Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tar dere sjansen på to elbiler?

Startet av Smilet, søndag 01. september 2013, klokken 10:42

« forrige - neste »

Smilet

Heisann, jeg er ny her.
Jeg driver og skal kjøpe meg en elbil, og har landet på en Leaf. Dermed var jeg innom bnh i Ski og prøvekjørte en. Jeg gikk imidlertid ut derfra rimelig irritert og ikke imponert over hva som ligger i pakker her og der og hva man skal betale ekstra for. Dermed vil jeg sjekke først og kjøpe etterpå.

Altså. Det står på nett at de har kampanje nå med leiebil noen dager, service De første tre årene og noe pynt her og der. Prisen som står på nett er da snaue 152000. Det står ikke at pakken skal koste noe ekstra, de kaller den introduksjonspakke

Jeg ankommer dermed butikk og ser for meg at jeg skal betale 152000 pluss prisen av vinterhjul. Da skal jeg få en bil med utstyret på mellomste nivå, service i tre år og noe leiebilgreier.

Men neida. De kan tilby meg bilen uten servicepakken, leiebilen, men med pynten. Inklusive vinterhjul skal jeg da få bilen for 152000. Men da uten servicene.

Stemmer dette? Hva koster den introduksjonspakken egentlig? Det står ikke pris på den på nettet.

De sa også at jeg da har sluppet å betale ekstra for metallic. Jeg svarte ta jeg foretrekker en bil uten metallic hvis metallic koster ekstra - jeg vil ikke betale ekstra for utseende på bilen. Men da sa han at alle hadde pristillegg for metallic.

Jeg hadde altså en plan, men kom ut totalforvirra. Takk og lov for internett - fullt av folk som kan.

Obba

Antar du mener kr 252.000 (hvis du får den for 152.000 er det bare å slår til). Prisen på kr 251.400 som er oppgitt for Acenta på nissan.no er uten frakt, klargjøring etc. Dette kommer på ca 10.000. Krompakken (pynt) er nå inkludert på alle biler som selges fra merkeforhandler i Norge (dette for å skille bilene fra "importbiler"). Metallic lakk koster 6.000 ekstra. Jeg fikk tilbud om kr 23.000 i rabatt dersom jeg ikke tok med leiebil og service.



Smilet

Takk for svar.

252000 var det selvfølgelig. Ellers hadde det vel vært drøyt å klage ja.  ;)

Men er da 252000 uten serviceavtalen, men med vinterhjul en god pris på denne bilen? Eller får man den rimeligere, eventuelt med service andre steder?

Hva slags ladekabel bør jeg forresten kjøpe hvis jeg vil lade bilen i Oslo sentrum på vanlige parkeringsplasser? Jeg regner med å bruke den som følger med når jeg lader hjemme.

Kvikken

Stemmer dette med at chromepakken er inkludert uansett? Jeg fikk beskjed ved kjøp fra BNH på et ellers godt pristilbud at det ble uten chromepakken, men nå fikk jeg den med uten altfor mye tillegg i pris.

Ble jeg ført bak lyset ift. chromepakken eller var det bare fordi noe måtte trekkes vekk ved en god pris.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kires

Er det noe forskjell på Tysk og Norsk Leaf? 70k er jo en del å spare
Bmw i3 120ah
E-tron 50

Kvikken


elektrolux

Det må være minst 50 år siden der var toll på biler.

Noen gammeldagse biler har fremdeles engangsavgift, og moms, men Elbiler og Hybridbiler er fritatt også for dette.

Altså, Tysk pris uten MwSt er norsk pris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BE

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. september 2013, klokken 17:37
Det må være minst 50 år siden der var toll på biler.

Noen gammeldagse biler har fremdeles engangsavgift, og moms, men Elbiler og Hybridbiler er fritatt også for dette.

Altså, Tysk pris uten MwSt er norsk pris.
Hybridbiler er ikke fritatt for engangsavgifter og moms. Det er bare rene elbiler som slipper både engangsavgift og moms.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kvikken

Har aldri vurdert å importere bil selv, derfor ikke klar over at toll ikke fantes på bil for å beskytte norske bilforhandlere slik vi eks. beskytter norske bønder.

elektrolux

Det kan være enklere å importere enn å kjøpe lokalt:

Prisen du ser er så å si uten påslag. Ingen klargjøring, eller tillegg for utstyr. Registreringsutgiftene begrenser seg til ca 450 kr + ca 200 kr for et par skilt. Mange forhandlere ordner med transport, og du kan få bilen levert omtrent på døren. Og så har vi europa garanti om det er snakk om biler som er under 2 år gamle.

Dette er en fin ordning som gjør at prisene holdes litt i sjakk her på berget.

Min første Elbil ble levert på kaien i Tananger, og etter en tur til Biltilsynet kunne jeg kjøre elektrisk 2 uker etter bestilling.

Andre ganger har det gått litt lengre tid: En Citroen C1 ble nektet skilt i nesten 3 år, en annen venter jeg enda på avgjørelsen på men her snakker vi uker ikke år, mens en Think jeg kjøpte for snart 2 år siden står enda med defekt litium batteri og en forhandler i Holland som håper at saken forsvinner av seg selv. Dette er ting en slipper lettere unna ved kjøp av forhandler i Norge.

Tross slike buggs, går i alle fall mine bilkjøp fra utlandet i overskudd. Har som oftest solgt bilene uten tap og etter 2-3 års og 20-30000 km bruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kvikken

#12
Veldig god info. Men hva gjør man med understellsbehandlingen bilene ellers får på kai i Norge?

Dette ble jo hakket mer interessant nå. Kan man også få en Acenta med LED lys som ellers bare selges med fult utstyrt Tekna i Norge?

johncl

#13
Man må være obs på at det kom en ny modell Leaf i sommer 2013 - disse kalles ofte for "EuroLeaf" da de er produsert på fabrikken i UK. Disse har en rekke forbedringer, deriblant varmepumpe som gir lengre rekkevidde. Nissan opererte bare med en modell før dette (med noen valgmuligheter som solcellespoiler og annet knask), mens den nye modellen finnes i 3 utgaver, Visia (basismodell uten nav), Acenta (med nav), Tekna (nav, skinnseter, bose). Metallic lakk var ekstra på begge modellene.

Det er en del selgere på finn.no som sier at de har "gammel Acenta" men dette finnes altså ikke. De norske modellene blir levert med varme i sete og ratt, noe som kan være kjekt for å skru ned varmen ellers i kupeen og forlenge rekkevidde. Modellene som importeres fra Europa har vanligvis ikke dette. US modellene som også importeres hyppig har redusert garanti i tillegg, og visstnok funker ikke carwings i disse (uten en del hacking). Det kan også være at de Norske leveres med understellsbehandling som USA og Europa importene ikke har.
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA