Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her er bilene som får kjørt seg

Startet av hens, torsdag 26. januar 2023, klokken 15:30

« forrige - neste »

Ken

#45
Temperatur kontroll av blokkene er viktig synes jeg og noe som Ford gi blaffen i. Det er en av de fordelene å ha diagnose instrument tilgjengelig.

Jeg tror at mange av de registrert ampere timer over 55 grader forårsakes vedlikeholdslading under vannfylling. For de som må levere bilene sine til de "proffe" er det en fordel å levere bilen på ettermiddag med maks mulig % på energimåler. Bilen blir satt til full lading over natt og vedlikeholdslading aktivert tidlig dagen etter (de med eldre Think BMS ). Å kjøre full overlading dagen før innlevering vil gi minst overlading på verkstedet og mindre varme dannelse.
De med nyere BMS vil bli satt til ved. lading med en gang og etter tilført beregnet Ampere timer på 10 ampere effekt, vil laderen holde bilen klar til vannfylling dagen etter. Lading avbrytes ved overtemperatur men jeg husker ikke grensen for det. Det kan tenkes at noen versteder sette bilen til iniallading i dette tilfelle med mulig fatall konsekvenser.

Tørre blokker blir enda varmere. Bare skummelt spør du meg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på onsdag 14. mai 2008, klokken 11:52
Jeg tror at mange av de registrert ampere timer over 55 grader forårsakes vedlikeholdslading under vannfylling.
Det er umulig uten at det er feil et sted, laderen tar pause, vannpumpe og vifter går, når temperaturen blir for høy. Temperaturgrensen under lading er lavere enn under kjøring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Dersom bilen settes til initiallading i stedet for vedlikeholdslading vil det ikke være temperaturovervåking. Da kan det bli høy temperatur.

Jeg ser i servicehefter at Ford ofte gjør dette når det begynner å bli ujevn eller dårlig kapasitet på batteriet. Hvis batteriet er varmt fra før vil dette kunne forårsake svært høy temperatur når batteriet lades i 4 timer med 10 A overlading.

Jeg har noen bilder av batteriets elektrolyttnivå under forskjellige ladetilstander. Disse er tatt av en luftkjølt stm100 blokk, slik at nivået synes gjennom plasten.
Disse viser tydelig at ved 0,4 liter vannfylling pr blokk, har nivået vært nede på celletopphøyde. Dette tilsvarer et totalt vannforbruk på 8 liter.
Når det på en en vannfylling går nesten dobbelt så mye, sier det seg selv at batteriet har vært svært tørt,og har fått varmeskader dersom det har vært kjørt i kupert terreng.

Hvordan legger jeg disse bildere ut her på forumet?

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

ilmarw

Klikk på 'Svar', så 'Ekstra valg...' under meldingsfeltet.

ilmar
Polestar i bestilling

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Hallo Hens

Er dette originale luftkjølte blokker, eller modifiserte vannkjølte?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Når jeg leser ut temperatur over 55grader på bilene mine finner jeg ut at begge har flere timer. Tror dere at det er under kjøring at de blir så varme. Har aldri opplevd en"Drive system hot" melding selv.   

Det kunne godt tenkes at den tidligere eier av en av bilene hentet den nyfylt bilen fra Ford i Kristiansand og så kjørte med en gang tilbake til Lyngdal med ladestopp halvveis mitt i sommer. Da ville blokkene være varme!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Blokkene er originale luftkjølte. Det er samme kasse, men de vannkjølte har en 2 mm plastplate sveiset på utsiden av "vannlabyrinten".
Derfor er det ikke mulig å se nivået på vannkjølte blokker.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: Ken på onsdag 21. mai 2008, klokken 12:57
Når jeg leser ut temperatur over 55grader på bilene mine finner jeg ut at begge har flere timer. Tror dere at det er under kjøring at de blir så varme. Har aldri opplevd en"Drive system hot" melding selv.  

Jeg vet ikke, men av erfaring med min tidligere Think som hadde feil på temperaturfølerne kunne bilen måle temperaturer over 55 grader og kjøre som normalt. Feilmelding var da alltid i displayet, men ikke på BMS. Dette siden det var stor ujevnhet i temperaturfølerne. BMS telte allikevel timer over 55 grader.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

I går tok jeg vannfylling. Det gikk 11,2 liter etter 600Ah overlading og 3750km, 5620Ah ladet siden vannfylling. Synes dette er noe høyt forbruk, og i tilegg har rekken med 7 helt nye blokker (1/2 år) det høyeste forbruket, 0,63 liter pr blokk mens 5-er rekka hadde 0,52 liter pr blokk.
Noen som har forklaring på dette?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Varmgang i siste del av oppladingen?

Nye blokker går varmere på slutten av ladesyklussen enn eldre. Dette kan muligens ha utløst høyere vannforbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#56
Oi, det var mye det! Heldig at du fylt i god tid. Der viser fornuften i å kontrollere batteripakken selv. Om du hadde ventet til vannservice meldingen kom på displayet ville det har vært for seint. Det er vanskelig å forklare hvorfor en hel rekke med nye blokker skulle drikke mer vann enn de eldre blokker, vi pleie å oppleve det motsatte.

Nye blokker kan har mindre kapasitet enn pent brukt mid alder blokker og hvis du kjører pakken helt ut regelmessig kan det tenkes at noen av de har reversert. De vil bruke mer vann.

Samkjøring av nye blokker i en gammel pakke vil være lettere med en Paktrakr men jeg for en ville ikke kjørt ned pakken for mye i første perioden.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Jeg kjørte pakken helt ned før ladingen til vannfylling. Jeg målte spenningen på hver blokk ( la ut ledninger i vinter ;-) det er to av de eldste som mister spenning først. Avsluttet utladingen når den laveste kom ned på 5,2V. Da lå alle de andre på 5,3 til 5,4V (25A belastning med varmeapp.). Skal montere paktrakr i løpet av sommeren, da skal jeg ta ut logg.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Smart å legge ut litt kraftig ledninger til hver enkelte blokk mens man ha pakken ned. Muligheten til å ettermontere en ombord lader som kan identifisere og støtte blokker med lav spenning. Paktrakr skulle lanserer PakSavr som gjør akkurat det men jeg finner ikke utstyret blant deres produkter enda. Spør dem hvis du skal bestille Paktrakr.
Tross høy vannforbruk ser alt til å være OK. Bare fylle litt tidligere neste gang.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Er uenig med deg om kraftige ledninger, dette er en sikkerhetsrisiko hvis man ikke monterer korrekte sikringer. Det er også farlige spenninger på disse lederne slik at de må da isoleres godt.
Selv la jeg ut nettverkskabler, og ved hver batteripol en motstand på noen kiloohm. Så uansett om lederne kortslutter er maks strøm 30mA (ufarlig) men voltmeteret merker ikke denne motstanden.
Paktrakr har jeg liggende fra i vinter, ikke rukket å montere den  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA