Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Anew, onsdag 28. august 2013, klokken 14:49

« forrige - neste »

Anew

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 11:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. august 2013, klokken 11:01
Batteriet varmes opp raskt med et 6kW (har jeg notert meg) varmeelement og holder varmen godt. Kan være med på 20, kanskje ned mot 30% redusert rekkevidde under horrible forhold og gjennomkald bil i -25, men å påstå flatt 50% rekkeviddetap på vinteren blir tull og tøys for Model S.
Tull og tøys for deg her og nå kanskje, men når en stakkar er i den situasjonen og skal hjem fra vinterferien på hytta med kone og unger som fryser, så spiller det liten rolle hva en fyr på forumet sa forrige sommer. En som kjøper model S for å bruke til hytta, som ANew her, må vite hva bilen klarer under ekstreme forhold, med god margin. Uten optimistiske anslag.
Nå har jeg gode lademuligheter på hytta, så jeg formoder at jeg kan ha oppvarmet batteri og kupé ved start. Hvordan fungerer så batterivarmen når man først er i gang? Er det slik at utladningen av batteriet ved kjøring genererer sin egen varme, eller trekker en batterivarmer vesentlig med strøm under kjøring også?

Snittfarten min til hytta er omkring 70 på godt sommerføre. På vinterføre er halve veien u-saltet, og det er særs lite inspirerende å kjøre på, så da går det nokså rolig for seg.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

tomrh

#31
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. august 2013, klokken 12:10
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 11:34
i-MiEV er en typisk elbil som erfaringsmessig taper 50% rekkevidde ved -15 grader. Batteriet taper 14% kapasitet ved -25 grader
Det var lite. Det jeg har sett oppgitt for Leaf er 0,5% for hver grad under +20. Dvs. 22,5% tap ved -25 grader.
Vi beveger oss litt off-topic, men bare for å begrunne fakta for i-MiEV: Det er batteriprodusenten GS Yuasa som oppgir 86% kapasitet ved -25 grader.
http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html (Slide 7).
Det interessante i denne tråden er jo hva Tesla S sitt batteri taper ved slike temperaturer og hvor mye energi som brukes av batterivarmeren på å varme det opp og vedlikeholde varmen.

Sitat fra: taraquin på onsdag 21. august 2013, klokken 12:09
Såvidt meg bekjent så varme\kjølesystemet i i-MiEV totalt underlegent teslas.
Ja, for Tesla har varmepumpe. Men ved lave temperaturer som -15C og kaldere er CoP-faktoren lav, den totale underlegenheten er ikke så total lengre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

glaserud

Må vel ta med energien som brukes for å holde kupeen / passasjerene varme også.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Trond Arve

Sitat fra: taraquin på onsdag 21. august 2013, klokken 12:09
...Les hvordan Kimbal Musk greide seg på en kupert tur med relativt høy hastighet og opptil 30 minus uten batterivarmer: http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-12595.html
79 kWh på 362 km ≃ 218 Wh/km. Ikke verst på motorvei med temperaturer fra -10 til -30.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

petersv

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 12:43
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. august 2013, klokken 12:10
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 11:34
i-MiEV er en typisk elbil som erfaringsmessig taper 50% rekkevidde ved -15 grader. Batteriet taper 14% kapasitet ved -25 grader
Det var lite. Det jeg har sett oppgitt for Leaf er 0,5% for hver grad under +20. Dvs. 22,5% tap ved -25 grader.
Vi beveger oss litt off-topic, men bare for å begrunne fakta for i-MiEV: Det er batteriprodusenten GS Yuasa som oppgir 86% kapasitet ved -25 grader.
http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html (Slide 7).
Det interessante i denne tråden er jo hva Tesla S sitt batteri taper ved slike temperaturer og hvor mye energi som brukes av batterivarmeren på å varme det opp og vedlikeholde varmen.

Sitat fra: taraquin på onsdag 21. august 2013, klokken 12:09
Såvidt meg bekjent så varme\kjølesystemet i i-MiEV totalt underlegent teslas.
Ja, for Tesla har varmepumpe. Men ved lave temperaturer som -15C og kaldere er CoP-faktoren lav, den totale underlegenheten er ikke så total lengre.

Med all respekt å melde, jeg tror du gjør best i å ikke diskutere denne saken noe mere...

PS: Tesla har ikke "varmepumpe" for oppvarming av noe som helst.

DonPedro

#35
Anew: Kanskje du skulle vurdert om du/dere er i ferd med å ta denne beslutningen ved å stille feil spørsmål.

For å sette det på spissen: Vil du virkelig avgjøre en økonomisk beslutning på rundt 1/2 million kroner på bakgrunn av om du kan være 100% sikker eller 50% sikker på å unngå 15-30 minutters lading på vei opp til hytta?

Hvis dere er "typiske", så kjører dere kanskje 10-20.000 kilometer i året. På ti år skal dere kanskje tilbringe 3000-4000 timer i bilen. Dere skal også kanskje bruke 200.000 kroner på bensin, 20.000 på veiavgift, noen hundre tusen på bompenger(?) osv. Statistisk sett kommer dere til å være innblandet i ca. 1,2 bilulykker (basert på 150.000 kjørte kilometer).

Er det virkelig slik at mulig ladestopp på vei til hytta den avgjørende faktoren?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tomrh

Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 13:13
Med all respekt å melde, jeg tror du gjør best i å ikke diskutere denne saken noe mere...
Med all respekt bør du holde deg for god til å komme med slike kommentarer. Dette er et diskusjonsforum.

Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 13:13
PS: Tesla har ikke "varmepumpe" for oppvarming av noe som helst.
Her er patenten til Tesla. Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C, noe á la det vi har hjemme. Og dette er fint, MEN som jerry33 skriver her: When temperatures are colder than the heat exchanger can handle there is a resistance heater.
Mao. når temperaturene blir veldig lave, er CoP-faktoren for lav og varmetråder tar over. I denne situasjonen er ikke varmesystemet særlig annerledes enn f.eks. i en Think som også har en resistance heater.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

petersv

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 13:56
Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 13:13
Med all respekt å melde, jeg tror du gjør best i å ikke diskutere denne saken noe mere...
Med all respekt bør du holde deg for god til å komme med slike kommentarer. Dette er et diskusjonsforum.

Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 13:13
PS: Tesla har ikke "varmepumpe" for oppvarming av noe som helst.
Her er patenten til Tesla. Heat exchanger, refridgerator system etc...kort sagt et litt avansert varmepumpesystem med varmeveksler, der varmepumpa også kan kjøres som A/C, noe á la det vi har hjemme. Og dette er fint, MEN som jerry33 skriver her: When temperatures are colder than the heat exchanger can handle there is a resistance heater.
Mao. når temperaturene blir veldig lave, er CoP-faktoren for lav og varmetråder tar over. I denne situasjonen er ikke varmesystemet særlig annerledes enn f.eks. i en Think som også har en resistance heater.

Du er en sånn besserweizzer? Kort sagt, lykke til med det! ;)

tomrh

Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 14:06
Du er en sånn besserweizzer? Kort sagt, lykke til med det! ;)
Poenget mitt er at jeg har kjørt elbil gjennom en hel vinter og opplevd lave temperaturer ned mot 20 minus. Mange av de som venter på sin model S er helt uten elbilerfaring, noen kjører andre elbiler som Leaf og trilling etc. På dette Model-S forumet finnes det mange optimister og S-frelste sjeler. Når en nybegynner spør om råd til kjøp, trenger han realistiske erfaringer. Worst case. Slike situasjoner vil dukke opp før eller siden. En elbil er fortsatt en elbil, den trenger oppvarming fra en elektrisk kilde, og i mange kuldegrader forsvinner kilowatt-timene fort!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ohh

#39
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:18
Sitat fra: petersv på onsdag 21. august 2013, klokken 14:06
Du er en sånn besserweizzer? Kort sagt, lykke til med det! ;)
Poenget mitt er at jeg har kjørt elbil gjennom en hel vinter og opplevd lave temperaturer ned mot 20 minus. Mange av de som venter på sin model S er helt uten elbilerfaring, noen kjører andre elbiler som Leaf og trilling etc. På dette Model-S forumet finnes det mange optimister og S-frelste sjeler. Når en nybegynner spør om råd til kjøp, trenger han realistiske erfaringer. Worst case. Slike situasjoner vil dukke opp før eller siden. En elbil er fortsatt en elbil, den trenger oppvarming fra en elektrisk kilde, og i mange kuldegrader forsvinner kilowatt-timene fort!
Poenget er at det finnes real world erfaringer hos noen hundre Canadiere, samt at det er gjort en del tester her hjemme i Norge også. Hvorfor skal du da undergrave dette ved å forsøke å komme med en tildels håpløs teoretisk tilnærming som går på å sammenlikne Teslas teknologi med en ganske så forskjellig teknologi? Det er dette jeg ikke klarer å forstå..

EDIT: skrivefeil
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

tomrh

Sitat fra: ohh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:24
Poenget er at det finnes real world erfaringer hos noen hundre Canadiere,
Ok, så graver vi fram litt real-world erfaringer fra Canada. Slik som f.eks. denne tråden: http://www.teslamotors.com/forum/forums/cold-weather-anxiety-60-or-p85
Akkurat det samme som Anew spør etter, skal man velge 60 eller 85 kWh. En med 85 kWh batteri klarer her 200 km i sprengkulde og har noe over 100 km rest igjen. Han mener 60 kWh-versjonen skal klare 250 km under samme forhold.
Det er snakk om ca. 35-40% reduksjon av rekkevidde. Altså mye mer enn 7-8% som ble antydet tidligere i denne tråden, men heldigvis litt bedre enn 50% reduksjon som andre elbiler opplever.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ohh

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:42
Sitat fra: ohh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:24
Poenget er at det finnes real world erfaringer hos noen hundre Canadiere,
Ok, så graver vi fram litt real-world erfaringer fra Canada. Slik som f.eks. denne tråden: http://www.teslamotors.com/forum/forums/cold-weather-anxiety-60-or-p85
Akkurat det samme som Anew spør etter, skal man velge 60 eller 85 kWh. En med 85 kWh batteri klarer her 200 km i sprengkulde og har noe over 100 km rest igjen. Han mener 60 kWh-versjonen skal klare 250 km under samme forhold.
Det er snakk om ca. 35-40% reduksjon av rekkevidde. Altså mye mer enn 7-8% som ble antydet tidligere i denne tråden, men heldigvis litt bedre enn 50% reduksjon som andre elbiler opplever.
Med 90% lading av batteriet, og med en fart på 110km/t.

Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

tomrh

Sitat fra: ohh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:47
Med 90% lading av batteriet, og med en fart på 110km/t.
Det er det han antar om 60 kWh-versjonen ja, som han tror gir 250 km rekkevidde.

Men lengre ned:
"So you think, without full charge (regular 90% charge) you think 200k round trip with a 11 hour period sitting in cold weather unplugged will a 60 work for me?"

- "I think so, but it will be pretty marginal"...

Det er vel egentlig alt det Anew trenger å vite. Han kommer seg til hytta med en 60 kWh, men ikke tur/retur uten å lade på hytta.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:18
Når en nybegynner spør om råd til kjøp, trenger han realistiske erfaringer. Worst case. Slike situasjoner vil dukke opp før eller siden. En elbil er fortsatt en elbil, den trenger oppvarming fra en elektrisk kilde, og i mange kuldegrader forsvinner kilowatt-timene fort!
Helt enig. En nybegynner bør få korrekte råd. Når noen bastant hevder bilen får halvert rekkevidde i -15 må det være lov å påpeke at dette er tull og tøys.

Heldigvis er det ingen erfaringer eller målinger som støtter opp under din påstand om halvert rekkevidde vinterstid, så påstanden faller helt igjennom.

Mener for øvrig han bør kjøpe 85kWh jeg også :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. august 2013, klokken 15:00
Sitat fra: tomrh på onsdag 21. august 2013, klokken 14:18
Når en nybegynner spør om råd til kjøp, trenger han realistiske erfaringer. Worst case. ...
Helt enig. En nybegynner bør få korrekte råd. Når noen bastant hevder bilen får halvert rekkevidde i -15 må det være lov å påpeke at dette er tull og tøys. ...
Marginen bør jo absolutt være på "min" side av det faktiske da, ikke sant? ;) Det er bedre å ha litt i reserve og bli positivt overrasket enn å ende på et flak. Og alle andre elbilister før Tesla S kom har jo opplevd at vinteren krevde mye mer strøm enn de trodde, i praksis en halvering, så helt tull og tøys er det absolutt ikke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA