Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny elbil

Startet av Lille Bilen, torsdag 29. mai 2008, klokken 12:11

« forrige - neste »

Lille Bilen

 :(Min Citystromer vil ikke ha strøm lenger. Når jeg setter støpselet i en kontakt ryker sikringene på den kursen i huset mitt med en gang. Merket dette først ved at det ikke var noen ladning. Viste ikke da at sikringen var røket. Tok derfor støpselet ut og inn noen ganger før jeg fant ut at det ikke var strøm i kontakten. Fikk så vippet opp sikringen og bilen ladet som normalt. Antok da at det var vaskemaskinen, som går på samme kursen, som var skyld i at sikringen røk. Men sikringen røk også neste gang jeg skulle lade bilen og med litt feilsøkning er det klart at det er bilen som gjør at sikringen ryker mometant når støpselet sette i. Har noen med Citystromer vært ute for det samme? Er det bare støpselet eller spiralledningen som har en kortslutning eller må jeg regne med at det er laderen som er røket?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Rio

Mener du sikringen, eller jordfeilbryteren?

Det kan jo godt være at det bare er en enkel feil i enten kontakten, eller den oransje ledningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Jeg hadde samme problem, da var det støyfilteret som spiralledningen er koplet til som hadde kortsluttet. Jeg satte inn en vanntett koblingsboks istedet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lille Bilen

Det er sikringen som ryker. Jeg prøvde forskjellige kontakter på forskjellige kurser her i huset men det samme skjer alle steder. Sikringen ryker momentant når støpselet settes i. Siden feilen "leget" seg selv en gang og det eneste jeg rørte i mellomtiden var ledningen og støpselet håper jeg feilen ligger her.

Håper det er en enkel feil. Nå har bilen kjørt 87000km, og 60000km av disse feilfritt siden den kom til Norge. Citystromer eksperten hos Bergen Batteri og Truckservice, som er han som kan denne biltypen her Bergen, har fri denne uken men jeg har nok strøm på batteriene til at jeg kan komme meg ut dit neste uke. Jeg håper han har tid til å se på dette og det er en enkel feil.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lille Bilen

 >:( Batteri og Truckservice har sluttet med reperasjon av Golf Citystromer. Møller vil ikke ha noe med el-bilen å gjøre siden de ikke har importert disse. Hvor får jeg da reparertr bilen?

Er det noen som vet om et verksted i Bergensområdet?

Eventuelt hvilke type bedrifter bør jeg begynne å ringe til, bilverksted , elektriker eller en annen type verksteder?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lille Bilen

Lite respons på mitt siste innlegg. Er det ingen som har noe verksted å anbefale i Bergen, eventuelt type verkateder jeg bør prøve?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

hens

Du kan jo prøve Terje Lied. Kanskje han vet noe
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Som sagt tidligere er en sannsynlig feil støyfilteret, men det kan også være spiralledningen som har feilen.
Hør med en elektriker. Eventuelt et firma som reparerer husholdningsmaskiner eller verkstedutstyr.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lille Bilen

Takk for svarene. Naboen er elektriker og nå har vi begynt å se på sakene.

Hvor mye og hva må vi skru av for å komme til støyfilteret (koblingsboksen). Må støtfanger av eller andre deler inne i motorrommet?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lynet

På Golf tar man faktisk av hele fronten med støtfanger grill og lykter.

Men koble fra ledningen på toppen av laderen først og prøv om sikringen går da. Går den så er det bare å demontere fronten og finne feilen på ledning eller filter.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lille Bilen

Det ble en nedtur. Jeg koblet fra ledningen på laderen, satte i støpselet og alt virket ok. Ergo er det ikke ledningen som er feilen.

Jeg prøvde også å sette i støpselet etter at ledningen var koblet på igjen , før jeg satte på dekselet. Da "smalt" og gnistret det mye ved den lille sikringen som sitter på toppen av laderen (og selvfølgelig røk sikringen i huset). Tok ut den lille sikringen, den var ok, prøvde så å sette i støpselet med denne sikringen ute. Da "smalt" og gnistret det på samme stedet (og sikringen i huset gikk). Kan det være en overledning her som er lett å fikse, kan ladere repareres, er det mulig å få tak i ny lader og er laderen lett å ta ut? Det ble mange spørsmål men jeg håper dere fortsatt har noen gode svar.

Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Lynet

#11
Den er relativt enkel å ta ut, men du må kople fra spenningen fra batteriet. Det står ca 100V der med 30A sikring og den er ikke ufarlig.....
Det enkleste er å kople fra ladeledningen i koplingsboksen til høyre for batteripakken. Bruk isolert verktøy.
Det er en Roland Gaber i Tyskland som reparerer slike http://www.solarwave.de/index.htm. Mulig du kan sende laderen til han for reparasjon?

Men feilen kan også ligge i skrutilkoplingen for 230V på printplata. Ledningen som går ut igjen leverer 230V til vifta under baksetet, mener å huske at sikringen var til den. Sjekk baksiden av printplata og sukkerbiten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

andreash

Heisann..

Antar det er du som har lagt ut bilen din på finn..
Hvor mange batterier i serie på denne bilen? nominell spenning?
Hvordan er den i bruk ellers..
Fant du ut hva som var galt med laderen?

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Lille Bilen

Nei. Dette er ikke min bil. Jeg har sendt laderen til Tyskland for reperasjon og venter ikke noe tilbakemelding enda da "reperatøren" er på ferie til 31 mai.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

Ken

Finne ikke bilen på finn.no Kan du legge inn adressen?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA