Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S

Startet av jhetland, torsdag 05. september 2013, klokken 23:32

« forrige - neste »

Rasmus.B

Er det noen som vet hva som er max størrelse på sikringen som ladekabelen kan tilkobles?
Det er jo ikke bare å lage en kraftig kurs og begynne å koble til alt mulig rart. Er jo ikke sikkert at den portable ladekabelen skal sikres med mer en 16A og tvilsomt at den er designet for å stå på en 32A kurs. Du vil jo selvsagt få ladet, men skjer det en feil i kabelen som gjør at 16A sikringen vil ryke, er det langt fra sikkert at en større sikring vil ryke, med de konsekvenser det kan få.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bobbulf

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 08:37
Er det noen som vet hva som er max størrelse på sikringen som ladekabelen kan tilkobles?
Det er jo ikke bare å lage en kraftig kurs og begynne å koble til alt mulig rart. Er jo ikke sikkert at den portable ladekabelen skal sikres med mer en 16A og tvilsomt at den er designet for å stå på en 32A kurs. Du vil jo selvsagt få ladet, men skjer det en feil i kabelen som gjør at 16A sikringen vil ryke, er det langt fra sikkert at en større sikring vil ryke, med de konsekvenser det kan få.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det er vel ingen maxgrense for hva sikringen kan være, det blir vel litt som om man skulle være redd for å lade mobilen sin på en 10A kurs og måtte ha en egen 0,1A kurs i sikringsskapet for den.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Rasmus.B

Sludder. Den laderen til mobilen er laget for å stå på en kurs som er sikret med max 16A.
Poenget mitt er at hvis en skal lage ett mer robust anlegg for lading hjemme, så er det tverrsnittet på kabelen og type kontakter som er viktig. Det blir ikke mindre varmgang om du bytter ut en 16A sikring med f.eks en på 20. Det eneste du oppnår med med det er at du MÅ opp i tverrsnittet på kabel og at all bruk av shuko stikk ikke er tillatt på den kursen.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

kjbu

Man skal ikke trekke 16A ut av en 16A kurs over lang tid (eller 10A på en 10A kurs).
Jeg lader med 14A på en 16A kurs, og kjenner det blir varmgang i sikringsskapet når den står lenge til lading. Ville ikke tatt sjangsen på 16A.

"Innenfor elteknikk regnes det for dårlig fagarbeid å belaste en sikringskurs 100%. Det er og har alltid vært normal praksis å holde seg innenfor 80% utnyttelse, slik at det er sikkerhetsmarginer å gå på."
http://www.ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/52-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 08:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 05:28
Jaha, skal du bytte til 32A blå CEE stikk på ladekabelen da? Da blir den jo vanskelig å bruke alle andre steder...

Kjøper 6-10-16A ladekabel fra elbilhjelpen med blåstikk, samt overgang til shuko. Da kan jeg bruke den både hjemme og borte. Originalkabelen på 10A blir da liggende i bilen for bruk underveis om nødvendig.

Men hvordan vil du få koblet den til en 20A kurs? På en 20A kurs med CEE stikk må du bruke 32A stikk, 16A stikk er ikke lovlig. Kabelen kommer med 16A stikk. Disse passer ikke i hverandre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trig8

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:09
Sitat fra: Trig8 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 08:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 05:28
Jaha, skal du bytte til 32A blå CEE stikk på ladekabelen da? Da blir den jo vanskelig å bruke alle andre steder...

Kjøper 6-10-16A ladekabel fra elbilhjelpen med blåstikk, samt overgang til shuko. Da kan jeg bruke den både hjemme og borte. Originalkabelen på 10A blir da liggende i bilen for bruk underveis om nødvendig.

Men hvordan vil du få koblet den til en 20A kurs? På en 20A kurs med CEE stikk må du bruke 32A stikk, 16A stikk er ikke lovlig. Kabelen kommer med 16A stikk. Disse passer ikke i hverandre.

Kjekt å vite for en ikke-elektriker. Skal nok få noe som fungerer når jeg har fått snakket med elektrikeren. Takk!
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Trig8 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 11:27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:09
Men hvordan vil du få koblet den til en 20A kurs? På en 20A kurs med CEE stikk må du bruke 32A stikk, 16A stikk er ikke lovlig. Kabelen kommer med 16A stikk. Disse passer ikke i hverandre.

Kjekt å vite for en ikke-elektriker. Skal nok få noe som fungerer når jeg har fått snakket med elektrikeren. Takk!

Det finnes ingen "lovlig" måte å koble ladekabelen på en 20A kurs og samtidig kunne bruke den andre steder.

Min anbefaling blir en 16A kurs med 16A CEE-stikk. Evt. kjøp en fast ladestasjon til bruk hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leaf-newbe

nå er det mye synsing ute å går.

på de laderne finner dere noen godkjenongs stempel som tuv, ce eller lignenede?

på alle ladere jeg har vert borti er det det og da er de godkjente og kan brukes.

shuko plugger og støpsel kan brukes på max 16a kurs.
ergo dette produktet er godkjent for bruk på 16A kurs siden den er godkjent med shuko plugg.
hadde det vert slik at de ikke kunne lade opp bilen fra 0% til 100% med denne kabelen så ville det vært innebygd en sperre for det.

bilene vil ikke trekke max hva kabelen kan gi hele tiden den vil også trappe ned slik hurtigladerne gjør, det vil også bilens lader også gjøre.

det skal vist være en form for overvåker som føler om spenningen faller (faller spenningen så vil strømmen øke) og om det skjer så skal systemet automatisk redusere belastningen. mulig dette er så følsomt at at det kan føre andre endringer som kan forårsakes av varmgang.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Bobbulf

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 09:00
Sludder. Den laderen til mobilen er laget for å stå på en kurs som er sikret med max 16A.
Poenget mitt er at hvis en skal lage ett mer robust anlegg for lading hjemme, så er det tverrsnittet på kabelen og type kontakter som er viktig. Det blir ikke mindre varmgang om du bytter ut en 16A sikring med f.eks en på 20. Det eneste du oppnår med med det er at du MÅ opp i tverrsnittet på kabel og at all bruk av shuko stikk ikke er tillatt på den kursen.
Og den originale ladekabelen til bilen er jo også laget for å stå på en kurs som er sikret med max 16A, siden den har vanlig stikkontakt, så da er det jo ikke noe problem?  Du får jo ikke koplet den til større kurs uansett, for shuko-kontakter brukes ikke over 16A.

Skal man lade med mer enn 16A, må man øke kabelstørrelse ja. Selv har jeg egen 32A kurs med 10mm2 ledning ut til ladestasjonen hvor jeg lader Leafen med opptil 30A.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Osvart

#54
Jeg har gjort det på den enkle og dyre måten, men med litt tanke for framtiden.

Jeg har en egen 20A sikring i skapet med en kabel til garasjeplassen min som er dimensjonert for 32A-3fas om det skulle bli aktuelt i framtiden. Tror det var 4x10-kvadrat de brukte)

På garasjeplassen har jeg fått koblet på to uttak:
1. Salto-lader (16A), med innebygget sikring, og en fast kabel som går rett i bilen.
2. En egen 16A sikring (på den samme kabelen) med en vanlig shuko-kontakt på.

Da fikk jeg et opplegg jeg håper jeg kan bruke lenge, eventuelt med mindre endringer. Alt levert av samme elektriker, så jeg har ett sted å henvende meg om noe skulle være galt. Det har allerede vært greit, siden jeg har fått bytte Salto-laderen som først ble satt opp. Den virket ikke. Hevdet bare at bilen var ferdigladet umiddelbart etter at jeg koblet til. Nå virker det utmerket, og ladekabelen som fulgte med bilen ligger trygt i bagasjerommet.

Det kostet ca 17 laken, men da er det et godt stykke å trekke kabelen fra tavlen til garasjeplassen min i fellesgarasjen i sameiet jeg bor i.

bjorn_2390

Innenfor elteknikk regnes det for dårlig fagarbeid å belaste en sikringskurs 100%. Det er og har alltid vært normal praksis å holde seg innenfor 80% utnyttelse, slik at det er sikkerhetsmarginer å gå på.

Så strengt talt er faktisk bruk av ladekabel på 15A også noe drøyt på en dedikert 16A-kurs med 2,5 mm² av nyere dato?
Blå Euro-Leaf (2012)

Bobbulf

Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:45
Innenfor elteknikk regnes det for dårlig fagarbeid å belaste en sikringskurs 100%. Det er og har alltid vært normal praksis å holde seg innenfor 80% utnyttelse, slik at det er sikkerhetsmarginer å gå på.

Så strengt talt er faktisk bruk av ladekabel på 15A også noe drøyt på en dedikert 16A-kurs med 2,5 mm² av nyere dato?
80% regelen er vel noe som henger igjen fra skrusikringstiden. På nyere anlegg med skikkelige automatsikringer skal det ikke være noe problem å belaste 100% over tid. De er dimensjonert for å kunne tåle mer enn 100% uansett, så man ha sikkerhetsmarginen i behold likevel. Men uansett lurt å kjenne etter på stikkontakt om den blir varm etter en stund, for etterhvert kan jo kontaktflatene bli dårlige, og det kan det bli varmgang selv om man lader med lavere strømstyrker også.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Electra

Ser det prates mye om ulike ladeløsninger, kontakt typer og overganger. Er det noen som har god og oversiktlig fotomontasje av alle de omtalte variantene?

bjorn_2390

Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 20:24
Sitat fra: bjorn_2390 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:45
Innenfor elteknikk regnes det for dårlig fagarbeid å belaste en sikringskurs 100%. Det er og har alltid vært normal praksis å holde seg innenfor 80% utnyttelse, slik at det er sikkerhetsmarginer å gå på.

Så strengt talt er faktisk bruk av ladekabel på 15A også noe drøyt på en dedikert 16A-kurs med 2,5 mm² av nyere dato?
80% regelen er vel noe som henger igjen fra skrusikringstiden. På nyere anlegg med skikkelige automatsikringer skal det ikke være noe problem å belaste 100% over tid. De er dimensjonert for å kunne tåle mer enn 100% uansett, så man ha sikkerhetsmarginen i behold likevel. Men uansett lurt å kjenne etter på stikkontakt om den blir varm etter en stund, for etterhvert kan jo kontaktflatene bli dårlige, og det kan det bli varmgang selv om man lader med lavere strømstyrker også.

Takk for svar, Bobbulf. Tror du noen gang vi blir ferdige med dette frem-og-tilbake-greiene rundt strøm, strømstyrke og lading? Haha, neppe!
Men: For egen del, er jeg nå svært nært en landing, hvert fall. Fint!
Blå Euro-Leaf (2012)

bjorn_2390

Sitat fra: Electra på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 20:27
Ser det prates mye om ulike ladeløsninger, kontakt typer og overganger. Er det noen som har god og oversiktlig fotomontasje av alle de omtalte variantene?

Tenkte du på noe sånt? Dette er i hvert fall en av linkene som stadig går igjen på forumet...
http://elbilshop.no/evse.html
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA