Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av reptil, tirsdag 27. august 2013, klokken 14:24

« forrige - neste »

reptil

Hei. Noen som har en forklaring på hvorfor man ikke parkerer gratis i klostergarasjen.
Svart Leaf Acenta

erikf

Skulle også gjerne hørt litt om den politiske historikken, hvorfor det i Bergen kommune er satset omtrent alt på ett kort, lading i Bystasjonen og så godt som ingen andre offentlige steder.
Nå er det riktig nok veldig bra i Bystasjonen, og det bør det virkelig være, håper de satser litt fremover siden dette er det eneste de tydeligvis fokuserer på.
Man ser elbiler over alt i Bergen, og dette kan kommunen ta bare en ganske liten del av æren for, med tanke på at bystasjonen er eneste satsingsområde. De har ikke tatt noen grep som ligner størrelsesorden Oslo for eksempel.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Starfox

En annen sak jeg irriterte meg over idag er at det ikke er tillat å bruke ladepunkt i kloster garasjen. De burde laget lignende opplegg på plan E som de har i bygarasjen.

Knotten

Jeg forela for en tid siden problemstillingen for Bergen Parkering og her er svaret jeg fikk:

Klostergarasjen, ByGarasjen, Solheim og Nordnes P-hus er på offentlig grunn, men er driftet og leid ut til oss, Bergen Parkering AS, et privat aksjeselskap.

Grunnen er ganske enkel, vi har betalingsfritak i 3 sentrumsnære anlegg, og det er ikke lademulighet (grunnet brannfare) i Klostergarasjen.

Synes den er litt tynn, de mener altså at Klostergarasjen ikke er en offentlig parkeringsplass. Skulle kanskje latt en advokat se på dette??

Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

erikf

Er det betalingsfritak i Klostergarasjen (og ett annet) i tillegg til Bygarasjen altså?
Fungerer autopassopplegget på samme måte som i Bygarasjen i så fall, eller må man tilkalle vakten for å komme seg ut?
Tror ikke det er noe info om dette på nettsidene deres.

Brannfaren trodde jeg var en myte som var avkreftet.

For øvrig blir relatert tema tatt opp her i dag:
http://debatten1.origo.no/-/bulletin/show/810850_ikke-lett-aa-lade

teralv

Hallo, 45 min til jeg skal hente min første elbil, så leser jeg at Klostergarasjen ikke er mulig å bruke gratis? En av de viktigste grunnene til at jeg kjøpte elbil.

Stemmer dette virkelig?
Er det bare Bystasjonen som er gratis når det kommer til parkeringshus i Bergen Sentrum?
Rystet om dette virkelig stemmer.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Starfox

Er nok ikke gratis eller ladepunkt i kloster garasjen nei.

jonasdig

At det ikke er ladepunkt er vel ikke så masse å si på. Men at det ikke er gratis parkering er vel litt rart? Bergen Parkering AS er jo heleid av Bergen kommune.

Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr:
Sitat§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
       Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.
       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.

Antar at Bergen Parkering AS mener at de ikke har offentlige parkeringsplasser. Dette er jo litt spesielt i en kommune som har så store problemer med luftkvalitet.

erikf

Sitat fra: jonasdig på torsdag 31. oktober 2013, klokken 16:09
At det ikke er ladepunkt er vel ikke så masse å si på. Men at det ikke er gratis parkering er vel litt rart? Bergen Parkering AS er jo heleid av Bergen kommune.

Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr:
Sitat§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
       Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.
       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.
Antar at Bergen Parkering AS mener at de ikke har offentlige parkeringsplasser. Dette er jo litt spesielt i en kommune som har så store problemer med luftkvalitet.
Bygarasjen er et bra tilbud, men den ellers skammelige satsingen på lademuligheter i Bergen burde være høyt på prioriteringslisten for Hordaland Elbilforening etter min mening. I forstedene finnes det ikke tilbud. Knapt i byn heller. Kun for "besøkende" hos en del institusjoner som sykehjem og skoler, ingen ting for folk som bare trenger å lade. At vi har så mange elbiler i Bergen kan altså aldri kommunen ta noe av æren for.

Till

Noen som er god i jus som kan sette Bergen parkering på plass. Eventuelt gå til avisene om "milijøbyen" bergen.  :-\

teralv

Det burde kanskje den lokale foreningen gjort?
Jeg må innrømme at jeg hadde pekt ut Klostergarasjen som min "garasje" i bydn, og det var dråpen for mitt valg av nettopp elbil. Hadde gått enda en runde om jeg var klar over dette før jeg signerte.

All pr er god pr, så hvorfor ikke ta en runde i media lokalforeningen?
Lys grå.
5000 km - Bergen

Elbilist79

Er det nokon som har tatt kontakt med lokal elbilforening eller media?
S85, Sølv

teralv

Jeg vet at lokal forening er på saken.
Men tror ikke noen har tatt det til media. Kanskje du vil det?
Du har mange i ryggen.

Jeg kjøpte elbil hvor dråpen for å gå for det var at jeg tok som en selvfølge at Klostergarasjen var gratis for elbil. Skuffelsen var stor når det viste seg at en kamuflerer seg bak "privat" driver.

Lys grå.
5000 km - Bergen

Elbilist79

Hm, litt usikker på korleis eg tek det til media. :) Kan sende ein mail til BA & BT og spør om dei er interessert i å grave i det?

Foreslår forresten at alle som er interessert sender mail eller liknande til byråd for byutvikling, Filip Rygg og etterlyser gratis parkering i Klostergarasjen for elbil.
Kontaktinfo finnast her:
https://www.bergen.kommune.no/politikk/byradet/filip-rygg-krf/?vis=kontakt
S85, Sølv

Sirka

Man kunne kanskje kontaktet NRK og bedt dem lage en oppfølger?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10579.0.html

Ellers skrives det jo om lading både i BT og BA i ny og ne - ett tips er å sende epost til journalister som har skrevet om dette før (adressen står som regel øverst i nyhetssaker på nett).
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA