Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Anew, onsdag 28. august 2013, klokken 14:49

« forrige - neste »

valvolainen

Ja annenhåndsverdien er vanskelig å vite.
Men til model s sitt forsvar er faktisk denne bilen _helt likt_ priset i hele europa, med untak av mva i det enkelte land. Og her da, som ikek har mva. Så vi vil nok ha bruktmarkedet til utlandet.
Men dette er jo 'endel av pakken' som vi gambler på.
Alternativet ditt kan jo være å vente ett år eller to og kjøpe brukt S85/P85.
Men så var det det å vente da....
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ingebrigt

Må huske at norske Model S i motsetning til EU modellene ikke er sammenstilt i EU og dermed kan det påløpe toll for eventuell kjøper på kontinentet.

valvolainen

aaah, true dat.
Tenk så rart det må være å kikke på bilprisene i et annet land og se at de er mye lavere uten at det lønner seg å importere  :o
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kallagtunet

Sitat fra: eledille på onsdag 21. august 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 21. august 2013, klokken 18:12
Bare for å ikke la denne henge der for nye lesere. Varmepumpen i bilene som er leveres brukes ikke til å varme opp noe som helst kun til kjøling. Det er bekreftet fra Tesla inklusive fra sjefen selv.

Har du link?


http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/65-LIVE-Elon-Musk-speaks-in-Norway-about-Tesla-s-European-plans

TS

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 22. august 2013, klokken 00:03
Sitat fra: eledille på onsdag 21. august 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 21. august 2013, klokken 18:12
Bare for å ikke la denne henge der for nye lesere. Varmepumpen i bilene som er leveres brukes ikke til å varme opp noe som helst kun til kjøling. Det er bekreftet fra Tesla inklusive fra sjefen selv.

Har du link?


http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/65-LIVE-Elon-Musk-speaks-in-Norway-about-Tesla-s-European-plans

Men, man benytter batterivarme (overskudd) til oppvarming av kupė...
På kalde dager , og på varme dager slippes varmen ut ..Mener jeg sjefen selv sa..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

flux

Sitat fra: Anew på onsdag 21. august 2013, klokken 20:01
Først og fremst en stor takk til alle som har svart! Givende og relativt velinformert diskusjon her.  Som gammel forumrev fra andre sammenhenger blir jeg ikke så veldig sjokkert over at folk kan bli veldig uenige... :)



Sitat fra: eledille på onsdag 21. august 2013, klokken 19:23
Som andre har påpekt, det er ikke nødvendig å spekulere på vinterytelsen til Model S, den er kjent.

Det er jo fint, men jeg føler ikke at jeg har funnet det autorative svaret ennå. Hva er den "kjente" faktoren for å forutsi batterikapasitet ved en gitt temperatur? Det jeg ser er at om jeg multipliserer EPA-rekkevidden med 0.7 (som burde være temmlig safe), så kommer jeg like vel i mål (med omkring 6kWh på tanken... :o)

Sitat
Om jeg var i den situasjonen at jeg definitivt ikke hadde råd til 85 kWh, så ville jeg gått for 60 og ladestopp i sjeldne tilfeller.
Det er vel sånn ca. der vi er. Har fortsatt noen vurderinger igjen å gjøre omkring risiko med å beholde en 6 år gammel BMW i et par år til kontra å ta opp en del mer lån for å kjøpe nytt med mange ukjente faktorer nå (ref. DonPedros forsøk på intervensjon... ;)). Det er jo mildest talt vanskelig å forutsi hva en TMS er verdt om 5-6 år, syns jeg...
450k for model S med 60kwh er utvilsomt et utrolig godt kjøp.

Jeg mener mange kan fint klare seg med en 60kwh versjon, både uten 22kw lader, uten superlader og med kun 10A ladekurs i garasjen.

Det er jo ikke så farlig, om du kommer helt frem eller ikke i ett strekk?

Når en får snudd om hodet til å tenke at du lader når du uansett har annet å gjøre, så venter en aldri på lading.

Jeg hater å vente, selv en superlading på 20 min er kjedelig, om en ikke kan gjøre noe fornuftig der.

Det bygges ut mange 11/22 KW ladepunkter fremover, som gjør det mulig å lade effektivt underveis på steder der en handler, spiser osv.

Go for it!

The future is now ;)













Kallagtunet

Sitat fra: TS på torsdag 22. august 2013, klokken 00:12
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 22. august 2013, klokken 00:03
Sitat fra: eledille på onsdag 21. august 2013, klokken 19:23
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 21. august 2013, klokken 18:12
Bare for å ikke la denne henge der for nye lesere. Varmepumpen i bilene som er leveres brukes ikke til å varme opp noe som helst kun til kjøling. Det er bekreftet fra Tesla inklusive fra sjefen selv.

Har du link?


http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/65-LIVE-Elon-Musk-speaks-in-Norway-about-Tesla-s-European-plans

Men, man benytter batterivarme (overskudd) til oppvarming av kupė...
På kalde dager , og på varme dager slippes varmen ut ..Mener jeg sjefen selv sa..

Det mener jeg stemmer, at det er mulighet til å varmeveksle. Men jeg tror du skal kjøre VELDIG hardt i 25 minus for at batteriet blir så varmt at det bidrar mye til å varme kupeen vesentlig, og kjører en så hardt så er ikke rekkeviddemaksimering fokus vil jeg tro...

tomrh

#67
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 21. august 2013, klokken 18:12
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 13:56
Her er patenten til Tesla. Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C, noe á la det vi har hjemme. Og dette er fint, MEN som jerry33 skriver her: When temperatures are colder than the heat exchanger can handle there is a resistance heater.
Mao. når temperaturene blir veldig lave, er CoP-faktoren for lav og varmetråder tar over. I denne situasjonen er ikke varmesystemet særlig annerledes enn f.eks. i en Think som også har en resistance heater.

Bare for å ikke la denne henge der for nye lesere. Varmepumpen i bilene som er leveres brukes ikke til å varme opp noe som helst kun til kjøling. Det er bekreftet fra Tesla inklusive fra sjefen selv.
Dette skjønner jeg ikke. Hvordan er det oppvarmingen virker da? Det er jo vesentlig med strøm å spare på varmepumpe til oppvarming i temperaturintervallet +10 til -15 grader, nye Nissan Leaf satser jo på det.

Sakset fra patenten: "Compressor 125 compresses the low temperature refrigerant vapor in the subsystem into a high temperature vapor. The refrigerant vapor then dissipates a portion of the captured heat when it passes through condenser"

Dette er jo akkurat hvordan en varmepumpe virker jo. Kompressoren øker trykket slik at temperaturen stiger og varme frigjøres.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cowboystrekk

Dette ble da forferdelig off-topic, men ut ifra hva folk som har bilen selv, deriblant 60-eiere så kan jeg si med 100% sikkerhet at trådstarter om han følger fartsgrensene og kjører noenlunde økonomisk med bruk ac CC og ikke har det alt for varmt så kommer han garantert fram til hytta med litt til overs. Når folk greier å kjøre bilen i -30 C uten batterivarmer i til dels hastigheter godt over hva som er lovlig i Norge og allikevel bare ser 20-30% lavere kapasitet så er dette problemfritt hos oss. Kjøp bilen du trådstarter, ikke noe å bekymre seg for :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Tesla varmer opp med keramiske varmeelementer som varmer opp 1:1, varme versus strømforbruk- husker jeg rett er ytelsen 6kW for kupe og 6kW for batteriet- noe som i seg sev taler for at det ikke er en varmepumpe som varmer- luft-luft-varmepumpene som mange har installert hjemme bruker eks 1 kW strøm for å lage 4 kW warme. Tesla har en varmepumpe - den brukes imidlertid kun til kjøling- desverre. Alle kompressorer lager varme ved kompressjon selv om de bare virker kjølende- det er fordampersiden som er rettet mot kupeen.
Jeg tror det ikke har vært prioritert oppgave å få AC-kompressoren til å varme også. Jeg vil tro det kommer i en senere versjon- når hodet er over vannet og man har råd til å sette et team på bare denne oppgaven. 

tomrh

Takk for oppklaringen havebigfun! Varmesystemet trekker altså minst like mye strøm som på andre elbiler, men andelen av batterikapasiteten blir mye mindre fordi batteriet er så stort - det er derfor vinter-reduksjonen i rekkevidde blir mindre. For om det f.eks. kreves 8 kWh totalt å varme opp bilen i løpet av en kjøretur, så utgjør det omtrent en 10-del av 85 kWh batteri, mens en Leaf opplever at så mye som en tredel forsvinner fordi batteriet er på 24 kWh. Slik sett vil oppvarming av en 60 kWh-versjon relativt sett kreve mer i forhold til total kapasitet (og dermed rekkevidde), faktisk 85/60 = 1,42. Dette taler dermed for å gå for en 85 kWh versjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OleJA

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. august 2013, klokken 08:38
Sakset fra patenten: "Compressor 125 compresses the low temperature refrigerant vapor in the subsystem into a high temperature vapor. The refrigerant vapor then dissipates a portion of the captured heat when it passes through condenser"

Dette er jo akkurat hvordan en varmepumpe virker jo. Kompressoren øker trykket slik at temperaturen stiger og varme frigjøres.
Tesla har sikkert skuffene fulle av patenter på teknologi de har utviklet og kanskje tenkt å bruke i Model S, eller en fremtidig bil. Dette er dermed ikke noe bevis på at det er slik Model S er konstruert.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

eledille

#72
Jeg har ikke tid til å sitte og se på halvannen times opptak for å finne en enkelt uttalelse. Men dette er jeg interessert i å høre, så om noen kunne gi meg en tidsreferanse så jeg finner dette ville det være supert.

Jeg har inntil videre ingen som helst tro på at HVAC-systemet kun bruker resistiv oppvarming.

For det første er det enkelt å gjøre et kjølesystem om til en varmepumpe - du trenger bare å kunne kjøre kompressoren begge veier og en strupeventil som virker begge veier. En varmepumpe er bare et kjøleanlegg i revers.

For det andre er det et enormt  behov for varmepumpe i elbiler. Varmebehovet er stort og det aller meste av tiden er temperaturen innenfor varmepumpas effektive område. Dette har blitt enda bedre de siste årene, min egen tre år gamle mitsubishi kirigamine varmepumpe øser ut varmluft selv i -24,6.

Det jeg vet fra før av er at bilen har resistive varmeelementer i tillegg til varmepumpa. Dette kan være for å få oppvarmingen i gang øyeblikkelig i stedet for å måtte vente på at varmepumpa får startet, eller for å hjelpe til når varmepumpa ikke klarer å levere nok effekt alene.

Batterivarmeren på 6 kW er resistiv, men den kjører hardt bare når batteriet er kaldt, og bilen trekker strøm til dette fra nettet hvis man starter oppvarming mens den fremdeles er tilkoblet. Dette mener jeg var en feature som ble lovet som forbedring i ny firmware, og som etter hvert kom i orden.

Batteriet trenger varming under kjøring, men det er isolert, så varmetapet er ikke kjempestort.

Alt dette er imidlertid flisespikkeri - Canadierne har testet dette for oss. Jeg mener tråden heter "winter driving experiences" eller noe sånt, jeg husker ikke faktorene presist, men rekkeviddetapet er lite i forhold til Leaf og trillingene. Motvind og snø er begge faktorer som reduserer rekkevidden ganske mye, men hvor ofte er det -20, motvind og kraftig snøfall på en gang?

Uansett - jeg er i omtrent samme situasjon som trådstarter: 85 kWh er litt trangt til mitt bruk, men det går ikke å få tak i større. Det blåser jeg i og kjøper bilen likevel, siden det ikke er ofte jeg vil bli nødt til å lade underveis. Med Type 2 ladekabel går det helt greit å lappe på batterikapasiteten mens vi tar en beinstrekk og en pølse tre-fire ganger i året. Disse ladeplassene kommer til å sprette opp som paddehatter fremover.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tomrh

Sitat fra: eledille på torsdag 22. august 2013, klokken 09:58
Motvind og snø er begge faktorer som reduserer rekkevidden ganske mye..
Akkurat det skal jeg skrive under på! Husker spesielt en gang det snødde tjukt, raskere enn brøytemannskapet klarte å ta unna. Skulle bare 4 mil (2 mil t/r), og det var ca. null grader ute. Hadde 2/3 fullt på i-MiEV'en og vi var 3 voksne i bilen. Likevel måtte jeg hurtiglade på returen. I dette tilfellet var det jo ikke varmeapparatet som stjal kWh'ene, men snøværet og føret. Det er ikke noen bombe å komme ut for kraftig snøvær t/r hytta da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eledille

Jepp, tung snø eter rekkevidde. Når det snør sånn at man flyter rundt oppå slapset på Ring 3 og alle sidegater er dekket av 10 cm kram snø så går det i hvert fall 25-30 % ekstra. Men da er det jo garantert ikke -20 grader i tillegg :)

Kald snø som blåser vekk betyr ingen ting. Om snøen blir hardpakket i hjulsporene blir også rullemotstanden omtrent normal igjen.

Men det er sannsynlig at trådstarter før eller senere havner i en situasjon hvor 60 kWh ikke er nok. Da må han vurdere om disse tilfellene kan håndteres med Type 2-lading. Man kan jo komme ut for andre liknende situasjoner: Flygelederstreik, stengte veier, flom etc. Går du tom for strøm med en Model S, så kan du jo bare lade i en time eller to. Dobbeltlader gir 100 km rekkevidde per time.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA