Noen som har hørt noe ang garanti-utvidelse?

Startet av Bowers, fredag 30. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

Bowers

Status i dag er jo dessverre at Model S har den dårligste nybilgarantien i Norge (såvidt jeg vet).
Kun 80.000km dekker jo for mange av oss kun 2-3 år før garantien utløper. Jeg har 200.000km på bilen jeg har i dag og synes det er en trygghet spesielt på en så ny bil som Model S å ha garanti de første 5 årene.

I statene kan man jo kjøpe 4 ekstra år samt endel ekstra kilometer...

Er det noen som har hørt noe om dette også vil bli tilgjengelig i norge, evt om Tesla vil utvide garantien til å bli på høyde med de etablerte merkene?

Iallefall 5 år / 150.000km burde de legge seg på synes nå jeg all den tid bilen er uprøvd og omgitt av en viss usikkerhet.

drFloyd

Sitat fra: Bowers på fredag 30. august 2013, klokken 13:11
Status i dag er jo dessverre at Model S har den dårligste nybilgarantien i Norge (såvidt jeg vet).
Kun 80.000km dekker jo for mange av oss kun 2-3 år før garantien utløper. Jeg har 200.000km på bilen jeg har i dag og synes det er en trygghet spesielt på en så ny bil som Model S å ha garanti de første 5 årene.

Er det noen som har hørt noe om dette også vil bli tilgjengelig i norge, evt om Tesla vil utvide garantien til å bli på høyde med de etablerte merkene?

Iallefall 5 år / 150.000km burde de legge seg på synes nå jeg all den tid bilen er uprøvd og omgitt av en viss usikkerhet.

Støtter den der fullt ut!

Jejl

Du har jo 5 års reklamasjonsfrist i Norge uansett som skal dekke omtrent like mye som en garanti.

tk74

Sitat fra: Jejl på lørdag 31. august 2013, klokken 03:46
Du har jo 5 års reklamasjonsfrist i Norge uansett som skal dekke omtrent like mye som en garanti.

Dette er helt riktig. Og Tesla har vanskeligheter for og komme seg unna dette.
Viser det seg at det er en del gjengangerfeil på bilene som kan dokumenteres blir det vanskelig for Tesla og nekte og reparere dette for egen regning. Selv etter 2 år.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Muffinman

Sitat fra: tk74 på lørdag 31. august 2013, klokken 06:40
Sitat fra: Jejl på lørdag 31. august 2013, klokken 03:46

Dette er helt riktig. Og Tesla har vanskeligheter for og komme seg unna dette.
Viser det seg at det er en del gjengangerfeil på bilene som kan dokumenteres blir det vanskelig for Tesla og nekte og reparere dette for egen regning. Selv etter 2 år.
En garanti skal dekke _mer_ enn reklamasjonsretten. Gjør den ikke det har leverandøren faktisk ikke lov å kalle det garanti. Men man slipper sannsynligvis en diskusjon eller to om man får utbedret fabrikasjonsfeil under det som leverandøren kaller garanti i motsetning til å bruke reklamasjonsretten.

Merk at 5 års reklamasjonsrett kun gjelder om man kjøper bilen som privatperson, da det er forbrukerkjøpsloven som regulerer handelen. Tar man den på firmaet er det kjøpsloven som gjelder, og den gir vesentlig dårligere rettigheter.

Arnta

80000km? Dette var dårlige greier på såpass dyr bil! Jeg fikk høre 5 år når jeg var ute å prøvekjørte, tok det som en selvfølge at antall km var langt høyere enn 80000 km.

Nå ble jeg skuffa!
Model S 85 Pearl White

AreLib

når service er valgfritt og reservedeler er med i service prisen så synes jeg det er ingen grunn til å klage på garantien. gjelder garantien på for eksempel bmw om du hopper over den?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

TS

Sitat fra: Arnta på lørdag 31. august 2013, klokken 07:38
80000km? Dette var dårlige greier på såpass dyr bil! Jeg fikk høre 5 år når jeg var ute å prøvekjørte, tok det som en selvfølge at antall km var langt høyere enn 80000 km.

Nå ble jeg skuffa!

Husk at du sammenligner med andre bilmerker som har laget en ut utvidet "Norgesgaranti" . Hva koster de bilene netto i Norge mot netto i opprinnelseland med dårligere garanti ?
Model S koster stort sett det samme og har en Europeisk garanti. Dessuten har du norsk kjøpslov på din side og en god batterigaranti. Dette er det dyreste i bilen.
Dersom bilene viser seg å ha svakheter på deler som er ment å vare lenger enn garantitiden, så står vi sterke sammen. En Tesla Owners Club Norway er under etablering og vil kunne koordinere slikt.
Ellers er det ikke lov til å bruke ordet garanti om dette ikke er en bedre "garanti" en det kjøpsloven sier om reklamasjonsrett.  Her vil nok også rettavsigelser mot andre billeverandører ha satt presedens for Tesla Motors.

Dont worry, be happy...

Eller vent i spenning istedenfor å kjøpe i spenning slik mange av oss nå gjør..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Arnta

Missforstå meg rett. Angrer ikke et sekund på at jeg bestillte, og hadde garantert bestillt selv om jeg hadde visst om 80000km begrensningen.

Jeg tenkte mer på evt. videresalg. Jeg ser for meg å ha bilen i ca. 4 år. Da hadde det hjulpet på å hatt igjen av garantitiden. (Selv om vi har bra reklamasjonsrett i norge)

Ser ikke bort i fra at en Model X blir vår neste bil. :)

Model S 85 Pearl White

TS

Sitat fra: Arnta på lørdag 31. august 2013, klokken 15:41
Missforstå meg rett. Angrer ikke et sekund på at jeg bestillte, og hadde garantert bestillt selv om jeg hadde visst om 80000km begrensningen.

Jeg tenkte mer på evt. videresalg. Jeg ser for meg å ha bilen i ca. 4 år. Da hadde det hjulpet på å hatt igjen av garantitiden. (Selv om vi har bra reklamasjonsrett i norge)

Ser ikke bort i fra at en Model X blir vår neste bil. :)

Det er som regel mulig å selge bruktbiler med en betalbar bruktbilgaranti. Tilbys via finn.no tror jeg..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Bowers

Denne tråden illustrerer litt av årsaken til at en 80k garanti føles i minste laget på en bil til over en halv million.
"Mandagsbiler" og generelt biler av 1.generasjon av en ny biltype har det ofte med å gi problemer ikke bare de første årene, men i ganske mange år etter den ble produsert...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9112.0.html

TorkEL10

Sitat fra: Bowers på fredag 30. august 2013, klokken 13:11

Har Tesla kommt med noen oppklaring rundt garanti?
P2245

ellinger

De har jo 4år/80000km avhengig av hva som kommer først på bilen.
Men på sikkerhetssystemene kjører de 5år/100000.

Er ikke det litt snodig?

sven erik

hvar på tesla oslo med dette i dag de mente vi har 4 år uansett km men kunne jeg få det skriftlig ?
nei det hvar umuligli  å få noe skriftlig   de mente 80tusen ikke gjalt norge

Dennis

Når jeg bestilte bilen er jeg 99% sikker at det sto 5 år og 100 000 km

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA