Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sommer elbil til under 70 000kr

Startet av elektrolux, mandag 02. juni 2008, klokken 14:58

« forrige - neste »

elektrolux

Har lurt litt på hvorfor Elbiler gikk 13-14 mil i forrige århundre og kun 9-10 mil nå.

Da AX'en kom i hus, så jeg muligheten til å oppnå gamle rekkevidder, og spesielt da jeg kom over en Partner med 2004 blokker, som skulle brukes i AX'en.

Dekk ble pumpet opp til "gammelt" trykk: 3 bar framme og 2,8 bar bak, og til og med Nitrogen! Full service, og ut på tur:

Etter mye testing endte rekorden på like over 90 km. Hvorfor ville selv en så lett bil, med 155/70-13 dekk og nesten nye batterier ikke gå lenger?

Nå er garagen beriket med en "defekt" Saxo. Strøken og søt sak, som forrige eier gav opp etter div reperasjoner, og utsikter til flere kostbare slike. Jeg var heldig og kom over den først, og tenkte at denne var verdig 2004 blokkene som står i AX'en.

Hurtigtest ble igansatt, med 125% utligningslading, demontering og kap test på hver blokk. Til min store fortvilelse viste det seg at jeg hadde 2 blokker med såvidt over 81 Ahr, og en blokk på 86 Ahr, og resten på like over 90 Ahr.

Ikke rart at AX'n ikke vil lenger enn 90 km.  Har målt gamle blokker som har opp til 117 Ahr, og da snakker vi nesten 50% større kapasitet. Kombiner dette med gamle gode lavfriksjonsdekk ( Nå  ser det heldigvis ut som om tilsvarende "glatte" dekk kommer tilbake på markedet ), og jeg begynner å forstå at 13-14 mil var oppnåelig i svunnen tid.

Vel, AX'en skal få beholde de 20 beste 2004 blokkene, og dermed ha i alle fall 90 Ahr kapasitet, Saxo'en blir reparert med 2001 blokker, og 155/65-14 Hankook lavfriksjonsdekk, og nye rekkeviddeforsøk vil bli gjort. Vil jeg noensinne klare 100+ km. ?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Ta en tur til flate Danmark, vent til du har medvind, kjør konstant 60 km/t og 100 km på en lading er fullt mulig.

Rekkevidden er oppgitt ved flatt terreng, ingen vind og konstant fart 50 km /t. Din rekkevidde er helt normal i normal fart og trafikkforhold.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

andreash

hei..

Litt nyskjerrig på dette med rekkevidde.. Den nye partneren jeg har er min lengste distanse 82km.
Kupert terreng, noe motorvei (80km/t).
Da var nåla på 15% og ladelyset hadde ikke begynt å lyse..
Hvor mye lengre kunne jeg komt tro??
Tror nok at 90km rekorden din kunne blitt passert..??

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Boogie

Dersom du har klart over 80 km uten at lampen lyser, så er batteriene rimelig ballanserte.
Det vil si at du uten problemer kan kjøre videre til lampen lyser.
Som regel kommer den på litt under 0%, men en bil som blir brukt mye kan kansje klare 5 km ekstra etter 0%.

Dersom lampen kommer på ved 20-30% vil jeg være veldig forsiktig med å kjøre for mye ned til lampen lyser.
Det indikerer at batteriene har forskjellig kapasitet, slik at snittspenningen kommer under 100V for P106/Saxo eller 135V for Partner/Berlingo.

Dersom de fleste blokkene fremdeles har 100% kapasitet, så må de dårligste kansje være nede på 60% for at spenningen skal falle så dramatisk (eller noen celler har sviktet/polvendt).

Sjansen for at hele batteripakken har blitt redusert til 80% kapasitet er nok relativt liten. Da ville det skjedd sakte over lang tid, og ikke over kun noen uker.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Christian

Saxoen ble tatt på tur sist søndag fra Bekkelaget og nesten til Nannestad. Turen gikk på motorvei til Skedsmokorset og videre på riksvei 120. Ladelampen kom på etter 93,7 km og vel hjemme før ny lading viste måleren 95,3. Jeg ladet da inn 14,74 kw. Ett utrolig forbruk på 155 w/km.  Jeg fulgte stort sett trafikken untatt i motbakker, og etter beste evne holdt meg på grønt. Dette var første prøve etter vedlikeholdslading og vannfylling.

Trond Arve

Kjørte i dag 92,5 km Son - Ahus - Sollerud med P106, hvorav ca. 70 km på motorvei med fartsgrense 80-100 km/t. Lett regn, 12 grader og 2% rest, ingen ladelampe (har robometer). Jeg er glad i bilen min  :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Det er bra rekkevidde. Hvor mange Ahr hadde du da kjørt ut?
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Elmo

Jeg har aldri egentlig hatt behov for å strekke kjørelengden så jeg vet ikke hvor langt jeg ville kunne kommet i Norge med min Saxo, men tviler på at det ville blitt så mye mere enn 8 mil.

Men ifm EV2011 i Danmark kjørte jeg 10,2km uten problem. Det var da fremdeles 4-5% igjen og god spenning på PakTrakr så jeg kunne nok kommet 11mil, men tok ikke sjansen da lademuliughet bød seg.
Danmark er jo som kjent flatt, og de benytter "finere" asfalt så rullemotstanden er merkbart mindre. Tilsvarende kjøring på flatmark i 60-70 trakk 8-10A mindre enn jeg er vant til hjemmet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på fredag 17. juni 2011, klokken 10:25
Det er bra rekkevidde. Hvor mange Ahr hadde du da kjørt ut?

Har ikke strømsensor på robometeret, så jeg vet ikke. Vet at det kan ettermonteres, men tenker at det er mest kjekt å ha; det viktigste er at batterispenningen overvåkes.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Drammen - Oslo - Son i går kveld, 93,4 km på motorvei i tørt vær med 16-17 grader, 5% rest. Lå i ryggen på en trailer nesten hele veien til Oslo. Litt skeptisk da avkjøringsrampa mot Mosseveien var stengt, men det gikk greit med forsiktig kjøring på E6 også. Total tid 1:16.

El rayo

Bra bil og bra kjøring, Ilmyggo!

En grunn til at elbilene går kortere i dag enn i gamle dager er skivebremsene. Disse ligger på og subber hele tiden.

Hver gang jeg triller på en av veteranbilene med trommelbremser rundt om blir jeg forundret over hvor lett det er. På flatt garasjegulv er det nok med en lillefinger og jeg knekker ikke et ledd engang! Spiller liten rolle om det er 6.00x16 diagonaldekk eller 205 mm brede radialdekk med normalt lufttrykk, 36 PSI.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Fant denne lekre Elbilen fra 1942 med 100 km rekkevidde og 70 km/t toppfart.

Da med 5 stk 225 Ahr 12V? batteri

Bilen var i drift i Paris så sent som 1989, men var siden 1948 ombygget til bensindrift.

Ellers kunne denne Panharden skryte av et forbruk på 0,3 l/mil tilbake på 60 tallet.

Stavanger:

Baltor

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. juli 2011, klokken 20:40
Fant denne lekre Elbilen fra 1942 med 100 km rekkevidde og 70 km/t toppfart.
Lekker og moderne front, nesten som trillingene. Bakvinduet avslører at den er fra en annen epoke.
Er den i teknisk museum i Paris?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Du sier noe der. Den har faktisk likhetstrekk med I-miev'en.

Bilen står som en del av Brødrene Schlumph sin samling i Automobil museet i Mulhouse.

Her er den fra en annen vinkel.
Stavanger:

Baltor

Avanserte glassflater :o
Er det polert aluminium?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA