Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 30.August: Bilder og referater fra åpning av ladestasjoner

Startet av Milzit, torsdag 29. august 2013, klokken 21:34

« forrige - neste »

Trøndertesla

Sitat fra: M.SKEIDE på mandag 06. januar 2014, klokken 20:56
Fler enn meg som kunne tenkt seg en større homelink "knapp" (den som spretter fram) må nesten stoppe bilen for å treffe..
Et triks: Legg an hånda opp dashen og bruk tommelen - treffer hver gang ;-) Bruker samme triks med anlegg av hånda eller noen fingre ved siden av storskjermen når jeg er inne og trykker andre steder på skjermen
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

M.SKEIDE

Sitat fra: Trøndertesla på onsdag 15. januar 2014, klokken 00:51
Sitat fra: M.SKEIDE på mandag 06. januar 2014, klokken 20:56
Fler enn meg som kunne tenkt seg en større homelink "knapp" (den som spretter fram) må nesten stoppe bilen for å treffe..
Et triks: Legg an hånda opp dashen og bruk tommelen - treffer hver gang ;-) Bruker samme triks med anlegg av hånda eller noen fingre ved siden av storskjermen når jeg er inne og trykker andre steder på skjermen

Jeg gjør d jeg og men treffer ofte Tesla "T'en" eller brukerprofilen.. :S
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

JohanH

Har en Hörmann Supramatic E åpner med BiSecur håndsendere 883 Mhz, rullende koder. Fått bilen å lære disse men aldri kommet lengre.

Bestilte 433Mhz mottakeren med egen fjernkontroll, koblet denne oppe med kabler til åpnerens inngang for ekstern mottaker/trykknapp. Lærte bilen denne fjernkontroll og fungerte på første forsøk. D.v.s. en workaround for mindre enn 100 kr som gjør at dette funker. Hvis interesse kan jeg legge ut beskrivelse + bilder. Dette var enkelt selv for en idiot som meg :)

eclipse

Sitat fra: JohanH på mandag 20. januar 2014, klokken 14:21
Har en Hörmann Supramatic E åpner med BiSecur håndsendere 883 Mhz, rullende koder. Fått bilen å lære disse men aldri kommet lengre.

Bestilte 433Mhz mottakeren med egen fjernkontroll, koblet denne oppe med kabler til åpnerens inngang for ekstern mottaker/trykknapp. Lærte bilen denne fjernkontroll og fungerte på første forsøk. D.v.s. en workaround for mindre enn 100 kr som gjør at dette funker. Hvis interesse kan jeg legge ut beskrivelse + bilder. Dette var enkelt selv for en idiot som meg :)

Legg gjerne ut beskrivelse med bilder etc., men vent noen dager for å se om bilen glemmer koden og må programmeres på nytt før du gjør det.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cdabel

Ja Johan, jeg også vil sette pris på om du  legger ut en beskrivelse, gjerne med link til riktige komponentene. Jeg har samme åpner og samme frustrasjon erfaring.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

fredag

Sitat fra: JohanH på mandag 20. januar 2014, klokken 14:21
Har en Hörmann Supramatic E åpner med BiSecur håndsendere 883 Mhz, rullende koder. Fått bilen å lære disse men aldri kommet lengre.

Bestilte 433Mhz mottakeren med egen fjernkontroll, koblet denne oppe med kabler til åpnerens inngang for ekstern mottaker/trykknapp. Lærte bilen denne fjernkontroll og fungerte på første forsøk. D.v.s. en workaround for mindre enn 100 kr som gjør at dette funker. Hvis interesse kan jeg legge ut beskrivelse + bilder. Dette var enkelt selv for en idiot som meg :)

Interessant. Hva er produktnummeret på denne, og hvordan ser kabelen ut? Lurer på om denne kanskje vil funke med Crawford åpner også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Sitat fra: JohanH på mandag 20. januar 2014, klokken 14:21
Har en Hörmann Supramatic E åpner med BiSecur håndsendere 883 Mhz, rullende koder. Fått bilen å lære disse men aldri kommet lengre.

Bestilte 433Mhz mottakeren med egen fjernkontroll, koblet denne oppe med kabler til åpnerens inngang for ekstern mottaker/trykknapp. Lærte bilen denne fjernkontroll og fungerte på første forsøk. D.v.s. en workaround for mindre enn 100 kr som gjør at dette funker. Hvis interesse kan jeg legge ut beskrivelse + bilder. Dette var enkelt selv for en idiot som meg :)

Var det den på ebay du bestillte ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JohanH


Sitat fra: turfsurf på mandag 20. januar 2014, klokken 16:23

Var det den på ebay du bestillte ?

Ja, den som ble linket til høyere opp i denne tråden.

Tuxedo

Sitat fra: JohanH på mandag 20. januar 2014, klokken 14:21
Har en Hörmann Supramatic E åpner med BiSecur håndsendere 883 Mhz, rullende koder. Fått bilen å lære disse men aldri kommet lengre.

Bestilte 433Mhz mottakeren med egen fjernkontroll, koblet denne oppe med kabler til åpnerens inngang for ekstern mottaker/trykknapp. Lærte bilen denne fjernkontroll og fungerte på første forsøk. D.v.s. en workaround for mindre enn 100 kr som gjør at dette funker. Hvis interesse kan jeg legge ut beskrivelse + bilder. Dette var enkelt selv for en idiot som meg :)
Kjøpte denne tvert nå som du rapporterte med suksess.  Kommer i postkassen i løpet av februar, forhåpentligvis.  Beskrivelse + bilder mottas med takk  :)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

turfsurf

Sitat fra: JohanH på mandag 20. januar 2014, klokken 17:52

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. januar 2014, klokken 16:23

Var det den på ebay du bestillte ?

Ja, den som ble linket til høyere opp i denne tråden.

Flott, har allerede en sånn i bestilling :) Var det bare å smelle den på 24V fra portåpneren, eller brukte du separat 12V ?

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JohanH

#190
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.

Bakgrunn: Har en Hörmann Supramatic E(3) åpner med BiSecur (833 MHz) håndsendere. Har mange ganger uten problem klart å lære bilen signalet fra håndsender (får blinkende lys foran som bekreftelse) men aldri fått åpneren å reagere på signal fra bilen. Har heller ikke hjulpet å sette portåpneren i læremodus.

Bestilte meg en slik til 85 kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/321029606704?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

I den lille svarte boksen ligger mottakeren. Den har fem innganger. Du kobler negative ledere i de to hvor jeg har koblet blått og positiv i de to hvor jeg koblet brun. Istedet for å bruke to kabler som jeg gjorde kan man selvfølgelig bare parallellkoble disse lederne lokalt i mottakeren. Den får strøm fra portåpneren (24V på min, står den også tar ned til 12V).




Bak på portåpneren er det et plastikkdeksel og bak der er det tilkoblingssted for ekstern bryter. Her koblet jeg så til negativ til negativ og positiv til positiv:




Fungerte på første forsøk, bilen lære signalet fra håndsenderen enkelt og åpener og lukker nå garasjen uten problemer. Signal fra håndsender/bil virker akkurat som orignal fjernkontroll: er porten åpen går den ned, er den stengt går den opp, er den i bevegelse så stopper den (d.v.s. impulssignal).

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.

cdabel

Takk. Fungerer de orginale Hoerman fjernkontrol fremdeles?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Havebigfun

#192
Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.
......

Min erfaring tilsier at denne løsningen vil fungere også på andre åpnere enn Hörmann, hvis du har inngang for å koble til en ekstern enhet/mottaker/trykknapp.
Jeg har tre slike- to sluttet etterhvert å virke- for den første fikk jeg en erstattning som fortsatt virker.
Bruksanvisningen fikk  jeg på forespørsel - får ikke til nyprogrammering- bruksanvisningen har jeg limt inn i denne tråden noen sider tidligere.

Johan- koblet du til 24 V? På min portåpner er det både 12 og 24V - jeg tror det er vesentlig lavere spenning når porten trekkes opp- den røde lysdioden blir iallefall midlertidig svak der- mulig det genererer funksjonssvikten- hvis din fungerer på 24V prøver jeg det og 8).

JohanH

Jeg koblet til 24V ja, min åpner har kun det ut.

Og ja, de gamle fjernkontrollene fungerer også uavhengig av denne. Jeg tror ikke portåpneren "vet" at dette er en fjernstyrt kontrollenhet, kunne like gjerne vært en enkel trykknapp. Under monteringen prøvde jeg å bare kortslutte + og - terminalen på åpeneren (berøre frilagte kabler mot hverandre) og da går porten opp og ned så det er en veldig enkel styring på dette nemlig kun kortslutting av terminalene.

turfsurf

Sitat fra: JohanH på tirsdag 21. januar 2014, klokken 00:17
Her kommer en miniguide på hvordan jeg etterhvert lagt en work-around på dette problemet.

Advarsel: Denne løsningen er litt ghetto.


Takk. Fikk en sånn i dag. Installert på ett kvarter, virket tvert. Får håpe den holder.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA