Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Leaf_entusiast, fredag 30. august 2013, klokken 19:07

« forrige - neste »

turfsurf

CHAdeMO adapteret takler ikke noe høyere hastighet uansett.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ampera

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. juli 2017, klokken 07:51
CHAdeMO adapteret takler ikke noe høyere hastighet uansett.
Det er jo fordi det finnes nesten ikke chademo ladestasjoner som lader raskere,men når de kommer så kommer vel adapter også, men det er jo en helt annen diskusjon :)

Cookie Monster

#32
Kan nok bruke adapter til å lade usa bil her. La ved bilde jeg la ut på første siden igjen. Det er en europeisk som lader på Super Charger i Usa med adapter. Så ser ikke hvorfor det ikke skal gå andre veien.

Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.


Hovedproblemet blir at Tesla Norge ikke vil ta i bilen med ildtang og skulle det skje noe på feks SC får man fort problemer.
2015 P85D

Ampera

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 07. juli 2017, klokken 09:04
Kan nok bruke adapter til å lade usa bil her. La ved bilde jeg la ut på første siden igjen. Det er en europeisk som lader på Super Charger i Usa med adapter. Så ser ikke hvorfor det ikke skal gå andre veien.

Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.


Hovedproblemet blir at Tesla Norge ikke vil ta i bilen med ildtang og skulle det skje noe på feks SC får man fort problemer.

Takk for info :)
En kan sikkert få byttet ut sim kort modulen også slik at den funker med nett her.
Men det viktigste er vel å finne ut om USA garanti gjelder her blir "litt" dumt å sende bilen tilbake med båten hver gang noe går i stikker:)

HelectriC

Sitat fra: Ampera på fredag 07. juli 2017, klokken 09:16
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 07. juli 2017, klokken 09:04
Kan nok bruke adapter til å lade usa bil her. La ved bilde jeg la ut på første siden igjen. Det er en europeisk som lader på Super Charger i Usa med adapter. Så ser ikke hvorfor det ikke skal gå andre veien.

Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.


Hovedproblemet blir at Tesla Norge ikke vil ta i bilen med ildtang og skulle det skje noe på feks SC får man fort problemer.

Takk for info :)
En kan sikkert få byttet ut sim kort modulen også slik at den funker med nett her.
Men det viktigste er vel å finne ut om USA garanti gjelder her blir "litt" dumt å sende bilen tilbake med båten hver gang noe går i stikker:)

Ingen garanti på USA-bil i Europa. Ikke en gang på bil kjøpt i Sveits er det garanti i EU/EØS området.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Ampera

#35
Sitat fra: HelectriC på fredag 07. juli 2017, klokken 09:23
Sitat fra: Ampera på fredag 07. juli 2017, klokken 09:16
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 07. juli 2017, klokken 09:04
Kan nok bruke adapter til å lade usa bil her. La ved bilde jeg la ut på første siden igjen. Det er en europeisk som lader på Super Charger i Usa med adapter. Så ser ikke hvorfor det ikke skal gå andre veien.

Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.


Hovedproblemet blir at Tesla Norge ikke vil ta i bilen med ildtang og skulle det skje noe på feks SC får man fort problemer.

Takk for info :)
En kan sikkert få byttet ut sim kort modulen også slik at den funker med nett her.
Men det viktigste er vel å finne ut om USA garanti gjelder her blir "litt" dumt å sende bilen tilbake med båten hver gang noe går i stikker:)

Ingen garanti på USA-bil i Europa. Ikke en gang på bil kjøpt i Sveits er det garanti i EU/EØS området.

Takk. Garanti saken løste seg, for dekket hovedkomponenter som motor batteri etc.
Da er jo spørsmål om Tesla Norge vil utføre service , og hvor ofte MS går i stykker?

Siggen

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 07. juli 2017, klokken 09:04


Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.





Det var vel Elbilmek som gjorde det.

Ampera

Sitat fra: Siggen på fredag 07. juli 2017, klokken 10:55
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 07. juli 2017, klokken 09:04


Er også mulig å bygge om bilen. Husker ikke hva de het men så noen som hadde gjort det på Facebook for noen dager siden. Brukt deler fra en vraket europeisk Model S så de byttet ladeport og den higt voltage boksen. Vil tippe det er mulig å få gjort en slik jobb for rundt 20k med brukte deler.





Det var vel Elbilmek som gjorde det.

Takk. De har noen bilder på FB siden av ombygning og lading.  : https://www.facebook.com/pg/elbilmek/photos/?ref=page_internal
Spurte dem også om de utfører service på tesla :)
Da har vi jo løst flere ulemper allerede . Tusen takk.

Brede

US-hovedlykter er vel ikke godkjent i Europa?
Tåkebaklys må ettermonteres. Tviler på om Tesla er behjelpelige med å aktivere disse i software så da må en vel finne en løsning på Biltema.
Tillatt med røde blinklys i Europa? Hvis ikke må dette også forandres til orange på baklyktene.

Cookie Monster

#39
Røde blinklys ble lovlig på veteranbiler fra 2015

På nyere biler kom det nettopp nye regler fra 1. Juni 2017 på at så lenge den har vært registrert i Usa eller Canada 6 måneder er stort sett det meste ok uten å bygges om og kan importeres under paragraf, 10a – 10c.
Ble i forslaget skrevet at de ønsket krav om gule blinkelys. Men i den ferdige som kom ut står det ikke noe om det så litt usikker der.

Så slik jeg forstår det må frontlykter ikke gjøres noe med. Bare høyrestyrte biler det må endres på. De sier heller ikke noe på at det er 35W xenon uten lyktespylere, er lyktene godkjent i Usa eller Canada er det ok. Så det følger ikke samme reglene som de må hvis bilen skal selges her av en produsent. Kan heller ikke se noe krav om tåkelys på de som er importert under de nye reglene.

SitatFra og med 1. Juni 2017 kan biler som har vært registrert i USA og Canada importeres til Norge på lik linje
med bruktimport fra Europa – og det uten å måtte bygges om.

Bilene er med andre ord akseptert med de originale lyktene, sideblinklysene og annet som før ikke ble godkjent her hjemme.
http://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059
2015 P85D

Ampera

Ombygning fra USA Plug til EU mellom  23-28K.

Cookie Monster

#41
Med de nye import reglene som nevnt over og at det ikke koster så mye å bygge om ladesystemet kan nok USA import av nyere Tesla bli et bra alternativ enn å kjøpe en gammel Tesla som mangler AP osv. Som uansett er utenfor garanti pga km og snart alder.
Men krever en del ekstra innsats samt sette seg inn i ting så man kan gjøre litt på egenhånd.

Spørsmålet er jo om Tesla begrenser tilgang til SC på de etterhvert hvis den ikke er solgt i Europa. Men tror de vil slite med det så lenge SC tilgang faktisk er betalt for. Blir vell litt som at Shell skulle nekte Usa import biler å fylle drivstoff. Hadde ikke kommet langt med det :P
2015 P85D

NilsG

Det viktigste du må ta standpunkt til er hvor mye rettighetene vi har i "forbrukerkjøpsloven" er verdt. Går noe i stykker på en 2-5 år gammel bil som ikke er en slitedel kan du glemme å få Tesla til å ta det på sin kappe. Er bilen kjøpt (av forbruker!) i Norge kan du reklamere i 5 år dersom noe er ment å vare lengre enn 2 år.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA