Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Tekna

Startet av Leaf_entusiast, lørdag 07. september 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

OddB

Lar du alle 410 hestene jobbe samtidig er batteriet tomt i løpet av et kvarter :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

#31
Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:38
Igjen meget opplysende. Det viser at det er ganske solide energimengder lagret i det batteriet... :-)
85 kWh er mindre enn energiinnholdet i 10 l bensin.
1 kWh omtrent det samme som energiinnholdet i 3 skiver brød med leverpostei.
Ønsker du å gå ned 10 kg i vekt må du trimme bort ca. 90 kWh.

(Altså dytte Teslan 50 mil eller tilsvarende)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaf_entusiast

Griffel,

Hva er din oppfatning? Er 310kw eller 69 kw mest representativ for maks effekt for en Tesla Performace?

Griffel

#33
Sitat fra: OddB på lørdag 31. august 2013, klokken 22:16
Lar du alle 410 hestene jobbe samtidig er batteriet tomt i løpet av et kvarter :P
Motor og eller motordrift vil nok være ødelagt lenge før det om det hadde vært mulig. Motordriften begrenser effekten styrt av tid og temperatur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#34
Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 31. august 2013, klokken 22:32
Hva er din oppfatning? Er 310kw eller 69 kw mest representativ for maks effekt for en Tesla Performace?
Maks effekt 310kW, kontinuerlig effekt 69kW. Begge verdier burde vært oppgitt i databladet til Tesla. Å bare oppgi maksimal ytelser er et reklametriks. (dersom 69 kW altså er det riktige tallet for Performace)

Om jeg ikke husker feil hadde p106 en 20kW kontinuerlig og 30kW maks, og 20 kW (i hk) var oppgitt i vognkort. Begge verdier var oppgitt i datablad.

Kjøper du en motor fra en motorprodusent er den stemplet med designverdi for maksimal kontinuerlig belastning, og da er det naturlig at den verdien får plassen i vognkortets rubrikk, kortvarige overbelastninger er "en annen sak".

Flytter du Teslas motordrift og motor over i en båt vill det ikke være tvil: 69 kW.

P.S Det er litt mer komplisert enn som så, siden det primært er dreiemoment-belastningen (strøm) og ikke effekt-belastningen (strøm x spenning) som er hoved grunnen til oppvarming av motor, jeg har selvfølgelig heller ingen informasjon om hvor lenge motordriften tillater fullt dreiemoment (kanskje 10-20-30 sek)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 31. august 2013, klokken 23:00
Kjøper du en motor fra en motorprodusent er den stemplet med designverdi for maksimal kontinuerlig belastning, og da er det naturlig at den verdien får plassen i vognkortets rubrikk, kortvarige overbelastninger er "en annen sak".

Nja, ikke enig. "Problemet" er at kjøleanlegget ikke er dimensjonert for høyere belastning over lengre tid slik at motor, inverter og batteri blir for varme. Det som trengs for høyere kontinuerlig effekt er altså et oppdimensjonert kjøleanlegg. I en bil som Model S, som ikke er beregnet på banekjøring og ikke har hengerfeste, er det rett og slett ikke behov for det.

I en båt har du tilgang på tilnærmet ubegrenset mengde kjøling. Det er egentlig bare størrelsen på varmeveksler som begrenser kjøleytelsen. Dermed kan man ta ut mye høyere kontinuerlig effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnkl

#36
Eg har prøvd å rekne litt på dette, basert på oppslaga i BT siste dagane. Her har ein samanlikna Model S og Panamera, som har omtrent same maksimale effekt (420 hk) men der Panamera har toppfart 287 km/h og Model S har 210 km/h.

Ved høg fart går nesten all framdriftskrafta med til å utlikne luftmotstanden, og luftmotstanden er proporsjonal med kvadratet av farta. Vidare er effekt kraft gange fart, så effekt er proporsjonal med farta i tredje potens.

Viss ein no forenklar, og går ut frå at bilen yter maksimal kontinuerleg effekt ved toppfart og at luftmotstandskoeffesienten er den same for begge bilane vil det seie at maksimal kontinuerleg effekt for Model S er: (210/287)^3 * 420 hk = 165 hk. Sjølv om Model S nok har lavare luftmotstandskoeffesient enn Panamera tvilar eg på den er er så mykje mindre at effekten blir 94 hk.

Effekten til Model S er interessant i tilfelle fritaket for eingongsavgift skulle bli oppheva ein gong i framtida. Er det nokon som veit korleis motoreffekt vert målt for elbilar. Seier forskriftene noko om dette? Eg har førebels ikkje funne noko som seier korleis motoreffekten skal reknast ut.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

flux

Hvor lenge kan en P85 kjøre i 150km/t?

I Danmark er det ganske vanlig å cruise mellom 130-150 km/t, og i Tyskland mellom 150 og 200 km/t.

De tyske premium merkene har lite å frykte i hjemmemarkedet om det er tilfelle at maks kontinuerlig effekt faktisk kun er 69kw.



Leaf_entusiast

I Europa er maks effekt for en fossilbil definert som "maximum net power". For en bil med elektrisk motor er den definert som "maximum continous rated power". Jeg har kun tilgang til et coc-dokument for Nissan Leaf og her der det tallet 80kW. Det er identisk til det tallet Nissan markedsfører bilen med. For en Tesla 85kW performance skulle det indikere 310kw og ikke 69kW dersom Nissan sine tall er riktige.

Formelen din på maksfart stemmer bra hvis en sammenligner 85 Performance med 85 og 60kwH. Men aksellerasjonen er jo bedre på en Tesla en enn Panamera S med tilsvarende oppgitt effekt. Det kan vel tyde på at Tesla har enda høyere teoretisk maks effekt men  at den kontinuerlige effekten er datt ned til 310kw?

shb

Det står 69kW maximum continous rated power i dokumentet som ligger med bilen og stemplet Fremont fabrikken. Max hastighet 209 km/h
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

flux

Sitat fra: shb på søndag 01. september 2013, klokken 13:15
Det står 69kW maximum continous rated power i dokumentet som ligger med bilen og stemplet Fremont fabrikken. Max hastighet 209 km/h
Hvor lenge vil den klare å holde maks hastighet? Jeg vil tro det skal mer enn 69kw til for å holde 209 km/h?

petersv

Sitat fra: flux på søndag 01. september 2013, klokken 13:28
Sitat fra: shb på søndag 01. september 2013, klokken 13:15
Det står 69kW maximum continous rated power i dokumentet som ligger med bilen og stemplet Fremont fabrikken. Max hastighet 209 km/h
Hvor lenge vil den klare å holde maks hastighet? Jeg vil tro det skal mer enn 69kw til for å holde 209 km/h?

Tydeligvis ikke. :P ;)

Drag spiller mer og mer inn når hastigheten økes. The power of power ;) (power som i eksponent ^.)

Øyvind.h

Trodde toppfarten var begrenset pga maks rpm på motoren. Denne tråden er definisjonen på en fjær ørten høns :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. september 2013, klokken 13:53
Trodde toppfarten var begrenset pga maks rpm på motoren. Denne tråden er definisjonen på en fjær ørten høns :)

Ev. høns uten fjer(t).

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på søndag 01. september 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 01. september 2013, klokken 13:53
Trodde toppfarten var begrenset pga maks rpm på motoren. Denne tråden er definisjonen på en fjær ørten høns :)

Ev. høns uten fjer(t).
Spurv i vognkortet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA