Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Silkefot, onsdag 04. september 2013, klokken 00:47

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Kjente at bremsene ble stadig tyngre å få noe effekt ut av. Hørt ingen ulyder men følte likevel at det ble såpass sårlig at jeg tok den med til et verksted. De mente det var vakumpumpa til bremsekraftforsterkeren som var dårlig. I tillegg var det gravrust på skivene. Citroen skal ha 5000,- for pumpa og skiver/klosser kommer i tillegg så det blir litt utgifter på den gamle traveren i år.

Noen som har erfaring med lignende bremseproblem?

Noen som har en brukt eller ny pumpe til salgs?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

#1
Du kan høre om bremsepuma går. Det er det "største bråket" man hører til vanlig når tenningen slås på. Den skal gå i 1-2 minutter og så holde fred i 8-10 min (med mindre du trykker på bremsen).

Er du heldig så er det bare vakumføleren som er gåen (står litt om den her).

Problemet som er beskrevet der (lekk hette) fører til at pumpa går hele tiden og blir utslitt. Det kan være årsaken, og da må pumpa byttes.
Men på min Saxo var bare vakumføleren ødelagt. Det var kommet inn vann og hele printet inn var gått i oppløsning. Når jeg byttet bare den ble bremsene OK igjen.
Dessverre vanskelig å avgjøre uten å prøve-bytte den først.


Men, det kan jo også være stemplene i bremsekalipperene som henger, kombinert med rustne skiver.



Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 27. august 2013, klokken 22:23
Noen som har en brukt eller ny pumpe til salgs?

Elbilhjelpen har solgt noen brukte vakumpumper for 1000 kr i det siste. Ofte som følge av at selve sensoren har låst seg i på stilling, og at selve pumpen blir overbelastet.

Til PSA anbefales bytte til Think pumpe med innebygget sensor. Enklere, letter å skaffe og mer driftsikker. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Hmmm, pumpa slutter i grunn aldri å gå... Husker at den stoppet i blant før i tiden så det er nok riktig at noe er galt ja.

Den Think pumpa, har den samme prestanda som PSA pumpa og er det enkelt for et verksted å bytte? Må ut å reise og skulle gjerne hatt verkstedet til å ta det så kona har den klar til uka...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Plug and play, men selve plasseringen av pumpen blir en utfordring det kan bli dyrt å betale verkstedspriser for å løse. Skal dette gjøres fint går det lett en arbeidsdag, og da kan du nesten kjøpe ny bil for arbeidspengene. 

Ellers står det litt her om problemet: http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Lekkasje_i_bremsevakumsystemet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Spørs om ikke jeg prøver et nytt lokk på føleren i første omgang, har du en til meg?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

#6
Da er vakuumhette til den nette sum av 25 kr inkl moms og frakt sendt.

Om vi for moro ser på økonomien i en slik service er dette dårlig butikk:

- Først 5 min samtale med kunde om delen og andre feilkilder
- 10 min med bokføring av ny kunde
- Faktura inkl bilag
- 3 km og 20 min tur til Posten + utgifter og tid for å føre kjørebok på turen
- Frankering kr 9,50 inkl bilag som viser utgiften i regnskapet
- SMS til kunde om at varen er på vei.

Likevel mener vi det er slik vi vil drive butikk.  :D

P.S.  Glemte å legge til at vakuumhettene også måtte kjøpes, noe som ble gjort før jeg startet Elbilhjelpen.no, og som dermed ikke kommer som utgiftsfratrekk

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

#7
...og ikke minst tiden det tar å skrive hele prosessen inn på forumet  ;D

Spøk til side, den hjelpen jeg og andre får her på forumet er verdt mye både i penger og tid. Det kan nok hende at jeg krydrer litt på fakturaen for hetta som en kompensasjon for tiden du har brukt på dette Elektrolux. Dessuten er det jo greit å vite at kundene kommer tilbake igjen :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Det må du ikke gjøre!

Er ikke så sprek på bilagsføring, og vil slite med å forklare at regningsbeløp og innbetaling ikke stemmer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Tar meg den frihet å spørre om Think vakuumpumpe i denne tråden da slik pumpe allerede er nevnt som en mulighet i PSA elbiler i denne tråden og jeg har blitt tilbud å kjøpe slik pumpe for noen hundrelapper.

1. Er det rimelig "straight forward" å koble vekk/skru av både original pumpe og sensor og sette inn Think pumpe med sensor? Jeg tenker da både elektrisk tilkobling og ikke minst mht vakuumslange(r). Det mekaniske med innfesting skal jeg nok få til. Har jo "konvertert" vår gamle P106E allerede fra den gamle typen Webasto S til den nyere Webasto Thermotop C og det tror jeg var en større utfordring enn å bytte vakuumpumpen.

2. Er Thinkpumpen (som bonus ;D ) vesentlig mer stillegående enn PSA-pumpene?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Løp og kjøp.

12V plugg og slange er plug and play, men dobbelsjekk polariteten på den nye pumpen. Med koden nedover er pluss på høyre side av stikket på Think sin pumpe. ( Kode er den lille slissen som hindrer at en setter lignende 2 polte støpsel inn i kontakten )

Støy kommer an på oppheng, men mener Think sin støyer mindre enn PSA sin.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Silkefot

Satt på gul hette og reparerte slangen som går inn på sensoren uten at det hjalp. Hører at pumpa går så mistenker nå at slangen fra pumpa er lekk. Den ligger ikke akkurat lett tilgjengelig... For dere som har byttet den før, hva må ut for å få den frem?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Kapp slangen ved vakuumklokka til bremsene, og nede ved T leddet til vakuumsensoren.

La slangen ligge eller dra hardt i den for å dra den ut av festene bak på 3er kassen. Legg opp ny slange uten fester bak på 3er kassen.

Lekkasjen kan i verste fall også ligge i selve vakuumklokka. Eller vakuumpumpen kan være så svakket at den rett og slett ikke suger nok vakuum til at sensoren slår den av.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Hei,

Da var bremsene i orden igjen, skylder dere derfor et siste innspill:

Antagelig feilet bremseforsterkeren av følgende grunn: Hetta (som nevnt over) og slangen til sensoren var sprekt og jeg mistenker at sensoren dermed aldri har kjent vakum i tillegg til at pumpa har måttet suge mer pga lekkasjen. Dette har gjort at pumpa har gått kontinuerlig over lang tid og dermed blitt slitt. Bremsene ble dårligere over tid så jeg antar at pumpen har blitt tilsvarende dårligere. Mulig man kan bytte en membran i pumpa men det hadde jeg ikke riktig tid eller lyst til.

Måten jeg feilsøkte på var at jeg først hørte og kjnete at pumpa faktisk gikk, så løsnet slangen som går inn i vakumhuset for å kjenne at den sugde. For en med litt utstyr hadde det sikkert vært mulig å finne ut om suget var sterkt nok altså om pumpa var i orden. Så sjekket jeg slangene der jeg kom til og fant slangen til sensoren sprekt. Når jeg reparerte den ble bremsene en anelse bedre så da var det enten flere dårlige slanger eller dårlig motor. Jeg dro da slangen av selve pumpehuset å kjente på suget der men følte verken at pumpa jobben særlig hardere eller at suget var bedre en når jeg kjente på suget oppe ved vakumhuset.

Dermed slo jeg fast at iallefall pumpa var defekt og eventuelt også sensoren. Jeg byttet derfor pumpe (som jeg kjøpte via Elbilhjelpen.no) og dermed var problemet løst (hvilket gjør at jeg slapp å bytte sensor).

En liten advarsel til slutt: Det er trangt der nede og hadde jeg visst hvor mange timer jeg skulle bruke på å få den ut hadde jeg enten fjernet noe annet som gjør at man kommer lettere til eller satt den på verksted...

Ellers, takk for all hjelp og innspill, spesielt til deg Elektrolux. Håper du gikk i pluss til slutt :-)
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA