Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

Lanber

Only in Norway. Stol på at noen bringer inn Datatilsynet/Biltilsynet/Vegdirektoratet eller lovdata for å komme med en hevet pekefingeren.

Vi er et skinnhellig folk. 

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. oktober 2013, klokken 08:47

Her er listen over feil på min bil:
- Knukket deksel til takstativ
- Plystrelyd fra panoramataket i høy hastighet (dette er det service-bulletin på)
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Bakvinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi listen over vinduet.
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute

I tillegg har jeg noe annet småplukk som jeg dropper å melde her, rett og slett fordi jeg tror de vil bli fremstilt feil :)

Hvis du formulerer "småplukket" som bulletpunkter selv så blir det "cut and paste" og fremstilt med dine egne ord....

Ref din egen bruk av listen til å sjekke ut om eventuelle feil finnes på din bil så vil sikkert andre eiere ha glede av å kunne sjekke ut issues på sine biler hvis det du da snakker om er feil som ikke står på listen allerede...

Kristian


Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 05:52

Riktinok jobbet de på den hele dagen! How do I know? A little birde told me...
A birde called BlackVue:
http://www.blackvue.co.uk/

Beklager OT, men hvordan har du montert denne? For den skal vel ha strømkabel?
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Cirion

Sitat fra: Kristian på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:20

Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 05:52

Riktinok jobbet de på den hele dagen! How do I know? A little birde told me...
A birde called BlackVue:
http://www.blackvue.co.uk/

Beklager OT, men hvordan har du montert denne? For den skal vel ha strømkabel?
Limt fast i frontruten med medfølgende puter, og så er den bare plugget inn i sigarett tenneren. Ikke akkurat noen skjult installasjon. Derfor den også kun filmer når sigarett tenneren er aktiv.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 13. oktober 2013, klokken 09:55
Er dette lovlig?  Kan vel ikke drive på å filme arbeidsplassen til folk!

http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/
Er vel ikke kommet noen direkte forbud mot dashcams.  Om vedkommende blir gjenkjent når han står foran bilen og røyker mens han klør seg i rompa når det står et dashcam der som blinker for at det er på, får han ta på egen kappe...

Går fint ann å plugge ut strøm kabelen både på kamera og fra sigarett tenneren. Samt at kamera prater høyt hver gang man setter seg i bilen. "Blackvue  starting up" og "Recording started", og om det ikke skjer noe "Parking mode enabeled".

Hadde jeg montert skjult kamera, med den hensikt og overvåke de som jobber på bilen min, er det helt klart et lovbrudd.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 05:52
Hadde bilen inne for ettermontering av dobbeltladeren på fredag. De sa de trengte bilen hele dagen....

Tok de kontakt med deg for å få dette gjort, eller måtte du "mase"?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:50
Hadde jeg montert skjult kamera, med den hensikt og overvåke de som jobber på bilen min, er det helt klart et lovbrudd.
Ikke sikker på om datatilsynet bryr seg om hva hensikten med filmingen er. Ei heller Tesla.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 13. oktober 2013, klokken 12:43
Sitat fra: Cirion på søndag 13. oktober 2013, klokken 10:50
Hadde jeg montert skjult kamera, med den hensikt og overvåke de som jobber på bilen min, er det helt klart et lovbrudd.
Ikke sikker på om datatilsynet bryr seg om hva hensikten med filmingen er. Ei heller Tesla.....
OT
Foreslår at moderator flytter dashcam diskusjonen over i en egen tråd.

PR definisjon er det ulovlig å filme noen i skjul på en arbeidsplass, offentlig plass eller annen manns eiendom med fastmontert kamera.
Men, Datatilsynet har hatt problemer med å stadfeste at dette gjelder Dashcam.:
"Dashboardkamera
Dashboardkamera er kamera som installeres foran i biler eller lastebiler og som filmer ut frontruta. Når man skal vurdere lovligheten rundt dette, må man skille mellom om dette gjelder en privatbil eller en yrkesbil.

Så lenge kameraovervåkingen gjøres av en privatperson vil selve overvåkingen være lovlig. Det er den videre bruken av opptakene som må vurderes nøye av den som gjør opptak. En privatperson kan for eksempel ikke offentliggjøre bilder eller legge opptak ut på nett og begrunne publiseringen med at dette er et privat formål. Hvis opptaket derimot skal brukes i en forsikringssak i forbindelse med et krav, vil det vurderes som et privat formål og dermed være en lovlig bruk av opptaket.

Når det gjelder kamera i yrkesbiler er situasjonen mer uavklart. Datatilsynets foreløpige konklusjon er at dersom en yrkessjåfør har kamera i bilen, vil personopplysningsloven gjelde siden formålet ikke er privat. Det betyr at man må ha gjort en grundig vurdering av behovet for overvåkingen for å kunne filme og lagre opplysningene fra filmen, og at alle pliktene etter loven gjelder."

Kilde : http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Kameraovervaking/Hvilke-omrader-kan-man-overvake/#Dashboardkamera
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kallagtunet

Oppdatert liste (nye punkter i Bold).

Det er vel fortsatt for mange eiere som har rapportert om at bilen ikke lar seg starte på grunn av diverse 12v relaterte feil, eller feilmeldinger knyttet til 12V batteri og også målt lav spenning på dette, en opplevde også at vinduer åpnet seg[/b] (sikkert mindre tekniske problemer men med stor praktisk konsekvens). Se trådene for Sudden death og Deep sleep for mer info. Sannsynlighet skyldes disse feilene knyttet til det særnorske IT nettet og stor følsomhet for jordfeil i det. Håp om at software update 5.6 gjør bilene mer robuste mot denne type feil uten at det endelig er bekreftet eller avkreftet. Videre er det rapportert om EN bil med feil som har medført behov for skift av hovedbatteripakke.

Når det er sagt så virker det (heldigvis) som Tesla er responssive og gjør sitt ytterste for å hjelpe uheldige eiere, selv om det er enkelte som sokner til Tesla i Oslo som ikke er helt happy med oppfølgingen.

Oppfordrer også å logge dine opplevde feil i denne tråden slik at en kan se om det er en gjenganger eller ei: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html

Og husk at hvis du opplever feil så hjelper det ikke å melde fra her på forumet... Skal du få problemet løst så må en ta kontakt med Tesla ;D

Mulighet til å gi terningkast på totalopplevelsen med nybilen har en her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9606.0.html

Produksjonsfeil

- Plystrelyd fra panoramataket i høy hastighet (dette er det service-bulletin på)
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Bakvinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi listen over vinduet.
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute

- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- Manglende dørhåndtaks release når jeg nærmer meg bilen.
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer vet regnvær eller vask av bil)
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.
- Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Dugg i kurvelys
- Dugg i ryggelyset
- Dugg i blinklys bak.
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut.
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe)
- Speilene tilter ikke ved rygging (mulig brukerfeil)
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men en «feature» dvs det skal visst være sånn...)
- During ved igangsetting
- Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dugg/vannsintregning i frontlykter
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrengning i tak
- Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
- Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
- Støy fra panorama tak i høy hastighet
- Dårlig mottaksforhold FM
- Dårlig mottaksforhold DAB
- 3G slutter å virke
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Dugg i baklys
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs


- Får ikke koblet til WIFI med bilen, den søker og viser tilgjengelige nett men får feilmelding når den forsøker å koble seg på nett

- Ikke mulig å endre maksverdi på lading når bilen er koblet til strøm. (Jalla fix:  ta ut kabel, lukke luka, endrer maksverdi, for å være sikker-setter bilen i drive-, deretter åpne luka og plugge inn kabel.)
- Skjermen låser seg i ca. 60 sekunder og melding "Passenger airbag on" kommer opp i dash-displayet sporadisk under kjøring.
- Problemer med internettradio etter oppdatering 5.6
- Holder du "taket" på nøkkelen inne i 4 sec så åpner alle vinduene seg. (Ikke en feil men en «feature» med potensiale for STORE negative konsekvenser
- Lader ikke når Schuko-kontakt står den ene veien.
- Henger og står veldig lenge timer på "preparing to charge".
- Men steg-for-steg navigasjonen hadde en tendens til å låse seg.
- Når DAB-radioen lever sitt eget liv, har jeg sett at LED-lys i dører OG menyen på luftfjæringen blinker ett lite sekund samtidig som radioen detter ut.
- Dashbordet har resatt seg når jeg setter meg inn.  Får teslalogo og boot.  Første gangen fikk jeg ikke tilbake tripptellerne på høyre side
- Bilbeltealarm begynner å pipe i park.
- Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (med Software versjon 5.6 så fikses det med å slå av dvalemodus i bilen).
- Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
- Skjerm låser seg og må resettes

Leverings/klargjørings feil

- Dårlig utbedret transportskade på en dør.
- 'Justering' av skjevt montert bakdør hadde resultert i at hele nedkanten av døra hadde fått seg et par knekker i platene 
- Flere store riper/dype hakk på ene sidespeilet (transportskade ikke fikset før utlevering)
- Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
- Transportskader karosseri
- Detailing riper
- Ripe innside dørkarm
- Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)

Mangler ved leveranse

- Vinterhjul! Nå kommer kong vinter snart..
- Dobbeltlader
- Adapter blått 32 A 1 fas
- Adapter rødt 16A 400V trefas
- Mulighet til å kjøpe gummimatter

Birger

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 07. oktober 2013, klokken 21:42

Oppdatert liste (nye punkter i Bold).


Hei,

Jeg har oppdatert http://www.elbil.no/wiki/Model_S#Kjente_feil_og_mangler_ved_Model_S med det som var det siste jeg fant.
Det er for meg lettere å holde oversikt over feil og mangler i en WiKi.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

NTesla

Fant denne luken (se vedlegg) åpen under bilen (rett under bakre dør høyre side). Noen som vet hva det er? Virker som det er lignende luke på venstre side også.

petersv

Sitat fra: NTesla på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:46
Fant denne luken (se vedlegg) åpen under bilen (rett under bakre dør høyre side). Noen som vet hva det er? Virker som det er lignende luke på venstre side også.

Hakke peiling, med hør med Tesla Service. De i NL svarer raskest på tlf.

Cirion

Sitat fra: petersv på mandag 14. oktober 2013, klokken 08:24
Sitat fra: NTesla på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:46
Fant denne luken (se vedlegg) åpen under bilen (rett under bakre dør høyre side). Noen som vet hva det er? Virker som det er lignende luke på venstre side også.

Hakke peiling, med hør med Tesla Service. De i NL svarer raskest på tlf.
Kansje det er stabiliserings jet'ene til VTOL oppgraderingen?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Stellar

Sitat fra: Cirion på mandag 14. oktober 2013, klokken 08:38
Sitat fra: petersv på mandag 14. oktober 2013, klokken 08:24
Sitat fra: NTesla på søndag 13. oktober 2013, klokken 17:46
Fant denne luken (se vedlegg) åpen under bilen (rett under bakre dør høyre side). Noen som vet hva det er? Virker som det er lignende luke på venstre side også.

Hakke peiling, med hør med Tesla Service. De i NL svarer raskest på tlf.
Kansje det er stabiliserings jet'ene til VTOL oppgraderingen?
;)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

snoopy2005

Sitat fra: valvolainen på onsdag 02. oktober 2013, klokken 09:47
Sitat fra: snoopy2005 på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 23:06
Jeg er en utrolig heldig og fornøyd Tesla eier. Har kjørt snart 3000km. Langtur Bergen-Oslo-Strømstad-Oslo-Bergen. (Måtte bare Harryhandle med El-bil når jeg kommer fra Vestlandet....)
Fryd og glede hver eneste tur jeg tar med bilen + alle som får seg en prøvetur er svært imponert over dette el-vidunderet!

Uansett har jeg dessverre noen feil å melde;

Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer vet regnvær eller vask av bil)

Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag.

Har merket at dersom jeg kjører med lett gasspådrag og slipper litt brått opp og regenerere, kommer det ens laks slaglyd /dunk som om det skulle være slark i kardangen/mellomakselen, som jo selvfølgelig ikke eksisterer.....

Irriterer meg jo litt over finishen med chrome lister som ikke er matcher og paneler som ikke holder Tysk presisjon......

Er uansett fryktelig glad i bilen!

Det er nok en kardang der, ellers ville vi begge bakhjula gått akkurat likt hele tiden.
Det høres mer ut som en gåen foring, håper du poster hva som er galt når du får fikset det.

Da har jeg fått bilen tilbake fra Tesla service. De kunne konstatere at parkeringssensor er defekt, men det finnes ikke reservedeler........

Knakelyden ved rattutslag ble utbedret. Det er en service bulleteng på dette og noe som blir sjekket på alle biler.

"Kardang-lyden" ble stemplet som "driftslyd" og er ufarlig (sel om jeg mener den er ufattelig irriterende!) bilen lager en klakkelyd i fra drivverket når man siger bortover i 15-30km/timen i kø........

Veldig glad for denne tråden for jeg var ikke klar over at vinduslistene mine var feilmontert, dette fikset de raskt! Nå har mye vinnsus forsvunnet og vinduene åpner raskt nokk når man åpner bakdørene.
P85D og en KIA SOUL EV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA