Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan kjøre Oslo - København: tid, fart og lading

Startet av Spooz, fredag 30. august 2013, klokken 23:50

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: Real EoN på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:58
Jeg ble vinket inn av veguvesenet i dag å måtte fjerne 45% sotingen forran B-stolpen  >:(   

Tulleregler i tullenorge, 45% er mindre enn solbriller !!
Solbriller kan taes av når det blir mørkt 8)

Hyperstress


Sitat fra: Real EoN på lørdag 22. mars 2014, klokken 00:58
Jeg ble vinket inn av veguvesenet i dag å måtte fjerne 45% sotingen forran B-stolpen  >:(   

Tulleregler i tullenorge, 45% er mindre enn solbriller !!

Ja, men andre tradikkanter ser deg inne i bilen selv med solbriller på, og heller ikke har du dem på om natten ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress


Sitat fra: Orcuz på fredag 21. mars 2014, klokken 23:22
Betalte du 2300 for alle rutene? Har fått tilbud om 2500 for bak b stolpe og 4400 for alle..? Fra samme selskap så klart ;)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

2300kr for alle bak B-Stolpe.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Voll1

Argumentet med øyekontakt mellom sjåførene er forsåvidt god. Men hvordan fungerer det med solbriller og eventuelle mørke visirer på motorsykkelhjelmen? Jeg mistenker at på en solrik dag så sliter man med å få  øyekontakt med en slik MC-fører.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Amoss

Sitat fra: Voll1 på lørdag 22. mars 2014, klokken 08:32
Argumentet med øyekontakt mellom sjåførene er forsåvidt god. Men hvordan fungerer det med solbriller og eventuelle mørke visirer på motorsykkelhjelmen? Jeg mistenker at på en solrik dag så sliter man med å få  øyekontakt med en slik MC-fører.

Personlig tror jeg nok dette har mindre med trafikksikkerhet å gjøre. Hovedårsaken tror jeg heller er at politiet (og fartskamera) skal ha fri sikt inn i bilen: Identifisering av sjåfør ved fartskamera, gjenkjenne "gamle kjenninger" som bør sjekkes/kontrolleres, se om sjåfør er synlig ruset, se om bilen er korrekt lastet (f.eks. for mange i bilen), se om sjåfør bruker mobil, se om sjåfør kan være distrahert, se om sjåfør bruker bilbelte osv...

Kan forsåvidt forstå disse grunnene, men synes likevel det er rart de har lagt seg på 0. En forsiktig toning ville jeg trodd ville kunne hjelpe noe i mot blending av sjåfør og i tillegg være ett ekstra "laminerings" lag på rutene, og derved hjelpe på sikkerheten, men fortsatt gi rimelig god innsikt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AreLib

grunnen er enkel, siden en film på ruten holder glasset sammen så vil det gi redningsmannskap merarbeid om de må fjerne ruten for å komme til deg. fabrikksotet glass er lov da det går i tusen knas :) dvs får du noen til å lage fargede tuv/CE godkjente ruter til deg så kan ingen si deg imot
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Amoss

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 22. mars 2014, klokken 09:51
grunnen er enkel, siden en film på ruten holder glasset sammen så vil det gi redningsmannskap merarbeid om de må fjerne ruten for å komme til deg. fabrikksotet glass er lov da det går i tusen knas :) dvs får du noen til å lage fargede tuv/CE godkjente ruter til deg så kan ingen si deg imot

Men det gjelder da også rutene bak?  Trodde ellers nettopp det at det holdt rutene bedre sammen var en sikkerhetsfunksjon ala laminerte ruter - som jo så vidt jeg vet er påbudt :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sikkerhetsglasset i frontruta er laminert, nettopp for at det ikke skal gå i knas og føreren får det i fanget om noe knuser ruta. Siderutene derimot er rømningsvei, og laminert glass ville være en dødsfelle i en del situasjoner. Tror nok dette er ett av de tyngste argumentene.

Sikkerhetsglass betyr at glasset knuses til små "sukkerbiter" som er relativt ufarlige, sammenlignet med vanlig glass som blir til lange kniver. Lamineringen holder bitene på plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Sitat fra: cra på lørdag 22. mars 2014, klokken 11:04
Sikkerhetsglasset i frontruta er laminert, nettopp for at det ikke skal gå i knas og føreren får det i fanget om noe knuser ruta. Siderutene derimot er rømningsvei, og laminert glass ville være en dødsfelle i en del situasjoner. Tror nok dette er ett av de tyngste argumentene.
Franske bilmerker leverte (kanskje ennå) laminerte sidevinduer som tilvalg for noen få år siden som tiltak mot støy. Jeg hadde selv en slik bil, og det var veldig effektivt. Men hvordan passer dette inn i forhold til det du skriver her?

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. mars 2014, klokken 12:13
Franske bilmerker leverte (kanskje ennå) laminerte sidevinduer som tilvalg for noen få år siden som tiltak mot støy. Jeg hadde selv en slik bil, og det var veldig effektivt. Men hvordan passer dette inn i forhold til det du skriver her?

Etter som jeg har forstått - ikke bare franske, og det selges vist fortsatt. Leste i sin tid en debatt på ett utenlandsk forum der det bla. ble klaget på at Tesla ikke hadde laminerte sideruter, noe "alle" premium/luksus merker hadde for å dempe støy. Konklusjonen på tråden mener jeg ble at man kunne legge på solfilm for å oppnå noe av det samme, bare filmen var tykk nok eller.no.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Reglene for solfilm er tragiske. Utrolig synd at man ikke kan legge film foran B-stolpen. Man kunne gjerne hatt en eller annen grense i form av minimum krav til utsyn, men innsyn burde ingen ha krav på.

Du har jo utmerket lov til å kjøre med finlandshette og solbriller også om du vil så det argumentet holder ikke.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

19quiz76

#131
Sjekket pris på Glass Drive og Riis Bilglass i dag, de skulle ha hhv 4.300 og 4.350 for B-stolpe og bakover. GD benytter 3M-folie og Riis bruker Johnson. Gruppekjøp ?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

kjelsås1978

Basic Montasje på Frysja kostet 4500,- fra A-stolpe. Ble veldig bra og god service! Snakk med Jørn.

Pitstopbilpleie

Asker og bærum solfilm tar Kr.5500 fra a-stolpe og 4500 fra b stolpe på
model S.
Alle side ruter blir slipt i kantene. Det brukes llumar film og har 10 års garanti.

19quiz76

Går nok for Scandinano her; de får euforiske tilbakemeldinger på sin Facebook-side, og har ti års garanti på arbeid og folie. 2.500 for B-stolpe og bakover.

Glass Drive Økern virket fornærmet da jeg konfronterte dem med spriket mot deres pris (4.300,-). De sa at de ikke konkurrerte på pris, og at hvis dette var avgjørende måtte jeg bare dra til Drammen. Var interessert i å høre hva annet de konkurrerte på mtp garantien på 10 år, men da ble det stille.

Riis bilglass sa de ikke hadde noe å gå på, da arbeid og deler tilsa pris på 4.200. De ønsket også å ha bilen over natten for tørking, mens Scandinano bare trengte tre timer på hele jobben.

Det eneste jeg er bekymret for er nettopp det siste; hva gjør at deres film ikke trenger å "herde" like lenge? Men igjen; ti års garanti er ti års garanti ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA