Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Swiss Model S travels to Norway

Startet av thoru, fredag 30. august 2013, klokken 08:39

« forrige - neste »

thoru

Sitat fra: Bekkenes på lørdag 24. august 2013, klokken 14:24
Importert selv eller kjøpt av forhandler ?
Vist siste har du fem års reklamasjon mot forhandler.
Imporert selv ja. Så er on my own.

Bekkenes

Hørt med skraphandlere?
Kanskje de har delen inne :)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Noel

Kan ikke huske noe elektronisk "buzz" lyd når man er under panseret og varmeapparatet er på, men når jeg trykker on på varmepparatet hører jeg en vifte lyd som starter ja. Jeg kan sjekke i mer detalj i morgen.

Når det gjelder deler, vil kanskje snarveien være å gå via forhandler i USA istedenfor Nissan direkte hvis du ønsker å bestille en del. Når det gjelder garanti sak i USA, må du nok kjenne en forhandler ganske godt hvis du skal sende delen på garanti. Det finnes også et par stykker i Norge som har solgt en god del USA modeller, deriblant Kai på Nesbru og Sør-import. De har kanskje noen kontakter som kan hjelpe deg.

Btw, gjorde du noen spesifikke ting for å få dette problemet? E.g vaska bilen? Starta bilen mens varmeapparatet var på, eller programmert inn varming uten vilje?

For oss andre USA eiere, finnes det ingen norsk forsikring selskap som dekker slike feil? Jeg har Gjensidige pluss, de dekker visstnok motor og girkasse, samt elektronikken rundt dette, ergo ikke varmeapparat. Det må da gå ann å få tak i "bruktbil" forsikring eller noe annet som gjør at man dekkes ved ALL slags feil ved import bil fra USA?



Nissan Leaf 2012 SL (US)
48674km

Ronny

Sitat fra: thoru på fredag 23. august 2013, klokken 23:27
Takk for alle kommentarene ;)

Forresten den lyden jeg snakket om kommer på når man tar på vindus defrosteren. har dere andre en slikk buzzelyd når dere skrur på vindus defrosteren?

Dersom det er ac-kompressoren du hører, så har vi alle lyd av den ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

thoru

#19
Hadde inn bilen nå for feilsjekk for å høre hva som var feil.
Fra reperatør fikk jeg vite at det var blitt en kortsluttning i varmeelementet som også hadde dratt med "DC to DC converter"-kortet. Pris på reperasjon er på den nette sum av 60000kr.


Feilen høres egentlig helt likt ut som enkelte har erfart på mynissanleaf forumet:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=11107&hilit=heater+dc+board&start=10
SitatLeafLeafLeaf   
I discovered my heater was not working when I first turned it on. Dealer basically took the car apart...6 weeks later and lots of calling, it was fixed. They showed me invoice. Costed Nissan close to $5,000 for repair and parts. Junction box and PTC. Got crappy Versa for 6 weeks. Nissan sent me a check for the inconveniences.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=11107&hilit=heater+dc+board&start=50
SitatBigboler      
I had an interesting go around with the heater; I picked up my new 2012 Leaf a month ago and noticed the heat wasn't working on the way home. So back to the dealer the next day, they determined that the circulating pump for the heater was not working. So they replaced it, Nissan told them to take the DC to DC converter out and test it, it passed but Nissan said replace it anyways. While apparently when you replace the DC to DC converter you also replace the A/C compressor, so the tech did all that and it locked up the car. So next thing was take the battery apart and replace a "junction module" in the battery pack, I get the impression they are what you hear closing when you start the car, like a fuse. So after two weeks in the shop all is good, the car has been fine since.


http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=3262&start=60

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=8021
Sitatmontoo   
My HVAC failed after 2 weeks of buying a new Leaf. Not sure if i am unlucky or what but Heating in my Leaf stopped working after a few weeks. I am in Denver, Colorado but even in Colorado winters, Heated seats and steering wheel was enough heating for me, so I had the temperature turned down to 60 to get a better range and never noticed that the heating had gone bad. Then the other day my friend was with me and it was a bad cold evening so he asked me to turn the heating up and there you go... no heating... new car... what an embarrassment, i could not believe it   . I looked at the power consumption and even when i turned it up to 90 degrees, there was no power consumption from HVAC.
Took it to the Nissan dealer the next day, left the car there, they were puzzled as well. This is a new car for them. Although they have a certified Leaf technician, but he was like... "man i will have to call the experts to figure out". They gave me a courtesy Nissan rogue and i am pumping gas again   , what a bummer.
It has been more than a week now. They say, after consulting, running diagnostics, they had to tear it down and are replacing the DC distributor(DC-to-DC convertor) and the Control box for Heating. The DC-to-DC convertor has fuse for every component it sends power to, so maybe the fuse for heating went bad ... and the heating control box maybe fried. God know what happened, but I gathered from the dealer that, it looks like Nissan has reports of heating not working well in colder climates and they might be replacing that in the next model or do a recall for previous models.
My Leaf meanwhile has been torn down...parts replaced...freon has to be refilled...bubbles to be removed from that gas... i could not bear the sight.
I hope to get it back on the 28th. I am keeping my fingers crossed.
I might search the internet for the "Lemon Law" which defines how long a new car has to be "in repairs" during warranty to be declared a lemon. Why... why me....

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=6&t=5685&start=10


kjbu

Nissan tar vel dette på garanti siden det er 2012-modell?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Ingebrigt

Garanti fra Nissan USA gjelder ikke utenfor nord-amerika. Om bilen har vært registrert der borte i 6 mnd eller mer før eksport kan den tilbakeføres og påregistreres, da kan garanti igjen påberopes.

thoru

#22
Hvis noen er nysgjerrig på hvordan DC/DC-J/B ser ut, så finner man den i servicemanualen under EV CONTROL SYSTEM side 307 "REMOVAL AND INSTALLATION DC/DC-J/B"

Relativt heftig koblingsboks med andre ord:
1.     DC/DC-J/B                                         
2.     Traction motor inverter high voltage connector
3.     Electric compressor high voltage connector
4.     PTC elements heater high voltage connector
5.     Quick charge port high voltage connector
6.     On board charger high voltage connector
7.     Li-ion battery high voltage connector 
8.     High voltage warning label

http://boronextrication.com/2011/11/where-is-the-safety-hv-disconnect-on-a-nissan-leaf/

Har tilgode å finne produktnummer på denne ennå.
Bilverksted har sagt seg villig til å installere sakern om jeg skaffer delene selv.

kjbu

Finnes denne servicemanualen et sted for nedlasting?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Lynet

Får kjøpt den på ebay for noen dollar.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ronny

Få en radio/tv -repratør til å se på kortet, og monter webasto...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Ronny

Det store spørsmålet er om vi med us-leaf burde montere en sikring på varmekolben slik at kortet ikke ryker dersom den kortslutter...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

thoru

Er det ikke 5 års garanti for de norske på heateren? så etter 5 år må de også ut med en del penger.

Lynet

Sitat fra: thoru på mandag 02. september 2013, klokken 13:48
Er det ikke 5 års garanti for de norske på heateren? så etter 5 år må de også ut med en del penger.
Og da blir det en brenner som kan fyre på E100 eller E85, blir faktisk billigere enn en ny PTC!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: Lynet på mandag 02. september 2013, klokken 22:40
Sitat fra: thoru på mandag 02. september 2013, klokken 13:48
Er det ikke 5 års garanti for de norske på heateren? så etter 5 år må de også ut med en del penger.
Og da blir det en brenner som kan fyre på E100 eller E85, blir faktisk billigere enn en ny PTC!

Hvis du kjører fossil-brenner-varmeapparat på E85 eller E100 så merker du godt at det er mindre energi i den.
Jeg forsøkte å kjøre bensin-webastoen i min gamle Saxo på E85 (for å være mere mljøvennlig), men det ble rett og slett ikke varmt >:( :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA