Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i Stavanger?

Startet av espen1976, tirsdag 03. september 2013, klokken 12:47

« forrige - neste »

aryx

vedleggene i post #1 inneholder det man trenger å vite i forhold til kontakter,effekt,ladetid mm.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8438.0.html
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Cirion

Sitat fra: atta på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:31
Sitat fra: espen1976 på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:14
Sitat fra: eclipse på tirsdag 27. august 2013, klokken 08:48
All denne innfoen finnes i korrekt form i andre ladetråder, jeg ser ikke hensikten å starte en ny og gjenta alle feilene, rettelsene og spørsmålene som allerede er besvart. Les heller tidligere tråd.

Jeg har brukt mange timer på å lese i den andre eksisterende tråden, og ble ikke veldig klok av det. Mye av det som er korrekt informasjon ligger spredt rundt i tråden som er over 32 sider lang. Om vi går sammen om å samle relevant informasjon på ett ark, ( i printkvalitet tilslutt), kan vi henvise folk til det.
Tenk om etpar år, når titusenvis av nordmenn skal spørre de samme spørsmålene :-)

"Her er ett ark med all info, værsågod les" :-)

http://www.elbil.no/wiki/Model_S#Batteri_og_lading
Den wikien er da utdatert... Bygger ikke på fakta...  Får folk til å installere større ladeløsninger for å dekke behov enn nødvendig.
Må oppdateres med reelle ladetall fra Model S.

Ladetid på 34 timer skremmer jo vettet av folk! Er nok de ferreste som parkerer bilen på 0km og skal max range lade opp til 500km.

Selv var jeg fryktelig skeptisk til å bare få levert Schuko på 13A. Så jeg løp og kjøpte Type 2 kabel på vei til henting... Men når man lader når man parkerer, er det umulig å ikke toppe batteriet flere ganger i løpet av en dag. Den er full når jeg drar på jobb, den er full før lunsj, den er full når jeg drar fra jobb, den er full før middagen er ferdig, den er full innen jeg er ferdig å handle osv...

17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nordtroms

Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:56

17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)

Det har du nok rett i. Når man derimot skal på helgeutfarter på opp mot 400 km en vei så kan det nok være ønskelig med mer Ampere. Det  er i allefall ikke mulig å returnere før søndag på 13 A lading.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Cirion

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 27. august 2013, klokken 12:47
Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:56

17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)

Det har du nok rett i. Når man derimot skal på helgeutfarter på opp mot 400 km en vei så kan det nok være ønskelig med mer Ampere. Det  er i allefall ikke mulig å returnere før søndag på 13 A lading.
Hva har helgeutfart å gjøre med toppladet bil og hjemmeladeløsning å gjøre?

Men seriøst, tar du en helgeutfart etter jobb på  fredag på 400km og skal returnere lørdag?!?

Selv med 13A lader du 400km på 23,5 timer... Retur søndag er null problem, g med ankomst Søndag kveld kl 23:59 og skal ut på jobb kl 07:00 så har du 120km på tanken om du så hadde 0km igjen... Sannsynligvis har du 200km eller mer. Lader du på jobb og når du kommer hjem er bilen toppladet Tirsdag morgen etter en sånn tur.

Sannsynlig er det også en Tesla Super Charger eller en 11/22kw type 2 stolpe på veien hvor det er greit å ta en pause.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:56

Den wikien er da utdatert... Bygger ikke på fakta...  Får folk til å installere større ladeløsninger for å dekke behov enn nødvendig.
Må oppdateres med reelle ladetall fra Model S.

Ladetid på 34 timer skremmer jo vettet av folk! Er nok de ferreste som parkerer bilen på 0km og skal max range lade opp til 500km.

Selv var jeg fryktelig skeptisk til å bare få levert Schuko på 13A. Så jeg løp og kjøpte Type 2 kabel på vei til henting... Men når man lader når man parkerer, er det umulig å ikke toppe batteriet flere ganger i løpet av en dag. Den er full når jeg drar på jobb, den er full før lunsj, den er full når jeg drar fra jobb, den er full før middagen er ferdig, den er full innen jeg er ferdig å handle osv...

17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)

Jeg er helt enig. Hadde tenkt å installere ny 32A kurs men har regnet på det og jeg klarer meg lenge med 13A. Bilen kommer til å stå til lading 22t i døgnet. Sannsynligvis kommer jeg til å droppe å lade hjemme, det er tilstrekkelig å lade 8t på jobben hver dag.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rabies

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 27. august 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:56

Den wikien er da utdatert... Bygger ikke på fakta...  Får folk til å installere større ladeløsninger for å dekke behov enn nødvendig.
Må oppdateres med reelle ladetall fra Model S.

Ladetid på 34 timer skremmer jo vettet av folk! Er nok de ferreste som parkerer bilen på 0km og skal max range lade opp til 500km.

Selv var jeg fryktelig skeptisk til å bare få levert Schuko på 13A. Så jeg løp og kjøpte Type 2 kabel på vei til henting... Men når man lader når man parkerer, er det umulig å ikke toppe batteriet flere ganger i løpet av en dag. Den er full når jeg drar på jobb, den er full før lunsj, den er full når jeg drar fra jobb, den er full før middagen er ferdig, den er full innen jeg er ferdig å handle osv...

17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)

Jeg er helt enig. Hadde tenkt å installere ny 32A kurs men har regnet på det og jeg klarer meg lenge med 13A. Bilen kommer til å stå til lading 22t i døgnet. Sannsynligvis kommer jeg til å droppe å lade hjemme, det er tilstrekkelig å lade 8t på jobben hver dag.

Wikien er vel ikke utdatert?

Tidene som er beskrevet er Tesla sine oppgitte tider, men det kunne vel kanskje vært presisert at tidene er fra 0 - 100%. Ladefart i km/t fremgår av samme tabell, så kan ikke se det store problemet. Er ryddigere å samle ting i wikien enn å ha 100 tråder i dette forumet, ihvertfall sålenge vi kun har et forum tilgjengelig her.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

eledille

Sitat fra: Cirion på tirsdag 27. august 2013, klokken 09:56
17km/t er ikke lett å bruke opp i en travel hverdag. 3t = 51km... (bortsett fra de første dagene med hundrevis av prøveturer...)

*Applaus*

Det er ute på tur at dette er et problem. Bortsett fra et par små ting: Når det er kaldt er det lønnsomt å lade fortere så ikke batterivarmeren brenner av så mye energi, og det er egentlig gunstig å lade til full range like før man drar avgårde for å minimere tiden batteriet er helt fulladet.

Derfor ville jeg sagt at 32 A enfase eller 16 A trefase hjemme er det ideelle - men ikke egentlig nødvendig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA