Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Wenche, tirsdag 27. august 2013, klokken 15:21

« forrige - neste »

Wenche

Ønsker meg en ordbok med el-uttrykk  ???
Gjerne med alt; forkortinger (bokstaver etter hverandre uten mening), type stikkkontakter, Ampere/kwH, ladere fra Tesla/ andre, ladestasjoner-/typer, adaptere, kabler mm.
Du må forklare uttrykket som om det var ment for tanta di (eller til oss med EL-dysleksi) :P
Fint hvis noen "forståsegpåere" kan starte, og kopiere videre slik at siste ledd på tråden alltid viser en oppdatert ordbok   ;D På forhånd takk  :)
Vær rask, for jeg får bilen min 2. sept, og jeg føler et sterkt behov :o
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Wenche

Sitat fra: Wenche på tirsdag 20. august 2013, klokken 01:00
Ønsker meg en ordbok med el-uttrykk  ???
Gjerne med alt; forkortinger (bokstaver etter hverandre uten mening), type stikkkontakter, Ampere/kwH, ladere fra Tesla/ andre, ladestasjoner-/typer, adaptere, kabler mm.
Du må forklare uttrykket som om det var ment for tanta di (eller til oss med EL-dysleksi) :P
Fint hvis noen "forståsegpåere" kan starte, og kopiere videre slik at siste ledd på tråden alltid viser en oppdatert ordbok   ;D På forhånd takk  :)
Vær rask, for jeg får bilen min 2. sept, og jeg føler et sterkt behov :o
Gjerne med bilder  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

RSandven

Flott tiltak. Kanskje du får samlet det meste av informasjonen i en oppdatert førstepost også?  ;D
Et lite bidrag. Etter en stund fant jeg ut hva denne Schuko-kontakten var :)

  • Schuko:
  • Spenning: ~230V
  • Maks strømtrekk: 16A
  • Maks effekt (Tesla lading): 230V x 16A = 3680W = 3,68kW

Her fikk vi med at spenning (volt, V) x strøm (ampere, A) = effekt (watt, W)

1000W = 1,0kW
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov


Griffel

#4
Effekt: W (watt) praktisk størrelse: kW. Vanlig feil kWh/Kwh/kwh etc.
Energi: J (joule) praktisk størrelse: kWh eller kWt. vanlig feil kW/h. Kwh,kwh etc. (1 kWh=3600000 joule)
Liten k er prefiks for kilo og betyr 1000 (tusen). I data sammenheng benyttes noen ganger K og da for 1024.

Stikkontakt-Støpsel: er ofte brukt fritt om hverandre. Stikkontakten er skrudd fast på veggen støpsel (plugg) sitter i enden av en bevegelig ledning og kan stikkes inn i stikkontakten.
Litt mer uklart er det med navn på kontakten i bilen og den pluggen som sitter i bil-enden av den bevegelige kabelen. På engelsk kan en bruke "Outlet" for stikkontakten på veggen, og "Inlet" for stikkontakten i bilen. "connector" for pluggen i kabelenden som skal i bilen og pliug for kabelenden mot veggen.

Enheter oppkalt etter personer som f.eks Alessandro Volta eller Nikola Tesla forkortes med stor bokstav altså V for volt, T for tesla, W for watt etc. Men om en skriver enheten helt ut bruker en liten forbokstav. Altså ampere eller A oppkalt etter André-Marie Ampère.

Elektriske enheter:
A ampere  Strømstyrke
V volt        Spenning
ohm  Motstand forkortes med stor gresk bokstav "omega"

ikke elektriske enheter:
W watt      Effekt (historisk betegnelse hk hestekraft som altså ikke er en kraft men effekt)
kWh kilowatttimer Energi (grunnenhet jule (J), historisk enhet kalori )
Hz hertz   Frekvens

N newton  kraft  (1 N er den karften som kreves for å aselerere 1kg med 1 m/s2, Historisk verdi kp = vekten av 1 kg, = ca 9,81N)

Enhet som gir liten mening om den ikke suppleres med tilleggsopplysninger:
Nm newtonmeter,  moment produkt av kraft og arm. Effekt er produkt av strøm og spenning men ogaså av moment og vinkelhastighet. vinkelhastighet måles i radianer/sekund.

Tall som oppgis f.eks 230V 16A er nominelle verdier og avviker i praksis
noe. (Derfor er det egentlig bare tøys å skrive 230Vx13A = 2990W riktig svar er ca.3 kW eller med 16A kladd ca.3,6 kW)

Lader gjør vekselstrøm (AC) om til Likestrøm (DC) alle batterier lades med likestrøm.

Ladepunkt:
(EVSE) (ofte feilaktig kalt lader) stikkontakt (AC) med noe attåt hvor en kan koble til en lader. Laderen sitter i bilen.

Hurtiglader: lader som leverer likestrøm direkte til bilens batteri uavhengig av den laderen som sitter i bilen og kan dermed ha vesentlig høyere effekt enn bilens lader. Japansk standard for hurtiglader: CHAdeMO.
Tesla: superlader, Europa: Combo.

Strømmen går alltid fra pluss til minus (definisjons sak)
Likestrøm, kan en få fra et batteri eller en lader. Batteriet (lader) har to poler, pluss og minus.
Vekselstrøm: Strømmen veksler retning ved at pluss og minus bytter plass. I en vanlig stikkontakt skjer dette 50 ganger i sekundet. frekvensen er altså 50 Hz. Vekslingen går ikke momentant men følger en kurve som kalles sinuskurve. En full syklus er sinus verdiene til en 360 graders sirkel. Når en oppgir verdi på en vekselspenning eller vekselstrøm oppgis det som kalles effektivverdi som er et slags veiet gjennomsnitt av spenningen (strømmen) i virkligheten er spenningen både høyere og laverer i løpet av en syklus. Det kalles effektivverdi siden en da kan multiplisere strøm og spenning og få effekt.
(Andre begreper er middelverdi som er et rent gjennomsnitt og amplityde som er maksimalverdien.)

Enfas: en slik sinusspenning
Flerfas: flere sinus-spenninger kan kobles sammen forskjøvet.
Trefas: 3 spenninger forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre, kre.
Effekt likestrøm. Produktet av strøm og spenning. (2 ledninger.)
Effekt en fas. Produktet av strøm og spenning. (2 ledninger.)
Effekt trefas: Produktet av strøm og spenning ganget med roten av 3.
roten av 3 er omtrent 1,73. (3 ledninger L1, L2 og L3. eller 4 ledninger L1,L2,L3 og N)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

berkani

Takk for veldig godt spørsmål!

I forumet er det noen "dype" samtaler som man må være elektroingeniør for å forstå.
Nesten så jeg blir nærvøs, og nesten så jeg tror man må være Einstein for å kjøre Tesla  :o
Jeg håper jeg slipper å sette meg inn i alt for mye strømkunnskaper.
Tut og kjør, og gleder meg til sort P85
Sort P85 med det meste
....22257
Levering 9. des kl 14

eclipse

Sitat fra: RSandven på tirsdag 20. august 2013, klokken 07:47
Flott tiltak. Kanskje du får samlet det meste av informasjonen i en oppdatert førstepost også?  ;D
Et lite bidrag. Etter en stund fant jeg ut hva denne Schuko-kontakten var :)

  • Schuko:
  • Spenning: ~230V
  • Maks strømtrekk: 16A
  • Maks effekt (Tesla lading): 230V x 16A = 3680W = 3,68kW

Her fikk vi med at spenning (volt, V) x strøm (ampere, A) = effekt (watt, W)

1000W = 1,0kW

Maks effekt for Tesla begrenses til 13A av schuko adapteret, det vil da blir 230v x 13A = 2990watt
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013


Charlie

For oss som kun har knapt basic kunnskaper om lading: Om jeg nå har 400V 3 fas 32 A kontakt i garasjen (aner ikke hvilken farge/type kontaken har eller vil få). Hva skal da egentlig til for å lade min Modell S med maks effekt da hvis jeg har dobbel-lader på bilen...? Må jeg ha en slik:
http://www.elbilhjelpen.no/images/evse/31325-Tesla-32A-3-fase-lader.png
:-\

Og har dobbeltladeren i bilen da noen hensikt....?

OleJA

Sitat fra: Charlie på tirsdag 20. august 2013, klokken 18:47
For oss som kun har knapt basic kunnskaper om lading: Om jeg nå har 400V 3 fas 32 A kontakt i garasjen (aner ikke hvilken farge/type kontaken har eller vil få). Hva skal da egentlig til for å lade min Modell S med maks effekt da hvis jeg har dobbel-lader på bilen...? Må jeg ha en slik:
http://www.elbilhjelpen.no/images/evse/31325-Tesla-32A-3-fase-lader.png
:-\

Og har dobbeltladeren i bilen da noen hensikt....?
Ja, og ja.

EVSE'en er bare en 'smart stikkkontakt'. I prinsippet det samme som UMC'en (dvs 'ladekladden')som følger med bilen, men ved lading over 10kW må den være fastmontert.
I tillegg må bilen ha dobbeltlader dersom du skal få glede av mer enn 10kWh ladehastighet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Charlie

Supert  :), da har jeg i alle fall forstått det riktig!

Neste fase for meg blir å forstå hvor jeg kan lade ellers når jeg er på kjøreturer. Har i alle fall en klar følelse at uten SuperChargere så vil ladinger på 230V 16 A stikk i nærmeste tettsted i praksis være en umulighet for de av oss som kjører mye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA