Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Tekna

Startet av Leaf_entusiast, lørdag 07. september 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

JohanH


Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

chal

Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:21

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?



Sent from my iPad using Tapatalk HD

JohanH


Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:30
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:21

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?



Sent from my iPad using Tapatalk HD
o

Tja, om 1 kW heiser 100 kg 1 meter på 1 sekund så kan 85kWh batteriet som driver elmotorn heise 8500 kg 1 meter per sekund i en time f. eks.

chal

Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:34

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:30
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:21

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?



Sent from my iPad using Tapatalk HD
o

Tja, om 1 kW heiser 100 kg 1 meter på 1 sekund så kan 85kWh batteriet som driver elmotorn heise 8500 kg 1 meter per sekund i en time f. eks.

Igjen meget opplysende. Det viser at det er ganske solide energimengder lagret i det batteriet... :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

JohanH


Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:38
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:34

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:30
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:21

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?



Sent from my iPad using Tapatalk HD
o

Tja, om 1 kW heiser 100 kg 1 meter på 1 sekund så kan 85kWh batteriet som driver elmotorn heise 8500 kg 1 meter per sekund i en time f. eks.

Igjen meget opplysende. Det viser at det er ganske solide energimengder lagret i det batteriet... :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Helt enig. Det faktum at det kan drive en 2-tons bil i vel over 40 mil i 90 km/h sier vel så mye det og.

chal

Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:54

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:38
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:34

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:30
Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:21

Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:19
Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Batteriets kapasitet angis i kWh, ikke kW, så du har rett.

Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?



Sent from my iPad using Tapatalk HD
o

Tja, om 1 kW heiser 100 kg 1 meter på 1 sekund så kan 85kWh batteriet som driver elmotorn heise 8500 kg 1 meter per sekund i en time f. eks.

Igjen meget opplysende. Det viser at det er ganske solide energimengder lagret i det batteriet... :-)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Helt enig. Det faktum at det kan drive en 2-tons bil i vel over 40 mil i 90 km/h sier vel så mye det og.

Beveger meg nå off topic, men kan ikke dy meg:
Det som er ekstra coolt er at fossilmotoren etter det jeg har skjønt bruker ca tre ganger så mye energi på samme arbeidsmengde OG at energi iform av bensin er mye dyrere enn i form av elektrisitet.(?)


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Patosan

Kanske inte lika lätt att relatera till, men tankeväckande...
85 kWh = 306 MJ
1 kg TNT = 4.184 MJ
Dvs energi i batteri motsvarar ca 70 kg TNT

Nu är det inte lätt att förhålla sig till 'TNT' för de flesta, men kanske någon har en konvertering till enheter som innehåller 'fotbollsplan' eller 'vindmöller', som är populärt i media nu för tiden... :)
VIN 15026

LinkedIn

eledille

chal: Du har helt rett, og det er derfor jeg kan krysse tvers over Oslo langs ring 3 og tilbake hver dag og i snitt betale godt under en tier for energien per runde :D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

glaserud

Sitat fra: JohanH på lørdag 31. august 2013, klokken 09:34
Sitat fra: chal på lørdag 31. august 2013, klokken 09:30
Coolt. Hva kan da tesla batteriet yte med tanke på 100 kg heisingen?
o
Tja, om 1 kW heiser 100 kg 1 meter på 1 sekund så kan 85kWh batteriet som driver elmotorn heise 8500 kg 1 meter per sekund i en time f. eks.

1 kW = 1kJ/s = 1kNm/s = 1kkgm^2/s3

Dersom dette skal brukes til å heve 100 kg 1m på 1 sekund, vet vi at aksellerasjonen som skal motvirkes er 9,81 m/s^2 (g).

100 kg * 1m * 9,81 m/s^2 / 1s = 981 W

Men om du legger inn total energimengde i batteriet i dette (85 kWh) mister du tidsaspektet, siden:

85 kWh = 85 kJh/s eller 85 kJ(3600s)/s = 306000 kJ

Hva kan du gjøre med dette? La oss ta denne 100 kg-klumpen vi skal heve:

100 kg * x m * 9,81 m/s^2 = 306000 kJ
x m = 306000 kJ / (100 kg * 9,81 m/s^2)
x = 311 926 m

D.v.s. at energimengden i batteripakka er nok til å heve 100 kg nær 312 km opp i lufta.

Eller et mer relevant eksempel: Hvor høyt opp i været kan Model Sen få seg selv?

2100 kg * x m * 9,81 m/s^2 = 306000 kJ
x m =  306000 kJ / (2100 kg * 9,81 m/s^2)
x = 14,853 m

Så den kunne fått seg selv en del høyere opp enn de fleste passasjerfly. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

D.O

Eller ikke mere energi enn det som trengs for å varme 1 kubikk med vann fra romtemp til 100C'  ;)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Patosan

Sitat fra: D.O på lørdag 31. august 2013, klokken 10:27
Eller ikke mere energi enn det som trengs for å varme 1 kubikk med vann fra romtemp til 100C'  ;)
Det är en hel del energi det!
Som 'enhet' så är det mer förståeligt än 70 kg TNT.
Dessutom, skulle jag värma upp badestampen så är det mycket tryggare att göra det med ett batteri än med TNT :)
VIN 15026

LinkedIn

eledille

Haha, håper badestampen er meget solid :D
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Dr.Ling

Tror mange har misforstått mtp effekten som oppgis i vognkortet, det er jo en fordel å få bilen levert med høyeste mulige effekt oppgitt! Har myndighetene tidligere innkrevd avgifter på gamle biler når avgiftssatsene har blitt økt? Selvfølgelig ikke.

Ved motorbytte på en annen bil jeg har hatt oppdaget jeg at det allerede stod alt for mye effekt i vognkortet. Dette kom godt med når jeg skulle betale for effektøkningen  :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Griffel

Kjøper du en elektrisk motor er det den maksimale belastningen motoren tåler kontinuerlig som oppgis. Alle elektromotorer kan yte mer enn dette i en kort periode. Tesla tillater at motoren overbelastes en kort periode, og jo kortere tid en begrenser dette til jo mer overbelasting kan tillates. Skulle en oppgi maksimal korttidsytelse på motoren ville nesten ethvert tall være riktig.

Kjører en i 200 km/t på autobahn ligger en nok nær kontinuerlig belastning, så det er nok av flere grunner det riktigste tallet å oppgi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#29
Jeg mener at Tesla-motoren ligger ganske nær magnetisk metning på full guffe. Du kan ikke ta ut hvor mye som helst bare ved å pøse på med strøm, når du nærmer deg metning blir det mer og mer varme og mindre og mindre dreiemoment ut av en ytterligere økning.

Bilens effekt kunne godt vært oppgitt ut fra hva inverteren maksimalt kan levere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA