Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvalitet på lakk/overflate i leverte biler

Startet av Ludvig, fredag 30. august 2013, klokken 19:18

« forrige - neste »

Ludvig

Hei!
Jeg lurer på om noen her som vet om det er "valgfritt" for en arbeidsgiver om følge statens satser for kjøregodtgjørelse for elbil?
Jeg skal pendle fra Oslo til Drammen daglig fremover og så for meg 4,20 kr/km i kjøregodtgjørelse. Men jeg har akkurat fått beskjed at arbeidsgiver kun gir 4,05 kr/km fordi det visstnok er mer papirarbeid å få elbil- godtgjørelse!

Er dette noe jeg bare må godta eller kan jeg kreve 4,20?

Veldig takknemlig for innspill :-) 
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

cra

Er ikke dette statens satser da, og dermed noe de er pliktige til å følge? (Se §7 http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/lover-og-regler/retningslinjer/2011/saravtale-for-reiser-innenlands-for-stat.html?id=508474)

Det jeg har lagt merke til er at det ikke er mulig å velge elbil i det programmet jeg bruker når jeg en sjelden gang er på tur. Det jeg fikk beskjed om å gjøre da var å bare justere kilometerne slik at beløpet blir riktig. Du kan evt. høre med arbeidsgiver om ikke det går an å gjøre det slik. Vil tro taksten skal følges.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Spørs om ikke arbeidsgiver kan velge mellom å dekke reelle utgifter eller bruke statens satser. Tror ikke arbeidsgiver kan bruke statens satser for et annet kjøretøy.

Statens satser er betydelig mindre enn reelle utgifter, og derfor velger de leste arbeidsgivere å forholde seg til disse satsene.

Hos oss setter jeg en * bak teksten, og viser til at kjøringen er foretatt med Elbil som har forhøyet km sats.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ludvig

Takker for innspill!
Ettersom jeg er avhengig av å kjøre bil pga barnehagelogistikk, blir tog utelukket. Mener sånn sett at jeg har krav på kjøregodtgjørelse, det er ingen firmabiler jeg kan bruke. Vet at det ikke er de store beløpene det er snakk om, kanskje to-tre tusen ila prosjektperioden. Men for meg handler dette om prinsipper!
Skulle veldig gjerne likt å vite hvilke rettigheter jeg har her...
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. august 2013, klokken 09:12
Spørs om ikke arbeidsgiver kan velge mellom å dekke reelle utgifter eller bruke statens satser. Tror ikke arbeidsgiver kan bruke statens satser for et annet kjøretøy.

Statens satser er betydelig mindre enn reelle utgifter, og derfor velger de leste arbeidsgivere å forholde seg til disse satsene.

Hos oss setter jeg en * bak teksten, og viser til at kjøringen er foretatt med Elbil som har forhøyet km sats.


Hvordan beregner man reelle utgifter på en elbil??
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

Thomas Parsli

Hvis dette er pålagt kjøring i forbindelse med jobb, kan ikke arbeidsgiver kreve at du bruker privat bil -så sant det ikke er en del av arbeidsavtalen din (en forutsetning for jobben).

I utgangspunktet høres det jo ut som om du gjør arbeidsgiver en tjeneste ved å bruke din private bil, da er det fair at arbeidsgiver betaler statens satser! Hvis du leverer reiseregning kan jeg ikke skjønne at det skal bli merarbeid?

Dette høres mer ut som misunnelse og skepsis -hvorfor skal du får mer i kjøregodtgjørelse bare fordi du kjører elbil?

Jeg ville prøvd å overbevise arbeidsgiver om at dette ikke er merarbeid, ev. se på arbeidskontrakten din om den sier noe om "annet arbeidssted" og transport.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ludvig

Sjekket personalhåndboken til mitt firma:

Bruk av egen bil (innland)
**** gir ikke ekstra godtgjørelse ved bruk av el-bil.  Standard km-godtgjørelse gjelder.


Da har de vel sitt på det tørre da.....?
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

Thomas Parsli

Ja -og de missliker åpenbart elbil så intenst at de skriver det svart på vitt i personalhåndboken!

Dette er fullstendig galskap, siden det er mer arbeid med vanlig bil da den har differensiert godtgjørelse fra <10.000km og >10.000km.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Stygg sak. Her bør Elbilforeningen ta tak.

Ellers kan vi se flere firma med tilsvarende personalhåndbøker.

Kan virkelig personalhåndbøkene underminere statens satser på en slik måte? 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TS

Sitat fra: Ludvig på fredag 23. august 2013, klokken 12:35
Sjekket personalhåndboken til mitt firma:

Bruk av egen bil (innland)
**** gir ikke ekstra godtgjørelse ved bruk av el-bil.  Standard km-godtgjørelse gjelder.


Da har de vel sitt på det tørre da.....?

Da får du skrive opp "fiktive" bompenger i kjøregodgjørelsen, til din fulle rett.
Bruk visveg.no så får du nøyaktige beregninger.

Flere som velger den løsningen til tross for at de kjører elbil og kan få forhøyet km.godtgj.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

leafster

Frekt. Jeg trodde dette var lovpålagte satser?Jeg er eneste med elbil der jeg jobber. Var ikke noe prob å få lagt inn elbil-valg i reiseregningsystemet.

Griffel

#10
Sitat fra: leafster på søndag 25. august 2013, klokken 22:20
Frekt. Jeg trodde dette var lovpålagte satser?Jeg er eneste med elbil der jeg jobber. Var ikke noe prob å få lagt inn elbil-valg i reiseregningsystemet.
Nei det er ikke lovpålagte satser. Bilgodtgjørelse er en avtale mellom deg og firma. For de som ikke er pålagt å bruke bil av hensyn til jobb er statens satser vanlig praksis. Betales det mer er det skatteplikt, får du mindre kan du trekke fra på skatten. (innen grenser).
Dette kommer nok heller i kategorien dumt og uvanlig, firma burde støtte elbiler så dette er dårlig reklame.
Firmaet tenker vel som så at bilvalget er ditt og ikke noe de vil betale ekstra for (smålig tankegang).
(Tidligere var det høyere satser for stor bil, men ganske vanlig å kun få betalt for liten bil samme hvor stor bil du hadde privat.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Hvis ikke jobben i utgangspunktet krever bil slik at det var en forutsetning da du tok den så kan du jo si at siden du ikke får dekket dine "faktiske" utgifter pr km (beregnet av staten) så ser du deg nødt til å benytte drosje og skrive reiseregning etter faktiske utgifter?

Kan uansett ikke se at dette er noe annet enn at arbeidsgiver ikke gidder (eller at de har noe imot elbiler), da selve utgiftene til dine reiser antakelig faktureres kunden uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Dersom det er en fagforening der du jobber er dette egentlig en sak å ta opp via den.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#13
Sitat fra: cra på mandag 26. august 2013, klokken 09:23
.... så kan du jo si at siden du ikke får dekket dine "faktiske" utgifter pr km (beregnet av staten) så ser du deg nødt til å benytte drosje og skrive reiseregning etter faktiske utgifter?

Måtte bruke denne metoden hos min arbeidsgiver som inntill da foretrakk å dekke faktiske utgifter til mat, i stedet for statens satser. Etter noen utsøkte 3 retters fiskemåltider midt i villeste vesten ( Dallas ) ble godgjørelsen raskt redusert til statens satser.  ;D

Forøvrig kan en som tommelfingerregel sette batteripakkens slitasje settes til 50 øre / km. I tillegg regnes serviceutgifter på bilen til ca 30 øre / km, dekk til ca 10 øre / km og nedskriving på bilen til ca 1 kr/ km. Strømmen blir ca 20 øre/km, altså ca 210 øre/km eller 21 kr/ mil i reelle utgifter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. august 2013, klokken 11:18
Sitat fra: cra på mandag 26. august 2013, klokken 09:23
.... så kan du jo si at siden du ikke får dekket dine "faktiske" utgifter pr km (beregnet av staten) så ser du deg nødt til å benytte drosje og skrive reiseregning etter faktiske utgifter?

Måtte bruke denne metoden hos min arbeidsgiver som inntill da foretrakk å dekke faktiske utgifter til mat, i stedet for statens satser. Etter noen utsøkte 3 retters fiskemåltider midt i villeste vesten ( Dallas ) ble godgjørelsen raskt redusert til statens satser.  ;D

Når det gjelder diett så har jeg sansen for statens satser heller enn etter regning. Spesielt når det skal overnattes, og jeg strengt tatt "kaster vekk" en (eller flere) ettermiddag/kveld av min egen fritid. Med statens satser kan jeg spise rimelig og ha noen kroner til overs til f.eks. kino e.l, eller bruke kronene sammen med min bedre halvdel som sitter hjemme. (Eller som når ungene var små så kunne det i det minste dekke barnepass om fruen hadde ærender en ettermiddag/kveld.) Er det etter regning blir ofte den eneste "utskeielsen" man tillater seg på kvelden et unødvendig kostbart måltid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA