Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla skaper frykt i Trondheim

Startet av newthinker, torsdag 29. august 2013, klokken 12:17

« forrige - neste »

newthinker

Jeg er en nybakt Think eier, og en lykkelig sådan.
Jeg har trålet elbilforumet opp og ned etter svar på mine mange spørsmål . Jeg tror mine spørsmål er litt elementære, men likevel må må de besvares..
Jeg kjenner ingen andre med ELbil, så jeg retter spørsmålene mine til dere her på forumet.

Det fulgte med en ekstra liten nøkkel som jeg gikk utifra skulle åpne ladestasjonene...  Det gjorde de imidlertid ikke (ved Drammen Sykehus i alle fall). Jeg har ikke funnet noe i instruksjonsboken om denne nøkkelen, så jeg lurer på om dere vet hva den skal brukes til?

Min flotte bil begynner å bli skitten. Tåler den en tur inn i bilvasketunnelen?   Jeg tenker på om såpen ikke er så godt egnet for plast som for lakk?

Jeg har lyst til å teste bilen en tur til østfoldbyene, men siden jeg ikke har fått ladenøkkel fra foreningen enda er jeg litt i tvil om jeg skal ta sjansen. Jeg leter etter info om ladepunkter langs E6, både med hjelp av appen "Lade nå", og "ladestasjoner.no", men det gir meg ingen sikkerhet om jeg får tilgang til dem. Er det slik at man må ha ladenøkkel fra Elbilforeningen? Jeg har lest at man kan betale med SMS, men må man fortsatt ha den nøkkelen?

Jeg er også usikker på hva det vil si å hurtiglade....  Kommer det an på ladestasjonene?  Jeg kommer sikkert bare til å plugge inn den kontakten som passer, uten å vite om den er 10V eller 16V..

Jeg leste i instruksjonsboken at E "giret" bare skal brukes ved lave hastigheter (ikke over 40 km?), som bykjøring eller kø. Her på forumet leste jeg at man kunne sette bilen i E i oppoverbakker..? Hva er deres erfaringer på dette?

Setter pris på alle svar og tilbakemeldinger.  :D

2011 Citroen Zero. Kjøpt i 2017 på 46000 km
Tur/retur Asker/Oslo
RIP:Think City 2009. Kjøpt på 23000 km

elektrolux

Hei, og velkommen til Elbilforumet

Du bommet litt på hvor du la innlegget ditt. Du har tydeligvis den nye Think bilen, mens dette er forumet for de klassiske.

Uansett, bilen du har kjøpt krever ingen spesielle kunskaper. Lad og kjør når du ønsker det, og så ofte som mulig. Under ladeluken står batteritypen bilen din er utstyrt med. Står det Sodium, må du huske at den ladere seg selv ut med ca 10% daglig. Kjører du bilen nesten tom, og parkerer den kan batteriet fryse, og da må bilen lades i inntil 3 dager for å våkne til live igjen.

Står det lithium trenger du ikke stresse fullt så mye med lading.

Bilen bør tåle vaskemaskin, men den er jo så liten, og det tar ikke menge minuttene å gå over den med f.eks Biltema sin voks shampoo som gir god glans. Da minsker også faren or å få vann inn i plasser der helst bør være tørt. Underspyling bør f.eks unngås.

Ved lading stiller du inn 10 eller Powerlading, ved å dobbelklikke på knappen, alt etter hvor mye tid du har å lade på. Forsøk å avlaste kontakten på ladesøylen slik at støpselet får maksimal kontakt, og kjenn gjerne etter for varmgang etter en 1/2t eller en time på ukjente ladeplasser.

Røhme og Selmer er plassen å gå ved problemer.

E regenerer mer enn D. Regenerering er innefektivt, og det er bedre å beholde den kinetiske energien enn å regenere den tilbake til batteriet. En grei regel for bruk av "giret" er E ved rykkete bykjøring, og D på åpen vei. Hastigheten har ingen betydning.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Hei og velkommen. Spørsmålene dine hører nok inn under nyeere Thinker.
Men kan nå svare litt på det jeg vet.

Sitat fra: newthinker på onsdag 21. august 2013, klokken 21:03
Jeg er en nybakt Think eier, og en lykkelig sådan.
Jeg har trålet elbilforumet opp og ned etter svar på mine mange spørsmål . Jeg tror mine spørsmål er litt elementære, men likevel må må de besvares..
Jeg kjenner ingen andre med ELbil, så jeg retter spørsmålene mine til dere her på forumet.

Det fulgte med en ekstra liten nøkkel som jeg gikk utifra skulle åpne ladestasjonene...  Det gjorde de imidlertid ikke (ved Drammen Sykehus i alle fall). Jeg har ikke funnet noe i instruksjonsboken om denne nøkkelen, så jeg lurer på om dere vet hva den skal brukes til?
Ville tippet det er en typisk nøkkel for ladepunkter ja, men uten å se den så er jeg usikker. Ring på hos elbilforeningen, eller send en mail, vi er ikke større en at du får hjelp og svar. Her i Trondheim er den vanlige nøkkelen utbrett brukt, men boksene er ofte ulåste av oss brukere, har ikke hatt noe problem noen steder enda. Da verken med å få opp bokser eller for at boksen har vært ulåst.

Min flotte bil begynner å bli skitten. Tåler den en tur inn i bilvasketunnelen?   Jeg tenker på om såpen ikke er så godt egnet for plast som for lakk?
Thinken har veldig bra karosseriplast, ikke vær redd for å vaske den, står sikkert noen tips i instruksjonsboka også.

Jeg har lyst til å teste bilen en tur til østfoldbyene, men siden jeg ikke har fått ladenøkkel fra foreningen enda er jeg litt i tvil om jeg skal ta sjansen. Jeg leter etter info om ladepunkter langs E6, både med hjelp av appen "Lade nå", og "ladestasjoner.no", men det gir meg ingen sikkerhet om jeg får tilgang til dem. Er det slik at man må ha ladenøkkel fra Elbilforeningen? Jeg har lest at man kan betale med SMS, men må man fortsatt ha den nøkkelen?
For oss med Think er det sjelden betaling, da vi bruker ladepunkter med vanlig kontakter slik som du har hjemme, SMS er oftest mot slike stor hurtigladestasjoner, som f.eks Nissan Leaf,Mitsubishi Imiev og dens like kan bruke. Tror at Lade nå og ladestasjoner.no har info der det står om ladepunktene er utenfor "vanlig" standar, når det gjelder lås og bruk.

Jeg er også usikker på hva det vil si å hurtiglade....  Kommer det an på ladestasjonene?  Jeg kommer sikkert bare til å plugge inn den kontakten som passer, uten å vite om den er 10V eller 16V..
Disse kontaktene er like, og det er kun sikringen på disse som avgjør om du kan lade med 10ampere eller 16ampere, de fleste ladepunkter har 16amp sikring og du kan nok som oftest velge rask lading. "hurtiglading" på Think er ikke det samme som hurtiglading av nyere biler, disse kan bruke hurtigladestasjoner som ser ut som noe alla bensinpumper og kan lade de bilene veldig raskt.

Jeg leste i instruksjonsboken at E "giret" bare skal brukes ved lave hastigheter (ikke over 40 km?), som bykjøring eller kø. Her på forumet leste jeg at man kunne sette bilen i E i oppoverbakker..? Hva er deres erfaringer på dette?
Det var dette spørsmålet om E valget som gjorde at jeg skjønte du har en nyere type Think, skriv gjerne årsmodel og hvilken batterikjemi(står inne i ladeluka). Med min lille erfaring med nythinken, erfarte jeg at E valget gir deg litt tregere akselerasjon og en merkbart bedre regenerering, dvs at du bruker mindre strøm ved typisk bykjøring og bilen lader seg selv mere når du slipper gasspedalen f.eks ned bakker og nedbremsing. Kan beskrives som om bilen bremser mere på motoren. I mange tilfeller kan man faktisk kjøre mere økonomisk uten denne funksjonen. Jeg brukte giret aktivt mellom E og D på de bilene vi hadde på jobb, hadde den i D når jeg trengte rask akselrasjon og E når jeg ville bremse mest økonomisk(da får man energi inn i batteriet igjen)

Setter pris på alle svar og tilbakemeldinger.  :D
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

Ehh, treg til å skrive jeg, så her har du fått svar før jeg rakk sende;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

newthinker

Tusen takk alle sammen. Ikke bare fersk Think kjører, men også fersk forummedlem...  :-)

Jeg lærer mens veien fører meg fremover, kanskje neste innlegg blir postet på rett side?! :-)
2011 Citroen Zero. Kjøpt i 2017 på 46000 km
Tur/retur Asker/Oslo
RIP:Think City 2009. Kjøpt på 23000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA