Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S videoer

Startet av tomrh, torsdag 05. september 2013, klokken 12:07

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: pwb på mandag 01. desember 2014, klokken 08:46
H&R har jo TÜV godkjente spacere opptil 25mm for tvillingene. Så hvis det holder med TÜV papirer så bør jo det gå?
Ja, kan hende det går. Vet ikke helt om jeg er klar for å ta jobben med å være den første som kjemper dette gjennom for trillinger hos biltilsynet da...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#106
Sitat fra: tomrh på torsdag 20. november 2014, klokken 20:45
Jeg skrudde på 5 mm Biltema-spacere nå bare for å simulere hvordan det vil bli med 195+165 dekk. Skal prøve det ut noen få dager og kjenne om jeg merker forskjell på stabiliteten. Foran kan det forresten ikke være noe bredere enn 165 ellers stikker dekka utenfor, de er omtrent akkurat på linje med karosseriet nå. Bak går det opp til 205 ser det ut som.

Edit: de første erfaringene er såpass gode at jeg vet ikke helt om jeg vil skru dem av igjen. Mjauen kjennes jo faktisk ut som en bil nå og ikke ei kasse på handlevognhjul...
I kveld skrudde jeg av spacerne igjen, for å få før/etter opplevelsen. Hva skal jeg si? Bilen føltes straks mer leken og "sårbar" om man kan bruke et slikt uttrykk. En lettvekter. Med spacerne føltes den tyngre og mer solid å kjøre, færre av disse små korreksjonsbevegelsene av rattet. Og dette til tross for at jeg allerede kjører med 185/155 som jeg synes er mer stabilt enn originalt. Det blir helt klart et felgbytte til et-eller-annet jeg kan ha 195/165 dekk på.

Utseendemessig er det ikke så dumt at dekkene kommer bittelitt lengre ut, vedlegger et bilde. Akkurat så langt ut som dette vil 195/165 komme med originalt innpress.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Ser absolutt bedre ut med spacere synes jeg. Brukte du originale hjulbolter sammen med spacere?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Sitat fra: Argi på mandag 01. desember 2014, klokken 23:18
Ser absolutt bedre ut med spacere synes jeg. Brukte du originale hjulbolter sammen med spacere?
Ja. Foran er de mer enn lange nok. Bak er det noe mindre å gå på men likevel en cm med gjenger. Var ingen synlig slitasje da jeg tok dem av. Og det var ingen problemer i forbindelse med sentrering, la dem bare rett på boltsirkelen og skrudde til. Valgte 110 Nm moment på mutrene, vet ikke helt hva det skal være.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Liten oppdatering i tråden. Fant en tråd på myimiev.com der noen faktisk har sjekket ut det med felger.

For det første så går det faktisk an å bruke bakfelgene foran, men da må de borres opp litt (jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=1656&start=6). Dette skal gå med et nødskrik, hvilket betyr at alle innpress større enn 35 ikke vil gå. Da er MAK Zenith Hyper Silver løsningen med 5x15 foran uaktuell siden den har ET38.

For det andre så er det visst ingen som helst mulighet for at 6x16 felger skal passe foran (uten spacer), jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=1656&start=12
Og 6" er det smaleste i 16" med noen få unntak.

Det med at bakfelgene passer foran med litt ekstra senterboring var godt nytt. Jeg har funnet en felg som er nesten helt identisk med de originale 7-eiker vinterfelgene, og som kommer i både 6" og 6,5" bredde med passende ET: http://ecanto.de/html/e-213.html
Den selges av dekkleader.com, men jeg har ennå ikke fått til å bestille noe fra den nettbutikken... Noen andre som selger den har jeg ennå ikke funnet.

Ellers selges det stålfelger på wheelsshop.no med riktig boltsirkel i 5x15 ET32 og 6x15 ET35, så hvis bredere dekk er viktigere enn utseende på felg så er det mulig å skaffe felger. Med hjulkapsler kan det jo bli bra. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#110
Sitat fra: tomrh på onsdag 11. februar 2015, klokken 09:50
For det første så går det faktisk an å bruke bakfelgene foran, men da må de borres opp litt (jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=26&t=1656&start=6). Dette skal gå med et nødskrik, hvilket betyr at alle innpress større enn 35 ikke vil gå.
...
Ellers selges det stålfelger på wheelsshop.no med riktig boltsirkel i 5x15 ET32 og 6x15 ET35
De nye Sento Mits felgene jeg kjøpte har innpress ET38, framfelgen har 4,5" bredde. De er jo spesielt laget for i-MiEV, men når jeg kjente etter med fingeren mellom framfelgen og utstikkeren på fjærbeinet så er det omtrent ingen følbar klaring. Kanskje et par millimeter. Det betyr at en tilsvarende 5" felg må ha ET32 eller mindre for å passe, dette kommer også an på felgens utforming. Stålfelgene fra wheelsshop skal derfor passe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw. Kan 175/55R15 regnes som lavprofildekk?

Mengde gummi i sideveggen: 175 * 0,55 = 96,25 mm

Sml. med f.eks. 215/45R18 som ihvertfakk jeg vil kalle lavprofil
215 * 0,45 = 96,75 mm

Samme mengde gummi i sideveggen.
Er det derfor trillingene er så deilige å kjøre? :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Da har jeg en oppdatering ang 16"-felger på trilling. Den gode nyheten er at JA det går med 16"x6" foran. :) Den dårlige nyheten er at de stikker ut. :P :(

Felgene er originale Opel-felger med ET41 og 56,6 mm senterboring, og på vedlagt bilde er de spacet ut 5 mm, for uten spacere gikk det akkurat *ikke*. Det er imidlertid plass til en fastnøkkel mellom, ca. 4 mm klaring, så det går fint med tynne 3 mm spacere. Dvs. ET38 skal gå uten spacing. Men...hva hjelper vel det når de stikker ut, da er de vel ulovlige. Eller hur Mr. Zero?  :-\
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på søndag 31. mai 2015, klokken 22:33
Da har jeg en oppdatering ang 16"-felger på trilling. Den gode nyheten er at JA det går med 16"x6" foran. :) Den dårlige nyheten er at de stikker ut. :P :(

Felgene er originale Opel-felger med ET41 og 56,6 mm senterboring, og på vedlagt bilde er de spacet ut 5 mm, for uten spacere gikk det akkurat *ikke*. Det er imidlertid plass til en fastnøkkel mellom, ca. 4 mm klaring, så det går fint med tynne 3 mm spacere. Dvs. ET38 skal gå uten spacing. Men...hva hjelper vel det når de stikker ut, da er de vel ulovlige. Eller hur Mr. Zero?  :-\

Jepp, utenfor skal de ikke stikke, ei heller subbe i noe ved belastning og maks sving. Men kjør på, biltilsynsgutter kan jo være hyggelige som bildet viser... ;D Fikk null anmerkinger tross gul folie på tåkelysene! I dag er vogna 5 cm lavere uten at jeg er livredd for kara av den grunn... ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

E_S

Husk at felgen alltid havner lenger inn når bilen står på hjulene og ikke på en jekk.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

svingen

@Mr.Zero hvor kjøpte du den logoen du har bakpå? kul sak vil og ha.....piss på diesel hehe
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

#116
Leste litt gjennom mine tidligere innlegg i tråden, har skrevet mye rart.  :-[ I lys av egne eksperimenter og div teori jeg har lest er ikke alt jeg har sagt her helt riktig. :) Her er en oppsummering av hva jeg nå mener er det korrekte (for fremtidige lesere).

All motstand som elbilen må overvinne inkl. friksjon, luftmotstand, hjulenes treghetsmoment, teller 2,9 ganger mer for energiforbruket enn for fossilbiler. Småjusteringer av dekk, felg og aerodynamikk har derfor et merkbart potensiale.

Rullemotstandskarakter A-G på dekk er basert på en absolutt koeffisient som måles og sier noe om hvor godt dekket ruller uavhenging av luftmotstand, dekkbredde, profil og rulleomkrets. Men for dekkprodusentene har dekkbredde, profil og rulleomkrets stor innvirkning på hvor vanskelig det er å få til lav rullemotstand. Vi trenger imidlertid bare bry oss om denne karakteren.

Luftmotstand for dekk og felg begynner erfaringsvis å gjøre utslag f.o.m. ca. 70 km/t og opp, større og større jo fortere man kjører. Her er det smaleste dekk og felg som gjelder. Felgens utforming (ventilation resistance) bidrar også noe, men de beste resultatene oppnås stort sett av felger man ikke vil ha (med mulig unntak av vifteblader da..). i-MiEV's lukkede 3-eiker kommer bra ut.

Felgstørrelse er i praksis en non-issue for trillinger, men hjulets totale vekt og ikke minst fordeling av vekt har noe å si for energiforbruket. Om avstanden fra hjulsenter til hjulets radiale tyngdepunkt er r, og hjulets vekt er m, så er hjulets treghetsmoment proporsjonalt med m * r2, og treghetsmomentet må overvinnes ved hver endring i rotasjonshastighet. Pga r2 blir det viktigst å flytte vekt inn mot sentrum (slik kunstløpere gjør med armer og bein for å øke spinn), deretter å redusere hjulets totale vekt. Dette oppnås lettest ved å downsize felger. Men 14" er uansett ikke mulig på trilling.

Stabilitet forbedres ved å øke dekkbredde og sporvidde, spesielt foran.

Pirelli P1 Cinturato Verde i 155-bredde har like bra rullemotstand som Dunlop Enasave 2030 i 145, men har vesentlig dårligere rullemotstand i 175 vs Enasave i 175. (Alle har C..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: svingen på mandag 01. juni 2015, klokken 21:13
@Mr.Zero hvor kjøpte du den logoen du har bakpå? kul sak vil og ha.....piss på diesel hehe

Hehe, fikk denne produsert for en hundringsogfemti hos Solheim Reklame på Langhus/Ski for snart tre år siden. Ikke alle i trafikken som setter like stor pris på denne "hetsingen" av dieseldrivstoffet.. ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

SUNPWRD

@tomrh

"All motstand som elbilen må overvinne inkl. friksjon, luftmotstand, hjulenes treghetsmoment, teller 2,9 ganger mer for energiforbruket enn for fossilbiler. "

Jeg har lest gjennom tråden, men fant ikke 2,9 ganger noe sted.. Mulig jeg har oversett det. Er det noe du har beregnet?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

asbkar

Årsaken til denne forskjellen er vel at elbiler har mye lavere energitap enn en fossilbil (slipper varme fra eksplosjonene :), slik at mye større andel av energiforbruk går med til fremdrift.

Forskjellen er kanskje mindre om vinteren ved bruk av full varme, når en mindre andel av energien brukes på fremdrift?

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA