Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reduksjon i pris på vinterpakke !!! :-)

Startet av canuto, torsdag 29. august 2013, klokken 14:40

« forrige - neste »

Kilroy

+1
Sitat fra: eclipse på torsdag 22. august 2013, klokken 19:51
Dette var en tullete tråd, hvilken hensikt har det å sette folk opp imot hverandre på denne måten?

Skal vi stemme Ja/Nei til andre lokasjoner også? Hvilken hensikt har det?

Etterhvert så kan nok en avstemming om hvor neste SC skal komme kanskje være interessant og gi et signal til Tesla, men da må poenget være å stemme for ikke imot. Jeg synns at Tesla håndterer dette bra og at neste SC kommer et sted som vil åpne nye muligheter, enten det er i sørnorge eller nordover.

Personlig så kommer jeg nok aldri til å lade på Aurland, men skulle jeg vært mot SC her for det, nei sånn går det ikke an å tenke.

Hva som passer best for enkeltes hytteutflukt er irrelevant, det er de store trafikkstrømmene som først må dekkes.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Per Magnus

En ide er å ta en prat med innehaverne (DNT) av Haukeliseter fjellstue slik at de forhåpentligvis får satt opp en 22kw lader. Bør la seg gjøre å kjøre fra Oslo til Haukeliseter på en lading.
Model X - 90

TS

#17
Sitat fra: Per Magnus på søndag 08. september 2013, klokken 22:01
En ide er å ta en prat med innehaverne (DNT) av Haukeliseter fjellstue slik at de forhåpentligvis får satt opp en 22kw lader. Bør la seg gjøre å kjøre fra Oslo til Haukeliseter på en lading.

Jeg hører "stadig" at overganger og tunnel på Haukelifjell er stengt for kortere og lengre perioder. Senest i dag var det sagt noe på radio om det..(Selv har jeg aldri valgt den veien, så ikke vet jeg..)

Er dette virkelig best egnet vei  ? Også på vinteren?
(Ikke det at jeg tror det kommer flere SC med det første )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Stig O

#18
Sitat fra: TS på søndag 08. september 2013, klokken 22:11
Sitat fra: Per Magnus på søndag 08. september 2013, klokken 22:01
En ide er å ta en prat med innehaverne (DNT) av Haukeliseter fjellstue slik at de forhåpentligvis får satt opp en 22kw lader. Bør la seg gjøre å kjøre fra Oslo til Haukeliseter på en lading.

Jeg hører "stadig" at overganger og tunnel på Haukelifjell er stengt for kortere og lengre perioder. Senest i dag var det sagt noe på radio om det..(Selv har jeg aldri valgt den veien, så ikke vet jeg..)

Er dette virkelig best egnet vei  ? Også på vinteren?
(Ikke det at jeg tror det kommer flere SC med det første )

Ja Haukeli er mindre stengt om vinteren enn Hardangervidda.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

valvolainen

Vi trenger helt klart dekning på flere fjelloverganger.
Jeg bruker nesten bare haukeli når jeg skal vestover, men synes likevel at nordover burde prioriteres først.
Vi har faktisk muligheten til å kjøre kysten fra øst til vest i tillegg til over fjellet.
Når det er sagt håper jeg inderlig at det kommer på E134 også :)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

El Tempo Gigante

Alle skal få :) SC over E134 kommer. Spørsmålet er bare når. Jeg tenker som så at om vi klarer å tenke ut noen fornuftige plasseringer og argument, gjør vi jobben enklere for Tesla. Følgende hensyn bør tas med:
-SC bør plasseres slik at en starter fjellovergangen med bra med strøm. Skiboks, kolonnekjøring, snøføre og timer med venting i 25 kalde kan bli nervepirrende med små marginer.
-Røldal skisenter hadde 70000 besøkende i 2012. Vet ikke hvor mange av disse som kjøper Tesla, men mange fra vestlandet reiser til Seljestad, Røldal, Haukeli på dagstur. En lader bør derfor plasseres mellom Etne og Seljestad et sted. Dette vil også muliggjøre reise over Hardangervidda (Rv. 7) til Gol fra vest. Mitt beste forslag er Åkerfjordtunet.
-I Haukeligrend møter E134 Rv. 9 til Sørlandet. herfra er også SC i Brokelandsheia innen rekkevidde, samt Oslo.

Begge disse forslagene vil fortsatt ligge langs nye E134 om/når den blir bygget.

Hvis jeg må velge, bør Haukeligrend komme først...

Synspunkter?

Per Magnus

Sitat fra: El Tempo Gigante på søndag 08. september 2013, klokken 23:27
Alle skal få :) SC over E134 kommer. Spørsmålet er bare når. Jeg tenker som så at om vi klarer å tenke ut noen fornuftige plasseringer og argument, gjør vi jobben enklere for Tesla. Følgende hensyn bør tas med:
-SC bør plasseres slik at en starter fjellovergangen med bra med strøm. Skiboks, kolonnekjøring, snøføre og timer med venting i 25 kalde kan bli nervepirrende med små marginer.
-Røldal skisenter hadde 70000 besøkende i 2012. Vet ikke hvor mange av disse som kjøper Tesla, men mange fra vestlandet reiser til Seljestad, Røldal, Haukeli på dagstur. En lader bør derfor plasseres mellom Etne og Seljestad et sted. Dette vil også muliggjøre reise over Hardangervidda (Rv. 7) til Gol fra vest. Mitt beste forslag er Åkerfjordtunet.
-I Haukeligrend møter E134 Rv. 9 til Sørlandet. herfra er også SC i Brokelandsheia innen rekkevidde, samt Oslo.

Begge disse forslagene vil fortsatt ligge langs nye E134 om/når den blir bygget.

Hvis jeg må velge, bør Haukeligrend komme først...

Synspunkter?

+1

Fint om du formidler samme budskap direkte til Tesla.
Model X - 90

Bjoris

#22
Det er nok flere enn meg som innser at det største problemet med en Tesla pt er nettopp når du er på fjellet om vinteren. Det kan være ganske ufyselig og du ønsker ikke å ha low battery da samtidig er det jo slik at mange av oss er der en stund om gangen med den god del kjøring til trekk etc. Ikke alle kan koble seg til strøm i hytte eller leilighet og det vi trenger da er uttak ganske mange steder. SC er viktig for øst-vest, men i praksis er det iallefall for meg mye viktigere å kunne lade ved restauranter, skitrekk etc i rimelig hastighet, f.eks 32 A eller 16 A, 400 volt.

Jeg har selv leilighet på Seljestad uten lademulighet og har begynt å jobbe med de som skal etablere restaurant der ifht å lage til ett uttak og to. Det må jo være perfekt å kunne tilby dette mot betaling når en da har restaurant og basseng å tilby mens en venter:)

Noen som har formening om hvor mye en kan ta betalt for dette?


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Jeg tror det er viktig å gå ut samlet til slike steder med konstruktive forslag til å tilrettelegge for rimelig og grei lading for "Tesla-turister". Skisenter og restauranter er nok ikke i stand til å innse behovet i forkant. Både her og andre steder vil behovet for semi-hurtig lading være sterkt til stede.
Hvis en Type 2 ladestolpe ikke koster mer enn 10-20 000 så er det nok overkommelig for mange steder.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bent

#24
Sitat fra: bjoris på mandag 09. september 2013, klokken 23:44
(...) Det må jo være perfekt å kunne tilby dette mot betaling når en da har restaurant og basseng å tilby mens en venter:)

Noen som har formening om hvor mye en kan ta betalt for dette?
For litt seriøs lading fra 10kW+ industristikk vil det antagelig aksepteres å ta en femtilapp eller hundrelapp litt avhengig av hvor lenge man skal stå der. For at dette skal gi økonomisk mening for tilbyder må det være et minimum av administrasjon rundt det, muligens må kontakten bare stå åpent tilgjengelig på et sted betjeningen kan se fra vinduet slik at de uformelt lett kan oppdage om det står noen der som ikke har vært inn og snakket med dem. Å utstyre kontakten med betalingsløsning tror jeg vil være helt meningsløst dyrt i forhold til andre utgifter og de inntektene man kan få. Til og med å sette en lås på den slik at du må inn og betale for å hente ut nøkkel tror jeg blir for mye styr. Det vil bare ende opp med at den alltid er ulåst så betjeningen ikke trenger å bruke en masse tid på nøkkeladministrasjon.

Men hvis dette er et sted som har inntekt fra matsalg, adgang til basseng, osv, så gir det antagelig mer mening å tilby lading gratis og se på det som et lokketilbud. Mindre stress, og det er uansett ikke mange kronene det dreier seg om.
Tesla Roadster, 25Mm

Per Magnus

Sitat fra: OddB på tirsdag 10. september 2013, klokken 00:10
Jeg tror det er viktig å gå ut samlet til slike steder med konstruktive forslag til å tilrettelegge for rimelig og grei lading for "Tesla-turister". Skisenter og restauranter er nok ikke i stand til å innse behovet i forkant. Både her og andre steder vil behovet for semi-hurtig lading være sterkt til stede.
Hvis en Type 2 ladestolpe ikke koster mer enn 10-20 000 så er det nok overkommelig for mange steder.

Er det noen som har en link til en produsent som tilbyr Type 2 ladestolper? Kan være greit å legge ved en slik link dersom en skal spille inn forslag til ulike aktører om å sette opp en slik ladestolpe.
Model X - 90

Amoss

Sitat fra: Per Magnus på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:55
Er det noen som har en link til en produsent som tilbyr Type 2 ladestolper? Kan være greit å legge ved en slik link dersom en skal spille inn forslag til ulike aktører om å sette opp en slik ladestolpe.


http://salto.no/produkter/smart-s-no22-mode-3-soyle/

Står rett nok ikke for mye informasjon om disse enda :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Per Magnus

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Per Magnus på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:55
Er det noen som har en link til en produsent som tilbyr Type 2 ladestolper? Kan være greit å legge ved en slik link dersom en skal spille inn forslag til ulike aktører om å sette opp en slik ladestolpe.


http://salto.no/produkter/smart-s-no22-mode-3-soyle/

Står rett nok ikke for mye informasjon om disse enda :p

Takker! Har fyrt av en e-post til Haukeliseter fjellstue. 
Model X - 90

OleJA

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Per Magnus på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:55
Er det noen som har en link til en produsent som tilbyr Type 2 ladestolper? Kan være greit å legge ved en slik link dersom en skal spille inn forslag til ulike aktører om å sette opp en slik ladestolpe.

http://salto.no/produkter/smart-s-no22-mode-3-soyle/

Står rett nok ikke for mye informasjon om disse enda :p

Denne er ganske grei også:

http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/1014-ladestasjoner-for-borettslag
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA