Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til dere som lurer på det med tilhengerfeste

Startet av Jimpec, søndag 01. september 2013, klokken 21:31

« forrige - neste »

Jimpec

I flere av trådene som omhandler levering og statusoppdateringer på Model S til Norge synes det nå klart at det foreligger forsinkelser i leveringene.
NB! Dette er ikke en sutretråd over at noen opplever forsinkelser. Mer et forsøk på å ha en saklig diskusjon om dette og potensielle årsaker.

- Jeg har fått bekreftet at det har vært et par "forskyvninger" i produksjonen og at dette medfører forsinkelser.
- Det er uttalt at sekvensnummer - eks P1500 - kun angir plass i køen for konfigurering av bil
- I produksjonen er det andre faktorer som spiller inn, men sekvensnummer holdes som en av de lavest prioriterte variblene.
- Tesla vedgår også at kommunikasjonen kan bli bedre - noe som er et skritt i riktig retning.


Tesla har nok solgt flere biler enn de hadde trodd og kan selvfølgelig ha kommet i skade for å ha kommet i manko på materialer og deler til bilene.
Andre årsaker kan være optimalisering av kvartalstall slik vi har sett tidligere. En tanke jeg har er at de prioriterer US biler nå resten av Q3 i og med at de kan leveres langt kjappere enn EU-bilene. På den måten klarer de å levere i to dimensjoner. 1) Levering til Europa er fullt i gang 2) Leverer rekord på antall biler ut til kunde (EU+US).

Fra 4. august til 20. august ble min estimerte levering flyttet fra 29. sept - 13. okt til nå å være late oct - early nov.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Cirion

Kun gjetting fra min side, men jeg tror prioritering av US modeller har med treg produksjon av ladere/UMC'er for EU modell.
Det leveres fortsatt ikke adaptere eller dobbeltladere, og min levering måtte utsettes fordi de måtte vente på ny leverranse av UMC'er.
Bilene ble tydeligvis shippet uten UMC.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Birger

Sitat fra: Jimpec på søndag 25. august 2013, klokken 10:58
Fra 4. august til 20. august ble min estimerte levering flyttet fra 29. sept - 13. okt til nå å være late oct - early nov.
Har du fått tilsendt info fra Tesla på dette eller ringte/mailet du dem med en forespørsel?

Jeg har ikke hørt noe om endret leveranse enda?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Jimpec

Sitat fra: Birger på søndag 25. august 2013, klokken 11:05
Sitat fra: Jimpec på søndag 25. august 2013, klokken 10:58
Fra 4. august til 20. august ble min estimerte levering flyttet fra 29. sept - 13. okt til nå å være late oct - early nov.
Har du fått tilsendt info fra Tesla på dette eller ringte/mailet du dem med en forespørsel?

Jeg har ikke hørt noe om endret leveranse enda?

Dette har jeg aktivt måtte spørre om selv - og dialogen har vært helt topp. Men av samme grunn har jeg da også påpekt behovet for at de informerer litt proaktivt.

Ikke for å ødelegge søndagen men jeg er 99% sikker på at din bil også blir levert i november.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

OleJA

Tror først og fremst at disse forskyvningene skyldes optimalisering av kvartalstall. Så vidt jeg har observert her på forumet så er det få ( ingen?) som har fått levering seinere enn første uka i oktober. Dvs at for de aller flest så vil sluttfaktura være betalt i løpet av Q3.
Aksjekursen er så høy og nervøs nå, at jeg vil tro de er livredde for å levere et Q3 resultat som kan tolkes negativt.
...men kun spekulasjoner fra min side.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Jimpec


Sitat fra: OleJA på søndag 25. august 2013, klokken 11:30
Tror først og fremst at disse forskyvningene skyldes optimalisering av kvartalstall. Så vidt jeg har observert her på forumet så er det få ( ingen?) som har fått levering seinere enn første uka i oktober. Dvs at for de aller flest så vil sluttfaktura være betalt i løpet av Q3.
Aksjekursen er så høy og nervøs nå, at jeg vil tro de er livredde for å levere et Q3 resultat som kan tolkes negativt.
...men kun spekulasjoner fra min side.

Støtter denne antagelsen. Spesielt ifht nervøs aksjekurs.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

At det er leveranseproblemer er åpenbart: UMC, dobbellader, adaptere, netting i frunken...
jeg tror dette var utslagsgivene mtp forskyvningen av utleveringen- primært skulle EU-bilene leveres fra early ``13.
Men jeg tror ikke det vare bare pga dette- utviklingen av kontakt og ladeutstyr har vel tatt sin tid- jeg regner med at de prøvde en stund å få til 32A 230V trefas før de omsider ga seg...
samtidig er antakelig Q2 også relevant.
Når det gjelder utsettelse av bilene nå kan det hende de har samlet erfaring med levering av de første EU-bilene som har medført endringer i produksjons/transportprosessen, noe som gir delay- dere som får lide av dette kan ha håp om at deres biler er bedre enn de som utleveres nå- spekulativt men mulig :)

valvolainen

Beregning av produksjonen har de nok hatt kontroll på en stund, og er nok som forventet for tesla.
Tror det som lager forsinkelser akkurat nå er først og fremst logistikken fra bilen faktisk ruller ut av samlebåndet og ut på parkeringsplass og til forhandler har tid til å levere den til oss. I tillegg kommer dobbeltlader, adaptere, men dette ser jo ikke ut til å påvirke produksjonen da de kommer i paller og blir ettermontert.  Såvidt jeg ser har biler med dobbeltladere blitt levert uten uten dobbeltlader i det siste også. Da er jo ikke dette iogforseg en direkte forsinkelse på utlevering.

Men dette fra august til oktober er nok først og fremst logistikk, sekundært produksjonsstart. Må huske at det var omtrent en måneds forsinkelse på selve starten av eu bilenes produksjon.

(Tar bare hensyn til ting som har skjedd siste 6 måneder.)

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Neemaz

Her må Tesla virkelig ta tak!  >:( . Mange har fått endrede datoer og stadige forskyvninger, dette skaper mye vanskeligheter og jeg håper de snart skjønner dette.
Har selv solgt bilen grunnet levering aug/sept, men har nå fått endret dette 3 ganger.. Sitter nå med en nyfødt på 1 uke og mangler 1 bil.. Krysser fingre og håpe den såkalte spesialisten snart ringer, for jeg kan ikke vente til oktober ( da må jeg evnt. gå 11mil på jobb..).
Regner med jeg ikke er den eneste i denne knipa nå, så jeg krysser fingra for dere andre og  :)

Nuvolari

Sitat fra: Neemaz på søndag 25. august 2013, klokken 15:00
Her må Tesla virkelig ta tak!  >:( . Mange har fått endrede datoer og stadige forskyvninger, dette skaper mye vanskeligheter og jeg håper de snart skjønner dette.
Har selv solgt bilen grunnet levering aug/sept, men har nå fått endret dette 3 ganger.. Sitter nå med en nyfødt på 1 uke og mangler 1 bil.. Krysser fingre og håpe den såkalte spesialisten snart ringer, for jeg kan ikke vente til oktober ( da må jeg evnt. gå 11mil på jobb..).
Regner med jeg ikke er den eneste i denne knipa nå, så jeg krysser fingra for dere andre og  :)

Helt uaktuellt å selge bilen før teslaen står utenfor huset. Om det står 3 biler der en stund spiller ingen rolle.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA