Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Swiss Model S travels to Norway

Startet av thoru, fredag 30. august 2013, klokken 08:39

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: Elmo på mandag 02. september 2013, klokken 23:35
Sitat fra: Lynet på mandag 02. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: thoru på mandag 02. september 2013, klokken 13:48
Er det ikke 5 års garanti for de norske på heateren? så etter 5 år må de også ut med en del penger.
Og da blir det en brenner som kan fyre på E100 eller E85, blir faktisk billigere enn en ny PTC!

Hvis du kjører fossil-brenner-varmeapparat på E85 eller E100 så merker du godt at det er mindre energi i den.
Jeg forsøkte å kjøre bensin-webastoen i min gamle Saxo på E85 (for å være mere mljøvennlig), men det ble rett og slett ikke varmt >:( :o

Er den varmeren godkjent for E85? Du må vesentlig mer drivstoff inn for å like mye varme.

Hadde en 4kW bensinvarmer i min Golf Citystromer og det ble mer enn varmt nok!
Har en 4kW dieselvarmer i Thinken og det holder rikelig i -15  :D
Men derimot originale Webastoen i Think Classic på 2kW blir litt lite under -10.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Jeg tror bensin har ca 30% mere energi enn alkohol, dvs du får ca 25% mindre varme dersom du bruker samme dyse/pumpe i varmeren..
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

thoru

Joa har tenkt i de samme baner.
Men løsningen må vel innebære en drivstofftank og varmer inni motorrommet.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:NISSAN_LEAF_motor_room.jpg
Ganske lite plass inni motorrommet. Drivstoff søl og 480volt = god match?
Forøvrig hva ville det kostet å få profesjonelle til å installere dette i Trondheim. Og gjerne noen som har gjort dette før. Finnes det ingen installasjonsbilder der ute over en webasto i leaf?

Lynet

Det er masse plass foran radiatoren. Alt med høyspenning er godt innkapslet så det er ikke noe problem.

Du får høre med forhandlerne av Webasto eller Eberspächer om de vil montere. Det er ingen hjelp å få fra Nissan.

Som tank kan du bruke en 5 liters reservekanne som monteres fast (det er gjort på trillingene).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

thoru

Sitat fra: Lynet på tirsdag 03. september 2013, klokken 22:39
Det er masse plass foran radiatoren. Alt med høyspenning er godt innkapslet så det er ikke noe problem.

Du får høre med forhandlerne av Webasto eller Eberspächer om de vil montere. Det er ingen hjelp å få fra Nissan.

Som tank kan du bruke en 5 liters reservekanne som monteres fast (det er gjort på trillingene).

Du montere først, få erfaringer og jeg etterpå? :p

thoru

#35
Var i august jeg oppdaget at varmeapperat var defekt:
http://labs.seln.no/elbil/varme/varmedefekt.jpg

Prøvde lykken i USA for å høre om det var noe som helst muligheter for å få dekt noe om reparasjon blir utført på et autorisert Nissan verksted her i Norge. Men eneste mulighet var som forventet, at man måtte sende bilen tilbake for å få noe tatt på garantien.

https://www.everythingnissan.com/
Items Ordered:   Price:   Status:
1 of : Box Asmy - Dc/D (292C0-3NA0C)$680.16    Shipped
2 of : Label (993B2-3NA0B) $6.84    Shipped
1 of : Ptc Heater (B7143-00Q0F) $954.69    Shipped
$128.70 DHL WorldWide Express

Obs. du må på beregne noen hundrelapper ekstra i utgifter fordi everythingnissan ikke tar norske visakort, og du må betale paypal. everythingnissan er kanskje 2 hundrelapper dyrere enn konkurrentene på varene, men de er nok de eneste som sender direkte til Norge fra USA. Synes frakta var veldig rimelig på everythingnissan. Varene veide jo tross alt ganske mye.

Nissan verksted fakturerte 6.5 timer(trur dette kunne ha blitt satt til en fast pris, og det kan lønne seg fordi de hadde lyst til å bruke lenger tid...)

Varene ble levert på døra i løpet av ei uke(bestilt onsdag, levert onsdag uka etter).
Bestilte time hos merkeverksted og måtte vente en uke (fredag) på dette, men jeg hadde nok kunne fått time samme uke som varene ble levert om jeg hadde bestilt time når jeg bestilte delene. Altså kunne jeg ha fått fikset problemet på ei uke ;)  i motsetning til to uker som det tok.

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid på å få tak i delene. Arbeidstimene kunne jeg også kanskje ha fått til rimeligere ved å gå til et verksted utenfor byen.

Bare så det er nevnt med en gang, så synes jeg det er hyggelig om man faktisk får innlegg som gjør at man har lyst til å dele informasjon her på forumet.. Jeg er klar over at reparasjonen er dyr, men nå gir man jo forholdsvis ganske mye mindre for en USA importert bil enn en som er kjøpt via norsk forhandler. Man kan reparere en del for det man betaler for den norske garantien. Men igjen har ikke spesielt lyst på en slik diskusjon. Ser ingen problem med at noen har lyst på norsk garanti og noen har lyst på en billigere import bil. Selv om man ikke har den norske garantien, så betyr det ikke at man har gjort et dårlig valg/kjøp. Kunne selvsagt godt ha tenkt meg en litt mindre størrelse på summen. Så om man hadde funnet ut hvor mange som har usa importert leaf, så kunne man kanskje ha gått sammen og betalt en liten heater-forsikring pr. måned. På den måten kunne man ha sluppet å betale en stor sum i en smell.

Har også vurdert webasto montasje, men i denne omgang følte jeg at det mest rette for meg var å få det fikset fort i original montasje. Så får jeg heller komme tilbake når det blir litt større erfaringer rundt webasto emnet postet på forumet.

Varmeapparatet har fungert upåklagelig etter skiftet ;)

Ny PTC heater + ny dc/dc junctionbox:
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1626_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1631_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1634_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1636_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1638_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/ny/SAM_1640_.jpg

Gammel PTC heater:
http://labs.seln.no/elbil/varme/gammel/SAM_1646_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/gammel/SAM_1649_.jpg
http://labs.seln.no/elbil/varme/gammel/SAM_1650_.jpg

Batteribill

#36
Har du prøvd å demonrere den gamle ptc heateren? Hvordan ser den ut inni og hva er det som ikke virker lenger inni der?

Usa Leaf 2011 modell.
2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

Drivo

Er det slik at DC/DC konverter ryker som følge av at PTC elementet er røket? Altså pleier det det å være behov for å bytte begge deler?

Jeg registrerte at du bestillte begge deler

Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02
Items Ordered:   Price:   Status:
1 of : Box Asmy - Dc/D (292C0-3NA0C)$680.16    Shipped
2 of : Label (993B2-3NA0B) $6.84    Shipped
1 of : Ptc Heater (B7143-00Q0F) $954.69    Shipped
$128.70 DHL WorldWide Express

thoru

Sjekk Svar #19. virker som Nissan som standard bytter ut begge. Aner ikke om det er nødvendig. Men witro her i Norge gav samme deleliste. Witro var de som utførte reperasjonen, så var nødt til å følge delelista.
Varmeapperatet fungerer den dag i dag :)

Sitat fra: Drivo på tirsdag 05. januar 2016, klokken 17:40
Er det slik at DC/DC konverter ryker som følge av at PTC elementet er røket? Altså pleier det det å være behov for å bytte begge deler?

Jeg registrerte at du bestillte begge deler

Hest

Jeg måtte også bytte begge   >:( tilbudet var på ca 75000 fra Solum Bil i Larvik.  :o
Jeg fikk delene fra USA (www.nissanwholesalepartsmesa.com) for ca 20 000 inkl frakt og MVA og betalte 8 000 for jobben , sparte altså 60%.



honning57

Sitat fra: Ronny på fredag 23. august 2013, klokken 11:51
Dersom varmekolben har røket, sett inn dieselvarmer ;)
Jeg har samme problem, og sjekket pris på Eberspächer hos Asker Elektro Diesel. Pris: 35 000,-
Noen som vet om rimeligere alternativer?

honning57

Sitat fra: TorC på fredag 23. august 2013, klokken 20:24
Den lille erfaringen jeg har med Nissan USA er at de er kjipe som rakker``n. De mener min garanti er void siden bilen er utenfor USA, på tross av at jeg har sagt at den står i Boston. Men jeg mistenker at TCU``n sender beskjed til Nissan om hvor bilen er.
Jeg sitter også med en US bil, og imøteser rep. på 110' kr her hjemme. Men garantien burde gjelde i USA, forutsatt at jeg leverer den inn hos en Nissan-forhandler der. Det står ingen ting i garantiheftet om at Leafene ikke kan tas ut av US.   
https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2012/2012-LEAF-warranty-booklet.pdf

Men virker selvsagt ikke veldig eco friendly å skipe bilen over dammen for en reparasjon....

honning57

Sitat fra: Hest på onsdag 06. januar 2016, klokken 11:28
Jeg måtte også bytte begge   >:( tilbudet var på ca 75000 fra Solum Bil i Larvik.  :o
Jeg fikk delene fra USA (www.nissanwholesalepartsmesa.com) for ca 20 000 inkl frakt og MVA og betalte 8 000 for jobben , sparte altså 60%.

Jeg har samme problem (defekt PTC heater og DC/DC converter i hht Birger N Haug i Bærum). De forlanger 89 000 kr for reparasjonen. Hvor fikk du utført reparasjonen for 8000?

honning57

Sitat fra: thoru på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:02

Så da ble prisen ca 10 for delene og ca 10 for arbeidstimene. Delene kunne jeg ha fått tak i rimeligere, men da hadde jeg måttet ventet lengre tid.


Jeg sitter med nøyaktig samme problem. (US Leaf Defekt DC/DC og PTC. I tillegg har min onboard charger også sluttet å virke). Kan jeg spørre hvilket verksted du brukte?

kaiat

Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:49
Jeg sitter også med en US bil, og imøteser rep. på 110' kr her hjemme. Men garantien burde gjelde i USA, forutsatt at jeg leverer den inn hos en Nissan-forhandler der. Det står ingen ting i garantiheftet om at Leafene ikke kan tas ut av US.   
https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2012/2012-LEAF-warranty-booklet.pdf

Men virker selvsagt ikke veldig eco friendly å skipe bilen over dammen for en reparasjon....

Du får lese en gang til. :) Det står på side 9 at garantien ikke lenger er gyldig om bilen er registrert utenfor USA. Det står forsåvidt også at garantien gjelder igjen om bilen blir re-registrert i USA.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA