Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Anew, onsdag 28. august 2013, klokken 14:49

« forrige - neste »

Bjoris

#75
Jeg er også i den situasjon at en fullspekket 85 kw blir dyr og med allerede en elbil i garasjen blir ikke besparelsene så store som de med bare en elbil kan beregne seg.

Valget kan fort bli en forsiktig utstyrt 60 kw med levering før sommeren 2014 eller å vente. Går vi for 60 kw, MÅ vi få til lademulighet på fjellet, men jeg innser at det nok også hadde vært å foretrekke med en 85 kw siden det blir mye småkjøring når en er der oppe som nok trekker mye strøm. Har en først lading der er ikke 85 kw noe must. Langturer er selvsagt mer utfordrende så det må en jo ha i mente, men vel... ikke alltid det verken er mulig eller absolutt nødvendig å velge helt på øverste hylle...

En MS kan jo skifte batteri på 90 sekunder, noen som vet om det går enkelt å skifte fra 60 til 85 om det blir en byttepris som gjør det mer attraktivt enn å bytte hele bilen...? Det blir vel mva på nytt batteri, men en må vel kunne selge det gml for en del også? Sikkert rimelig håpløst, men det gjelder å snu alle steiner for å finne arguementer som holder vann overfor fruen:) hehe
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Anew

Takker nok en gang for all input her. Det blir nok en blå 60kWh med lyst skinn, tech, lyd og soltak på oss, og så tar vi med superlader i håp om at det kommer en ladestasjon på Fagernes før batteriet begynner å tape seg. Da blir det mulig med en splash-n-dash om det kniper en vinterkveld. Dette blir en lang høst og vinter med venting...

Håper jeg ikke angrer etter første fjelltur i februar/mars!
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

EvenSteven

Godt konkludert, Anew.

Jeg var i samme situasjon, så gikk igjennom kjøremønster de siste 2 årene.. avstander til hytter + /- og alt det der. Og ribbet 85 eller godt utstyrt 60.

Endte opp med å bestille 60kwh, da det vil dekke mitt behov 99% av året. De siste 1% får jeg heller byttelåne bil med foreldre eller naboen. Ordner seg lett!

Er du i Strømstad og trenger strøm kan du lade hos meg. 400v/16a
Tesla S P85+ sølv

D.O

Jeg kommenterte det i en annen tråd at model s hadde varmepumpe, men ble opplyst at dette var feil fra noen andre her inne. Men jeg synes fortsatt dette er rart, for beskjeden jeg fikk fra tesla var at bilen brukte kompressoren til å varme kupeen og at denne brukte mindre effekt på å varme enn å kjøle. 6kw elementet var for batteriet og disse systemene var helt adskilte. Altså varme fra batteri varmer ikke kupeen. Dette elementet er kun inne for å få opp temp i batteri ved start av kjøring og til nød hvis temp faller for mye. Tidligere modeller brukte motoren til å varme batteri. Altså kjørte last på motor for å utvikle varme som da igjen varmer batteriet. Det er samme kjølesystem på motor og batteri. Dette var lite effektivt da mye varme gikk til lufta via stator i motoren. Derfor lagde de vinterpakken som tilslutt ble standard.
Jeg skulle likt å se ett skjema på dette. Og tror fortsatt batteri og motor er ett eget lukket system, mens kupeen bruker varmepumpe/ac. Tesla personen som sa dette er mekaniker og kom rett fra kurs i nederland. ???
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun

Sitat fra: D.O på torsdag 22. august 2013, klokken 22:16
Jeg kommenterte det i en annen tråd at model s hadde varmepumpe, men ble opplyst at dette var feil fra noen andre her inne. Men jeg synes fortsatt dette er rart, for beskjeden jeg fikk fra tesla var at bilen brukte kompressoren til å varme kupeen og at denne brukte mindre effekt på å varme enn å kjøle. 6kw elementet var for batteriet og disse systemene var helt adskilte. Altså varme fra batteri varmer ikke kupeen. Dette elementet er kun inne for å få opp temp i batteri ved start av kjøring og til nød hvis temp faller for mye. Tidligere modeller brukte motoren til å varme batteri. Altså kjørte last på motor for å utvikle varme som da igjen varmer batteriet. Det er samme kjølesystem på motor og batteri. Dette var lite effektivt da mye varme gikk til lufta via stator i motoren. Derfor lagde de vinterpakken som tilslutt ble standard.
Jeg skulle likt å se ett skjema på dette. Og tror fortsatt batteri og motor er ett eget lukket system, mens kupeen bruker varmepumpe/ac. Tesla personen som sa dette er mekaniker og kom rett fra kurs i nederland. ???
Da har vi informasjonsproblematikken fra Tesla igjen :(- min info om at AC ikke varmer opp er også fra Teslas tekniske team- en teknisk ansvarlig som har vært med en stund- jeg håper din info er rett men frykter at det er min som er rett (det jeg fikk sagt var med nokså stor tyngde :o ). Jeg har ikke tilgang til tegninger selv- desverre får jeg ikke løst det  ???

Veggen


Kallagtunet

Men tid til å skrive lange innlegg har du... :)

Opptaket fra mr Musk sitt besøk til Alna er verd å se gjennom uavhengig av info om varming via varmepumpe (som Tesla desverre ikke bruker til dette) eller ei. Jeg har hverken tid til å se gjennom en gang til for å gi deg en tidsreferanse eller å skrive lange innlegg. Men infoen du søker er der...

Sitat fra: eledille på torsdag 22. august 2013, klokken 09:58
Jeg har ikke tid til å sitte og se på halvannen times opptak for å finne en enkelt uttalelse. Men dette er jeg interessert i å høre, så om noen kunne gi meg en tidsreferanse så jeg finner dette ville det være supert.

Jeg har inntil videre ingen som helst tro på at HVAC-systemet kun bruker resistiv oppvarming.

For det første er det enkelt å gjøre et kjølesystem om til en varmepumpe - du trenger bare å kunne kjøre kompressoren begge veier og en strupeventil som virker begge veier. En varmepumpe er bare et kjøleanlegg i revers.

For det andre er det et enormt  behov for varmepumpe i elbiler. Varmebehovet er stort og det aller meste av tiden er temperaturen innenfor varmepumpas effektive område. Dette har blitt enda bedre de siste årene, min egen tre år gamle mitsubishi kirigamine varmepumpe øser ut varmluft selv i -24,6.

Det jeg vet fra før av er at bilen har resistive varmeelementer i tillegg til varmepumpa. Dette kan være for å få oppvarmingen i gang øyeblikkelig i stedet for å måtte vente på at varmepumpa får startet, eller for å hjelpe til når varmepumpa ikke klarer å levere nok effekt alene.

Batterivarmeren på 6 kW er resistiv, men den kjører hardt bare når batteriet er kaldt, og bilen trekker strøm til dette fra nettet hvis man starter oppvarming mens den fremdeles er tilkoblet. Dette mener jeg var en feature som ble lovet som forbedring i ny firmware, og som etter hvert kom i orden.

Batteriet trenger varming under kjøring, men det er isolert, så varmetapet er ikke kjempestort.

Alt dette er imidlertid flisespikkeri - Canadierne har testet dette for oss. Jeg mener tråden heter "winter driving experiences" eller noe sånt, jeg husker ikke faktorene presist, men rekkeviddetapet er lite i forhold til Leaf og trillingene. Motvind og snø er begge faktorer som reduserer rekkevidden ganske mye, men hvor ofte er det -20, motvind og kraftig snøfall på en gang?

Uansett - jeg er i omtrent samme situasjon som trådstarter: 85 kWh er litt trangt til mitt bruk, men det går ikke å få tak i større. Det blåser jeg i og kjøper bilen likevel, siden det ikke er ofte jeg vil bli nødt til å lade underveis. Med Type 2 ladekabel går det helt greit å lappe på batterikapasiteten mens vi tar en beinstrekk og en pølse tre-fire ganger i året. Disse ladeplassene kommer til å sprette opp som paddehatter fremover.

flux

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. august 2013, klokken 09:28
Takk for oppklaringen havebigfun! Varmesystemet trekker altså minst like mye strøm som på andre elbiler
Nei, Leaf i 1. Generasjon og iMiev har utrolig dårlige varmeløsninger. De har rene ptc elementer som overfører varme fra resitive elementer til vanntanker. Selve ptc elementet er plassert inne i en vanntank i en liten uisolert metallbeholder som og er plassert nesten uten skjerming for vind, under bilen foran.  En 1. gen Leaf bruker enormt mye energi bare til å holde vannet 60 grader varmt i kaldt vær ved høy fart.

Tesla har en mye mer gjennomtenkt og vel designet løsning, de varmer batteriet og bruker samtidig den varmen/varmesystemet til å varme/isolere kupe. I tillegg til en hvac løsning (inverter varmepumpe/ac) og ptc elementer som varmer luft direkte og ikke via vann.

Worst case på en model s med -35 grader, så gir HVAC enheten ingen effekt og brukes sikkert ikke, men selv da er varmesystemet til model s mye mer effektivt enn Leaf gen 1, pga batterivarme, isoleringen og ptc elementene som varmer kupeluften direkte.

Varmesystemene til 1. Gen Leaf og iMiev er et hacket fossilvarme system til elbiler som var tiltenkt salg i tempererte California når de ble designet.


Cowboystrekk

Sitat fra: Anew på torsdag 22. august 2013, klokken 19:58
Takker nok en gang for all input her. Det blir nok en blå 60kWh med lyst skinn, tech, lyd og soltak på oss, og så tar vi med superlader i håp om at det kommer en ladestasjon på Fagernes før batteriet begynner å tape seg. Da blir det mulig med en splash-n-dash om det kniper en vinterkveld. Dette blir en lang høst og vinter med venting...

Håper jeg ikke angrer etter første fjelltur i februar/mars!
jeg tror ikke du kommer til å angre :) godt valg, velkommen til den lille og eksklusive 60-klubben!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

eledille

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 23. august 2013, klokken 00:39
Men tid til å skrive lange innlegg har du... :)
Det hjelper jo at jeg lærte meg touch før jeg begynte å studere og har praktisert det i jobb hver dag i et par tiår. Det tok ikke halvannen time å skrive det innlegget.

Men nei, jeg har egentlig ikke tid til å skrive lange innlegg. Det er derfor jeg prøver å holde meg unna forum i det hele tatt. Men akkurat nå er jeg helt grepet av tesla-psykose... En person med VIN-nummer under hundre lavere enn mitt fikk telefon i går. Tesla-feberen nærmer seg faretruende nivåer.

Men hvis  kona tar meg i å sitte og se på 1,5 time med Elon Musk, så blir det månelyst... Det våger jeg ikke :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

Du får stå opp i smug om natta og få deg litt tesla time... ;D

Anew

Noen kommenterte at supercharger kun er en programvaresak som lett kan aktiveres i etterkant.

I følge kontaktpersonen min på Alna er det ikke riktig:
Sitat
Hva angår superchargerne våre, så muliggjøres dette både ved software men også gjennom hardware i bil. Så "ettermontering" vil måtte innbefatte både installasjon av hardware samt softwareinstallasjon på datasystemet i bilen.
...
Skulle du ønske å ettermontere dette, vil det påbeløpe seg moms samt kostnader for arbeid for installasjon av hardware.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

OleJA

Sitat fra: Anew på mandag 26. august 2013, klokken 11:56
Noen kommenterte at supercharger kun er en programvaresak som lett kan aktiveres i etterkant.

I følge kontaktpersonen min på Alna er det ikke riktig:
Sitat
Hva angår superchargerne våre, så muliggjøres dette både ved software men også gjennom hardware i bil. Så "ettermontering" vil måtte innbefatte både installasjon av hardware samt softwareinstallasjon på datasystemet i bilen.
...
Skulle du ønske å ettermontere dette, vil det påbeløpe seg moms samt kostnader for arbeid for installasjon av hardware.

Ifølge sjefen hans (Elon) aner han ikke hva han snakker om:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7513.msg83611.html#msg83611
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Anew

Svar på oppfølgingsspørsmål:

SitatInkludert superladerhardware er dessverre bare bekreftet for de amerikanske modellene. Skulle du ha behov for SC lademulighet i framtid, er vår anbefaling å inkludere dette ved bestilling av bil. Utover dette kan jeg dessverre ikke garantere for at en slik oppgradering vil være ettermonterbar på våre biler.

Hrmpf.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

laumb

Fra http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger

SitatHow can I add Supercharging to my vehicle if I didn't already order it?
The Supercharging option can be added by our Customer Experience team at +31 499462993 (international phone numbers).

Norsk Tesla support briljerer igjen med lavere kunnskap enn sine egne nettsider.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA