Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vanlige følk å elbilær.. :)

Startet av Nuvolari, torsdag 29. august 2013, klokken 22:19

« forrige - neste »

fredag

#60
Sitat fra: olso på fredag 23. august 2013, klokken 13:31
Hva betyr asymmetrisk lading,og hvorfor suspekt? Har snakket med elektriker og planlagt 1-fas 32 amp blå stikk i garasje, noe som var helt greit. Vil jo kreve endel investering med hjemmeladestasjon,vil jeg tro

Han tenker sikkert på enfas kontra trefas.

Vi uheldige som kun har 230V IT 3-fas har jo ikke noe valg, vi må lade på enfas foreløpig. Og de heldige som har 400V 3-fas regner jeg med setter opp en rød kontakt eller hjemmeladestasjon slik at de kan lade på 3-fas.

Fordelen med hjemmeladestasjon er et sikrere anlegg, der det kun går strøm når bilen sier det er ok. Og en solid kontakt som er laget for elbil-bruk, som forhåpentligvis tåler bedre å bli plugget inn og ut daglig. Og så er det behagelig å slippe å dra inn og ut UMC-en hele tiden, men ha et fastmontert anlegg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

#61
Sitat fra: fredag på fredag 23. august 2013, klokken 15:35
Sitat fra: olso på fredag 23. august 2013, klokken 13:31
Hva betyr asymmetrisk lading,og hvorfor suspekt? Har snakket med elektriker og planlagt 1-fas 32 amp blå stikk i garasje, noe som var helt greit. Vil jo kreve endel investering med hjemmeladestasjon,vil jeg tro

Han tenker sikkert på enfas kontra trefas.

Vi uheldige som kun har 230V IT 3-fas har jo ikke noe valg, vi må lade på enfas foreløpig. Og de heldige som har 400V 3-fas regner jeg med setter opp en rød kontakt eller hjemmeladestasjon slik at de kan lade på 3-fas.

Fordelen med hjemmeladestasjon er et sikrere anlegg, der det kun går strøm når bilen sier det er ok. Og en solid kontakt som er laget for elbil-bruk, som forhåpentligvis tåler bedre å bli plugget inn og ut daglig. Og så er det behagelig å slippe å dra inn og ut UMC-en hele tiden, men ha et fastmontert anlegg.
Det fikk jeg nettopp sagt- lader du med 32 enfas vil den andre fasen i trefassystemet ikke belastes- hvis du da har andre tunge brukere som varmekolber- og pumper på samme systemet kan det være en betydelig belastning på den ene fasen mens den andre har ledig kapasitet.
Klart at de prøver å selge hjemmeladere 8)- kan hende det er godt begrunnet og- vi får teste og se an utviklingen.

olso

Fornuftige svar, kan kanskje red.belastningen ved å innstille kun lading om natten. Ang plugg inn/ut: vanlig pendlinskjøring i ukedagene kan en vel ta sjansen på å la umc forbli i kontakten i garasjen, trenger jo denne kun på lengre reiser. Blir mye stress å skulle ta den inn og ut av bilen daglig , koble opp/av og som nevnt slitasje på fast kontakt
Tesla S P85 sept-13

Griffel

[quote author=Nuvolari link=topic=8941.msg112159#msg112159 date=1377258173
Å bruke penger på en vegglader er etter min mening penger rett ut av vinduet. Du skal ha et MEGET spesiellt kjøremønster om ikke 32A en fase skal være tilstrekkelig.
[/quote]
Ja. men i mange installasjoner kan 3x16A passe mye bedre enn 1x32A og det (3x16=6,3kW) er også mer enn tilstrekklig for de aller fleste. Nå har det vel ikke kommet noen spesifikasjoner på 230V 3-fas lading med hjemmeladepunkt så her er det bare vent og se.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stellar

Jeg har tenkt å montere opp 400V 3-fase 16A uttak hjemme, men lurer på følgende. Vil jeg ha bruk for den røde kontakten andre steder enn hjemme? Kan man i stedet montere et type2 uttak på vegg hjemme på samme spenning, og bruke kabelen fra Salto?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

eclipse

Sitat fra: Stellar på onsdag 28. august 2013, klokken 11:50
Jeg har tenkt å montere opp 400V 3-fase 16A uttak hjemme, men lurer på følgende. Vil jeg ha bruk for den røde kontakten andre steder enn hjemme? Kan man i stedet montere et type2 uttak på vegg hjemme på samme spenning, og bruke kabelen fra Salto?

Ja du vil ha bruk for den røde adapteren hver gang du skal lade på en 400V 3fas 16 A stikk enten det er hjemme eller borte.

Ja, du kan montere Type2 ladeuttak hjemme og bruke Type2 - Type2 kabelen fra Salto
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Stellar

Sitat fra: eclipse på onsdag 28. august 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Stellar på onsdag 28. august 2013, klokken 11:50
Jeg har tenkt å montere opp 400V 3-fase 16A uttak hjemme, men lurer på følgende. Vil jeg ha bruk for den røde kontakten andre steder enn hjemme? Kan man i stedet montere et type2 uttak på vegg hjemme på samme spenning, og bruke kabelen fra Salto?

Ja du vil ha bruk for den røde adapteren hver gang du skal lade på en 400V 3fas 16 A stikk enten det er hjemme eller borte.

Ja, du kan montere Type2 ladeuttak hjemme og bruke Type2 - Type2 kabelen fra Salto

Ok, takk. Snakket da med Sønnico, som sa at for å bruke Type2 kabel hjemme, måtte jeg ha en veggboks til 6200,- i tillegg :-( Da er rød 3-fase det jeg tar, og bestiller kabelen fra Salto i tillegg til bruk på ladestasjoner.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Leaftekna2018

Hei

Hva er status på gruppekjøpet her?

Usikker på om det er rett kategori for meg.

Trenger type2 til shuko siden jeg har Leaf og er ofte på strømmen storsenter;)
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19

Havebigfun

Sitat fra: Leaftekna2013 på onsdag 28. august 2013, klokken 20:30
Hei

Hva er status på gruppekjøpet her?

Usikker på om det er rett kategori for meg.

Trenger type2 til shuko siden jeg har Leaf og er ofte på strømmen storsenter;)
Blir ikke gruppekjøp fordi det ikke blir noe rabatt- kabelen er gunstig (1500 +moms) i utgangspunktet og kan hentes eller bestilles fra Salto- adresse lenger nede ;)

Epleskreller

Hva er grunn til at en slik ledning skal koste 1500,- +mva? Kan hvem som helst produsere denne standarden? (for da får vi vel dem for 400kr om ett år hos biltema :)

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Leaftekna2013 på onsdag 28. august 2013, klokken 20:30
Hei

Hva er status på gruppekjøpet her?

Usikker på om det er rett kategori for meg.

Trenger type2 til shuko siden jeg har Leaf og er ofte på strømmen storsenter;)

Niks, du skal ha Type 2 til Type 1, ikke til schuko. Ingen vits i å blande inn den originale ladekabelen. Med Type 2 til Type 1 kabel får du også 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Jeg har hentet kabel og kan bekrefte at det er skikkelige greier til veldig god pris. Menneskes-logoer og Made in Germany over alt.

Det er ikke rart at en type 2-kabel koster et par tusen. Dette er solide saker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 21:30
Det er ikke rart at en type 2-kabel koster et par tusen. Dette er solide saker.
Jeg tenkte det samme som eledile- om Biltema får laget disse i Kina kan det hende det blir noen hundringser billigere- om det er samme kvalitet er imidlertid usikker :o- det skal opptil 22KW gjennom denne kabelen-kanskje det er lurt å satse på kvalitet ;)
I Tyskland er denne kabelen vesentlig dyrere-  da var jeg fornøyd - Type 2-tilbehøret til bilen er nå iallefall klar- når bilen kommer er usikker :o

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 28. august 2013, klokken 21:37
Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 21:30
Det er ikke rart at en type 2-kabel koster et par tusen. Dette er solide saker.
Jeg tenkte det samme som eledile- om Biltema får laget disse i Kina kan det hende det blir noen hundringser billigere- om det er samme kvalitet er imidlertid usikker :o- det skal opptil 22KW gjennom denne kabelen-kanskje det er lurt å satse på kvalitet ;)
I Tyskland er denne kabelen vesentlig dyrere-  da var jeg fornøyd - Type 2-tilbehøret til bilen er nå iallefall klar- når bilen kommer er usikker :o

+1
Jeg har nå Kirkebø sitt adaptersett og type2<-> type2 kabel. Men bil har jeg ikke.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

JohanH

Prisen fra Salto er god. Kunne ønsket 1-2 meter lengre kabel kanskje. Jeg kjøper aldri slike doninger fra Biltema, Jula, osv. Det er mye strøm vi snakker om her, det er ikke verdt å få en ulykke, brann eller lignende fordi du skulle spare 300 kr.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA