Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av Anew, onsdag 28. august 2013, klokken 14:49

« forrige - neste »

Anew

Jeg vurderer veldig sterkt å bytte ut min BMW 5-serie med en 60kWh. Jeg har selvsagt sett Autofil-testen til Geilo, og lest en hel masse, men jeg sitter like vel med en nagende tvil. Sammenlignet med det flyttelasset jeg har med meg når familien på 5 reiser til fjells for en uke, så er Autofil-bilen latterlig lett lastet.

Jeg føler meg rett og slett ikke helt overbevist om at jeg kommer de 210 kilometrene, og ikke minst de 950 høydemetrene til hytta.

Denne tråden antyder at jeg bør slå av ca 50 km på rekkevidden for de 1000 høydemetrene: http://www.teslamotors.com/forum/forums/mountain-driving-some-numbers

...men det er uten last. Er det noen som har erfaring med hva virkelig last med 5 personer og mange høydemetre gjør med rekkevidden? Det skal legges til at jeg ikke har en spesielt defensiv kjørestil.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Balrog

gå for 85kwh. Pristillegget inkluderer supercharger og øker annenhåndsverdien.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

eledille

Tror du bør satse på 85 kWh eller lading underveis. Det burde egentlig gå, men det blir litt trangt, og det kan være ubehagelig.

Med dobbeltlader kan du lade 100 km ekstra per time på 22 kW type 2 ladepunkter.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: Anew på onsdag 21. august 2013, klokken 00:51
Jeg vurderer veldig sterkt å bytte ut min BMW 5-serie med en 60kWh. Jeg har selvsagt sett Autofil-testen til Geilo, og lest en hel masse, men jeg sitter like vel med en nagende tvil. Sammenlignet med det flyttelasset jeg har med meg når familien på 5 reiser til fjells for en uke, så er Autofil-bilen latterlig lett lastet.

Jeg føler meg rett og slett ikke helt overbevist om at jeg kommer de 210 kilometrene, og ikke minst de 950 høydemetrene til hytta.

Denne tråden antyder at jeg bør slå av ca 50 km på rekkevidden for de 1000 høydemetrene: http://www.teslamotors.com/forum/forums/mountain-driving-some-numbers

...men det er uten last. Er det noen som har erfaring med hva virkelig last med 5 personer og mange høydemetre gjør med rekkevidden? Det skal legges til at jeg ikke har en spesielt defensiv kjørestil.

Høydemeterne kan vi lett regne på.

Tom MS med kun fører: 2175kg*950m*9,8/3.600.000=5,62kWh
Fullastet MS: 2700kg*950m*9,8/3.600.000=6,98kWh

Ikke den helt store forskjellen altså. Om vi regner EPA-rekkevidde betyr det at høydemeterne stjeler mellom 30 og 37km av rekkevidden.

Men jeg ville nok gått for 85kWh ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anew

#4
Takk for innput. 85kWh er ikke innenfor budsjettet og lading underveis er helt uaktuelt. Da blir det i tilfelle bensin et par år til.

Dersom vi legger Autofils Geioletest til grunn, så bør "vinterfjellrekkevidden" til en 60kWh-bil være omkring 240km (basert på 480km oppgitt, 300km faktisk med 85kWh), men det er jo uten batterivarmer. Hva vet vi om effekten av denne?

(herregud - dette holder meg faktisk våken om natten...)
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Signature #280

Jeg mener du ikke skal ha problemer med å komme deg til hytte. Nå har keg hatt bilen i snart 2 uker og kjørt litt over 200 mil.
Gjennomsnitts forbruk for hele perioden er på 207 wh/km.
F.eks brukte jeg på strekningen Oslo - Ustaoset 206 wh/km, eller 53,2 kw.
Da hadde jeg kjørt 259 km, uten særlig økonomisk kjøring..

petersv

Så drøye 2kWh per mil er det vi kan forvente. Det er ikke verst for normal kjøring.

Mao. 30 mil for 60kWh og 42,5 mil for 85kWh. (På sensommeren!)

Trekker man fra ca 7-8% for vinterkjøring havner man på hhv. ca 28 og 40 mil.

Øyvind.h

Ferdinand Motor kjørte fra Bergen til Hemsedal og hadde en total rekkevidde på 370km (85kWh). Startet turen ved 0 grader og endte opp i Hemsedal i -10. Noe sånt som 1200 meter stigning?

Inntil jeg får skikkelig erfaring bak rattet blir det mye synsing, men jeg tror bilen lett kan kjøres rundt 170-180w/km om du vet hvordan du forlenger rekkevidden (følg fartsgrensen, les trafikken etc) og vi ikke snakker solid stigning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OW

Hvordan tenker folket i forhold til svekkelse av batteriet over tid? Akkurat hvor mye batteriet svekkes avhenger sånn jeg har forstått det mye av type lading. F.eks. har batteriet ikke godt av ofte 100% lading eller veldig mye bruk av hurtiglading (satt på spissen). Uansett så må vi regne med svekkelse over tid. Det er lett å bli blennet av prisen på batteriversjonene og kjøpe et batteri som i dag holder akkurat til hytta, og om 3 år så må bilen selges for det holder da akkurat ikke til hytta... Det er i alle fall noe å tenke på... Jeg mener ikke at det er noe som helst galt med 60kWh, men dekker det batteriet akkurat behovet så tror jeg egentlig det er for lite. Det er greit å ha litt å gå på  :)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Cowboystrekk

Husk at 60 kW-versjonen er mer økonomisk enn 85 kWh-versjonen! Les hva David Noland som har 60-versjone skriver, greier ikke finne artikkelen hans nå men. Han hadde f.eks på en kald tur med mye stigning og svært høye fartsgrenser (opptil 120 km\t) og han hadde et forbruk som tilsvarte rekkevidde på såvdt under 30 mil. En annen 60-bruker har lifetime-rekkevidde etter flere tusen km på 37,5 mil (160 W\km) og noen turer har han hatt rekkevidde på 50 mil (120 W\km). Om du kjører noenlunde økonomisk, ikke må ha 25 grader innetil enhver tid og evt har en backupplan ift lading om noe uforutsett skulle skje så ville jeg gått for 60 kW-utgaven :) For min egen del skal jeg på langtur neste sommer i min hvor flere av distansene er type 30-32 mil, noe jeg tror er helt uproblematisk om jeg følger fartsgrensene, fyller litt ekstra luft i dekkene og bruker CC der jeg kan :) Fredrik Hauge hadde vell snittrekkevidde til Nordkapp på 48,5 mil om jeg regna ut tallene han oppgav riktig. Da var vell noen kjappe akser under prøvekjøring etc inkludert :) Med rangecharge dit om vinteren ville jeg ikke vært redd. Om sommeren kan du sikker bruke 80-90% charge og ha god margin.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

DonPedro

Sitat fra: OW på onsdag 21. august 2013, klokken 08:56
Hvordan tenker folket i forhold til svekkelse av batteriet over tid? Akkurat hvor mye batteriet svekkes avhenger sånn jeg har forstått det mye av type lading. F.eks. har batteriet ikke godt av ofte 100% lading eller veldig mye bruk av hurtiglading (satt på spissen). Uansett så må vi regne med svekkelse over tid. Det er lett å bli blennet av prisen på batteriversjonene og kjøpe et batteri som i dag holder akkurat til hytta, og om 3 år så må bilen selges for det holder da akkurat ikke til hytta... Det er i alle fall noe å tenke på... Jeg mener ikke at det er noe som helst galt med 60kWh, men dekker det batteriet akkurat behovet så tror jeg egentlig det er for lite. Det er greit å ha litt å gå på  :)

Det er lite data tilgjengelig på dette foreløbig. Jeg har imidlertid merket meg at etter 100 millioner kilometer kjørt i Model S er det fint få rapporter om noen som har merket degradering av batteriet.

Utifra det jeg har lest vil jeg tro at man ved normal (dvs. uomtenksom) bruk vil få noe kapasitetstap i batteriet etterhvert.  Jeg kommer vanligvis til å lade til f.eks. 70%, og kun lade mer når jeg skal på langtur (20-30 ganger i året?). Med slik lading har jeg tro på at jeg vil merke fint liten forskjell på batteriet etter 5-10 år.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

flux

#11
http://www.jurassictest.ch/GR/

Den viser 5% rest på batteriet når du kommer frem til Geilo fra Oslo, dersom du legger inn model S - 60kwh med 7x75kg last, pluss 1kw varmeforbruk. Så det bør gå greit med fullt batteri. Et alternativ er å ta helgehandelen på Thon sitt senter på Flå, med standard model S - 60kwh kan du lade der med 11 kw type-2 i 30 min så har du 15 % rest.

Returen Geilo - Oslo går enklere, 25% rest uten lading underveis.

Min erfaring er at Jurassictest er veldig presis.

Bjoris

#12
Hvor mye tyngre er 85 kw ifht 60 kw?

Jeg ser ett stort problem for oss ifht evt Tesla kjøp og det er at vi har leilighet på fjellet uten lademulighet i fellesgarasjen. Det som er bra er at garasjen er oppvarmet, men selv om det bare er 150 km å kjøre dit så blir det mye kjøring til skitrekk, henting/bringing samt at vi skal hjem igjen også. Ladestopp på veien hjem blir veldig lite populært. Dårlig lademulighet er det også på E134 pt,

Nei, dette er en showstopper som fruen er opptatt av, selv med 85 kw er jeg skeptisk til dette. Jeg tror vi skulle fått det til, men kravet er at det ikke skal føre til at jeg må ta bilen til Odda eller Røldal eller noe tull for å lade når vi er der oppe (Seljestad), det spørs om vi ikke må koste selv et ladepunkt i garasjen isåfall og det blir sikkert svindyrt med egen måler etc. Vet ikke om vi får lov heller... Kan jo være at flere blir interessert i slikt etterhvert... Kanskje jeg kan se på det som en investering:) hehe...

Ser også at prisforskjellen er veldig stor, du får jo en utrolig bil i 60 kw versjonen ifht pris og kanskje en litt bedre bil å kjøre også mtp lettere vekt? Men jeg er jo spent på 2. håndsverdien på 60 kw, men med så mye lavere kjøpspris spørs det om ikke den, målt i kroner ikke holder seg like godt. MEN med supercharger mulighet som en jo må ha er ikke prisforskjellen så ekstrem, men jeg tenker at dette kanskje er en bedre bil siden den åpenbart på være mye lettere...?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

DonPedro

Sitat fra: bjoris på onsdag 21. august 2013, klokken 09:21
Hvor mye tyngre er 85 kw ifht 60 kw?

Jeg ser ett stort problem for oss er at vi har leilighet på fjellet uten lademulighet i fellesgarasjen. Det som er bra er at garasjen er oppvarmet, men selv om det bare er 150 km å kjøre så blir det mye kjøring til skitrekk, henting/bringing samt at vi skal hjem igjen også. Ladestopp på veien hjem blir veldig lite populært. Nei, dette er en showstopper som fruen er opptatt av, jeg tror vi skulle fått det til, men det spørs om vi ikke må koste selv et ladepunkt i garasjen og det blir sikkert svindyrt med egen måler etc. Vet ikke om vi får lov heller... Kan jo være at flere blir interessert i slikt etterhvert...

Ser også at prisforskjellen er veldig stor, du får jo en utrolig bil i 60 kw versjonen ifht pris og kanskje en litt bedre bil å kjøre også mtp lettere vekt?

De veier omtrent det samme. Hvis du ser på hvor mye bil du får for pengene, så er det fortsatt mye bil for pengene om du inkluderer kostnader for å legge opp lading til elbilen. Og den investeringen er raskt nedbetalt av all bensinen du ikke behøver å betale for.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Cowboystrekk

Det er vell rundt 80-90 kg forskjell i favør 60 kW, så en voksen mann fra eller til.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA