Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Tekna

Startet av Leaf_entusiast, lørdag 07. september 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

Batteritralla

Regner med at du "stipulert" alle angivelser ut over 80 Km/t :-)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Lynet

Det er ganske mange formler i regnearket.....
De viktigste er frontareal, luftmotstandkoeffisient, vekt, rullemotstand, virkningsgrad drivlinje, lufttemperatur.
Når det gjelder 10% stigning skal TS greie det i ca 100km, og da blir det 10000 høydemeter!! Og da er faktisk variasjonen på rekkevidde i forhold til fart liten! Det er jo stigning som suger kraft.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

petersv

Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 22:40
Laget et par grafer som viser hvor stor effekt TS trenger for å nå en viss fart. Den er kanskje vel optimistisk med optimale dekk når det gjelder rullemotstand. Men oppgitt rekkevidde ser ut for å stemme bra. Kan se ut som toppfarten ved 69kW er ca 160km/h.
La også inn et graf for 10% stigning (Hitratunnelen), og den går lett i 80km/h.

Enklere.

petersv

Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 23:15
Det er ganske mange formler i regnearket.....
De viktigste er frontareal, luftmotstandkoeffisient, vekt, rullemotstand, virkningsgrad drivlinje, lufttemperatur.
Når det gjelder 10% stigning skal TS greie det i ca 100km, og da blir det 10000 høydemeter!! Og da er faktisk variasjonen på rekkevidde i forhold til fart liten! Det er jo stigning som suger kraft.

Griffel

Tillot meg en rettelse.
Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 17:42
At i3 ramper opp effekten momentet kan like gjerne være for å spare drivverket. i3 er laget så lett som mulig og da er det viktig spare kg i reduksjonsgir, differensial og drivaksler.
Tesla har bygd drivverket i TS for å greie maks moment dra start.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Sitat fra: Griffel på mandag 23. desember 2013, klokken 13:53
Tillot meg en rettelse.
Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 17:42
At i3 ramper opp effekten momentet kan like gjerne være for å spare drivverket. i3 er laget så lett som mulig og da er det viktig spare kg i reduksjonsgir, differensial og drivaksler.
Tesla har bygd drivverket i TS for å greie maks moment dra start.

Effekt er produkt av moment og turtall så hvis momentkurven stiger med turtall vil effektkurven stige enda mer!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#66
Sitat fra: Lynet på mandag 23. desember 2013, klokken 16:18
Sitat fra: Griffel på mandag 23. desember 2013, klokken 13:53
Tillot meg en rettelse.
Sitat fra: Lynet på søndag 22. desember 2013, klokken 17:42
At i3 ramper opp effekten momentet kan like gjerne være for å spare drivverket. i3 er laget så lett som mulig og da er det viktig spare kg i reduksjonsgir, differensial og drivaksler.
Tesla har bygd drivverket i TS for å greie maks moment dra start.

Effekt er produkt av moment og turtall så hvis momentkurven stiger med turtall vil effektkurven stige enda mer!
Dette var jo til forskjell fra Tesla som holder momentet konstant (fra 0 til ca. 70km/t) og derfor ramper opp effekten dit. For i3 øker effekten omtrent med kvadratet av turtall (fra 0 til ca 30km/t) det ville blitt litt av en rampe.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pberg

I følge den publiserte effekt/momentkurven er momentet på i3 lineært fra 0 til 5000 rpm. Men det føles ikke helt slik i praksis.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Griffel

Sitat fra: pberg på mandag 23. desember 2013, klokken 18:23
I følge den publiserte effekt/momentkurven er momentet på i3 lineært fra 0 til 5000 rpm. Men det føles ikke helt slik i praksis.
Fra http: //www.bmw.no/no/no/newvehicles/i/i3/2013/showroom/drive.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#69
Elbiler burde hatt moment i vognkortet. :-)

Moment er roterende kraft, stygt sagt kreftene hjulene jobber mot asfalten.

Mer aktuelt på elektrisk bil en faktisk kW.

Som dere ser av effekt kurvene til TMS så er det ikke mange kW de første 3000 rpm, men momentet er fast og fin. :-)

Så det er momentet som sparker fra og gir den supre kjøreopplevelsen.
effekten kommer dinglene etter for å si det slik og når toppen når momentet er på vei nedover.

I en standard forbrenningsmotor er momentet produsert av opp ned bevegelse av stempel og her følger moment og effekt litt mer.
Diesel motorer henter mer energi ut av drivstoffet og får da mer moment ved lavere turtall en bensin. :-)
(Er litt mer innviklet men gidder ikke forklare)

Men elmotorer blir laget etter bruksområde.
Du får motorer som gir ekstreme moment, men nesten ikke turtall, og andre som gir svært lavt moment og svært høyt turtall. Osv osv.

Svært viktig å se på moment og kraftkrevende til motor du ønsker aktuelt formål.

Tesla har gjort en god jobb. :-)
Normal hastighet er mellom 0 og 100km/h, på norske veier. (Lovelig)
Er omtrent her moment og kraft kurven krysser hverandre.

Her er moment og effekt kurven til Roadster.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

#70
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Elbiler burde hatt moment i vognkortet. :-)
Moment er roterende kraft, stygt sagt kreftene hjulene jobber mot asfalten.
Nei, mellom moment og "kreftene hjulene jobber mot asfalten" ligger gearet og radius på hjulene.
Effekt har en viss mening til å sammenligne 2 motorer av lignende konstruksjon. Moment som et enkelt tall sier ingen ting. Litt mer mening kunne vært å oppgi skyv i N eller akselerasjon 0-100.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Så det er momentet som sparker fra og gir den supre kjøreopplevelsen.
effekten kommer dinglene etter for å si det slik og når toppen når momentet er på vei nedover.
Effekten er produkt av moment og turtall. Moment er effekt dividert med turtall.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Tesla har gjort en god jobb. :-)
Normal hastighet er mellom 0 og 100km/h, på norske veier. (Lovelig)
Er omtrent her moment og kraft kurven krysser hverandre.
Du mener antagelig ikke kraft men effekt. Kraft er proposjonalt med moment via gear og hjulradius, altså kraft og moment vil altid følges ad og aldrig krysse hverandre.
Mens effekt er som skrevet over produkt av moment og turtall. Du er kanskje forvirret av hestekraft som altså ikke er en kraft men effekt.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Er omtrent her moment og kraft kurven krysser hverandre.
Her er moment og effekt kurven til TMS.
En ren tilfeldighet som kommer av kurveskala og at momentet i kurven din er i ft-lp og effekt i kW.
Hadde de valgt moment i Nm eller effekt i kW eller egen numeriskskale for moment og effekt krysser kurvene et annet sted.

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Her er moment og effekt kurven til TMS.
Forøvrig er ikke diagrammet ditt for TMS i det hele tatt, men for Tesla Roadster. (og sammneligner Roadster motoren med en bensinmotor med ca. havle ytelsen)

( P=k x rpm x M hvor P er effekt, k en konstant, rpm omdreininger per minutt, M minutt. Med P i kW og M Nm blir k=2 x PI/60/1000 = 0,00010472)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sigurdi

#71
Beklager her er motor kurven til Model S de ulike versjonene.
Denner er ikke offesiell men laget ut fra oppgitte data. :-)

Kilde: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4



Samme tråd så har de regnet ut hvor mye effekt en trenger for å holde konstant fart på flatt underlag.

100km/h så trengst litt under 20kW. :-)

Men karakteristikken på denne motoren er mye lik som for Roadsteren.

Momentet er konstant frem til ca 70km/h og så faller den mot topphastighet.
Effekten når sin topp ved samme hastighet. (Pga produkt av turtall x moment)

Jeg er mye mer interessert hva krefter (moment) motor kan levere ut til drivverket og videre til hjulene mine som igjen da sparker fra mot asfalten i den hastigheten jeg normalt kjører. :-)

Eller fra 0km (0 turtall) dersom jeg skal ta en 0-100. :-)

Sitat fra: GriffelEffekt har en viss mening til å sammenligne 2 motorer av lignende konstruksjon. Moment som et enkelt tall sier ingen ting. Litt mer mening kunne vært å oppgi skyv i N eller akselerasjon 0-100.

Det er her problemet med elektro motorer kommer inn, de blir bygd slik kunde ønsker dem og to elbiler kan ha helt ulike karakteristikker på elmotorene der effekt ikke vil fortelle deg så mye om bilens oppførsel for å si det slik.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:43
Jeg er mye mer interessert hva krefter (moment) motor kan levere ut til drivverket og videre til hjulene mine som igjen da sparker fra mot asfalten i den hastigheten jeg normalt kjører. :-)

Tips: Leaf har litt større dreimoment enn BMW i3, men har langsomere akselerasjon og omtrent samme toppfart (litt lavere).
Hva forteller dette om nytten av å oppgi moment fra motoren?

Hverken effekt eller moment som et enkelt tall forteller særlig mye. Det som er interesant er kurver som den som er vist over eller taggans tilsvarender her fra forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg83967.html#msg83967

Dersom det i det hele tatt trenger å stå noe i vongkortet virker kontinuerlig ytelse å være det mest logiske. I tekniske data for kjøretøyet forteller kurver av dette slaget mye mer en tall for maksimal effekt og maksimalt dreimoment.

Ps. Noen var i ferd med å teste tesla på  Dynapack i Drammen, har det gitt noe svar?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bb

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:47
Ps. Noen var i ferd med å teste tesla på  Dynapack i Drammen, har det gitt noe svar?
Det var min Model S Performance som ble testet. Men vi klarte ikke å få nøyaktige svar. Kanskje Dennis fra forumet kan utdype litt mer? Jeg har ikke peil på slike målinger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sigurdi

Sitat fra: Griffel på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:47

Hverken effekt eller moment som et enkelt tall forteller særlig mye. Det som er interesant er kurver som den som er vist over eller taggans tilsvarender her fra forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg83967.html#msg83967

Dersom det i det hele tatt trenger å stå noe i vongkortet virker kontinuerlig ytelse å være det mest logiske. I tekniske data for kjøretøyet forteller kurver av dette slaget mye mer en tall for maksimal effekt og maksimalt dreimoment.

Helt enig. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA