Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S

Startet av jhetland, torsdag 05. september 2013, klokken 23:32

« forrige - neste »

bjorn_2390

Sitat fra: Knotten på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:40
Jeg kjøpte 6-10-16A lader UTEN kladd fra elbilhjelpen.no. Bestilte den rett før helgen og fikk den i går, onsdag.
Det svei godt i pungen (kr6690), men jeg har irritert meg litt over den klumpete kladden, så jeg ville spandere de ekstra engangs kronene.
Måtte selvsagt teste den i går hjemme og i dag på jobben og jeg er meeeeget fornøyd så langt.
Uten at jeg har gjort noen særlig vitenskapelige målinger, så virker det som forskjellen mellom 10A og 16A lading er, som enkelte allerede har hevdet, større enn 1,6 ganger.

Hvilken av dem er DET, da?? Jeg ser ingen på sidene deres til den prisen?
Blå Euro-Leaf (2012)

Bobbulf

Jeg fikk min fra Charge-amps igår og den virker så langt meget bra. Levering fra Sverige tok 1,5 uke fra jeg bestilte den. Lader mye raskere enn originalkabelen ja  :) Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69

Ser det går å bestille direkte på siden deres nå, uten å måtte vente på reservasjonskode:
Finally we've catched up on reservations and have enabled the possibility to order directly on the site. Delivery within a couple of days.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

pottle

Sitat fra: Bobbulf på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:56
Jeg fikk min fra Charge-amps igår og den virker så langt meget bra. Levering fra Sverige tok 1,5 uke fra jeg bestilte den. Lader mye raskere enn originalkabelen ja  :) Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69

Ser det går å bestille direkte på siden deres nå, uten å måtte vente på reservasjonskode:
Finally we've catched up on reservations and have enabled the possibility to order directly on the site. Delivery within a couple of days.

Hvor mye betalte du tilsammen inkludert ALLE utgifter (varen, frakt, MVA, avgift, gebyr, valuta)?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Knotten

Sitat fra: bjorn_2390 på torsdag 03. oktober 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Knotten på torsdag 03. oktober 2013, klokken 12:40
Jeg kjøpte 6-10-16A lader UTEN kladd fra elbilhjelpen.no. Bestilte den rett før helgen og fikk den i går, onsdag.
Det svei godt i pungen (kr6690), men jeg har irritert meg litt over den klumpete kladden, så jeg ville spandere de ekstra engangs kronene.
Måtte selvsagt teste den i går hjemme og i dag på jobben og jeg er meeeeget fornøyd så langt.
Uten at jeg har gjort noen særlig vitenskapelige målinger, så virker det som forskjellen mellom 10A og 16A lading er, som enkelte allerede har hevdet, større enn 1,6 ganger.

Hvilken av dem er DET, da?? Jeg ser ingen på sidene deres til den prisen?

Sorry, det gikk litt i ball for meg der - de heter Elbil-Shop A/S (elbilshop.no).
Første kabel under 'Ladekabler', kr 6500 + frakt.

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

emil

Etter en tur rundt europa og en del styr med utlevering her fikk jeg Charge-Amps kabelen min idag, men har ikke fått noen faktura på mva/gebyrer enda. Regner med at det dukker opp i posten etterhvert. Så til nå ligger jeg på ~NOK4500

thoru

Sitat fra: emil på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:45
Etter en tur rundt europa og en del styr med utlevering her fikk jeg Charge-Amps kabelen min idag, men har ikke fått noen faktura på mva/gebyrer enda. Regner med at det dukker opp i posten etterhvert. Så til nå ligger jeg på ~NOK4500
havnet på 5500kr til slutt jeg på chargeamps

Bobbulf

Sitat fra: pottle på fredag 04. oktober 2013, klokken 07:01
Sitat fra: Bobbulf på torsdag 03. oktober 2013, klokken 22:56
Jeg fikk min fra Charge-amps igår og den virker så langt meget bra. Levering fra Sverige tok 1,5 uke fra jeg bestilte den. Lader mye raskere enn originalkabelen ja  :) Forskjellen mellom 10A og 16A er mer enn 6A eller 1,6 ganger ja, siden laderen i bilen uansett trekker 300W. Det blir vel et regnestykke som dette:
10A X 230V = 2300W minus 300W til lader = 2000W
16A X 230V = 3680W minus 300W til lader = 3380W
Får da 3380/2000 = 1,69

Ser det går å bestille direkte på siden deres nå, uten å måtte vente på reservasjonskode:
Finally we've catched up on reservations and have enabled the possibility to order directly on the site. Delivery within a couple of days.

Hvor mye betalte du tilsammen inkludert ALLE utgifter (varen, frakt, MVA, avgift, gebyr, valuta)?
Det emil ovenfor her sier, gjelder også for meg, får totalprisen først når fortollingsfakturaen er mottatt.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

bjorn_2390

Sitat fra: Kristian på torsdag 29. august 2013, klokken 14:19
Har selv montert opp en fast kabel på 16A, men det var fordi jeg ønsket å ha en ladekabel konstant liggende i bilen, og bare kunne slenge fra med den jeg benytter hjemme. I borettslag er vel dette neppe aktuelt.


Kristian -
Fast kabel på 16A: Hvilken løsning eller kabel har du valgt til dette? Jeg finner ingen løsning som kun gir 16A. Kan du geleide meg videre i jungelen? (Gjerne løsning, leverandør, pris. Link?)
Blå Euro-Leaf (2012)

Kristian


Sitat fra: bjorn_2390 på lørdag 12. oktober 2013, klokken 22:44
Sitat fra: Kristian på torsdag 29. august 2013, klokken 14:19
Har selv montert opp en fast kabel på 16A, men det var fordi jeg ønsket å ha en ladekabel konstant liggende i bilen, og bare kunne slenge fra med den jeg benytter hjemme. I borettslag er vel dette neppe aktuelt.


Kristian -
Fast kabel på 16A: Hvilken løsning eller kabel har du valgt til dette? Jeg finner ingen løsning som kun gir 16A. Kan du geleide meg videre i jungelen? (Gjerne løsning, leverandør, pris. Link?)

Husker ikke lenger hva de het, det er et par år siden. Prøv salto.no, de har noe greier, men litt usikker på betegnelsene de benytter på web sidene sine. Ser ut som om de har noe til 4.900 + mva. Sikkert andre her som har alternativer.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

bjorn_2390

Jeg har flere spørsmål, jeg...  :P

6-9-12-15A 5.500,- (Elbilshop)
6-10-16A 4.490,- (Elbilhjelpen)
6-10-16A 6.500,- Uten kladd. (Elbilshop)
Andre alternativer?


Når har man egentlig bruk for 6A, 9A og 12A? Eller 15A?
Jeg har altså kun EVSE-kabelen som følger med bilen, på 10A.
Hjemme har jeg en dedikert kontakt på 16A.
Dermed ønsker jeg en mulighet for å lade på 16A. Hvilke fordeler er det egentlig ved å lade på 15A, som den 6-9-12-15-kabelen fra Elbilshop gir mulighet for? (Og hvorfor er den ikke laget for å gi 16A?)

Er det noe jeg ikke tenker på? Jeg mener... kjøring i utlandet, eller hvada?? Når trenger jeg eventuelt 10A og 12A? Kjipt å bruke 5-6000 på en kabel, og så oppdage om et halvt år eller noe sånt at, søren, jeg burde ha kjøpt en annen kabel med en gang?

Jeg leser jo om at enkelte har kabler som gir 16A, og det gis inntrykk av at de kun gir 16A, uten alternativer. ...

It's like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from going under.

Blå Euro-Leaf (2012)

Trig8

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:48
Jeg har flere spørsmål, jeg...  :P

6-9-12-15A 5.500,- (Elbilshop)
6-10-16A 4.490,- (Elbilhjelpen)
6-10-16A 6.500,- Uten kladd. (Elbilshop)
Andre alternativer?


It's like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from going under.

6 og 9A er fint om du har 10A kurs.
Tilsvarende 15A om du har 16A kurs.
For å lade med 16A bør du ha 20A kurs.
Alt for å hindre varmgang og potensielle svi/branntilløp. Selvsagt er det mulig å lade f.eks 10A på 10A kurs (jeg har gjort det på en 10A kurs med 2 soverom på samme kurs), men særlig brannsikkert er det ikke. Derfor skaffer jeg nå 6-10-16A kabelen og setter opp egen kurs for å bruke den på 16A så snart som mulig.

Den uten kladd fra elbilshop har "standard" shuko stikk-kontakt. For 16A lading anbefales CEE kontakt, og dette er påbudt i utlandet. Jeg setter opp CEE, men ordner overgang fra CEE til shuko slik at jeg kan bruke elbilhjelp-kabelen i vanlig stikkontakt også.
Elbilhjelpen har også 6-9-12-15A semiportabel til litt lavere pris enn elbilshop.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

bjorn_2390

Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:01
For å lade med 16A bør du ha 20A kurs. ... Derfor skaffer jeg nå 6-10-16A kabelen og setter opp egen kurs for å bruke den på 16A så snart som mulig.

Så nå setter du opp en 20A-kurs du vil bruke til å lade med 16A-kabelen?
Blå Euro-Leaf (2012)

Trig8

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:20
Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:01
For å lade med 16A bør du ha 20A kurs. ... Derfor skaffer jeg nå 6-10-16A kabelen og setter opp egen kurs for å bruke den på 16A så snart som mulig.

Så nå setter du opp en 20A-kurs du vil bruke til å lade med 16A-kabelen?
Jeg har ikke fått diskutert med elektriker ennå, men jeg setter nok opp kanskje enda større kurs også, i tilfelle jeg i fremtiden ønsker å lade med 32A, 2x 16A eller noe slikt.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:30
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:20
Sitat fra: Trig8 på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:01
For å lade med 16A bør du ha 20A kurs. ... Derfor skaffer jeg nå 6-10-16A kabelen og setter opp egen kurs for å bruke den på 16A så snart som mulig.

Så nå setter du opp en 20A-kurs du vil bruke til å lade med 16A-kabelen?
Jeg har ikke fått diskutert med elektriker ennå, men jeg setter nok opp kanskje enda større kurs også, i tilfelle jeg i fremtiden ønsker å lade med 32A, 2x 16A eller noe slikt.

Jaha, skal du bytte til 32A blå CEE stikk på ladekabelen da? Da blir den jo vanskelig å bruke alle andre steder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trig8

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 05:28
Jaha, skal du bytte til 32A blå CEE stikk på ladekabelen da? Da blir den jo vanskelig å bruke alle andre steder...

Kjøper 6-10-16A ladekabel fra elbilhjelpen med blåstikk, samt overgang til shuko. Da kan jeg bruke den både hjemme og borte. Originalkabelen på 10A blir da liggende i bilen for bruk underveis om nødvendig.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA