Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Cowboystrekk, mandag 26. august 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kristian

Apropo kjetting, sjekk denne testen av forskjellige løsninger, fikk meg en a-ha opplevelse;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10022128
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Lars-bgo

#77
Sitat fra: Kristian på lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:55
Ser en på vinterdekktesten på klikk.no fra 2010 der Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II og Nokian Hakkapeliitta R blir testet, bør en få et noe mer opplyst bilde. Riktignok er dette en tidligere versjon av begge disse dekkene, så en må vel kunne anta at begge har blitt bedre. De får omtrent lik score, Nokian med 73 og Pirelli med 69. Begge er dårlige på is (da må en ha piggdekk), Nokian er best på sne og Pirelli er best på asfalt. Dekkene er likeverdige som vinterdekk, men har noe forskjellige egenskaper, ingen ting grunn til å undervurdere noen av de.

Selv velger jeg Pirelli da det passer mitt bruk, i dette nedsaltede landet går 99% av ferden på asfalt. Når jeg kjører på sne, må jeg da velge å ta det rolig, men vil beholde ganske gode egenskaper på asfalt. Planlegger å ha et par kjettinger liggende hvis det skulle bli virkelige problemer. Skulle det vi se seg at dette var et dårlig valg, kan jeg bytte dekk uten at det vil koste meg noe særlig mer enn om jeg hadde gått for Noikan med en gang.

Kilde;
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article630149.ece
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article615417.ece



Helt enig i din vurdering. (Jeg har fått Pirelli dekkene på bilen og har kjørt noen hundre km. men har ikke fått testet vinteregenskapene enda. Så langt oppleves de som svært lik std. 19" Goodyear dekkene.)

Jeg legger noen kroner i ett sett gode/lettmoterte kjettinger for sikkerhets skyld (har kjørt 4wd de siste årene....)

Kjører du mye på krevende føre, eller har særlige behov bør dekk med bedre vintergenskaper, som f.eks. Hakka 8 være formålstjenelig.

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Cirion

Sitat fra: Kristian på lørdag 26. oktober 2013, klokken 08:55
Ser en på vinterdekktesten på klikk.no fra 2010 der Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II og Nokian Hakkapeliitta R blir testet, bør en få et noe mer opplyst bilde.
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article630149.ece
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article615417.ece
Det som ikke kommer fram i disse testene, er hvordan disse dekkene oppfører seg på en så tung bil som TMS og ikke minst dekk dimensjonene denne bilen blir skodd med. TMS er en bil som er totalt annerledes fra testbilene de har brukt.

Testene gir en indikasjon på hvordan de kan oppføre seg, men gir langt fra et opplyst bilde av hvordan disse dekkene faktisk vil oppføre seg på vår bil.

Så jeg skulle gjerne sett en uavhengig dekk test utført på TMS.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kristian

Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:14
..........
Så jeg skulle gjerne sett en uavhengig dekk test utført på TMS.

Litt vanskelig å forstå hvor du vil med dette, her har vi altså endel fakta vi vurderer for å diskutere oss frem til et svar, og så forteller du at du helst ville hatt fasit? Får vel bare henge meg på den, skulle helst hatt fasit jeg også!!

I mellomtiden får vi samle inn det som finnes av fakta og analysere så godt vi kan.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Cowboystrekk

Sitat fra: Kristian på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:50
Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:14
..........
Så jeg skulle gjerne sett en uavhengig dekk test utført på TMS.

Litt vanskelig å forstå hvor du vil med dette, her har vi altså endel fakta vi vurderer for å diskutere oss frem til et svar, og så forteller du at du helst ville hatt fasit? Får vel bare henge meg på den, skulle helst hatt fasit jeg også!!

I mellomtiden får vi samle inn det som finnes av fakta og analysere så godt vi kan.
Husk at de testede dekkene er W210, mens Tesladekkene er W240. Uten at jeg skal si for mye om det så vil det nok være noe forskjeller, trolig i favør av W240 som er beregna på bl.a høyere hastighet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cirion

Sitat fra: taraquin på mandag 28. oktober 2013, klokken 14:08
Sitat fra: Kristian på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:50
Sitat fra: Cirion på mandag 28. oktober 2013, klokken 11:14
..........
Så jeg skulle gjerne sett en uavhengig dekk test utført på TMS.

Litt vanskelig å forstå hvor du vil med dette, her har vi altså endel fakta vi vurderer for å diskutere oss frem til et svar, og så forteller du at du helst ville hatt fasit? Får vel bare henge meg på den, skulle helst hatt fasit jeg også!!

I mellomtiden får vi samle inn det som finnes av fakta og analysere så godt vi kan.
Husk at de testede dekkene er W210, mens Tesladekkene er W240. Uten at jeg skal si for mye om det så vil det nok være noe forskjeller, trolig i favør av W240 som er beregna på bl.a høyere hastighet.
Hvor vanskelig kan det være å forstå at jeg ønsker å vite hvilke dekk som fungerer best på min bil?
Trenger ikke å være noe mer enn det ;)
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Balrog

Pirelli funker best på asfalt og R2 best på is/snø.
Det blir jo som å vurdere om en ferrari eller lastebil er best: Hver til sitt bruk.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Paul



Pirelli (ser ut som Sottozero) vs... sommerdekk - på ganske tungt, bakhjulsdreven Jaguar :)
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Cirion

Da er sommerlissene tatt av og jeg har kjørt en dag med TPMS varsel i dashen...
Bytta i går før jeg skulle kjøre en langtur. Tørt og fint, sikkert grei distanse for å kjøre inn dekkene.
Turte ikke å kjøre oppgradering til 5.8 mens jeg byttet, i tilfelle den ikke ble ferdig til jeg skulle kjøre.

Dommen?

SOMMERN ER TILBAKE!!!
Eller, sagt på en bedre måte, i de temperaturene som er nå, er Pirelli Zottozero dekkene bedre å kjøre på en P85+ 21" sommerlissene... Bedre grep, bedre aks, å herregud for en støyreduksjon?!? De ser ikke like kuule ut, men liker variasjonen.

I 111 så støyer andre bilers hjul mer enn mine... I 123 så er det vel vinden som overtar seiren... Uansett, dekkene støyer nå ikke mer enn vindstøyen.

For de som lurer, så fulgte jeg annvisningen på dekkene. Inflate to max 50psi, så da ble det 50psi :)

Minuset er at når jeg nå tror jeg kjører i 30, så viser "nåla" 90  ::)

Dekkene er nå kjørt ca 350km så de er vel sånn passe innkjørt. Gjenstår å se når snøen kommer. Får håpe de funker bra på vinterføre.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Sisyfos

Var på første langtur med Teslaen til hytta i Østerdalen i helgen. Det jeg var mest spent på, var Pirelliene. Vegene var islagte med snø ovenpå. Snøen ble til vann i løpet av lørdagen, og natt til søndag frøs det på og ble til lårhalsbrudd-is. Men Teslaen og Pirelliene klarte biffen! Jeg kjente at det skled litt her og der, men i kombinasjon med den fantastiske antispinnen, hadde jeg god framdrift selv i de bratteste bakkene. Syntes de bremsa bra også.

Selvfølgelig hadde det føltes tryggere med Hakka8 e.l., men for meg bestod de ildprøven. I kombinasjon med utmerkede egenskaper på is/slush/våt og tørr asfalt på RV3, må jeg si meg svært fornøyd med dekkvalget. Og med valg av bil - but that goes without saying  ;D
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på mandag 18. november 2013, klokken 08:33
Da er sommerlissene tatt av og jeg har kjørt en dag med TPMS varsel i dashen...
Bytta i går før jeg skulle kjøre en langtur. Tørt og fint, sikkert grei distanse for å kjøre inn dekkene.
Turte ikke å kjøre oppgradering til 5.8 mens jeg byttet, i tilfelle den ikke ble ferdig til jeg skulle kjøre.

Dommen?

SOMMERN ER TILBAKE!!!
Eller, sagt på en bedre måte, i de temperaturene som er nå, er Pirelli Zottozero dekkene bedre å kjøre på en P85+ 21" sommerlissene... Bedre grep, bedre aks, å herregud for en støyreduksjon?!? De ser ikke like kuule ut, men liker variasjonen.

I 111 så støyer andre bilers hjul mer enn mine... I 123 så er det vel vinden som overtar seiren... Uansett, dekkene støyer nå ikke mer enn vindstøyen.

For de som lurer, så fulgte jeg annvisningen på dekkene. Inflate to max 50psi, så da ble det 50psi :)

Minuset er at når jeg nå tror jeg kjører i 30, så viser "nåla" 90  ::)

Dekkene er nå kjørt ca 350km så de er vel sånn passe innkjørt. Gjenstår å se når snøen kommer. Får håpe de funker bra på vinterføre.

Hei,

Hvilke dekk har du på 21 felgene? Har du sjekket hvordan de gjør det i støy-tester sammenlignet med andre? Tenker ift. om det kan være noe å hente på å bytte dekkmerke/modell.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å gå opp til 20 tommer sommerdekk/felger, men jeg har egentlig ikke lyst til å gi slipp på hverken komfort eller støynivået jeg er vant med fra 19 Goodyear RSA-2 dekke. Synes RSA-2 sitter som på skinner, men dedikerte sommerdekk er antakelig enda bedre. Har fått tilbud om Pirelli P-zero i dim 245/40/20, men vurderer å kikke på andre merker.

Det er tidligere meldt at dekkene på 21 toms felgene er av en type som hverken skal brukes eller oppbevares i temperaturer rundt 0 grader og under. Kan det være derfor du opplever at Sottozero S2 fungerer mye bedre på asfalt i kulde, fordi de faktisk er tilpasset denne tempen?

Ang vinteregenskaper virker det som de fungerer helt fint på vinteren ut fra det jeg har lest så langt. Dvs. langt bedre enn fryktet når vi snakker kontinentale vinterdekk! Selvfølgelig ikke på høyde med eks R2 eller X-Ice3, men sikkert mer enn godt nok for mange. Ikke minst er de bedre enn R2/X-ice3 på tørr og våt asfalt. Og som flere skriver - elektronikken hjelper virkelig med å holde bilen under kontroll, noe som kanskje gjør behovet for de beste vinterdekkene mindre enn forventet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. november 2013, klokken 09:39
Sitat fra: Cirion på mandag 18. november 2013, klokken 08:33
Da er sommerlissene tatt av og jeg har kjørt en dag med TPMS varsel i dashen...
Bytta i går før jeg skulle kjøre en langtur. Tørt og fint, sikkert grei distanse for å kjøre inn dekkene.
Turte ikke å kjøre oppgradering til 5.8 mens jeg byttet, i tilfelle den ikke ble ferdig til jeg skulle kjøre.

Dommen?

SOMMERN ER TILBAKE!!!
Eller, sagt på en bedre måte, i de temperaturene som er nå, er Pirelli Zottozero dekkene bedre å kjøre på en P85+ 21" sommerlissene... Bedre grep, bedre aks, å herregud for en støyreduksjon?!? De ser ikke like kuule ut, men liker variasjonen.

I 111 så støyer andre bilers hjul mer enn mine... I 123 så er det vel vinden som overtar seiren... Uansett, dekkene støyer nå ikke mer enn vindstøyen.

For de som lurer, så fulgte jeg annvisningen på dekkene. Inflate to max 50psi, så da ble det 50psi :)

Minuset er at når jeg nå tror jeg kjører i 30, så viser "nåla" 90  ::)

Dekkene er nå kjørt ca 350km så de er vel sånn passe innkjørt. Gjenstår å se når snøen kommer. Får håpe de funker bra på vinterføre.

Hei,

Hvilke dekk har du på 21 felgene? Har du sjekket hvordan de gjør det i støy-tester sammenlignet med andre? Tenker ift. om det kan være noe å hente på å bytte dekkmerke/modell.
Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å gå opp til 20 tommer sommerdekk/felger, men jeg har egentlig ikke lyst til å gi slipp på hverken komfort eller støynivået jeg er vant med fra 19 Goodyear RSA-2 dekke. Synes RSA-2 sitter som på skinner, men dedikerte sommerdekk er antakelig enda bedre. Har fått tilbud om Pirelli P-zero i dim 245/40/20, men vurderer å kikke på andre merker.

Det er tidligere meldt at dekkene på 21 toms felgene er av en type som hverken skal brukes eller oppbevares i temperaturer rundt 0 grader og under. Kan det være derfor du opplever at Sottozero S2 fungerer mye bedre på asfalt i kulde, fordi de faktisk er tilpasset denne tempen?

Ang vinteregenskaper virker det som de fungerer helt fint på vinteren ut fra det jeg har lest så langt. Dvs. langt bedre enn fryktet når vi snakker kontinentale vinterdekk! Selvfølgelig ikke på høyde med eks R2 eller X-Ice3, men sikkert mer enn godt nok for mange. Ikke minst er de bedre enn R2/X-ice3 på tørr og våt asfalt. Og som flere skriver - elektronikken hjelper virkelig med å holde bilen under kontroll, noe som kanskje gjør behovet for de beste vinterdekkene mindre enn forventet?
Helt klart, P85+ dekkene er ikke egnet til disse temperaturene. Resultatet ville vært omvendt i 15+grader og oppover.
Michelin Pilot Sport PS2 i 245 bredde foran og 265 bredde bak. De er jo harde som hockeypucker når gradene synker under 15...
De støyer vesentlig mer når de er så harde. Det er i hvertfall min personlige oppfatning. Pirelli dekken støyer mindre enn PS2 dekkene gjør på sitt mest støysvake. Romlestøyen er totalt fraværende på Pirelli.

Når det gjelder vinteregenskaper for mitt bruk, er allerede føret der det kommer til å holde seg i løpet av vinteren. De få gangene jeg må kjøre på vinterveier som hverken er brøytet, saltet eller kjørt på, kjører jeg etter forholdene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på mandag 18. november 2013, klokken 10:02
Helt klart, P85+ dekkene er ikke egnet til disse temperaturene. Resultatet ville vært omvendt i 15+grader og oppover.
Michelin Pilot Sport PS2 i 245 bredde foran og 265 bredde bak. De er jo harde som hockeypucker når gradene synker under 15...
De støyer vesentlig mer når de er så harde. Det er i hvertfall min personlige oppfatning. Pirelli dekken støyer mindre enn PS2 dekkene gjør på sitt mest støysvake. Romlestøyen er totalt fraværende på Pirelli.

Når det gjelder vinteregenskaper for mitt bruk, er allerede føret der det kommer til å holde seg i løpet av vinteren. De få gangene jeg må kjøre på vinterveier som hverken er brøytet, saltet eller kjørt på, kjører jeg etter forholdene.
Da har du definitivt valgt riktige vinterdekk for ditt behov :) For øvrig veldig interessant å høre praktisk erfaring med PS2 ift temp! Tror sommerdekket jeg lander på er michelin primacy mxm4 eller noe sånt? Dekkhallen vil selge meg Pirelli P-zero, men det dekket gjør det ikke bra i støytester.

Gleder meg til vinteren kommer så jeg får testet bilen skikkelig. Men samtidig kan snøen godt vente et par uker, for jeg venter fortsatt på elektriker ift. lading der bilen skal stå når det er snø :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA