Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf Tekna

Startet av Leaf_entusiast, lørdag 07. september 2013, klokken 18:58

« forrige - neste »

Leaf_entusiast

I følge vognkortet har Tesla Model S 85 kwh kun 69kw. Det er ynkelige 94 hk! I vognkortet til Nissan Leaf står det 81 kw (110hk) slik det skal være. Noen som har en forklaring?

En annen ting er at Tesla ikke er helt stø på barneskolematte.  De oppgir effekten til 310kw. Det utgjør 421 hk og ikke 416 hk slik som Tesla påstår. Det morsomme er at omtrent alt av biljournalister gjengir samme feil. Feilen til Tesla stammer nok fra at horsepower i USA ikke er akkurat det samme som hestekrefter i Europa.

Roger Kolbu

Hva er det du forsøker å oppnå med dette innlegget?
Kan ikke se at du kommer med noen oppklarende detaljer...
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Leaf_entusiast

Hensikten med tråden var først og fremst å se om noen har en god forklaring på hvorfor Tesla er lagt inn med 69kw i vognkortet? Det andre er bare en påpekning av en amatørmessig feil.

Veggen

Det er vel åpenbart, han gleder seg til å ta rotta på model S ut fra lyskryssene.
Og skulle det mot formodning skjære seg, så kan han ihvertfall slå oss i hodet med en konverteringsfeil.

Fra spøk til alvor, de er merkelige de effekttallene.

PHsigP85

Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 30. august 2013, klokken 23:40
I følge vognkortet har Tesla Model S 85 kwh kun 69kw. Det er ynkelige 94 hk! I vognkortet til Nissan Leaf står det 81 kw (110hk) slik det skal være. Noen som har en forklaring?

En annen ting er at Tesla ikke er helt stø på barneskolematte.  De oppgir effekten til 310kw. Det utgjør 421 hk og ikke 416 hk slik som Tesla påstår. Det morsomme er at omtrent alt av biljournalister gjengir samme feil. Feilen til Tesla stammer nok fra at horsepower i USA ikke er akkurat det samme som hestekrefter i Europa.

Du gir jo svaret selv... En metrisk hk er ca 735,5 watt, mens en britisk er ca 745,7 watt. Omregnet fra 310 kW blir dette hhv 416 hk og 421 hk. Altså ingen feil, det bare avhenger av hvilken enhet man benytter. Tror for øvrig Elon Musk og hans ingeniører går rundt og over oss når det gjelder barneskolematte. Håpløst innlegg...

Hvorfor vognkortet sier 69kW sliter jeg derimot med å forstå. Ikke har jeg fått et godt svar på dette heller, men så har jeg da også kun spurt min DS. Vi ble raskt enige i at det var viktigere ting å snakke om ;)
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Woods

Sitat fra: Leaf_entusiast på fredag 30. august 2013, klokken 23:40
En annen ting er at Tesla ikke er helt stø på barneskolematte.  De oppgir effekten til 310kw. Det utgjør 421 hk og ikke 416 hk slik som Tesla påstår. Det morsomme er at omtrent alt av biljournalister gjengir samme feil. Feilen til Tesla stammer nok fra at horsepower i USA ikke er akkurat det samme som hestekrefter i Europa.

Tesla er nok stø på enkel matematikk, det samme gjelder journalistene. I USA bruker dem "mekaniske hestekrefter" mens her i EU brukes det metrisk system av hestekrefter. 416hp(I) = 421hp(M).

Edit.
PHsigP85 kom meg i forkjøpet...

Leaf_entusiast

#6
Akkurat, det er poenget mitt.  Det betyr at hvis de skal markedsføre bilen i Europa så er det korrekt å oppgi 421 hk både i Norge og UK og resten av Europa. De bruker forøvrig samme system i UK og resten av Europa. Det er jo ingen stor sak da kW er en mer presis benevnelsen; men det er vel ingen tvil om at de har rotet seg bort her. I USA er det riktig med 416hp, men i de europeiske sidene burde de unnet på seg 421hk.

Jeg skjønner ikke hvorfor de som er svart er så negative? Det må jo bare være hyggelig å få 5hk ekstra?

Det viktige spørsmålet er hvorfor det står 69kw i de offisielle dokumentene i Norge. Det er vel en feil det også?

Woods

Kan ikke se hvordan jeg fremstår som negativ.

Det JEG ikke forstår er hvor utrolig pirkete folk oppfører seg til tider. Vi snakker om et lite amerikansk bilmerke som nylig har etablert seg i Europa. En simpel liten feil som dette kan da ikke være noe å skrike høyt for? Jeg tror folk flest ikke bryr seg mye om fem ekstra hestekrefter i denne sammenheng. Det er jo ikke som at noen har stjålet dem fra deg...


Hvorfor det står noe helt annet på vognkortet er forøvrig et godt spørsmål, som har vært oppe i dette forumet tidligere. Kanskje du burde sendt avgårde en e-post til Statens Vegvesen?

Leaf_entusiast

#8
Ja, jeg så det var nevnt en gang. Men jeg var litt nysgjerrig på om noen visste noe mer. Det var en som i en annen tråd mente det kunne skyldes at en elmotor bare kunne være på maks effekt i en svært kort periode og at derfor den gjennomsnittlge maks effekten var vesentlig lavere. Men, at den i så fall skulle være så lav som 69kw (22%) er vel underlig? Det skulle vel i såfall også gjelde for andre elbiler?

eledille

#9
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Wenche

Sitat fra: Leaf_entusiast på lørdag 31. august 2013, klokken 00:20
Det viktige spørsmålet er hvorfor det står 69kw i de offisielle dokumentene i Norge. Det er vel en feil det også?
Hysj  :-X Ikke si det bort. Skulle ikke forundre meg om det kom avgifter på kw etterhvert   :o
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Hellemann

Sitat fra: Woods på lørdag 31. august 2013, klokken 00:30
Kan ikke se hvordan jeg fremstår som negativ.

Det JEG ikke forstår er hvor utrolig pirkete folk oppfører seg til tider. Vi snakker om et lite amerikansk bilmerke som nylig har etablert seg i Europa. En simpel liten feil som dette kan da ikke være noe å skrike høyt for? Jeg tror folk flest ikke bryr seg mye om fem ekstra hestekrefter i denne sammenheng. Det er jo ikke som at noen har stjålet dem fra deg...

Men i allverden!!
Her er det en som lurer på hvorfor på en konkret ting, også disser dere han slik... Om vi skal snakke om pirketet her på forumet, så er vel 70% akurat det... (for ordens skyld; jeg har ikke statistikk på det, men har lest MYE her...)
En god grunn for forumet er såpass bra, er jo nettopp at folk er "pirkete" og dypgående!
Makan...
#2581- kanskje til jul??

Birger

Sitat fra: Hellemann på lørdag 31. august 2013, klokken 01:24
Sitat fra: Woods på lørdag 31. august 2013, klokken 00:30
Kan ikke se hvordan jeg fremstår som negativ.

Det JEG ikke forstår er hvor utrolig pirkete folk oppfører seg til tider. Vi snakker om et lite amerikansk bilmerke som nylig har etablert seg i Europa. En simpel liten feil som dette kan da ikke være noe å skrike høyt for? Jeg tror folk flest ikke bryr seg mye om fem ekstra hestekrefter i denne sammenheng. Det er jo ikke som at noen har stjålet dem fra deg...

Men i allverden!!
Her er det en som lurer på hvorfor på en konkret ting, også disser dere han slik... Om vi skal snakke om pirketet her på forumet, så er vel 70% akurat det... (for ordens skyld; jeg har ikke statistikk på det, men har lest MYE her...)
En god grunn for forumet er såpass bra, er jo nettopp at folk er "pirkete" og dypgående!
Makan...

+1
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

chal

Sitat fra: eledille på lørdag 31. august 2013, klokken 00:41
For det første ønsker vi aldeles ikke å korrigere for lite effekt i vognkortet! Det kan bli dyrt en dag.

Elmotorer kan levere enorm effekt i korte perioder, men går varm ved lengre tids belastning på mye lavere nivå. Det er to hovedbegrensninger: magnetisk metning og kjølebehov. Magnetisk metning bestemmer hvor hardt motoren kan trekke om du bare øser på med strøm. På et tidspunkt hjelper det ikke å øke mer. Maks effekt over tid bestemmes av hvor effektivt du klarer å fjerne varme fra rotoren. De har tydeligvis valgt det sistnevnte målet, selv om det er helt irrelevant for en bil. Den er jo ikke en traktor.

Det eneste vettuge målet på effekt i dag er kW. Nå som elbilene overtar verden har vi endelig sjansen til å få drept hestekraften for godt. Hvem pokker aner vel hvor mye en hest kan trekke...

En kW er lett å forholde seg til - å dytte noe med 1 kN skyvkraft 1 meter bortover per sekund krever 1 kW. Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek. Dessuten er kilowatten adskillig kraftigere enn disse pinglete hestene :)

Dette siste "Dvs at 1 kW kan heise ca 100 kg en meter opp på 1 sek." synes jeg var meget opplysende. Slik kan man altså forstå begrepet 1 kw.
Men når det gjelder batteristørrelse på Tesla brukes ofte benevnelsen 60 eller 85 kw. Betyr det at batteriet kan heise 8500 kg en meter på et sekund? Er det riktig? Burde man ikke brukt kwh? Glad for fortsatt undervisning.




Sent from my iPad using Tapatalk HD

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA