Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Cowboystrekk, mandag 26. august 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

Johnny

Nei jeg tuller ikke! Jeg synes bare at det er mange som nå ser ut til å velge Pirelli. Etter at svært mange tidligere tok tilbudet om disse dekkene som en personlig fornermelse.

Nå er det ikke sikkert det er de samme folka, men ender Tesla opp med Nokian dekk som de ikke får solgt, så blir jeg flau på vegne av norske menn som vet alt om vinterdekk!
TMS og eGolf.

Cirion

Jeg gav opp å argumentere for Pirelli dekkene, de passer for meg og mitt bruk. Dessverre var det mange her som prakket ned på det valget så jeg koser meg litt med tilbakemeldingene fra de som har satt på R2...

Håper bare ingen ble skremt til å velge noe de ikke trengte, og at de som har valgt R2 har gjort dette bevisst for deres bruk.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cairnz

Jeg ser ingen grunn for meg til å velge noe annet enn Pirelli. Jeg tipper 99 av 100km kjøring blir på E6, E18 eller annen vei som neppe kommer ha noe annet enn litt slaps i de verste dagene. Men, dette er for meg - jeg bor i Østfold.

Hadde jeg bodd i Nord-Norge hadde det neppe vært aktuelt med Pirelli. Det er en kar i Narvik som har et par Tesla Roadstere og nå en Model S. Jeg tviler han velger Pirelli-dekk også, da føret der er noe helt annet enn "nede" på østlandet. Bratte bakker, dårlig brøyting - skal ikke se bort fra at han velger piggdekk :)

Det viktigste er jo uansett at du får dekk som passer ditt føre. At andre mener noe annet er jo ikke relevant for din ferdsel i trafikken. At folk kommer med omtaler om sine dekk er ganske meningsløse hvis de ikke er relevante for klimaet du bor i. Det er like langt fra Kristiansand til Alta som det er fra Oslo til sør-kysten av Frankrike. Forandringene er monumentale, og jeg tror kanskje det er i dette noe av kritikken ligger, Pirelli-dekkene er kanskje ikke de mest optimale for folk i kalde strøk, nordlige strøk, mens de er mer enn bra nok å pendle fra Oslo til Sandefjord med.
Elbilist

petersv

Det er vel bare å søke opp videoen(e) fra Canada med Pirellidekkene på vinterføre, ikke imponerende for å si det sånn.

At Oslo, Bergen og Stavanger ikke har hatt skikkelig vinterføre de siste årene er en annen sak ;)

Det ironiske er jo at det er nettopp Pirelli dekkene Tesla har slitt med å levere, og har prøvd å overtale de som har bestilt til å bytte til Nokian R2.

Øyvind.h

Det blir feil å hevde at beboere i en landsdel ikke har bruk for skikkelige vinterdekk? Det er jo langt lettere å kjøre i streng kulde på hardpakket snø enn sleipt nullføre som vi ofte har på østlandet?

Bor du rett ved motorvei i Oslo og bruker bilen til Pendling Oslo-Sandefjord er nok Pirelli å foretrekke. Der er veiene stort sett våte og ikke snødekte gjennom vinteren.

Jeg derimot bor i en bakke utenfor sentrum i Oslo og har bruk for gode vinterdekk mange ganger hver vinter. Taxier kjører seg fast her flere ganger hver eneste vinter. I tillegg er det mange andre bakker i nabolaget som krever gode vinterdekk, i tillegg til skiturer/hytteturer på fjellet etc som også krever gode vinterdekk. Summa sumarum er behovet for vinterdekket alt for stort til at jeg kan velge noe som har middelmådige vinteregenskaper. Så får jeg heller leve med at dekkene ikke er en superbil verdig på våt og tørr asfalt :) Jeg prioriterer vinter-egenskaper over best ytelse. Andre prioriterer annerledes.

Pirelli er bedre på tørr og våt asfalt, men dårlig på skikkelig vinterføre (funker på vinterføre rundt Alnabru!). Nokian/Michelin er bedre på vinterføre, men dårligere på tørr og våt asfalt. Heldigvis ikke så dårlig som først fryktet, men du får ikke utnyttet bilens potensiale før våren kommer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på fredag 25. oktober 2013, klokken 14:42
Kan naturligvis kun snakke for meg selv. Nei - absolutt ingen 'flau smak i munnen'. Jeg nekter plent å bruke dekk som ikke er beregnet på nordiske vinterveier - og jeg er en av de som har skreket høyt. Hvis jeg aldri hatt kjørt noen andre steder enn frem og tilbake til jobb, så kanskje jeg hadde kjøpt pirellidekkene, men det skal jeg jo ikke- det er jo derfor jeg har kjøpt tesla! Og isete vinterveier har vi nok av over fjellet. Er stadig på tur over hardangervidda, dette vil jeg gjøre med teslaen uten å bry meg videre om at det er isete. Jeg tviholder ikke på posisjonen min på barrikadene fordi jeg har ropt ut tidligere, men fordi jeg ønsker myke vinterdekk.
Om høyytelsesegenskapene på bilen forsvinner - helt greit. Jeg hadde kjøpt bilen selv om den kun hadde hatt 150hk.

Samme her. Jeg har kjørt ca. 1000km på R2-dekkene nå og hadde kjøpt samme dekk igjen. Ja, de gjør at bilen blir "vinglete" bak ved hardt gasspådrag. Bryr meg ikke, kjører uansett pent når vinterdekkene er på. Akselerasjonen blir uansett mer enn god nok, og jeg har ikke merket dårlig grep i svinger eller under bremsing. Jeg tror egentlig kjøreegenskapene føles dårligere enn de egentlig er på disse dekkene, antageligvis fordi forskjellen til sportsdekk i 21" er ganske stor.

Ved normal kjøring fungerer R2-dekkene mer enn godt nok for min del på både tørt og vått føre. Leking får vente til våren igjen ;)

Det viktigste for meg er uansett fremkommelighet på vinterføre. Hovedbruken blir å kjøre på hytta, da duger ikke kontinentale vinterdekk. Det er ikke alltid nok med nordiske vinterdekk heller så jeg har bestilt hurtigkjetting til kr. 2700,- fra Tyskland. Kommer tilbake med mer info om det når jeg får de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thea

Jeg antar at du mener Thule Summit K45. Jeg har mottatt disse fra Tyskland og fått de på 19" dekkene. Også jeg for å komme opp til hytta. Meget enkelt å montere av/på - mye enklere enn vanlige hurtigkjettinger.

Omnilord

X Sig reservert

jkirkebo

Sitat fra: Omnilord på fredag 25. oktober 2013, klokken 22:26
Noen som har tro på disse fra Tesla shoppen?

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain

Billig "nødkjetting" for den som bare skal ha de i reserve i "tilfelle". Ikke noe for den som forventer å faktisk bruke kjetting en gang eller to i året og kanskje kjøre noen kilometere på dem i litt hastighet. Da trengs bedre saker til en helt annen pris.

Jeg har et sett RUDmatic Disc på vei fra Tyskland. Pris 2700,- levert i Sverige eller ca. 3000,- levert i Norge (norsk firma skulle ha det dobbelte for disse). Spesielt tilpasset biler med dårlig plass i hjulhusene. Har kjørt på tilsvarende i flere år og de er meget solide (lang holdbarhet), enkle å legge på og gir overlegent grep. Med disse på forhjulene (sommerdekk) på Touranen trakk jeg en 1,5 tonns henger opp en islagt BRATT bakke. Det gikk ikke fort, men opp kom jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Høgis

Sitat fra: Cirion på fredag 25. oktober 2013, klokken 16:06
Jeg gav opp å argumentere for Pirelli dekkene, de passer for meg og mitt bruk. Dessverre var det mange her som prakket ned på det valget så jeg koser meg litt med tilbakemeldingene fra de som har satt på R2...

Håper bare ingen ble skremt til å velge noe de ikke trengte, og at de som har valgt R2 har gjort dette bevisst for deres bruk.

Fint hvis du legger inn erfaringene du har gjort etter det har kommet 5-10 cm nysnø. Pirelli er sikker bra i 90% av tiden på vinteren, men regner med at tilbakemeldingene er ganske mange dersom vi får en snørik vinter (jeg har prøvd tilsv.)
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Kallagtunet

Var ikke denne testen gjort med Pirelli vinterdekkene? Det var vitterlig snøføre under deler av denne testen.

http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s-mot-virkeligheten

Harlex

Har 19" på "sommer"dekkene og har forstått at disse dekkene er helårsdekk... Fikk oppgitt at jeg ved tilpasset kjøring vil kunne forsere de første dagene med vinter... Slik jeg forstår pirellidekkene er dem ikke spesielt bedre enn "sommerdekkene" dvs. helårsdekkene mine... DA gidd jeg ikke kjøpe dem... Ble r2 for meg....
Men det skal sies at jeg ikke er noen dekkekspert... Har bare trukket mine egne konklusjoner basert på både kvalifiserte og ukvalifiserte uttalelser....
Ønsker alle en skadefri vinter!
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Veggen

Selv om Goodyear dekkene betegnes som helårsdekk i land der vinter svært sjelden medfører kuldegrader, is eller snø, er IKKE disse å regne som helårsdekk i nordisk klima. De er absolutt uegnet for slikt føre, ikke la dere forlede til å tro noe annet. Her i landet er disse å regne som sommerdekk, intet annet.

Pirellidekkene derimot kan fungere som helårsdekk i nordisk sammenheng, dersom man lar bilen stå de aller værste vinterdagene. De tåler greit normalt snøføre, men er glatte på is, og oppfører seg OK også på tørr asfalt selv med dobbelt antall varmegrader.

Cirion

Sitat fra: Høgis på fredag 25. oktober 2013, klokken 23:56
Sitat fra: Cirion på fredag 25. oktober 2013, klokken 16:06
Jeg gav opp å argumentere for Pirelli dekkene, de passer for meg og mitt bruk. Dessverre var det mange her som prakket ned på det valget så jeg koser meg litt med tilbakemeldingene fra de som har satt på R2...

Håper bare ingen ble skremt til å velge noe de ikke trengte, og at de som har valgt R2 har gjort dette bevisst for deres bruk.

Fint hvis du legger inn erfaringene du har gjort etter det har kommet 5-10 cm nysnø. Pirelli er sikker bra i 90% av tiden på vinteren, men regner med at tilbakemeldingene er ganske mange dersom vi får en snørik vinter (jeg har prøvd tilsv.)
Spørs om jeg får den muligheten da  :o Kjører fortsatt på 21" Pilot Sport og det ligger helt rått på veien enda. Mer enn nok til å skremme vettet av de som fortsatt ikke har sittet på...
Senest i går fikk jeg gleden av å dra fram Tesla gliset på et vennepar :) Snøen som kom, var heldigvis ikke i nærheten av mengden som skulle komme, og som vanlig ble det bare våt vei.

Jeg har sagt det før, og må vel si det igjen... Jeg har testet Pirelli dekkene på snø med Model S, og vet at de vil fungere vesentlig bedre for meg enn hva Nokian gjorde på min Honda Accord. Jeg kom kjørende til prøvekjøring på Nokian piggfritt og gruet meg litt til å teste en så stor og kraftig bil med bakhjulstrekk på det samme føret. Overgangen var brutal! Fra å spinne og danse på veien til å kjøre på skinner... Dette var demokjørte Pirelli dekk, ikke helt nye og pent innkjørte dekk. Disse var nok hardkjørt ved hver eneste annledning av alle som testet de før meg. Likevel overgikk de hva jeg hadde skodd bilen min med, samt at bilen min ble ganske kiip etter å ha testet en Model S  :-[

Får vi en snørik vinter, vil fortsatt godt over 99% av min daglige kjøring gjøres på tørr/våt asfalt eller brøytet, saltet eller strødd vei. Eneste utfordring kunne vært oppkjørselen min, da den er rimelig bratt og er belagt med sten. Jeg liker også å rygge opp til garasjen og parkerer med rompa inn. Desverre, har jeg ingen planer om å slå av snøsmelteren som fjerner det problemet.

At du eller andre velger andre dekk er helt opp til dere. Pirelli dekkene fungerte gjennom hele vintern for Tesla, og det med latterlig mange demokjøringer. Autofil fikk låne en bil til langtest på vinterføre, og han som testet bilen måtte slå av antispinn for å leke... Tesla har hele tiden fram til VG stuntet fra forumet her annbefalt Pirelli og argumentert mot Nokian på grunn av tung bil. Pirelli dekkene er designet for denne type bil, det er ikke Nokian Hakka R2 som leverer SUV dekk til vår TMS.

Jeg skulle likt å sett en uavhengig dekktest på Model S med mange typer vinterdekk på alle typer vinterføre. Da kan vi ta et mye bedre valg basert på eget kjøremønster.

Uansett, de dagene det er sol og blå himmel med tørr og fin asfalt på 100 sona over til harryland, kommer jeg til å storkose meg over at jeg har dekk som går like godt i 123km/t på slike veier som vinterveier med fart etter forholdene. Jeg skriver 123, fordi bilen min går gjerne i 99, 111 eller 123 ::) Liker font'en de har brukt til å skrive tallene.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kristian

Ser en på vinterdekktesten på klikk.no fra 2010 der Pirelli Winter 210 Sottozero Serie II og Nokian Hakkapeliitta R blir testet, bør en få et noe mer opplyst bilde. Riktignok er dette en tidligere versjon av begge disse dekkene, så en må vel kunne anta at begge har blitt bedre. De får omtrent lik score, Nokian med 73 og Pirelli med 69. Begge er dårlige på is (da må en ha piggdekk), Nokian er best på sne og Pirelli er best på asfalt. Dekkene er likeverdige som vinterdekk, men har noe forskjellige egenskaper, ingen ting grunn til å undervurdere noen av de.

Selv velger jeg Pirelli da det passer mitt bruk, i dette nedsaltede landet går 99% av ferden på asfalt. Når jeg kjører på sne, må jeg da velge å ta det rolig, men vil beholde ganske gode egenskaper på asfalt. Planlegger å ha et par kjettinger liggende hvis det skulle bli virkelige problemer. Skulle det vi se seg at dette var et dårlig valg, kan jeg bytte dekk uten at det vil koste meg noe særlig mer enn om jeg hadde gått for Noikan med en gang.

Kilde;
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article630149.ece
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article615417.ece
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA