Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 30.August: Bilder og referater fra åpning av ladestasjoner

Startet av Celter, torsdag 29. august 2013, klokken 22:16

« forrige - neste »

VigdisA

Sitat fra: SimenT på fredag 23. august 2013, klokken 12:16
Jeg ble rørt av denne videoen.

Noen flere som ble det? Eller har jeg blitt syk
Du er ganske normal :)
Føler jeg lever farlig i dag - bilen står på en parkeringsplass jeg ikke ser fra kontoret..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. august 2013, klokken 11:38
Jeg er syk.

Jeg begynte å få prodromale symptomer allerede i 2009 da jeg opplevde uforklarlige tankeforstyrrelser som dreide seg kring elbiler. Jeg prøvde å behandle meg selv ved å etter kort tid bestille en iMiEV. I c.a. 6-9 mndr. klarte jeg dermed å holde psykosen i sjakk, men fikk etterhvert altså et nytt psykotisk gjennombrudd. Dette førte til tvangsmessig lesing av internetforum som elbilforum.no, teslamotors.com og teslamotorsclub.com. Jeg kan nå i ettertid klare å tilstå at dette kunne dreie seg om opp til 3-4 timer per dag (ofte i arbeidstiden). Jeg trodde jeg enda en gang skulle klare å holde sykdommen i sjakk ved å agere på mine impulser og reserverte altså en Model S. Som vanlig er ved slike tilstander hadde jo dette ikke ønsket effekt, uten isteden økte min sykelige fiksering rundt temaet. Når biler begynte å bli levert i USA, i slutten av 2012, og kjøpere der rapporterte om sine erfaringer skjedde noe med med stemningsleie. Jeg havnet i en slags kronisk hypoman tilstand kjennetegnet av økt energi, minsket søvnbehov, økt livslyst. Det intrådde også en kanskje sykelig optimistisk innstilling til bedriften Tesla og aksjen TSLA. Dette resulterte i en for meg uvanlig heftig investering i nevnte aksje. Merkelig nok økte aksjen over 400% i verdi, slik at dette ikke hadde noen dempende, heller stimulerende effekt på manien. Jeg begynte å investere noen penger i høyrisiko kjøpsopsjoner, noe jeg aldri tidligere vært bort i, igjen som en konsekvens av hypomanien. Merkelig nok klarte jeg i min syke tilstand å sikre oer 800% gevinst på disse opsjoner. Sykdommen har altså blitt kronisk hos meg og vedlikeholdes av en slags positiv feed-back loop. Jeg frykter hva som vil skje om 13 dager da jeg får min Model S. Jeg har nok innsikt, da jeg ser tilbake, til å skjønne at dette ikke vil kurere meg.

Haha, fantastisk skrevet Johan!

Tar jeg feil eller jobber du innenfor helsevensenet?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

JohanH

Jeg er lege (ikke psykiater) :)

... men ikke minst vært syk lenge.

Cirion

Jeg må nok si jeg kjenner meg igjen Johan...

Desverre må jeg si at det blir ikke bedre etter overlevering...

F.eks. jeg har aldri vært på Strømmen storsenter før, nå har jeg vært der 2 ganger og over 2t pr. gang! Kan ha noe med 22kw stolpen der å gjøre...

I går skulle jeg forsøke å lade på Aker Brygge, hadde parkert, hadde satt mennekes kabelen i bilen ladeporten på stolpen var åpen og jeg skulle til å koble den til når Christian fra Salto ringte og lurte på om jeg kunne ta meg en tur til Slependen for å teste de 4 nye 22kw stolpene på SmartClub... Aker brygge ble testet litt senere på dagen :)

Nå sitter jeg her å tripper på jobb, kjørte MC for Tesla'en skulle range lades før roadtrip i helgen. For å unngå abstinenser måtte jeg håndvaske den med Glare Ultrawash før jeg dro...

Veksler mellom å lese forum og sjekke Tesla app'en... 459km på tanken 2t 41min til full Max Range....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

Sitat fra: JohanH på fredag 23. august 2013, klokken 13:45
Jeg er lege (ikke psykiater) :)

... men ikke minst vært syk lenge.

Det var det jeg mente at jeg hadde lest på tmc en gang :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gusse

Jeg opplever de samme symtomene som flere har beskrevet ovenfor. I tillegg har jeg opplevd noe rart. Jeg blir uvanlig interessert i fundament med strømkabler stikkende fram...helt seriøst aldribrydd meg om sånt før. Et eksempel er at i nærheten av der jeg jobber holder de på å sette opp noen lyskastere på et idrettsanlegg. Fundamentet er på plass, å kablene stikker opp i lufta. Dette får meg til å snu hodet ditover vær gang. Doktor: hva er det som feiler meg ;D

andyco

Det er betryggende, men paradoksalt nok også skremmende å se at vi er mange som er rammet av lik sinnslidelse, dog med noe avvikende symptomer.
Jeg leste første gang om Tesla i Wired for over 4 år siden. 2 år etter gjorde jeg min reservasjon, og desverre ramlet jeg over de ulike forumene for flere måneder siden.
Siden da har jeg ikke tatt i en internet-tilkoblet enhet (telefon, laptop, pc, ipad - whatever) uten å flashe opp ett eller flere forum for å lese, og jage etter "nytt". Toalettbesøkene er perverst nok steget betydelig i lengde, og (dette burde jeg holdt for meg selv) de fleste gjennomføres sittende, selv om min fysiologi ikke krever det. Kona er så lei av å høre om bilen og forholde seg til den den irrasjonelle og tvangsmessige surfingen at jeg nå er sjeleglad for at den kommer neste fredag. Jeg tar sikte på at hun da, etter en kjøretur vil bli smittet av samme sykdom og at vi sammen kan fortsette vårt samliv på samme planet.

Det mest skremmende er at denne sykdommen også rammer materielle gjenstander. Etter at Tesla startet utlevering fra Alnabru har den bilen jeg idag kjører en ekstrem tendens til å dra mot høyre når jeg passerer Bryn og nærmer meg avkjøringen til Alna. Å passere her hver dag på vei fra jobb er blitt en voldsom prøvelse, og familien lurer fælt på hvorfor det pluttselig går 20min ekstra å komme seg hjem.
Det virker som bilen bare MÅ bort og se på de TMS som er på vei inn og ut av butikken.

Merkelige greier

Uten håp
Model S Performance, Dolphin Grey, 21", All in
Delivery 30.08.2013 :)
Finalized 11.4.2013
Invoice #189
Order 5.6.2011

JonI

Godt å se at vi er mange med samme symptomer. Jeg tenkte det var en god ide å la min kjære lese noen innlegg her slik at hun forsto at jeg er normal.

Men det hjalp ikke, hun påsto bare at vi var flere som ikke er helt normale :P. Regner med det snur når bilen kommer.
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

laumb

Gleder meg til kona får prøve bilen.
Hun har bare sett den i butikken, og hun liker den. ELSKER den ikke på samme måten som meg; men synes den er fin, kul, stor, god å sitte i etc...

Jeg har prøvd å forklare hun aksellerasjonen, men kraftigste bilen hun har kjørt er vel 120 diesel hk, og vært passasjer i 210hk Audi. Virker ikke som hun helt forstår hvor kult det er!

Håper hun blir bitt av basillen!

Andrewas

Kan bekrefte at koner omvendes ved ankomst av model S i heimen.

Min kone var jo interessert i vår nye bil før også men syntes nok jeg brukte mye tid på å lese på forum etc...  Nå snart 2 uker etter vår model S kom hjem så har hun både vasket den, tatt mange bilder, opprettet seg konto på elbilforum, laget endel innlegg og funnet ut at vi skal være med på elbilparaden den 31!!!  Og i dag la hun ut bilde etter at vi møtte MR Tesla som har tvillingbroren til vår S (eller søsteren? Er model S ei jente???) Se posten hennes i serien om bilder fra de som har fått sin...

Selv har jeg demonstrert bilen for ganske mange og vet flere av de nå virkelig grubler på å bestille. En HAR bestilt (Tesla - hva med "vervepremier"?).

Som en kollega sa: model S er den eneste fornuftige bilen å kjøpe. Den eneste hvor du får bil for hele beløpet du betaler.

Mitt psykosesymptom? Tar bilder når jeg parkerer og er ekstra nøye på valg av plass.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

eledille

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. august 2013, klokken 11:38
Jeg er syk.

Jeg begynte å få prodromale symptomer allerede i 2009 da jeg opplevde uforklarlige tankeforstyrrelser som dreide seg kring elbiler.

Min sykehistorie begynner allerede i 2007. En kollega som gliste fra øre til øre fortalte meg om elbilen sin - en Buddy som han hadde modda med NiCd-batterier og kraftigere inverter. Vekten var redusert med ca 150 kg og effekten omtrent doblet, og den gikk visstnok som ei kule. Han la også ut om kollektivfelt og null bompenger, selvsagt. Han anbefalte Think City som den sprekeste av elbilene som fantes på denne tiden.

Jeg surfet på Finn, og fikk en avtale om prøvekjøring av en brukt Think. Da jeg satte meg inn og tråkket pedalen i bånn var min første tanke "Jøss, den drar jo ganske så bra!" Mitt første "EV grin" var et faktum. I første sving åpenbarte et svært lavt tyngdepunkt seg, selv uten stabstag. Silkemykt, øyeblikkelig respons, den lille dingsen var rett og slett morsom å kjøre.

Vi kjøpte den. Thinken er kvikk i byhastigheter, og dau som en sild i 70. Men den har 27 kW motor, litt større enn en symaskin, altså. Likevel går den såpass ut av lyskrysset at jeg nesten alltid er først, og i trange svinger kan Bimmerne bare glemme å henge på. Så teknologien er åpenbart overlegen, og det måtte jo bare være et tidsspørsmål før noen forbedret dette - eller?

Så oppdaget jeg den elektrifiserte Atom'en til Wrightspeed:

Fascinerende. Beviset for hva litiumbatterier kan gjøre. Men håpløst upraktisk - og ikke minst kostbar.

Deretter oppdaget jeg Tesla, fremdeles i 2007. Wow. En sånn *SKAL* jeg ha. Timer med beregninger viste at økonomien tillot en Roadster, men bare hvis kona kunne overtales.

Etter tre år som periode-forumoholiker tok jeg henne i 2010 med på prøvekjøring. Hun hadde også falt pladask for Thinken, og jeg hadde et lite men berettiget håp om at hun kunne lokkes med på å kjøpe... Vi fikk låne bilen i en hel time. Midtveis støtte vi på litt kø, og vi oppdaget at da vi prøvde å slutte å glise hang leppene igjen på tennene, som hadde tørket. Hun var dessverre litt for fornuftig og lot seg ikke overtale. Men så sa hun "men driver de ikke og planlegger en femseter, da?".

O lykke! Hun er med! Eufori!

Stønn. Flere års lengsel og pine i vente. Depresjon.

Og intens nattlig lobbyvirksomhet på TMC for å prøve å få reist et folkekrav om støtte for trefase - en forutsetning for suksess i Europa. Visste du at det er tilgjengelige 400 V-kontakter bak Quality Hotel 33 på Økern, på Ahus og på Metrosenteret i Lørenskog? Det endte med ultimatum fra kona og "cold turkey" fra forumet. Heldigvis fortsatte andre kampanjen for trefase mens jeg var i rehab, men det var jeg som dro det i gang...

Nå venter jeg på telefon. Og er på forumkjøret igjen. Fire - fem - seks uker igjen? Grå i trynet og poser under øya - håper jeg ikke faller i koma eller noe før jeg får bilen, i hvert fall, det ville vært for galt.

Hentet 32 A Type 2-kabel i dag. Fremdeles høy på det, kabelen ligger ved siden av her...

Og nå forteller dere meg at det ikke en gang hjelper å få bilen?! Hjelp, hva skal jeg gjøre?

- Elektrisk Delirium
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Oreo

Jeg er syk.
Jeg bærer alltid en mobil eller nettbrett, kikker meg over skuldra og gjemmer meg bort for å lese de siste oppdateringene. Gleden er komplett om jeg får sett et youtube klipp på 3-4min som jeg ikke har sett før, som omhandler noe nytt om Tesla.
Når andre tror jeg står og rører i gryta under middagslaging, står jeg og smugleser på mobilen istedet.
Når kona jobber nattevakt, går kveldstimene fort, og jeg finner meg selv foran PC'en midt på natta, leser og skriver på Teslaforum (slik som nå :-\).
Jeg har valgt å prøve å unngå å snakke om Tesla til andre folk (variert hell), inntil de spør selv. Da kan det derimot komme mye fra min side.
Jeg merker at folk kan bli litt lei av å høre det samme pratet, og frykter jeg kan risikere å bli konfrontert med min sykelige interesse/sykdom. Samtidig har jeg ikke tall på hvor mange som vil være med på en prøvetur.

Jeg er syk, men har lært meg å leve med det.
Det store spørsmålet er hva som skjer etter jeg får bilen?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Epleskreller

Sitat fra: SimenT på fredag 23. august 2013, klokken 12:16
Jeg ble rørt av denne videoen.

Noen flere som ble det? Eller har jeg blitt syk

Jeg ble også rørt. Jeg er også i overkant opptatt av denne bilen. Det er nok svært nær en psykisk tilstand..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Havebigfun

Hvor alvorlig den individuelle og kollektive psykosen er ser man på klokkeslettene for postingene :o.
De av oss som jobber om natten har gode grunner- de andre burde ligge i sengen og heller drømme søt om nåværene eller kommende doning. Eneste grunn til å sitte våken om natten er for å unngå mareritt av typen "jeg kræsjer bilen" ;). Får dere nok søvn blir dere tryggere bilister og våre forsikringspremiene holder seg på betalbar nivå 8).
Det finnes mange avhengigheter som krever behandling for å gi folk tilbake vanlige sosiale ferdigheter- eks spilleavhengighet- jeg aner konturen av et nytt klinisk bergrep som heter Tesla-avhengighet- det er riktignok ingen psykose (ettersom denne diagnosen forutsetter bla. vrangforestillinger) men kan kreve psykiatrisk intervensjon - er dere i tvil- spør kona 8)

Gusse

Sitat fra: Oreo på lørdag 24. august 2013, klokken 01:22
Jeg er syk.
Jeg bærer alltid en mobil eller nettbrett, kikker meg over skuldra og gjemmer meg bort for å lese de siste oppdateringene. Gleden er komplett om jeg får sett et youtube klipp på 3-4min som jeg ikke har sett før, som omhandler noe nytt om Tesla.
Når andre tror jeg står og rører i gryta under middagslaging, står jeg og smugleser på mobilen istedet.
Når kona jobber nattevakt, går kveldstimene fort, og jeg finner meg selv foran PC'en midt på natta, leser og skriver på Teslaforum (slik som nå :-\).
Jeg har valgt å prøve å unngå å snakke om Tesla til andre folk (variert hell), inntil de spør selv. Da kan det derimot komme mye fra min side.
Jeg merker at folk kan bli litt lei av å høre det samme pratet, og frykter jeg kan risikere å bli konfrontert med min sykelige interesse/sykdom. Samtidig har jeg ikke tall på hvor mange som vil være med på en prøvetur.

Jeg er syk, men har lært meg å leve med det.
Det store spørsmålet er hva som skjer etter jeg får bilen?
:-D
Jeg kjenner meg selv så igjen i historien, i alt du skriver i posten...skremmende!!
:-D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA