Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Cowboystrekk, mandag 26. august 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: taraquin på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:44
Problemet er at du sannsynligvis ikke vil finne dem i samme test da de for det første har en dim som svært sjelden testes, SS II W240 er ikke akkurat er mainstream\vanlig dekk. R2 mot andre og enklere sottozerodekk (W210 f.eks) kan du nok lett finne etterhvert, men det blir ikke helt sammenlignbart.

For å få det endelige svaret må vi nok sette vår lit til to tesla eiere som finner seg ett islagt vann og tester bremselengde side by side i vinter....

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:46
Du trenger en test for å bekrefte at Hakka R2 er bedre enn Pirelli Sottozero på is og snø? Litt vel konspiratorisk spør du meg...

Det var da voldsomt, når å søke relevante fakta blir konspiratorisk da begynner jeg virkelig å lure...

Har du jobbet i KGB tidligere :D

Cowboystrekk

En kan vell med sikkerhet si at pirelli har lengre bremselengde på snø siden alle kontinentale vinterdekk har lengre bremselengde enn nordiske pga hardere gummi og vi VET med sikkerhet at pirelli skårer bedre ift vannplaning\våt veg da de har tatt samme test der. Det vi derimot ikke vet er hvor stor forskjellen på bremselengden er og i hvor stort grad et får noen praktisk betydning. Kanskje vil de som kjører pirelli være ekstra obs på dette og dermed kjøre noe roligere (ala de som bruker piggfrie generelt), mens de som kjører nokian føler seg skikkelig trygge og kanskje kjører mer aggressivt (ala de som kjører piggdekk idag) ?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:46
Du trenger en test for å bekrefte at Hakka R2 er bedre enn Pirelli Sottozero på is og snø? Litt vel konspiratorisk spør du meg...

Det var da voldsomt, når å søke relevante fakta blir konspiratorisk da begynner jeg virkelig å lure...

Har du jobbet i KGB tidligere :D

Freelance! Men håper du ser poenget, det er vel hevet over enhver tvil at et hvilket som helst nordisk vinterdekk er bedre på is og snø enn et tilsvarende kontinentalt vinterdekk.

JohanH

La meg stille følgende retoriske spørsmål: Hvorfor eksisterer det nordiske vinterdekk?

Følgespørsmålet blir: Hvor i verlden er klima om vinteren slik at det beste valget er nordiske vinterdekk? Kan det være sån at svaret på dette er i Norden?

Sen må vi være klare over at Norge er et langstrakt land og at det også skiller mye mellom kyst og innlandsklima, så kan godt være at mye av denne "debatten" egentlig har sin grunn i at vi alle tenker på forskjellige ting når vi tenker på at vintern skal komme.

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:53
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:50
Sitat fra: petersv på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:46
Du trenger en test for å bekrefte at Hakka R2 er bedre enn Pirelli Sottozero på is og snø? Litt vel konspiratorisk spør du meg...

Det var da voldsomt, når å søke relevante fakta blir konspiratorisk da begynner jeg virkelig å lure...

Har du jobbet i KGB tidligere :D

Freelance! Men håper du ser poenget, det er vel hevet over enhver tvil at et hvilket som helst nordisk vinterdekk er bedre på is og snø enn et tilsvarende kontinentalt vinterdekk.

Og jeg trenger altså data som underbygger en slik påstand. Da gjerne med % vis hovr mye bedre bremeseegenskaper i denne dimensjonen på denne bilen....

Diablo

Sitat fra: Diablo på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:03
Hei på dere, har fått mail av Tesla nå hvor de bla tilbyr vinterdekk til følgende priser:

i.          19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Zottozero NOK 15,000 - Dekkonline 2189,- per dekk
ii.          19" 245/45R19 Pigg Nokian: NOK 23,400                  Dekkonline 2789,- per dekk
iii.         19" 245/45R19 piggfritt Nokian Hakka R: NOK 23,100 Dekkonline 2791,- per dekk

At prisene deres er helt "bortinatta" er jo hevet over enhver tvil....dessverre  >:(

Men hva med Bridgestone Blizzak LM-32 til 2142,- per dekk? Har disse på Suv én i dag på 2 tonn og de funker bra de...

Tror jeg går for Nokian, men hvem legger om disse dekkene med alle disse sensorer og lignende?
Tesla S85 med alt foruten dobbeltlader...
Dolphin grey, lyst skinn 275" bak, 245" foran (20")

FThorsen

Sitat fra: taraquin på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:52
En kan vell med sikkerhet si at pirelli har lengre bremselengde på snø siden alle kontinentale vinterdekk har lengre bremselengde enn nordiske pga hardere gummi og vi VET med sikkerhet at pirelli skårer bedre ift vannplaning\våt veg da de har tatt samme test der. Det vi derimot ikke vet er hvor stor forskjellen på bremselengden er og i hvor stort grad et får noen praktisk betydning. Kanskje vil de som kjører pirelli være ekstra obs på dette og dermed kjøre noe roligere (ala de som bruker piggfrie generelt), mens de som kjører nokian føler seg skikkelig trygge og kanskje kjører mer aggressivt (ala de som kjører piggdekk idag) ?

Jeg er interresert i Hakkan R2 for og ikke sitte fast de siste bakkene opp til hytta. DET er flaut det! De siste milene til hytta (fra Valdresporten sånn ca) så salter de ikke (jippi!) og da er nok nordiske vinterdekk mye bedre og tryggere.

Har kjørt med Hakkan R på bakhjulsdreven bil i mange år nå, og har ikke hatt problem på slaps. De koster litt og slites litt fortere, men det er prisen man må betale.

OT: morsomte opplevelsen hadde jeg julen for 1,5 år siden. Da stod en Volvo å la om til piggdekk opp siste bakken (fra bommen for de som er kjent der) opp til Danebu, en liten SUV som skliende nedover, og to vanlige forhjulstrekkere stod bom fast i bakken. Da kommer jeg med piggfritt og bakhjulstrekk og kommer akkurat over toppen (tror jeg hadde under 10 km/t på slutten). Grunnen til at dette gikk så bra var å skru av all DSC/elektronikk som skal hjelpe deg på glatt føre, skru av stereoanlegg og åpne vindu og sette automatkassa i manuelt. Begynte bakken med grei hastighet og høyt gir. Så litt planlegging, litt peil og god dekk så kommer man langt!
Ps. nå virker det som TMS'en har bedre fremkommeligegenskaper enn min gamle Bimmer. Virker som litt bedre "lås" på diffen bak. Skal bli spennende å teste!
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Cowboystrekk

Jeg bodde selv ikke langt fra Beitostølen før (kjørte mye over Flya og Sognefjellet) og i det området er jeg ikke i tvil om at hakka vil være et bedre valg, da jeg bodde der kjøpte jeg vinterdekk ene og alene med tanke på snø is, men der jeg nå bor like ved kysten i trønderlag med mye saltet veg, lite is og mye bart så vil nok pirelli være det beste valget for meg.

Imidlertid ville jeg nok vurdert de med pigg om jeg var deg, det er adskillig bedre på is. Har sklidd over Flya og ned Årdal - Tyin noen ganger for mye på piggfrie.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Brede

"Ja bare vent til vinteren kommer.. El-bil og vinterføre er dødsdømt!" er den vanlige tilbakemeldingen folk kommer med her omkring når de ikke kan finne noe annet negativt om Model S..
Derfor satser jeg på Nokian, folk skal iallefall ikke få gleden av å se meg stå fast fordi jeg kjører på vinterdekk som ikke klarer isføret som vi av og til får her. Spørs faktisk om jeg også går for pigg.

JohanH

Sitat fra: Brede på tirsdag 20. august 2013, klokken 14:29
"Ja bare vent til vinteren kommer.. El-bil og vinterføre er dødsdømt!" er den vanlige tilbakemeldingen folk kommer med her omkring når de ikke kan finne noe annet negativt om Model S.

Dette er for meg viktig! Ingen skal le av meg når jeg ikke kommer opp en bakke. Jeg har noen bakker på vei opp til huset mitt og gatene i nabolaget er de som blir omtrent sist brøytet. Hvis vintern i år blir som de siste to årene er det ikke noe annet enn nordiske vinterdekk som gjelder. Jeg føler jo at jeg tar litt av en sjanse på å kjøpe en bakhjulsdrevet bil, hvis det fantes en AWD Model S hadde jeg jo kjøpt den, uten tvil, men det valget har vi ikke å da får en gjøre det beste ut av det. Pigg føler jeg blir litt old-school og jeg kjører en del til Oslo og til og fra Gbg om vintern hvor det er mye bare veier og i tillegg gebyr i Oslo for pigg så det føler jeg lite lyst på.

Lynxpolaris

. Pigg føler jeg blir litt old-school og jeg kjører en del til Oslo og til og fra Gbg om vintern hvor det er mye bare veier og i tillegg gebyr i Oslo for pigg så det føler jeg lite lyst på.
[/quote]

Er ikke piggdekkgebyr på elbil, ikke i Bergen ihvertfall.
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

jkirkebo

Sitat
Sitat fra: Lynxpolaris på tirsdag 20. august 2013, klokken 15:06
. Pigg føler jeg blir litt old-school og jeg kjører en del til Oslo og til og fra Gbg om vintern hvor det er mye bare veier og i tillegg gebyr i Oslo for pigg så det føler jeg lite lyst på.

Er ikke piggdekkgebyr på elbil, ikke i Bergen ihvertfall.

Merkelig, hvorfor skulle elbiler være fritatt for det? Tror ikke det er slik i Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#43
Det er piggdekkgebyr både i Bergen og Oslo for elbiler.

Det er ikke piggdekkgebyr for MC. DVS. at Buddy er fritatt for avgiften.

Kilde:
https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/piggfritt
http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/miljo/piggdekkgebyr/

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynxpolaris

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 20. august 2013, klokken 15:15
Det er piggdekkgebyr både i Bergen og Oslo for elbiler.

Det er ikke piggdekkgebyr for MC. DVS. at Buddy er fritatt for avgiften.

Kilde:
https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/tema/piggfritt
http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/miljo/piggdekkgebyr/

Lars

Ja, fant det akkurat nå.
Kjører Buddy, runder 45000km
Bestilt i mars.
P3112
Vin21315
07.10: Vi bygger din bil.
17.10: Ferdig og klar for transport.
20.10: I transit.
18.11: Klargjort for henting eller levering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA