Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Tekna

Startet av Leaf_entusiast, lørdag 07. september 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

Leaf_entusiast

Artig med den generøse forståelsen for lavere effekt. De fleste andre bilkjøpere ville nok bli forbløffet når de betaler over en halv million for en bil med 421 hk og så oppdager de at det står beskjedne 94hk i vognkortet... Jeg skal prøve å få et svar fra Tesla.

flux


Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. september 2013, klokken 13:53
Trodde toppfarten var begrenset pga maks rpm på motoren. Denne tråden er definisjonen på en fjær ørten høns :)
I Norge er dette tema uvesentlig, men ikke i Tyskland, der en oftere benytter høy motoreffekt over lengre tid.

glaserud

Sitat fra: Leaf_entusiast på søndag 01. september 2013, klokken 14:24
Artig med den generøse forståelsen for lavere effekt. De fleste andre bilkjøpere ville nok bli forbløffet når de betaler over en halv million for en bil med 421 hk og så oppdager de at det står beskjedne 94hk i vognkortet... Jeg skal prøve å få et svar fra Tesla.

Gjøres slik for andre biler også. Citroën og Peugeot oppgir 35 kW (nominell maks kontinuerlig) i stedet for 49 (maks netto effekt) for C-zero/Ion. Mitsubishi ser ut som oppgir både 35 og 49? (EL24044 vs. EL24985)

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Leaf_entusiast

Interessant. Jeg ser en gammel tråd hvor teknisk sjef i Mitsubishi peker på at maksimal effekt er 49kW og maximum continous er 35kw da denne beregnes etter ECE R85 hvor man tar hensyn til 30 min maks effekt. 

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7027.msg76368.html#msg76368

Jeg fant neste link fra Tesla på de nederlandske sidene deres. Der hevder de at maks effekt er hele 350kW** (476hk) for Perfomance i følge ECE R85 (max Power) og at den er 310kW*** ifølge Peak power.

** Tested in accordance with ECE R85. This dyno based test does not take the battery into account.
*** Vehicle specific power when battery is taken into account.

http://www.teslamotors.com/en_EU/models/options


Griffel

Sitat fra: flux på søndag 01. september 2013, klokken 12:22
Hvor lenge kan en P85 kjøre i 150km/t?

I Danmark er det ganske vanlig å cruise mellom 130-150 km/t, og i Tyskland mellom 150 og 200 km/t.

De tyske premium merkene har lite å frykte i hjemmemarkedet om det er tilfelle at maks kontinuerlig effekt faktisk kun er 69kw.

Jeg vil tippe (relativt kvalifisert tipping) at 150 km/t omtrent tilsvarer de omtalte 68kW. Altså i prinsippet så lenge du vil, men batteriet tømmes jo på litt over timen slik at rekkevidden er da redusert til ca 18 mil, så skal en langt lønner det seg neppe å kjøre så raskt.

For Norske forhold vil en ikke merke pinglemotoren, vanlig kjøring i jevn norsk hastighet med litt bakker opp og ned gir en 15-20kW i varierende belastning, og da er de resterende ca 300kW tilgjenglig for en 5 sek. forbikjøring nå og da.

Skal du 4-5 mil kan du nok kjøre opp mot 200 km/t, og lade før du kan kjøre hjem.

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. september 2013, klokken 13:53
Trodde toppfarten var begrenset pga maks rpm på motoren.
Tja. Toppfart en liten stund er begrenset av maks rpm på motoren. Marsfart over en lengre strekning er begrenset av effektbelastningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux


Sitat fra: Griffel på søndag 01. september 2013, klokken 21:57
Sitat fra: flux på søndag 01. september 2013, klokken 12:22
Hvor lenge kan en P85 kjøre i 150km/t?

I Danmark er det ganske vanlig å cruise mellom 130-150 km/t, og i Tyskland mellom 150 og 200 km/t.

De tyske premium merkene har lite å frykte i hjemmemarkedet om det er tilfelle at maks kontinuerlig effekt faktisk kun er 69kw.

Jeg vil tippe (relativt kvalifisert tipping) at 150 km/t omtrent tilsvarer de omtalte 68kW. Altså i prinsippet så lenge du vil, men batteriet tømmes jo på litt over timen slik at rekkevidden er da redusert til ca 18 mil, så skal en langt lønner det seg neppe å kjøre så raskt.

For Norske forhold vil en ikke merke pinglemotoren, vanlig kjøring i jevn norsk hastighet med litt bakker opp og ned gir en 15-20kW i varierende belastning, og da er de resterende ca 300kW tilgjenglig for en 5 sek. forbikjøring nå og da.
Hva med fullastet kjøring oppover de dypeste undersjøiske tunellene vi har? Har noen testet maks KW effekt benyttet?

Griffel

#51
Sitat fra: flux på søndag 01. september 2013, klokken 22:11
Hva med fullastet kjøring oppover de dypeste undersjøiske tunellene vi har? Har noen testet maks KW effekt benyttet?
10% stigning 80 km/t tipper jeg et sted nær 60 kW.

En 5 km oppover tunnel i 80km/t gjøres jo unna på under 4 min, kjører en i 100 på 3 minutter. Belastningen i 100 km/t er kanskje økt til 80kW som sikkert ikke er noe problem i 3 minutter.

(etter egen oppfatning er denne tippingen relativt kvalifisert)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

En forklaring til at Model S kun listes som 69kw kontinuerlig effekt, er kanskje fordi den bruker en AC induksjonsmotor som krever mye kjøling ved høy effekt, og derfor må begrenses slik at den kjøles nok.

Leaf bruker en synkron AC motor som er noe mer effektiv og trenger mindre kjøling.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/1723-Electric-Motor-choices-rethinking-AC-induction-motors/page3

Griffel

#53
Sitat fra: flux på mandag 02. september 2013, klokken 00:44
En forklaring til at Model S kun listes som 69kw kontinuerlig effekt, er kanskje fordi den bruker en AC induksjonsmotor som krever mye kjøling ved høy effekt, og derfor må begrenses slik at den kjøles nok.

Leaf bruker en synkron AC motor som er noe mer effektiv og trenger mindre kjøling.
Den forskjellen er nær ubetydelig i denne sammenheng.

Tesla har valgt en motor som kontinuerlig med margin klarer normale kjøring i USA hastigheter, og normale bakker. De har så laget en motordrift som kan levere nok strøm til å tilfredsstille korttidsbelastningen under akselerasjon.

Motoren vil oppleves som sterk.
Bilen benytter jo ikke den effekten/momentet motoren kan levere annet enn under maksimal akselerasjon, og den varer ikke så lenge for en bil som gjør 0-100 på under 5 sekunder.

Amerikanere og Nordmenn vil ikke merke mye til at kontinuerlig effekt er 68 kW siden de ved normal kjøring ikke belaster motoren mer enn enn si 20 kW. Da er det rikelig reserve til korttids akselerasjoner med mye høyere pådrag.

For de som liker å holde høy marsfart er rekkevidden trolig et mye større problem enn maksimal kontinuerlig effekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaf_entusiast

Sjekket vognkortet til en BMW I3. Der står det 170hk.

sn0le

Hva står det i Roadsterenes vognkortet, og hvilken motor bruker de i den?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Havebigfun

Sitat fra: sn0le på lørdag 21. desember 2013, klokken 16:26
Hva står det i Roadsterenes vognkortet, og hvilken motor bruker de i den?
det er ca 80 hk

Griffel

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 21. desember 2013, klokken 08:16
Sjekket vognkortet til en BMW I3. Der står det 170hk.

Et effektall på en bil med gear gir litt mening, men effekt elmotor i bil i form av et enkelt tall er egentlig nokså meningsløst. (For el motorer med kontinuerlig belastning som vifter og pumper er det en annen sak.) .

Går en til BMW hjemmesiden ser en at denne har en helt annen karakteristikk enn f.eks Tesla. Mens Tesla har fullt moment fra 0 til ca 70 km/t og deretter har full effekt og fallende moment, viser BMW hjemmesiden at at i3 ramper opp momentet fra 0 til 1500 rpm og har konstant moment fra ca 1500 rpm til 7000 rpm.

De skriver også at topfart er 150 km/t dersom dette tilsvarer 7000 rpm oppnår en altså fullt moment rundt 30 km/t og akkurat her er effekten ved full akselerasjon 40kW (53 hk)

125kW (170hk) yter den under full akselerasjon når den passerer 100km/t. Mens Tesla MS altså må over 70 km/t før den kan levere sine 300kW må BMW i3 over 100 km/t før den kan levere mer enn 125kW.

Dersom moment kurven er riktig yter motoren i BMWi3  183 kW maksimalt (250hk) (7000rpm og 250Nm).

Hensikten med dette innlegget er å forvirre, men sekundært også for å vise hvorfor slike enkettall ikke gir noen særlig mening.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

At i3 ramper opp effekten kan like gjerne være for å spare drivverket. i3 er laget så lett som mulig og da er det viktig spare kg i reduksjonsgir, differensial og drivaksler.
Tesla har bygd drivverket i TS for å greie maks moment dra start. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Laget et par grafer som viser hvor stor effekt TS trenger for å nå en viss fart. Den er kanskje vel optimistisk med optimale dekk når det gjelder rullemotstand. Men oppgitt rekkevidde ser ut for å stemme bra. Kan se ut som toppfarten ved 69kW er ca 160km/h.
La også inn et graf for 10% stigning (Hitratunnelen), og den går lett i 80km/h.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA