Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forsatt "No Linked Vehicle" på iPhone App etter levering av bil

Startet av Spooz, søndag 08. september 2013, klokken 10:24

« forrige - neste »

teslaslaven


stor66

Bilen fungerer faktisk bra. Jeg må innrømme at jeg går rundt med en daglig angst for å oppleve 12v-marerittet, men hittil har det gått fint. Har til og med parkert den ute en natt uten lading (2-5 grader) uten å få problemer etterpå.

Jeg har derimot litt småplukk som jeg opplever innimellom. Når jeg plugger inn ladekabel fra garasjen (16A schuko) virker det av og til som om den står veldig lenge på "preparing to charge". En gang lot jeg den stå, gikk inn og så på TV og gikk ut for å sjekke på nytt. Fremdeles stod det "preparing to charge" men diodene blinket grønt og km tilgjengelig var økt så den hadde faktisk ladet...

Jeg testet også navigasjon, og den viste alltid korteste vei som blå strek på kartet. Men steg-for-steg navigasjonen hadde en tendens til å låse seg. Den virket en stund, men så oppdaterte den seg ikke lenger og stod og viste det samme helt til slutten av turen. Nav-displayet bak rattet viste fint kjøreretningen i kartet, men heller ikke der var det noen steg-for-steg angivelser. Navigasjonen virker altså, men steg-for-steg låser seg.

DAB-radioen fungerer bedre etter SW-oppdatering, men når den låser seg må jeg stoppe bilen, slå av og så slå på igjen før den kommer i gang. FM fungerer bra.

Til slutt et lite irritasjonsmoment: Jeg hadde lagt ut en lydbok på en minnepinne før en langtur. Avspilling var enkelt og greit, men når jeg skiftet til radio eller stoppet en liten stund (tissepause, kaffe osv.) og så gikk tilbake til minnepinnen begynte avspilling fra toppen - spor 1. Jeg savner en pausefunksjon som husker hvor du var i avspillingen til neste gang.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

RoadRunner

Bilen min er skjev pga dårlig konfigurerte støtdempere, ref http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9754.0.html
Blir fikset i morgen  :) - det er justering av oppsett i programvaren.

I denne tråden vil jeg gjerne skryte litt av de som jobber på Tesla i Trondheim - de er alltid like blide og positive og har service i fokus slik jeg opplever det. Mitt primærbehov var å få fylt på en skvett elektroner ettersom jeg kjørte 30 mil i natt og skal ut på langtur i morgen + onsdag. Hadde samme problemstilling i forrige uke også, og det ordnet seg elegant begge ganger.


Ellers har jeg også observert dugg i begge frontlykter og i ryggelyset - i natt fosset det ned vann fra oven, så mye at viskerne tok ikke unna. Er det noe som kan gjøres med dette - det er vel begrenset med varme i disse lysene så naturlig avdamping er kanskje redusert ?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Bent

Sitat fra: RoadRunner på mandag 07. oktober 2013, klokken 12:54(...) I denne tråden vil jeg gjerne skryte litt av de som jobber på Tesla i Trondheim - de er alltid like blide og positive og har service i fokus slik jeg opplever det. (...)
Dette stemmer godt med min egen erfaring. Jeg har vært innom med ymse saker med Roadsteren og har alltid fått god hjelp. Én gang jeg kom med et lite showstopper-problem og de stresset med sjappa full* av de første Model S'ene til klargjøring og utlevering, så tok de allikevel inn Roadsteren og fikset det på dagen slik at jeg kunne komme meg på langtur til helga. Terningkast 7. :)

* Virkelig full, jeg aner ikke hvordan de fikk plass til å jobbe med bilen min også der.
Tesla Roadster, 25Mm

Kallagtunet


Oppdatert liste (nye punkter i Bold).

Det er vel fortsatt for mange eiere som har rapportert om at bilen ikke lar seg starte på grunn av diverse 12v relaterte feil, eller feilmeldinger knyttet til 12V batteri og også målt lav spenning på dette, en opplevde også at vinduer åpnet seg[/b] (sikkert mindre tekniske problemer men med stor praktisk konsekvens). Se trådene for Sudden death og Deep sleep for mer info. Sannsynlighet skyldes disse feilene knyttet til det særnorske IT nettet og stor følsomhet for jordfeil i det. Håp om at software update 5.6 gjør bilene mer robuste mot denne type feil uten at det endelig er bekreftet eller avkreftet. Videre er det rapportert om EN bil med feil som har medført behov for skift av hovedbatteripakke.

Når det er sagt så virker det (heldigvis) som Tesla er responssive og gjør sitt ytterste for å hjelpe uheldige eiere, selv om det er enkelte som sokner til Tesla i Oslo som ikke er helt happy med oppfølgingen.

Oppfordrer også å logge dine opplevde feil i denne tråden slik at en kan se om det er en gjenganger eller ei: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html

Og husk at hvis du opplever feil så hjelper det ikke å melde fra her på forumet... Skal du få problemet løst så må en ta kontakt med Tesla ;D

Mulighet til å gi terningkast på totalopplevelsen med nybilen har en her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9606.0.html

Produksjonsfeil


- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Parkeringssensor foran (høyre) varsler Stopp, selv om det ikke er noen hindringer der. (Vakkel feil, kommer vet regnvær eller vask av bil)
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.
- Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Dugg i kurvelys
- Dugg i ryggelyset
- Dugg i blinklys bak.
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut.

- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe)
- Speilene tilter ikke ved rygging (mulig brukerfeil)
- Radioen lydløs, både FM og DAB, lyd fra andre kilder som internettradio
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men en «feature» dvs det skal visst være sånn...)
- During ved igangsetting
- Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren

- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dugg/vannsintregning i frontlykter
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrengning i tak
- Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
- Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
- Støy fra panorama tak i høy hastighet
- Dårlig mottaksforhold FM
- Dårlig mottaksforhold DAB
- 3G slutter å virke
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Dugg i baklys
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs

- Problemer med internettradio etter oppdatering 5.6
- Holder du "taket" på nøkkelen inne i 4 sec så åpner alle vinduene seg. (Ikke en feil men en «feature» med potensiale for STORE negative konsekvenser
- Lader ikke når Schuko-kontakt står den ene veien.
- Henger og står veldig lenge timer på "preparing to charge".
- Men steg-for-steg navigasjonen hadde en tendens til å låse seg.
- Når DAB-radioen lever sitt eget liv, har jeg sett at LED-lys i dører OG menyen på luftfjæringen blinker ett lite sekund samtidig som radioen detter ut.
- Dashbordet har resatt seg når jeg setter meg inn.  Får teslalogo og boot.  Første gangen fikk jeg ikke tilbake tripptellerne på høyre side

- Bilbeltealarm begynner å pipe i park.
- Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
- Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.
- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
- Skjerm låser seg og må resettes

Leverings/klargjørings feil

- Dårlig utbedret transportskade på en dør.
- 'Justering' av skjevt montert bakdør hadde resultert i at hele nedkanten av døra hadde fått seg et par knekker i platene

- Flere store riper/dype hakk på ene sidespeilet (transportskade ikke fikset før utlevering)
- Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
- Transportskader karosseri
- Detailing riper
- Ripe innside dørkarm
- Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
- Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

Mangler ved leveranse

- Dobbeltlader
- Adapter blått 32 A 1 fas
- Adapter rødt 16A 400V trefas
- Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)

Kristian

Etter å ha hentet vidunderet, fikk jeg feilmelding på lavt dekktrykk. Stoppet på bensinstasjon, sjekket trykket, og alt så ok ut. Feilmeldingene fortsatte å komme, så jeg konkluderte med at det måtte være en kalibreringsfeil. Kom etterhvert på at jeg hadde liggende en digital dekktrykkmåler, så jeg sjekket med den. Her kom fasit frem, for lavt trykk på 2 av dekkene. Fylte opp, feilmeldingen forsvant. Jeg stolte på bensinstasjonen, det var feil, bilen hadde rett  :D .
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

luffe

Jeg har en merkelig feil. Skjermen låser seg i ca. 60 sekunder og melding "Passenger airbag on" kommer opp i dash-displayet sporadisk under kjøring. Noen andre som har opplevd dette?
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Cowboystrekk

Sitat fra: Kristian på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:21
Etter å ha hentet vidunderet, fikk jeg feilmelding på lavt dekktrykk. Stoppet på bensinstasjon, sjekket trykket, og alt så ok ut. Feilmeldingene fortsatte å komme, så jeg konkluderte med at det måtte være en kalibreringsfeil. Kom etterhvert på at jeg hadde liggende en digital dekktrykkmåler, så jeg sjekket med den. Her kom fasit frem, for lavt trykk på 2 av dekkene. Fylte opp, feilmeldingen forsvant. Jeg stolte på bensinstasjonen, det var feil, bilen hadde rett  :D .
Tommelfingerregel: Fyll heller litt for mye enn litt for lite. Husk at trykket i anvisninga tar utgangspunktet i kalde dekk. Kjører du 2 km til bensinstasjonen så øker gjerne trykket med ca 3 psi, noe som gjør at sensorene for slår ut. Å fylle f.eks til 50 psi på vinterdekkene på bensinstasjonen (de tåler 51 psi kalde) kan nok være lurt. Du har da lagt inn feilvisninga på 3 psi samt at trykket går ned når det blir kaldere i lufta. Man mister i tillegg bortimot 1 psi pr måned pga utsiv så etter noen få mnder vil du nok fort kunne få lavt trykk igjen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kires

Et tips er å kjøpe en egen dekktrykksmåler. Har det selv og det er veldig store forskjeller på hva som vises på bensinstasjonene
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Havebigfun

Sitat fra: Kires på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:09
Et tips er å kjøpe en egen dekktrykksmåler. Har det selv og det er veldig store forskjeller på hva som vises på bensinstasjonene
Jeg er litt usikker på om "alt" av hjemmemålere er like bra- er det bra kvalitetssikring på de ???

petersv

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:16
Sitat fra: Kires på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:09
Et tips er å kjøpe en egen dekktrykksmåler. Har det selv og det er veldig store forskjeller på hva som vises på bensinstasjonene
Jeg er litt usikker på om "alt" av hjemmemålere er like bra- er det bra kvalitetssikring på de ???

Den fra Biltema funker bra og er nøyaktig (iallefall min.)

Patosan

Ser ett problem i listan ovan som jag tänker kanske passar på min bil; 'Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned'.

Jag har märkt att jag får en kort vibration i glaset när jag öppnar dörren. Tidigare har jag tänkt att det kanske kommer av undertryck inne i bilen, och att glaset 'suger' sig fast när man öppnar.
Efter jag såg felet i listan så undersökte jag lite närmare och det kan verka som om kanske glaset inte går ned raskt nog när man öppnar dörren.

Är det detta som upplevs vid problemet 'Vinduene subber borti takrellingslist før de går ned'?
Vad är erfarenheten till alla er andra?

Jag ska undersöka det närmare i helgen genom att sätta lite vax på insidan av listerna och se om det smittar över på glaset när jag öppnar.
Detta kan ju omöjligt vara normalt att det ska bli kontakt mellan list och glas när man öppnar?
VIN 15026

LinkedIn

blue85

Fins en fiks for dette. Ta kontakt med Tesla. Listene "brettes" ut som en del av klargjøring. Dette er ikke gjort på biler der vinduet på en måte henger igjen når du åpner døren... Fikk dette forklart av DS da jeg mottok bilen i helgen. Poengterte at listene bak på min så ut som om de var "krøllet". Slik var det ikke på demobilen ved siden av... denne var visstnok ikke klargjort ordentlig.

kimnaess

4000 feilfrie kilometer på bilen etter at dørhåndtaket på høyre side som utløste døren når de gled ut ble fikset rimelig kjapt etter levering

DAB, tja, jeg bruker den ikke, har Spotify

Mitt største issue er 21" felgene, kantkjørt felgene bak 2-3 ganger nå. Må venne meg til størrelsen på bilen. Og, hehe, dette er et førerproblem, ikke feil av Tesla :)
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Patosan

Sitat fra: blue85 på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 22:00
Fins en fiks for dette. Ta kontakt med Tesla. Listene "brettes" ut som en del av klargjøring. Dette er ikke gjort på biler der vinduet på en måte henger igjen når du åpner døren... Fikk dette forklart av DS da jeg mottok bilen i helgen. Poengterte at listene bak på min så ut som om de var "krøllet". Slik var det ikke på demobilen ved siden av... denne var visstnok ikke klargjort ordentlig.

Tack för tips blue!
VIN 15026

LinkedIn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA