Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vanlige følk å elbilær.. :)

Startet av Nuvolari, torsdag 29. august 2013, klokken 22:19

« forrige - neste »

Krogern

Har nå kjøpt meg type 2 kabelen fra Salto, og faktisk brukt den til å lade min TMS med, men jeg sitter og lurer på om en ladestasjon i garasjen er tingen. Synes ikke prisen på 6.200 var avskrekkende heller.

Grunnen til at jeg vurderer egen ladestasjon er at jeg gruer meg til den helgen hvor hele familien er på vei til hytta og plutselig kommer på at vi har glemt mobil laderen i garasjen hjemme. Da er vi egentlig " kjørt " bokstavelig talt. Mobil laderen bør vel strengt tatt aldri forlate bagasjerommet, uten den så er jo bilen dø om du ikke har en type2 mulighet eller en SC i nærheten.

Kunne det vært aktuelt med et gruppekjøp på ladere?

TS

Sitat fra: Krogern på fredag 30. august 2013, klokken 19:54
Har nå kjøpt meg type 2 kabelen fra Salto, og faktisk brukt den til å lade min TMS med, men jeg sitter og lurer på om en ladestasjon i garasjen er tingen. Synes ikke prisen på 6.200 var avskrekkende heller.

Grunnen til at jeg vurderer egen ladestasjon er at jeg gruer meg til den helgen hvor hele familien er på vei til hytta og plutselig kommer på at vi har glemt mobil laderen i garasjen hjemme. Da er vi egentlig " kjørt " bokstavelig talt. Mobil laderen bør vel strengt tatt aldri forlate bagasjerommet, uten den så er jo bilen dø om du ikke har en type2 mulighet eller en SC i nærheten.

Kunne det vært aktuelt med et gruppekjøp på ladere?

Kan vel være aktuelt, men hva blir fordelen om man har 230v IT 3Fas 35A ?

Gjør den det om til at man faktisk kan utnytte alle 3 fasene?
Denne?
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Krogern

Er ikke helt inne i alt dette med faser, volt osv. Utgangspunktet er at en vanlig kontakt med 16A er nok, gir meg nok til å komme på hytta. Utfordringen er at hytta er på Hardangervidda og der finnes det ikke mange SC eller Type 2 ladestolper, med 24 mil opp så er jeg helt avhengig av å få ladet bilen opp iløpet av helgen før retur på søndag. Ser bare for meg unger, bikkje, kone blandet med litt stress så glemmes mobil laderen fort i garasjen hjemme. Kjedelig å komme på det når en står på fjellet og skal koble bilen opp. Ser kun på egen ladestasjon som en god garanti for at dette aldri vil skje. Jeg vet så godt hvem som vil få skylden for innkjøp av elbil om vi skulle stå der.

TS

Sitat fra: Krogern på fredag 30. august 2013, klokken 20:20
Er ikke helt inne i alt dette med faser, volt osv. Utgangspunktet er at en vanlig kontakt med 16A er nok, gir meg nok til å komme på hytta. Utfordringen er at hytta er på Hardangervidda og der finnes det ikke mange SC eller Type 2 ladestolper, med 24 mil opp så er jeg helt avhengig av å få ladet bilen opp iløpet av helgen før retur på søndag. Ser bare for meg unger, bikkje, kone blandet med litt stress så glemmes mobil laderen fort i garasjen hjemme. Kjedelig å komme på det når en står på fjellet og skal koble bilen opp. Ser kun på egen ladestasjon som en god garanti for at dette aldri vil skje. Jeg vet så godt hvem som vil få skylden for innkjøp av elbil om vi skulle stå der.

Man trenger vel ikke en "mobil lader" siden bilen har innebygget lader, men en overgang også kalt "mobile connector" . Den koster vel bare en brøkdel slik at det blir billigere med en i bilen og en på hytta pluss den hjemme, eller?
(Prøver å finne ut hva jeg egentlig trenger selv)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

fredag

Sitat fra: Krogern på fredag 30. august 2013, klokken 19:54
Har nå kjøpt meg type 2 kabelen fra Salto, og faktisk brukt den til å lade min TMS med, men jeg sitter og lurer på om en ladestasjon i garasjen er tingen. Synes ikke prisen på 6.200 var avskrekkende heller.

Grunnen til at jeg vurderer egen ladestasjon er at jeg gruer meg til den helgen hvor hele familien er på vei til hytta og plutselig kommer på at vi har glemt mobil laderen i garasjen hjemme. Da er vi egentlig " kjørt " bokstavelig talt. Mobil laderen bør vel strengt tatt aldri forlate bagasjerommet, uten den så er jo bilen dø om du ikke har en type2 mulighet eller en SC i nærheten.

Jeg tror ikke det tar lang tid før det vil være mye verre å glemme type2 kabelen hjemme enn å glemme UMCen, siden lading med type2-kabelen ofte vil gi mye raskere lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Veggen

Er det noen av dere som har bestilt kabel per epost som har fått noe respons fra Salto?
Sendte en epost med bestilling for en drøy uke siden men har ikke hørt noe?

OleJA

Sitat fra: Veggen på fredag 30. august 2013, klokken 23:19
Er det noen av dere som har bestilt kabel per epost som har fått noe respons fra Salto?
Sendte en epost med bestilling for en drøy uke siden men har ikke hørt noe?
Fikk raskt svar at jeg skulle få den pr post denne uka, men ikke fått noe enda. Tenkte å vente til uti neste uke før jeg maste.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

PHsigP85

Sitat fra: JohanH på onsdag 28. august 2013, klokken 22:15
Prisen fra Salto er god. Kunne ønsket 1-2 meter lengre kabel kanskje. Jeg kjøper aldri slike doninger fra Biltema, Jula, osv. Det er mye strøm vi snakker om her, det er ikke verdt å få en ulykke, brann eller lignende fordi du skulle spare 300 kr.

Helt enig! Har selv kjøpt fra Salto og ville ikke vurdert noe billig fra en ukjent kinesisk leverandør via en svensk billigkjede. Spare noen hundrelapper når man skal presse opptil 22kW inn i en bil til 600k+ høres ut som galskap i mine ører.

Synes 1500,- pluss mva for noe som virker som skikkelig tung, god tysk kvalitet er vel verdt pengene. Skjønner for øvrig ikke hvorfor ikke Tesla kan ta inn denne og selge den med bilen mva-fritt. Bedre for alle parter!
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Sofus

Sitat fra: OleJA på fredag 30. august 2013, klokken 23:26
Sitat fra: Veggen på fredag 30. august 2013, klokken 23:19
Er det noen av dere som har bestilt kabel per epost som har fått noe respons fra Salto?
Sendte en epost med bestilling for en drøy uke siden men har ikke hørt noe?
Fikk raskt svar at jeg skulle få den pr post denne uka, men ikke fått noe enda. Tenkte å vente til uti neste uke før jeg maste.
Jeg fikk en "norgespakke" i dag med kabel fra Salto etter å ha sendt forespørsel på epost for en drøy uke siden.
Ser veldig solid ut. Tror dette er bra kvalitet.
Model S

Veggen

Sitat fra: Sofus på lørdag 31. august 2013, klokken 16:32
Sitat fra: OleJA på fredag 30. august 2013, klokken 23:26
Sitat fra: Veggen på fredag 30. august 2013, klokken 23:19
Er det noen av dere som har bestilt kabel per epost som har fått noe respons fra Salto?
Sendte en epost med bestilling for en drøy uke siden men har ikke hørt noe?
Fikk raskt svar at jeg skulle få den pr post denne uka, men ikke fått noe enda. Tenkte å vente til uti neste uke før jeg maste.
Jeg fikk en "norgespakke" i dag med kabel fra Salto etter å ha sendt forespørsel på epost for en drøy uke siden.
Ser veldig solid ut. Tror dette er bra kvalitet.

OK, takk for tilbakemelding.
Er vant til en eller annen form for ordrebekreftelse når man bestiller noe, men Salto er antagelig ikke så proffe på slikt.
Da avventer jeg en uke til og håper det dukker opp en pakke snart.

Jimpec

Bestilte en akkurat nå og fikk manuell bekreftelse i løpet av maks 5 minutter. Strålende bra Salto.

Ifht priser osv så mener jeg det er et poeng å støtte  de som satser på elbil og ladeutstyr nå som det er i en spennende startfase.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på lørdag 31. august 2013, klokken 16:59
Bestilte en akkurat nå og fikk manuell bekreftelse i løpet av maks 5 minutter. Strålende bra Salto.

Ifht priser osv så mener jeg det er et poeng å støtte  de som satser på elbil og ladeutstyr nå som det er i en spennende startfase.

Helt enig. Men om du ønsker å støtte salto må du betale mer enn prisforlangende. De har nemlig ingen margin på kabelen og salget av disse kablene medfører kun en kostnad for salto. De ser på dette kun som markedsføring.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Jimpec


Sitat fra: Nuvolari på lørdag 31. august 2013, klokken 17:18
Sitat fra: Jimpec på lørdag 31. august 2013, klokken 16:59
Bestilte en akkurat nå og fikk manuell bekreftelse i løpet av maks 5 minutter. Strålende bra Salto.

Ifht priser osv så mener jeg det er et poeng å støtte  de som satser på elbil og ladeutstyr nå som det er i en spennende startfase.

Helt enig. Men om du ønsker å støtte salto må du betale mer enn prisforlangende. De har nemlig ingen margin på kabelen og salget av disse kablene medfører kun en kostnad for salto. De ser på dette kun som markedsføring.

Ja, jeg vet jo forsåvidt det. Men da hjelper vi med markedsføring i det minste. Forsinkelse på bilen er jo godt for noe da. Jeg får delt ut en del utlegg på flere måneder og garasjen får sjansen til å bli helt ferdig.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Milzit

Da var jeg innom Salto i dag (bor like i nærheten)..hun som jobbet der viste med en gang hva jeg skulle ha før jeg hadde sagt noe, jeg var tydeligvis ikke den første. Den stod en stor stabel med post sendinger der, sikkert kabler som skal sendes ut.

Så nå mangler jeg bare bil å bruke kabelen på, men det kommer på fredag :)

Takk for tipset her.

Oreo

Og en av de kablene som skulle sendes ut der var nok min. Bestilte i dag via mail, 200 i porto til Trh.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA