Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nord-Trøndere som har bestilt eller skal bestille?

Startet av teslamsp, mandag 26. august 2013, klokken 22:52

« forrige - neste »

Gusse

Sitat fra: Milzit på mandag 19. august 2013, klokken 21:11
Sitat fra: OleJA på mandag 19. august 2013, klokken 21:07
Litt OT, men satser på at dere tåler det:
Jeg har en tilsvarende situasjon for dobbeltlader. Bestilte dette delvis fordi Tesla bekreftet
at lading på 3fase, IT ville bli støttet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7635.285.html
Jeg regnet derfor med at jeg kunne dra nytte av dette hjemme.
Nå viser det seg at dette ikke er tilfelle, og en får da kun glede av dobbeltladeren dersom en finner et 22kW, type 2 ladepunkt. Disse er det vel omtrent like mange av som pingviner i Sahara. :(

En kan jo håpe på at Transnova etterhvert tilpasser seg en ny elbil realitet og drysser type2 ladepunkt utover hele landet, men det ser ikke veldig lovende ut for øyeblikket. Mao. en heller tvilsom investering som jeg ikke hadde valgt om Tesla hadde gitt korrekt informasjon.

Uansett så gleder jeg meg til bilen snart kommer ::)
Ingen vet noe sikkert om fremtiden, men jeg tror nok det kommer flere Type 2 ladepunkter fremover. I Oslo kommer dette på det nye ladestolpene som settes opp, selv om effekten akkurat nå ikke er stor nok inntil videre for å dra nytte av dette.

Hvis man bruker "høyspenningsstrømkontakt" fra Tesla(når den kommer), eller lignende produkt fra andre forhandlere, så får man jo nytte av dobbeltladeren hjemme;)

Milzit

Sitat fra: Gusse på mandag 19. august 2013, klokken 21:34
Sitat fra: Milzit på mandag 19. august 2013, klokken 21:11
Sitat fra: OleJA på mandag 19. august 2013, klokken 21:07
Litt OT, men satser på at dere tåler det:
Jeg har en tilsvarende situasjon for dobbeltlader. Bestilte dette delvis fordi Tesla bekreftet
at lading på 3fase, IT ville bli støttet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7635.285.html
Jeg regnet derfor med at jeg kunne dra nytte av dette hjemme.
Nå viser det seg at dette ikke er tilfelle, og en får da kun glede av dobbeltladeren dersom en finner et 22kW, type 2 ladepunkt. Disse er det vel omtrent like mange av som pingviner i Sahara. :(

En kan jo håpe på at Transnova etterhvert tilpasser seg en ny elbil realitet og drysser type2 ladepunkt utover hele landet, men det ser ikke veldig lovende ut for øyeblikket. Mao. en heller tvilsom investering som jeg ikke hadde valgt om Tesla hadde gitt korrekt informasjon.

Uansett så gleder jeg meg til bilen snart kommer ::)
Ingen vet noe sikkert om fremtiden, men jeg tror nok det kommer flere Type 2 ladepunkter fremover. I Oslo kommer dette på det nye ladestolpene som settes opp, selv om effekten akkurat nå ikke er stor nok inntil videre for å dra nytte av dette.

Hvis man bruker "høyspenningsstrømkontakt" fra Tesla(når den kommer), eller lignende produkt fra andre forhandlere, så får man jo nytte av dobbeltladeren hjemme;)
Men det krever vel 400V hjemme da...

valvolainen

Jeg har også bestilt dobbeltlader - Men jeg gir blanke i om jeg ikke kan benytte den hjemme.
Det er tross alt når vi er ute å reiser at vi trenger hurtigere lading.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

shb

Tror jeg kommer til å bruke dobbelladeren flere ganger enn varme i baksete. Har ikke brukt det 1 gang nå på snart 1 år i Leaf'en. Kommer det ikke 22kW ved de nye semi hurtiglaerene da?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

valvolainen

Joda, dagens semihurtigladestandard er type2 mode 3 som kan gi oss 22kwh.
Danskene skal sette opp noen hundre av disse i løpet av året: (clever.dk)

'Vi er ved at installere et stor antal type 2 ladestandere, og forventer at have cirka 100 standere installeret til nytår. Hvis din bil har Single charger lader den med 11 kWh, og hvis den har Twin charger lader den med 22 kWh.
Bemærk at du skal medbringe et Type 2 kabel og have et CLEVER ladekort, hvis du skal oplade din Tesla S på vores ladere. '

Så dette er fremtiden, ihvertfall den umiddelbare, selv om det for oss vil ta 4 timer for full tank.
Gleder meg!!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

fredag

Sitat fra: teslamsp på mandag 19. august 2013, klokken 17:49
Vindusviskerne har jo minimal berøring med vinduene i fart, så eneste fordelene med oppvarmede viskere må være at gummien holder seg myk, slik at den lettere kan fjerne vann fra vinduet når vinduet er tint. Men så er det jo slik at når vinduet er varmet opp og tint så har også vindusviskeren også rukket å bli varmet opp og tint. Så ærlig talt syns jeg dette høres ut som humbug.

Det eneste jeg har betalt for på vinterpakken er nå gratis for de som kommer etter meg. Jeg kommer til å ta dette opp med Tesla for å få refundert noe av pengene. Er det noen som vil henge seg på her? Vi stiller mye sterkere sammen folkens. Rett skal være rett!

Husk at vindusviskerne er plassert under panseret slik at de ikke kan vippes opp og skrapes av. Med vinterpakken vil viskerne bli tint opp og klare til bruk, mens dere uten vinterpakken kommer til å ryke motoren eller sikringen på viskerne når viskerne er frosset fast.

Jeg skal ha barn i baksetene, og jeg vet også hvor mye strøm varmluftseanlegget suger siden jeg har elbil fra før. Varmekabler er mye mer energieffekt. Jeg har ikke lyst til at barna vil tilbake til bensin-stasjonsvognen på langturer om vinteren fordi de fryser i baksetet. Jeg tror barna vil sette pris på varme i baksetene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TesLars

Har man ikke bruk for setevarmere bak kan det kanskje være en god ide å avbestille vinterpakken mens man kan. Var i samme situasjon som mange at jeg bestilte dette, men fikk helsigvis byttet det ut.
Oslo
Black Model S

teslamsp

Det er for sent å avbestille vinterpakken når bilen er bygd. Er det ingen som vil prøve å få refundert noe av pengene for vinterpakken? Greit om vi holder oss sånn noenlunde til temaet her.

jalias

Er helt fersk i gamet her, og med TMS i den forstand. Så jeg må spørre:
Er denne vinterpakka bare tull? Har bare rukket å reservert bilen, så jeg har mulighet for redigering enda.
Det rare er da at selgeren jeg bestilte av for snart 2 uker siden ikke nevnte dette med et ord. han lurte bare på om jeg ikke skulle ha vinterpakka.


JohanH


Sitat fra: fredag på mandag 19. august 2013, klokken 22:05
Sitat fra: teslamsp på mandag 19. august 2013, klokken 17:49
Vindusviskerne har jo minimal berøring med vinduene i fart, så eneste fordelene med oppvarmede viskere må være at gummien holder seg myk, slik at den lettere kan fjerne vann fra vinduet når vinduet er tint. Men så er det jo slik at når vinduet er varmet opp og tint så har også vindusviskeren også rukket å bli varmet opp og tint. Så ærlig talt syns jeg dette høres ut som humbug.

Det eneste jeg har betalt for på vinterpakken er nå gratis for de som kommer etter meg. Jeg kommer til å ta dette opp med Tesla for å få refundert noe av pengene. Er det noen som vil henge seg på her? Vi stiller mye sterkere sammen folkens. Rett skal være rett!

Husk at vindusviskerne er plassert under panseret slik at de ikke kan vippes opp og skrapes av. Med vinterpakken vil viskerne bli tint opp og klare til bruk, mens dere uten vinterpakken kommer til å ryke motoren eller sikringen på viskerne når viskerne er frosset fast.

Jeg skal ha barn i baksetene, og jeg vet også hvor mye strøm varmluftseanlegget suger siden jeg har elbil fra før. Varmekabler er mye mer energieffekt. Jeg har ikke lyst til at barna vil tilbake til bensin-stasjonsvognen på langturer om vinteren fordi de fryser i baksetet. Jeg tror barna vil sette pris på varme i baksetene.

Viskerplasseringen har jeg også notert meg og tenkt at varming her er en viktig del av vinterpakken. Alle her disser setevarme bak veldig - jeg mener det er super for barn. Bruker jo det hele tiden foran så hvorfor skulle det være tull med det bak???

Håper at aktivering av kupevarme på distans via appen også aktiverer varming av nedre del frontrute/viskere, slik at de er isfrie og fine da man kjører av gårde. Er det masse snø må man selvfølgelig bruke børste først på hele den synlige delen av frontruta.

shb

Jo vinterpakken er vel egentlig ok. Men når innholdet er minket burde vel prisen fulgt etter?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

OleJA

#26
Sitat fra: jalias på mandag 19. august 2013, klokken 22:19
Er helt fersk i gamet her, og med TMS i den forstand. Så jeg må spørre:
Er denne vinterpakka bare tull? Har bare rukket å reservert bilen, så jeg har mulighet for redigering enda.
Det rare er da at selgeren jeg bestilte av for snart 2 uker siden ikke nevnte dette med et ord. han lurte bare på om jeg ikke skulle ha vinterpakka.

IMO så kom vinterpakka litt skeivt ut her på forumet siden Tesla først hadde en ganske ukorrekt beskrivelse av hva den inneholdt. Etterhvert viste det seg at en endel av det som skulle være i pakka ble gjort standard på alle EU bilene (ekstra batterivarmer og bedre defrost dyser.) Det har vel etterhvert blitt klart at det er mer en komfortpakke enn vinterpakke.

Det har vært diskutert over flere sider om det som er igjen i pakka har noen videre nytteverdi.

For min egen del tror jeg kanskje oppvarmet vindusvisker 'parkering' blir mest nyttig. Vindusviskerne er parkert lavt under leppa på panseret og her vil det kunne fryse en solid iskake som blir vanskelig å fjerne. Om dette funker som tilsiktet vet en vel ikke før om noen måneder.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

koop

Vinterpakka er bra hvis du føler at du trenger den.
Der er ingen tvil om at den er dyr i Norge, samtidig som vi også vet at lydpakke er billig.
Både luftfjøring og 21" felger har allerede gått opp i pris.
I US er vinterpakke justert til 4.800,- mens vi gir 8.500,-
Samtidig er lydpakka justert til 16.000,- mens vi enda gir 6.050,-
Det er nok et tidsspørsmål før vi får oppdaterte priser og forhåpentligvis innhold (de nye felgene, tåkelys m.m.), og da tror jeg at prisene vil følge profilen til US.

Det er til slutt ditt valg om du ønsker vinterpakka, og kanskje er 3.700,- mye penger ekstra, men skal det ettermonteres, så vil ikke jeg gjette på prisen (om det i det hele tatt vil være mulig).
Lykke til med valgene....
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

Jejl

Sitat fra: teslamsp på mandag 19. august 2013, klokken 17:39
Hei,
jeg betalte ekstra for vinterpakke for å få bedre lufting på frontruten og batterivarmer. Varme i baksetet driter jeg i. Etter at jeg betalte ekstra for dette har jeg funnet ut at dette har blitt standard. Da syns jeg ikke det er rett at jeg skal betale full pris for vinterpakken. Hvordan løser man dette og hva synes dere andre som har gått i samme felle om dette?

Juridisk sett mener jeg at de som har bestilt vinterpakken ikke har noe grunnlag for å kreve kompensasjon, etter at bilen ble endret i standardutgaven.

De som har bestilt vinterpakken(meg selv inkl.) har fått akkurat det de bestilte.
At standardutgaven er blitt bedre har egentlig ingenting med saken å gjøre, så lenge vi fikk det vi bestilte.

Jeg hadde en litt lignende sak for noen år siden da jeg skulle montere en varmepumpe: Jeg fikk prutet litt på prisen og skulle få gratis borring gjennom en tykk murvegg. Da de skulle montere varmepumpa fant de et hull i murveggen som de kunne bruke som allerede var der, og jeg tenkte at jeg da egentlig ikke hadde fått noen rabatt i det hele tatt. Etter litt undersøkelser og en forespørsel til forbrukerrådet fant jeg ut at de hadde sitt på det tørre da de ikke ville trekke fra borringen de unngikk fra totalprisen.
Jeg hadde fått det jeg bestilte.
At totalprisen ble annerledes sammenlignet med andre, hadde ingen betydning.

HABEL

+1

Dette er egentlig en "ikke diskusjon". Du får det du har bestilt.
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA