Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fraktskader under transport

Startet av hfo, lørdag 31. august 2013, klokken 01:02

« forrige - neste »

hfo

Skal på studietur med jobben til San Fransisco i September, og i den forbindelse skal vi på besøk til Tesla Motors!! Temaet for studieturen er "digitization, product-to-service transformation, and best practice companies", og besøket hos Tesla varer ikke i mer enn 1-1,5 time.

Aner ikke om det blir tid til å stille spørsmål, men hvis dere fikk stille ett spørsmål med en viss sannsynlighet for å få et informativt svar, hvilket skulle det vært?
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

Amoss

Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 13:48
... med en viss sannsynlighet for å få et informativt svar ...

Huff, måtte du ha med den?  :p  Vel, tviler vel på at du får noe informativt svar, men mitt spørsmål skulle vært:
SitatNår kan de realistisk se for seg å starte produksjon i stor skala av egne battericeller

Det er etterhvert blitt tydelig at begrenset tilgang til tilstrekkelig med celler er eller er i ferd med å bli ett problem. Dette er vel kanskje det som kan holde igjen lanseringen av GIII (Model E?), noe som blir en svært viktig lansering for Tesla. De bør helst få denne i produksjon før konkurrentene får gnidd søvnen godt nok ut av øynene :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hfo

Visste ikke dette med at de hadde "leveranseproblemer" på batterisiden (Panasonic - er det ikke?). i så fall et høyst relevant spørsmål som leder meg til et annet:

Vil Model S-eiere kunne bytte batteripakke når ny batteriteknologi utvikles?

F.eks til en batteribataljon med 1000 km rekkevidde. Det ville i så fall vært helt i tråd med hele konseptet og modulariteten. De har jo selv vist hvordan et batteribytte kan utføres i løpet av 90 sekunder (eller var det to bytter i løpet av 90 sekunder). Tenke seg til.
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

Amoss

Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 15:57
Visste ikke dette med at de hadde "leveranseproblemer" på batterisiden (Panasonic - er det ikke?). i så fall et høyst relevant spørsmål som leder meg til et annet:

Jo, er Panasonic.
Har vært en del snakk om det i det siste, bla. mener det det var oppe under Q2 rapporteringen?
Her er det siste:
http://video.cnbc.com/gallery/?play=1&video=3000193143#
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Jeg tror det er litt feiltenk om Tesla skulle begynne med produksjon av battericeller. De skal selvfølgelig fortsette å bygge sine batteripakker og utvikle disse, men la noen andre ta seg av masseproduksjon av battericeller (etter Teslas specifikasjoner selvfølgelig).

Det blir litt som å spørre "Når skal Tesla kjøpe seg en Aluminiumgruve og et smelteverk slik at de kan lage sin egen aluminium til karossene?". Selvfølgelig skal de ikke det, de skal kjøpe det på verldensmarkedet for aluminium og konsentrere seg om sin kjernevirksomhet.

Det mer relevante spørsmålet blir dermed: "Hva gjør dere for å sikre fler kontrakter med produsenter av battericeller, som kan oppskalere sin produksjon etter deres behov, og slik at sårbarheten ved å kun ha en leverandør reduseres?". Svar har vi jo delvis, i det at Tesla sagt offentlig at de ligger i forhandlinger med Samsung vedrørende kontrakter på battericellelevering.

hfo

He he, hadde dog vært artig å dra den helt ut med
SitatNår skal Tesla kjøpe seg en Aluminiumgruve og et smelteverk slik at de kan lage sin egen aluminium til karossene?

Helt i tråd med studieturens overordnede tema - innovasjon, not.
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

JohanH

Jeg vet ikke om fokus for din tur er mest på teknologisk innovasjon eller om det like mye gjelder business siden.

Etter min mening er det nemlig slik at Teslas største innovasjon ikke er Model S uten Superchargernettverket. Jeg vet det vil være mange som instinktivt reagerer på dette, men tenk litt på det. Se på måten de svært aggressivt bygget ut SC her i Norge. Se hva de gjør i USA. Hvis de følger sin plan og har hele USA godt dekket i 2015 allerede, og selger biler som smør videre, så har de masse penger å bare bygge på og bygge på dette nettverket. Dermed har de i praktikken sikret seg et så enormt fortrinn når det gjelder lading at jeg har vanskelig for å se hvordan Tesla ikke skulle kunne bli en av de mest fremgangsrike bedriften i dette seklet. Selv om alle andra fabrikanter klarer å hente inn det teknologiske forspranget Tesla nå har og om f. eks. 10 år bygger like gode biler, med like god teknologi, som Tesla så er det bare en som kan være først med et SC nettverk - og det er Tesla.

Dersom de nå også viser at de mener allvor med sin serviceideologi, nemlig: "Service er ikke en virksomhet vi skal tjene penger på uten kun en støttefunksjon for våre produkter" så tror jeg at også det vil vise seg å være et genitrekk. Dette koblet med salgsmodellen, uten forhandlernettverk og med faste priser.

Amoss

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 18:27
Jeg tror det er litt feiltenk om Tesla skulle begynne med produksjon av battericeller.

Det var hva jeg også tidligere tenkte, men så tenke jeg litt lengre enn som så ;) 

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 18:27
"Hva gjør dere for å sikre fler kontrakter med produsenter av battericeller, som kan oppskalere sin produksjon etter deres behov, og slik at sårbarheten ved å kun ha en leverandør reduseres?".

Nja, men det er jo det de har prøvd, og nå uttrykker skepsis til at de har klart godt nok. De stikker alt av med en svært stor del av årsproduksjonen av disse cellene på verdensbasis, og den delen blir neppe mindre når de setter igang å selge GIII. Samtidig er mobilmarkedet på vei over på tynnere batterier, som gjør at de altså vil fortsette å øke sin andel av verdensmarkedet bare ved å være på dagens nivå. At Panaconic nå har annonsert at de gjenåpner - tror det var tre - fabrikker for produksjon av disse cellene er ikke nok til å berolige Elon.

Det Elon mener er at det i tillegg må lages en ny "mega fabrikk" for å ta unna etterspørselen bare i fra Tesla. Kommer de andre bilprodusentene etter - og velger de samme cellene som Tesla har funnet ut at er de beste å bruke - så vil "kampen" om celler bli hard, og derved vil prisene gå opp. Og går prisene på celler opp - i stedet for ned som forventet og beregnet, så vil det neppe bli noen GIII i fra Tesla. Husk også at cellene i dag produseres etter Teslaspesifikasjoner (uten at jeg vet hva disse modifikasjonene går ut på). Kanskje avtalen med Panasonic hindrer dem i å dele disse spesifikasjonene med andre fabrikanter, eller få dem produsert av dem?

Merk også at de ser ut til å ville trenge en del celler til å ha som "grid backup" på Teslastasjonene. Solar City vil vist også i økende grad bruke Teslabatterier som backup ifm. med sine solcelleinstallasjoner.

Så derfor kan det være svært viktig for Tesla å gjøre det som gjøres kan for å både øke verdensproduksjonen av celler, og sikre seg at de får - også i fremtiden - en førsteprioritet for å sikre seg de cellene de trenger.

Legger man så til at om man får cellene produsert i USA vil man også kunne redusere kapital bundet i varer under transport fra Asia til USA, redusere toll på cellene, og kanskje komme under grensa så Tesla slipper toll på sine biler under eksport til Canada og Mexico.  En god del av råmaterialene til disse cellene skal vistnok være mulig å få i fra USA, så bilen blir enda mer "amerikansk" - noe som er viktig for mange av kundene "over there".

Men med det sagt, du har jo også ett poeng i at en bilprodusent ikke burde gi seg hen til å produsere disse helt selv. Men hva med f.eks. ett joint venture med Panaconic der de går sammen om å bygge en slik "mega fabrikk" i USA?  Risikoen, og investeringskostnadene for Panaconic blir lavere, og fabrikkens hovedoppgave blir å produsere celler etter Tesla's spesifikasjoner, og med krav om at ingen celle må selges noen andre før Tesla har fått dekket sitt behov.

Ser også for meg muligheten for å fordele produksjonen på flere litt mindre fabrikker som kan dekke behovet i de enkelte markeder - som USA/EU/Asia.

SitatEtter min mening er det nemlig slik at Teslas største innovasjon ikke er Model S uten Superchargernettverket.

Men her er jeg i alle fall helt enig :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Veldig legitime tanker du har Amoss. En joint venture med Panasonic med fabrikk i USA kunne vært noe, men da skal Tesla hovedsakelig involvere seg rent finansielt i dette tror jeg. Det er helt kritisk viktig for dem nå å holde fokus på sine kjernevirksomhet og der hvor de har sin edge. De er nå markesleder og det er vanskelig nok å være nr 1. men alikevel innovere videre og holde sitt forsprang til konkurrentene. Hvis de begynner å splitre sitt fokus og oppmerksom på triviale ting som å drifte en svært batterifabrikk så vil innovasjonstempo garantert stagnere. Spør du meg :)

Havebigfun

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 19:45Hvis de begynner å splitre sitt fokus og oppmerksom på triviale ting som å drifte en svært batterifabrikk så vil innovasjonstempo garantert stagnere. Spør du meg :)
Elon har ganske splittet fokus allerede med Space X og Solarcity- det ser ikke ut til å skade fremdriften. Per idag har de allerede en del kjedelige aktiviteter som å sette opp SC-worldwide.
Hvis Elon må sette opp en egen fabrikk for å sikre tilgang til nok celler til en forutsigbar pris så gjør han det. TMS vitner om at han er flink til å tiltrekke seg folk som får til gode løsninger. Dette gelder sikkert også celleproblematikken 8)

Andrewas

Legg merke til han som justerer låsemekanismen til bagasjelokket helt sist i prosessen - der bilen trilles inn på bambusgulvet...

Her har man denne hightech prosessen hele veien og så står det en fyr til sist med en slags meisel og en diger hammer og gir bøylen i bagasjelåsen et realt dask!!! 

Litt Marve over hele greia...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

hfo

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 18:50
Jeg vet ikke om fokus for din tur er mest på teknologisk innovasjon eller om det like mye gjelder business siden.

Fokuset er helt klart på business siden, forretningsmodeller. Dvs. innovasjon for utvikling av nye forretningsmodeller, men gjerne understøttet av de mulighetene ny teknologi gir. Tesla har etter min mening lykkes med både teknologisk (bilene) og forretningsmodell innovasjon (SC nettverk, egne showrooms) og kunne ikke oppnådd det de har gjort uten en av delene. Husk også at de har klart dette uten noen form for tradisjonell markedsføring.... (reklame i tv og skrevne medier - både papir og nett) ... noe som er helt unikt etter min oppfatning.

Sett i sammenheng med studieturens tema begynner jeg å få en idé om relevante spm:
Teknologiinnovasjon

  • Hva kan Tesla gjøre for å sikre seg tilgang til eksisterende og ikke minst ny og forbedret batteriteknologi?
  • Vil det være mulig for eksisterende kunder å oppgradere til batterier med større kapasitet når denne teknologien blir rimelig nok?

Må komme tilbake til spm. innen forretningsmodellinnovasjon, selv om avgjørelsen om egen eller 3.parts batteriutvikling/-produksjon (hvordan de skal sikre seg tilgang) like mye handler om forretningsmodell som om teknologi.
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA