Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Understellsbehandling- eller ikke?

Startet av Strømbil, torsdag 29. august 2013, klokken 00:56

« forrige - neste »

Strømbil

Jeg på jakt etter å selv lage meg noen overganger for å kunne bruke opp mot type 2 ladestasjonene som begynner å komme. Syns de tilbyderne der ute tar vel godt betalt for en overgang fra type 2 til shuko f.eks...
Noen som har vært innom sider der de selger Mennekes type 2 utstyr?
Svart Nissan Leaf 2013.

elektrolux

Sitat fra: Strømbil på onsdag 21. august 2013, klokken 15:25
Syns de tilbyderne der ute tar vel godt betalt for en overgang fra type 2 til shuko f.eks...
Noen som har vært innom sider der de selger Mennekes type 2 utstyr?

Gjelder det også mine priser? Overgangen min til Shuko koster 1500 NOK. http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Shuko
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#2
Sitat fra: Strømbil på onsdag 21. august 2013, klokken 15:25
Jeg på jakt etter å selv lage meg noen overganger for å kunne bruke opp mot type 2 ladestasjonene som begynner å komme. Syns de tilbyderne der ute tar vel godt betalt for en overgang fra type 2 til shuko f.eks...
Noen som har vært innom sider der de selger Mennekes type 2 utstyr?
Du trenger ikke noen overganger, med mindre du har flere biler. En overgang fra type to til den kontakten du ha på kladden er alt. Sansynligvis får du ikke kjøpt kabel av riktig type i så kort lengde som du ønsker. Ikke mikk til slik selv, kjøp godkjent utstyr.
Kontrollspørsmål: Hva slags kabel hadde du planlagt å benytte?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Strømbil

Alt hadde vært så mye greiere om jeg hadde fått svar på det jeg spurte om, og ikke "gode" råd på veien.
JA, jeg synes 1500kr for en "overgang" er mye, da utstyret som brukes ikke koster all verden.
Roflex er planlagt brukt, Griffel.
Kontrollspørsmål: Hva er egentlig kravet til en slik "provisorisk" kabel? Hvilken godkjenning sikter du til?
Svart Nissan Leaf 2013.

Griffel

#4
Sitat fra: Strømbil på torsdag 22. august 2013, klokken 15:29
Alt hadde vært så mye greiere om jeg hadde fått svar på det jeg spurte om, og ikke "gode" råd på
Kontrollspørsmål: Hva er egentlig kravet til en slik "provisorisk" kabel? Hvilken godkjenning sikter du til?

Nå var spørsmålet slik formet, for å få et inntrykk av om du hadde satt deg inn i de formelle kravene rundt et slik ladegarnityr. Svaret var ikke overbevisende. Fra en som er kvalifisert til lovlig å lage en slik overgang hadde jeg vente en spesifikasjon, antall ledere tversnitt skjem etc, og ikke et fabrikat.
ELbilist1 spurte om det samme for et par dager siden og fikk svar her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8795.msg109638.html#msg109638
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Strømbil

Spesifikasjon kan jeg gi deg, men da jeg har planer om å lage forskjellige "overganger", vil ledere og tversnitt variere.
For overgang til schuko vil det kun bli brukt 3G2,5mm2, mens 32A vil ha 4mm2.
Takk for link til tråd! Hadde gått meg hus forbi.
Svart Nissan Leaf 2013.

Griffel

Sitat fra: Strømbil på fredag 23. august 2013, klokken 09:32
Spesifikasjon kan jeg gi deg, men da jeg har planer om å lage forskjellige "overganger", vil ledere og tversnitt variere.
For overgang til schuko vil det kun bli brukt 3G2,5mm2, mens 32A vil ha 4mm2.
Takk for link til tråd! Hadde gått meg hus forbi.
Og siden du mener deg kvalifisert til å lage disse er du selvfølgelig klar over at type 2 stasjonen krever noen kontrollsignaler for å slå på strømmen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kberge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. august 2013, klokken 16:26
Sitat fra: Strømbil på onsdag 21. august 2013, klokken 15:25
Syns de tilbyderne der ute tar vel godt betalt for en overgang fra type 2 til shuko f.eks...
Noen som har vært innom sider der de selger Mennekes type 2 utstyr?

Gjelder det også mine priser? Overgangen min til Shuko koster 1500 NOK. http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Shuko

Siden jeg er langt fra kvalifisert vurderer jeg å kjøpe noe som er ferdig. De du har elekrolux ser fine ut. Men.. Et veldig dumt spørsmål; Hvorfor finnes det 2 forskellige Mennekes-J1772 kabler? Om jeg bruker en som er ok for 32amp på min 16amp bil skulle vel det går bra.. Man pusher vel ikke strøm ned til bilen :-)

Grunnen til at jeg spør er at jeg har 1 bil i dag som kan ta 16amp, og snart en bil som kan ta 32amp, og håper å slippe unna med 1 kabel..
Oslo, Peugeot ION

tomrh

Elektrolux, selger du overgang Mennekes til blå CE-kontakt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#9
Sitat fra: kberge på torsdag 29. august 2013, klokken 09:42
[quote author=elektrolux Siden jeg er langt fra kvalifisert vurderer jeg å kjøpe noe som er ferdig. De du har elekrolux ser fine ut. Men.. Et veldig dumt spørsmål; Hvorfor finnes det 2 forskellige Mennekes-J1772 kabler? Om jeg bruker en som er ok for 32amp på min 16amp bil skulle vel det går bra.. Man pusher vel ikke strøm ned til bilen :-)

Grunnen til at jeg spør er at jeg har 1 bil i dag som kan ta 16amp, og snart en bil som kan ta 32amp, og håper å slippe unna med 1 kabel..
Du har rett i at en klarer seg med 1 kabel. Grunnen til at det finnes både 16A og 32A er at noen klarer seg med den billigste på 16A og derfor ikke vil kaste bort penger på en dyrere kabel de ikke har bruk for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: tomrh på torsdag 29. august 2013, klokken 21:55
Elektrolux, selger du overgang Mennekes til blå CE-kontakt?

Det blir vel denne http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Shuko bare med blå CEE.

Det fikser vi lokalt uten pristillegg; altså 1500 kr.

Ellers blir det som Griffel sier litt billigere med en 16A kabel grunnet mindre tverrsnitt på kabelen. En Mennekes til 400V 16A CEE koster 2500 kr inkl moms. Må undersøke om jeg klarer samme pris på 32A versjonen. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA