Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Swiss Model S travels to Norway

Startet av thoru, fredag 30. august 2013, klokken 08:39

« forrige - neste »

thoru

#45
Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?

Benyttet witro i Trondheim. Er du i det området ville jeg vurdert å prøvd Nissan verksted i Orkanger. Helt sikkert rimeligere. ah ser du skriver Bærum. er absolutt verdt å bestille delene selv. Spør verkstedet om de tillater at du bestiller delene selv. Mulig de gruffer litt, men de tillot det.

TorC

Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?

Har du fått noen som har greie på dette til å se på det? Det virker jo nemlig litt rart at alle tre skal ha tatt kvelden samtidig. Det kan jo hende at det egentlig bare er DC/DC``n som har tatt kvelden, og de andre gir feilmelding siden de begge er koplet via DC/DC. Og inne i DC/DC så er det faktisk en sikring som kan ha gått. Hvis du må bytte alle tre delene, så kan jo det lett bli 50 000,-. Så det kan jo være verdt å undersøke nærmere. Ta kontakt med meg på PM så kan jeg videreformidle kontakt med en fyr som kjøpte en defekt DC/DC av meg til bruk i undervisning. Kanskje er villig til å sette en av sine elever på saken?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Webasto koster 24000kr på Elbilmek. Men det finnes vel rimeligere løsning?

honning57

Sitat fra: TorC på torsdag 07. januar 2016, klokken 23:52
Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:13
Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?

Har du fått noen som har greie på dette til å se på det? Det virker jo nemlig litt rart at alle tre skal ha tatt kvelden samtidig. Det kan jo hende at det egentlig bare er DC/DC``n som har tatt kvelden, og de andre gir feilmelding siden de begge er koplet via DC/DC. Og inne i DC/DC så er det faktisk en sikring som kan ha gått. Hvis du må bytte alle tre delene, så kan jo det lett bli 50 000,-. Så det kan jo være verdt å undersøke nærmere. Ta kontakt med meg på PM så kan jeg videreformidle kontakt med en fyr som kjøpte en defekt DC/DC av meg til bruk i undervisning. Kanskje er villig til å sette en av sine elever på saken?
Dette er basert på diagnosen fra Birger N. Haug i Bærum. Men enig i at det er påfallende at alle 3 komponenter gir seg samtidig (dette skjedde brått i romjula). Hvis også onboard chargeren er koplet via DC/DC kan det jo tenkes at den er synderen. Jeg vet ikke hvem som har nok kompetanse til å svare på dette. Søker nå med bærplukker etter rimeligere rep. siden Birger N. Haug antyder 110 000 kr for disse tre delene.

Oddleif

Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

kodalse

Jeg var utsatt for de samme symptomene tidligere i vinter.
Gloser som ikke skal uttales her med tanke på store utgifter.
For min del ble det i orden med sjekk av kjølevesken og etterfylling av en liter.

Kan være greit å undersøke, siden den vannbaserte varmeren ikke slår seg inn om det er for lite væske i systemet.
Billig er det også selv om det ikke skulle være årsaken.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Oddleif

Skulle ønske det var så lett her også :)

Balrog

Hør med Kai på Nesbukta Trading i Asker. Han har peil på dette.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TorC

Sitat fra: Oddleif på søndag 17. april 2016, klokken 16:16
Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

Får du det ikke på garantien? Hvis det er på HV systemet kan du kanskje krangle deg til at dette går på garanti.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bob-bob

Sitat fra: TorC på torsdag 21. april 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Oddleif på søndag 17. april 2016, klokken 16:16
Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

Får du det ikke på garantien? Hvis det er på HV systemet kan du kanskje krangle deg til at dette går på garanti.

Bare 3 års garanti i Europa ...... ( Norge har 5 år )

Electrix

Hvis delene er så dyre, kan man ikke plukke dette fra en kondemnert bil? Det er jo mange Leaf på veiene så det hender jo at noen av disse blir involvert i kollisjoner.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Sitat fra: bob-bob på torsdag 21. april 2016, klokken 14:43
Sitat fra: TorC på torsdag 21. april 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Oddleif på søndag 17. april 2016, klokken 16:16
Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

Får du det ikke på garantien? Hvis det er på HV systemet kan du kanskje krangle deg til at dette går på garanti.

Bare 3 års garanti i Europa ...... ( Norge har 5 år )

Er du sikker? Sjekk garantiheftet. Mye av bilen er dekket av 5 års garanti også utenfor Norge. Hele fremdriftssystemet er dekket.  Og DC/DC er iallefall en del av dette.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

bob-bob

Sitat fra: TorC på fredag 22. april 2016, klokken 12:14
Sitat fra: bob-bob på torsdag 21. april 2016, klokken 14:43
Sitat fra: TorC på torsdag 21. april 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Oddleif på søndag 17. april 2016, klokken 16:16
Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

Får du det ikke på garantien? Hvis det er på HV systemet kan du kanskje krangle deg til at dette går på garanti.

Bare 3 års garanti i Europa ...... ( Norge har 5 år )

Er du sikker? Sjekk garantiheftet. Mye av bilen er dekket av 5 års garanti også utenfor Norge. Hele fremdriftssystemet er dekket.  Og DC/DC er iallefall en del av dette.

Det er 3 år.    : The innovative and technologically-advanced Nissan LEAF is refreshingly different, but its difference doesn't make it any less protected than our other Nissan models. With its three-year/60,000-mile Nissan warranty, 12-year corrosion warranty and roadside assistance, you can be sure to enjoy the electric car with the same perks as our standard models.

TorC

Sitat fra: bob-bob på fredag 22. april 2016, klokken 13:15
Sitat fra: TorC på fredag 22. april 2016, klokken 12:14
Sitat fra: bob-bob på torsdag 21. april 2016, klokken 14:43
Sitat fra: TorC på torsdag 21. april 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Oddleif på søndag 17. april 2016, klokken 16:16
Samme problem her (PTC og DC/DC converter), men på 2013 (1. gen) EU import. Birger N. Haug i Bærum skal ha nesten 90 tusen for jobben og delene...

Ser det er snakk om selv å importere deler fra USA for US modellen. Er noe tilsvarende mulig for EU modellen? Eventuelt noen som har funnet en mer overkommelige måter å utbedre dette på?

Forresten, noen som har skjønt seg på hvorfor dette skjer? Bilen har ikke gått 40 tusen km en gang og hadde akkurat vært på service...

Får du det ikke på garantien? Hvis det er på HV systemet kan du kanskje krangle deg til at dette går på garanti.

Bare 3 års garanti i Europa ...... ( Norge har 5 år )

Er du sikker? Sjekk garantiheftet. Mye av bilen er dekket av 5 års garanti også utenfor Norge. Hele fremdriftssystemet er dekket.  Og DC/DC er iallefall en del av dette.

Det er 3 år.    : The innovative and technologically-advanced Nissan LEAF is refreshingly different, but its difference doesn't make it any less protected than our other Nissan models. With its three-year/60,000-mile Nissan warranty, 12-year corrosion warranty and roadside assistance, you can be sure to enjoy the electric car with the same perks as our standard models.

Jeg vet ikke hvor du har fått den informasjonen fra, men det er altså feil. Jeg har nå tre ganger forsøkt meg på en pen måte å forklare deg at det er feil.
Se i garantiheftet så vil du se det selv. Jeg har selv sørget for at en bil utenfor 3 års garantien fikk dekket feil på HV-systemet.

Se gjerne her: http://www.glynhopkin-nissan.co.uk/servicing/introducing-aftercare/warranties/ for hva Nissan selv anser som en del av HV-systemet.

For en 2012 euro-Leaf er garantien 3 år på vanlige "bildeler", og 5 år for EV-spesifikke deler. Samt 12 år for rust. For "norsk" Leaf er det 5 år for både vanlige deler og ev-deler.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rav4_EV

#59
EU biler har 5 års garanti på Høyspenningslinja. Har selv ordnet en garantisak på en EU bil med 4 års alder hos BHN der varmeren var defekt. Måtte derimot gå to ganger med BNH før de sendte garantikravet mot Nissan Nordic.

Bare å ringe mitt telefonnummer under dersom dere står fast. Et par timers arbeid fra min side kan være mer lønnsomt enn 90 tusen i regning fra Nissan forhandleren.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA