdens med energieffektive drivlinje i en høyytelsesbil, har bedre plassutnyttelse enn alle konkurrenter, ja listen er mye lengre.

Utenom produkt gjør man samtidig; Revolusjonerer måten biler blir solgt på, revolusjonerer serviceapparatet, bygger ut et gratis globalt lade-nettverk med verdens høyeste strømkapasitet, øker produksjonen sensasjonellt raskt, bygger infrastruktur globalt i raskt tempo, drastisk ekspansjon av organisasjonen, ja denne listen er også lengre.

Om man i tillegg forventer at dette skal være verdens mest feilfrie bil, ja da må man rekalibrere forventningene sine en smule etter min mening. Floskler som; "når man betaler xxxxxxx for en vare forventer jeg.......... " mm. vitner om det jeg kaller urealistiske forventninger til en fersk bilprodusent.

Jeg håper fremtidige kjøpere ser den store sammenhengen, og at eksisterende eiere ser med storsinn på utfordringene som er her og de som kommer. Det ville vært svært trist om potensialet skulle bli hemmet av erkenorsk smålighet.



Hyperstress

Jeg kjenner innholdet i hele denne tråden fordi det er et emne som har opptatt meg. Jeg mener Kallagtunet gjør en fin jobb med listen sin, og jeg ser på det som en oppsummering av innholdet i denne lange tråden. Det er nyttig å vite hvilke erfaringer andre har med bilene sine, og hva jeg selv skal være obs på når jeg får min. In the end så vil vi vel alle at Tesla skal bli obs på alt av stort og smått som kan utbedres, slik at produktet blir bedre og bedre etter hvert som tiden går. Denne tråden mener jeg vil være et bidrag i så måte, ikke nødvendigvis fordi Tesla leser her, men for at opplyste kunder vil kunne gi dem bedre tilbakemeldinger.

Når det gjelder de grepene moderator har gjort gjennom sletting av innlegg, så er det ikke akseptabelt i det hele tatt. At en sletter krenkende personangrep eller andre upassende innlegg er en ting, men slik jeg ser det så har da Kallagtunet hatt relevante innlegg som ikke burde vært slettet. (Har dessverre ikke sett dem..  >:( )

Foreslår også at alle postene rundt dette tema flyttes til en egen tråd.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Harlex

Sitat fra: Muffinman på lørdag 31. august 2013, klokken 22:28
Kanskje det er en ide med en poll på de vanligste feilene? Så bør det gå an å endre stemme om noe dukker opp senere.

Et alternativ bør være feilfri bil.
+100
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA