Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tak og Luft!

Startet av belgarath, fredag 06. september 2013, klokken 13:06

« forrige - neste »

belgarath

Dersom det blir til en Classic (eller fler) regner jeg med at det å kunne kontrollere batterier er en fordel.
Det å kunne ta enkeltceller, diagnostisere og sette sammen en bank med tilnærmelsesvis like celler krever, ettersom jeg har skjønt, en måte å kontrollert lade opp og lade ut batteriene.
Hva anbefaler dere til dette bruket? Regner med at det ikke bare er å stikke på Biltema/CO og kjøpe en batterilader.

Tidkrevende ser jeg for meg at det er ja.. :o
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

Olsleaf

Her i Trondheim har US Carclinick service på Think. Har ikke peiling på hva de tar for å sjekke en batteripakke. Har hørt at det kan ta 2-3 dager. De tar også service lading og vannfylling.

Ellers så har Trøndelag Elbilforening utstyr. Pm HMA på dette forumet for mer info.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Olsleaf

For å komme Electrolux i forkjøpet her  ;) Det lønner seg å kjøpe noe som kalles Robometer med det samme batteripakken er nede. Da har du til en hver tid oversikt over cellene. Ca 5000kr
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Elmo

Du behøver ikke kjøpe og montere Robometeret mens pakken er nede.
Det eneste du må gjøre er å ta ut et midt-uttak på pakken (ledning fra mellom batteri 10 og 11) slik at du har tilgang til den når du skal montere Robometeret.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

På Think skal centerleder inn mellom 9er og 10er blokken. Og strømsensor monteres lettest med kassen nede.

Se her for mer info: http://elbilhjelpen.no/htm/robometer.html

Med kassen nede og Robometer tilkoblet kan en bruke varmeapparatet til kapasitetstest. La bilens lader lade pakken helt opp; sett på varmeapparatet og vent på alarm. Indikerer Robometeret mer enn 70 Ahr er pakken friskmeldt.

Ved alarm vil svakeste blokk avsløre seg ved redusert spenning under last.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

belgarath

Så på en bil man har i bruk kan en bruke Robometer og få en friskmelding, men om en har kjøpt seg en delebil med "kjent" dårlig batteripakke, må en ta ut pakken og sjekke enkeltceller for å luke ut de som er dårlige..?
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

elektrolux

Det er nokså enkelt men arbeidskrevende selv på en dårlig bil:

- Ta ut samtlige blokker og rengjør og mal opp batterikassen med 2 komponent maling som tåler lut.
- Er pakken tom for spenning lades blokkene opp med "hva som helst" til de viser over 6V hvilespenning. Bør ta noen få minutter bare / blokk.
- Seriekoble blokkene og lad dem med 5A -10A til du har minst 100 Ahr inn på dem. ( Tid x strømstyrke ) NiCd selvballanserer ved overlading. De gasser og blir varme, men skal tåle dette. Skal tåle uendelig opplading med 5A, men vær forsiktig med 10A grunnet varmgang. Se gjerne etter toppspenning på minst 8,30V, men husk at denne spenningen vil falle etter å ha nådd toppverdien.
- Koble til Robometer og bilens varmeapparat og dra ut 70 Ahr
- Bruk en typisk 12V belastningstester på hver enkeltblokk og se etter lik spenning med last som blir ca 100-150A
- Luk ut blokker der spenningen kolapser
- Gjenta punktene til du får en pakke som har minst 70 Ahr.
- Monter opp for kjøring i bil. Hver kjøretur blir nå en ny batteritest. Husk at om batteriet tester OK i dag, er det ingen garanti for at det tester OK i morgen. ;) Blir som å teste om en brukt lyspere virker.

Alternativt kan du teste hver enkelt blokk og logge opplade og utlade kurver, men slikt utstyr koster lett 10-20000 kr, og gir uansett ikke bedre sluttresultat; kun mer dokumenterbart resultat.     
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

belgarath

Hjertelig :-)
Det var noe sånt jeg hadde sett for meg.
En behøver altså ikke å bruke tid på å lade opp hver celle, en lader opp hele banken samtidig med bilens lader, men følger med på spenningen på enkeltceller?
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

pm_dawn

Hej

Jag vill mena att "Slik utstyr" inte kostar 10-20000kr längre.
Jag har kört med denna laddaren för RC bruk.
http://www.autopartner.se/icharger-4010b-duo-2000w-40a-p-17219-c-438.aspx
Den klarar att testa två styck Nicad block åt gången med 40A.
Den räknar mah och du kan få ut fina laddkurvor som går att studera efteråt.
Det går även att köra båda kanalerna i synkront läge och då blir max strömmen 70A.

Då går det kanska fort att testa igenom ett helt pack.

Jag har testat igenom en hel Think pack med min laddare.

Du behöver även strömkälla till den men det kan man få tag på ganska billigt.
Eller om man har en stor Blybatteri bank som man kan ladda ur mot.

Så för ca 5000 sek får man en väldigt kraftig batteritestare som underlättar testning av block mycket.

Mvh
/Per

belgarath

For under 3K svenske kroner pluss to lastebilbatterier, er det veldig fristende å ha for eget bruk ja..
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

elektrolux

Discharge power capacity: 130W per channel, or up to 200W in synchronous mode
Maximum regenerative discharge: 1400W per channel, or up to 2000W in synchronous mode
Maximum external discharge power capacity: 1600W @ 40V/40A, or up to 3200W in synchronous mode


Denne har jeg ikke vært klar over. Ser meget interresant ut. Ser at max utladestrøm er så mye som 70A

Kjører selv med 1000W utladekapasitet, eller i praksis 600W 6V/100A C1 utlading som simulerer normal kjøring ganske bra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pm_dawn

Ja Det är en prisvärd lösning.

Det som extra bra är att den klarar Li-ion kemier också.
Och den kan användas till att bottenbalansera LiFePo4 med om man vill det.

Det finns även en mindre varianter av iCharger.
Jag har kört med en 3010b innan jag skaffade min 4010duo.
Mycket stabila till det jag gjort.

Mvh
/Per

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA