Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S

Startet av jhetland, torsdag 05. september 2013, klokken 23:32

« forrige - neste »

jhetland

Hei,

Har tenkt å kjøpe meg en Nissan Leaf, sannsynligvis en nyere modell.

Hjemmebase og hovedlade stasjon vil være i borettslag hvor det er motorvarmer kontakter med en 10amp kurs.

Er det greit? Leser at man kan bruke en 6amp kabel, men er det ok for nattlig lading, forvarming og som hovedladning?

Uklart om det er en egen kurs for kontakten, men regner med at det er fordelt hvis antakelsen er at alle bruker motorvarmer, så tenker jeg at en sporadisk elbil går greit også.

Vil jeg få med det jeg trenger ved nybilkjøp, eller må jeg ha en annen kabel for å lade på 6 eller 10amp?

MvH,

Jo

cra

Kabel som følger med bilen er vel på 10A, men det finnes ulike tredjepartskabler som kan kjøpes i tillegg som lar deg velge mellom 6/10/16. Har selv kjøpt en slik til å ha liggende i bilen (siden den er uten kladd), og har montert kladd-kabelen "fast" i garasjen hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian

10 A (den som følger med) er helt grei til daglig lading. Det eneste problemet er at hvis det er kaldt, vil den ha problemer med å både varme opp bilen og lade samtidig. Nå vil det sannsynligvis være slik at bilen er fulladet lenge før det er aktuelt å begynne med oppvarming. Vær også oppmerksom på at sikringen kan gå hvis mange benytter motorvarmer samtidig som du lader, spørs litt på hvordan anlegget er dimensjonert.

Har selv montert opp en fast kabel på 16A, men det var fordi jeg ønsket å ha en ladekabel konstant liggende i bilen, og bare kunne slenge fra med den jeg benytter hjemme. I borettslag er vel dette neppe aktuelt.

Edit; Forøvrig gratulerer med bra bilvalg, tipper du vil bli som meg, superfornøyd.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

BE

@jhetland: Bare bruk den som følger med bilen, så lenge sikringen er på 10A, vil du ikke lade med mindre enn dette uansett :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

MrMastodon

Har tenkt samme tanken selv, bruke 6 amp lader når jeg får tildelt garasjeplass. Det elektriske anlegget her i borettslaget er originalt fra 60-tallet, og selv om det er separat kurs til alle uttak vet jeg ikke om jeg tar sjansen på å trekke 10 amp. Sakte lading er en grei pris å betale for brannsikkerhet...  (og med garasje er det begrenset hvor mye oppvarming man trenger :-D)

Ellis

Sitat fra: cra på torsdag 29. august 2013, klokken 13:53
Kabel som følger med bilen er vel på 10A, men det finnes ulike tredjepartskabler som kan kjøpes i tillegg som lar deg velge mellom 6/10/16. Har selv kjøpt en slik til å ha liggende i bilen (siden den er uten kladd), og har montert kladd-kabelen "fast" i garasjen hjemme.

Har du eller andre gode linker til kjøp av slik for en billig penge?
Nissan Leaf, sølv.
Asker

BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Leif Leaf

Sitat fra: BE på fredag 30. august 2013, klokken 13:45
http://charge-amps.com/

Er det noen her i forumet som har erfaring med denne kabelen? Jeg har akkurat nå meldt min interesse på nettsiden deres - den ser jo genial ut...!
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

BE

Jeg har brukt den siden November i fjor, fungerer helt genialt!

Det er noen som har hatt problemer men fuktinntrengning, men jeg tror de fleste er strålende fornøyd. Han som driver Charge-amps har vært veldig serviceminded, men har i perioder vært opptatt og gjerne ikke kunnet svart så raskt som en forventer av større firma.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Du bør i hvert fall sjekke hva som er koblet sammen på den aktuelle kursen. Du kan risikere overbelastning, og hvis det da er gamle krussikringer kan de stå så lenge at det kan bli varmgang!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

svingen

kanskje greit og snakke med styre, men er det like dårlig som et borretslag jeg vurdert og flytte til er det ikke lett dem da vi har ikke tilrettelagt får elbil og kommer ikke til å gjøre det..... kanskje greit og sende mail med fiktivt navn og si du vurdere og flytte ditt og spørre litt, sender du fra din egen risikere du og få beskjed om lading av elbil utgår, enklere da og bare gjøre det 6amp er jo 1200 watt og det bør jo ting tåle :-) eventuelt kan du jo prøve og sette på noe som tar mye strøm så ser du når sikringen går :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leaftekna2018

Det står da 16A på den medfølgende laderen hos meg...tror jeg..;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

svingen

Sitat fra: Leaftekna2013 på mandag 02. september 2013, klokken 23:15
Det står da 16A på den medfølgende laderen hos meg...tror jeg..;)

Hvor kjøpte du den bilen her da? veldig kjekt og ha 16a men norske forhandlere fremstiller når man snakker med dem att det kun finnes 10a....kjedlige greier
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det er tvilsomt at det er noe annet enn 10A på kabelen som fulgte med bilen; i alle fall ikke dersom du kjøpte den ny i Norge.

Leaftekna2018

Kjøpte ny i Norge og fikk den for 4 uker siden
Kan ta bildet av det i morgen,men det sto 16a 250v på den gråe stikkontakten...jeg tolker det som at den
Anser meg som novise i elektroverden så bildet vil fort avkrefte om jeg tar feil eller ikke... :P

De fleste vanlige ladepunktene rundt omkring er jo 16A...
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA