Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Cowboystrekk, fredag 30. august 2013, klokken 20:14

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Om 10 år sitter toppsjefen i xxx (Toyota, BMW, Audi etc) å lurer på hva som gikk galt. Hvorfor dominerer Tesla idag markedet for elektriske biler og stjeler fra tradisjonelle bilprodusenters portefølje? Kan det være rekkevidda? Kan det være at deres foretningsmodell baserer seg på flere fordyrende mellomledd, stor inntjening fra obligatoriske servicer og at bilene våre strengt tatt er underlegne rent teknisk og ift driftskostnader? Var det det at Tesla model E (faktisk et sannsynlig navn på gen3) hadde dobbel så lang rekkevidde, bedre plass og tøffere design til samme prisen som deres alternativ? Glemte de begrepet innovasjon helt?

En sammenligning: Hva skjedde med Nokia den dagen Apple lanserte iPhone og en av luringene i toppledelsen sa at touchskjerm aldri kom til å slå an eller at det var bedre å satse på WP istedet for android? Hva skjedde da flere toppledere i de store avisene sa at nettaviser alltid kommer til å være en dårlig alternativ til papiraviser?

I mitt hode er ikke dette noe utopisk fremtidscenario, dette er litt basert på "Konkurrentene sover ikke"-tråden. Men helt ærlig, konkurrente sover! Det virker som de med viten og vilje lager elendige elbiler med så mange ulemper at de alltid vil ha ICE som nr 1 og elbilen som en billig bybil\konebil (ok, nissan leaf er et lite unntak, men plass og rekkevidde gjør den ubrukelig for mange). Om man skal premiere idioti og et reelt ønske om at folk skal hate elbiler så virker det som mange produsenter jobber med akkurat det idag. Det begynner å komme noen ok alternativer som elektrisk golf, i3 og focus, men alle disse har store ulemper ift rekkevidde og bagasjeplass. Å bygge om ICE-biler til elektriske er stort sett idioti da "alle" plasserer batteriene under bagasjerommet og dreper den lille plassen som var. Hvor er lærdommen fra Tesla om at mange små batterier både er billigere, gir langt mer rekkeviddepotensiale og at om man skal bygge en elektrisk bil så gjør det for guds skyld fra bunnen av?

Så til mine konkrete tanker om Tesla:
+ De er idag totalt overlegne konkurrentene i sitt segment ift ytelser, rekkevidde osv
+ De gir det kundene vil ha ift plass, komfort etc
+ De har ladealternativer og gjennomføring av dette som er hinsides foran konkurrentene
+ De er langt mer innovative, med hr Musk på toppen hvis alt han tar i blir gull (PayPal, SpaceX, Solar city).
+ De har valgt en salgsmodell uten mellomledd i motsetning til "alle" andre bilprodusenter som har importører og lokale butikker som spiser både mye av profitten og øker prisene.
- De går for et smalt segment, gen3 må ut ganske fort i tilfelle noen av konkurrentene er smarte nok til å våkne opp
- De er litt som apple ift proprietære løsninger, noe som kan være bra jmf supercharger, men det er mye tull ift chademo, adaptere etc som selv om disse løsningene er unnerlegne SC så er det faktisk mange slike ladestasjoner rundt og folk vil bruke dem da SC er temmelig sjeldne enn så lenge.
- De er sårbare ift leveransetrøbbel (mener å huske at de har panasonic som eneleverandør av batterier).
- Om det viser seg at produktene deres etterhvert får trøbbel (f.eks at batteriene blir kjapt dårligere) så kan dette fort ødelegge veldig for fremtiden, men så langt har de vist seg å innfri mer enn hva folk kunne ønske, både ift råe salgstall, overlegenhet ift kollisjon, bygd et merke som "alle" snakker om og som konkurrentene trolig blir mer og mer redde for hver dag.

Jeg håper inderlig at Tesla lykkes (for min egen del og siden jeg velger å kjøpe en) og at gen3 (som selskapets framtidig i praksis står og faller på) blir en suksess og at den er overlegen alternativene når den kommer ut.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

luffe

Solide betraktninger - jeg er helt enig!

Første gang jeg begynte å lese om Model S, tenkte jeg litt av de samme tankene. Hvordan kan Model S grisebanke alle andre biler på alle felt (bortsett fra infrastruktur for "drivstoff") uten at noen har plukket dette opp tidligere og utviklet modelle som virkelig kan konkurrere?

I tillegg virker det som om bransjen tenker bakvendt, eksempelvis ved å sammenligne BMW i3 med Model S - utelukkende fordi begge er elektriske. Man sammenligner da diesel- og bensinbiler mot hverandre etter klasse, ikke drivverk. Ser at det ikke blir helt det samme gitt infrastruktur for drivstoff, men dog.

Så ja - konkurrentene sover virkelig. Det er kun halvhjertede, patetiske forsøk fordi de ikke virkelig tror på at dette kommer til å ta av.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Cato76

Jeg trekker paralleller til Apple og Samsung krigen som har pågått. Apple var først ute med Iphone og regjerte lenge med sin suverene telefon, og det var ingen som kunne sammenligne seg med Iphone på denne tiden. Etterhvert kom, som alle vet, Samsung (F700) med "Iphone" model. I dag er vel disse likestilt (50/50), selv om noen hevder at Samsung er best, så er det forsatt de som sverger til Apple produkter (meg selv inkludert)

Jeg tror nok at om noen år så ser vi BMW, Audi, Volkswagen, Ford, etc komme med tilsvarende biler (altså elbiler med suveren rekkevidde, god bagasjeplass, Ipad/Galaxy Tab lignende touch skjermer og ladestruktur)

Får bare håpe at det kan enes om at vi får en type ladekontakt, slik at vi ikke ender opp med en Tesla (som Apple) kontakt og en Standardisert (som micro usb) ladekontakt...  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

fonberg

Jeg er enig i at man på mange måter kan dra paralleller til iPhone vs. etablert mobiltelefonstandard når det gjelder Teslas EV-konsept. Men samtidig  er det greit å ta med i betraktningen at strømproduksjon, -tilgang/distribusjon og -pris varierer mye fra land til land. Norge er som kjent blant de landene som både har mest miljøvennlig og billigst strøm, og dette kombinert med elbil-insentivene gjør at Norge er i spiss for denne "privatbilrevolusjonen". I majoriteten av de landene som utgjør store bilmarkeder, er forholdet mellom strømpriser og fossilbrennstoffpriser et helt annet enn det er her hjemme.

Når det er sagt er jeg helt enig i at det blir særdeles spennende å se hvordan utbredelsen av "bil 2.0" ruller avgårde i årene som kommer, og med lille Norge som et av foregangslandene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

hhartes

Hvordan flere store bilkonsern gikk over ende, av samme grunn, kommer til å bli populære case i strategifaget på 2020-tallet. At Tesla er såpass åpne om hvilke kortsiktige og langsiktige utfordringer de har (eks. produksjonskapasitet hos nøkkelleverandører) forteller meg at de jobber så profesjonelt at de vil unngå de store show stopperne.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Trøndertesla

Her er en link til en "artikkel" i samme genren, som jeg postet på Teslaforumet for en tid tilbake...

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/world%E2%80%99s-toughest-sale-%E2%80%93-oilburner-model-r

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Cowboystrekk

Cato76: Problemet med VW, BMW etc er at de pr idag ser på ICE som hovedvalget, de evner ikke tenke på fremtiden, det virker som flere av dem tenker "jaja, det går snart over" og satser på at alle vil kjøpe ICE videre. Det kommer stadig halvhjertet satsning, men de har hatt mange år på seg og har nærmest bestemt seg for at elbiler blir mislykket. Når de så til de grader blir satt på senga og f.eks Audi må kansellere luksusmodeller pga Tesla så er det rart at de ikke setter igang med det samme. Den dagen salget av golf og 3-serie stuper grunnet f.eks Tesla (noe jeg håper skjer, ikke fordi jeg har noe imot f.eks VW, men mer at jeg synes ICE ikke er fremtidsretta) så er det kanskje noen som begynner å å våkne, men man kan risikere at flere store europeiske bilprodusenter går over ende. VAG og BMW gjør nok ikke det, men f.eks Opel, noen franske og noen øst-europeiske kan nok få trøbbel. De franske gjorde riktignok et havlhjerta forsøk med den lille "rotta" og Zoe er ikke så verst, men Leaf tok dem på senga.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sindrej

Sitat fra: taraquin på fredag 23. august 2013, klokken 09:19
Kan det være rekkevidda? Kan det være at deres foretningsmodell baserer seg på flere fordyrende mellomledd, stor inntjening fra obligatoriske servicer og at bilene våre strengt tatt er underlegne rent teknisk og ift driftskostnader? Var det det at Tesla model E (faktisk et sannsynlig navn på gen3) hadde dobbel så lang rekkevidde, bedre plass og tøffere design til samme prisen som deres alternativ? Glemte de begrepet innovasjon helt?

Noen betraktinger til det du skriver her:

Model S, X og E (la oss bare kalle den det) har dårligere rekkevidde en nesten alle dagens ICE biler.
Service på Model S er vel vitterlig dyrere enn en del av dagens ICE biler.
Tøffere design er jo subjektivt, men de fleste er vel enig at de har truffet bra med Model S, selv om f.eks. baksetet er noe traurig mhp plass.

MEN

Som du skriver, Model E blir den store massebilen.  Jeg tror den vil få billigere service med større serviceintervall, den vil forhåpentligvis være enklere og mer robust enn Model S.  Grunnen til hyppig service på Model S er vel for å få tatt potensielle problemer tidlig så de ikke kan utvikle seg til dyre tilbakekallinger etc.  De andre fabrikantene har glemt innovasjon ja, der er det en jevn evolusjon av dagens løsninger som gjelder.  Jeg har liten tro på at de store fabrikantene dør hen, det er vi heller ikke tjent med.  Verden trenger nok ICE biler ennå en god stund, samt at vi trenger reell konkurranse på EV markedet.  Hverken Android eller IOS hadde vært så bra som det er i dag uten en skikkelig konkurranse.  Håper bare ikke det %¤&¤## patentgnålet fra mobilindustrien kommer til bil.  Nye biler er tross alt mer og mer programvare, og ikke minst SYNLIG programvare ala touchpanelet til MS.

Cowboystrekk

Husk at service ikke lenger er påkrevd, anbefalt, men ikke påkrevd. Du beholder garantien uten å ha hatt bilen inne til service. Unntaket er vell at du må skifte bremseveske og batteriveske etter noen år, men totalt sett blir service billigere for mange om du f.eks er inne annenhvert år med Teslaen.

Om superchargers og andre ladeløsninger blir mer utbredt så vil ikke folk se på rekkeviddeproblemet som et stort problem lenger. Om Leaf, Golf e-motion, Focus electric etc skal sette lista for rekkevidde så vil ICE har et enormt fortrinn mange år framover. Tesla har vell sagt at de jobber med en batteripakke på godt over 100 kWh om jeg husker rett.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA