Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Cowboystrekk, mandag 26. august 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Ut ifra hva de skriver ser det ikke ut som de synes de akkurat er særlig dårlige:
"For this extreme weather, the Pirellis are not enough..I got stuck 3 times today on my way home from work - all on unploughed streets, but keep in mind A LOT of other cars also got stuck, it wasn't that my car was the only one stuck" Noen garanti for at man ikke hadde blitt sittende fast med hakka? I tester jeg har lest presterer de bra i snø, men har noe lengre bremselengde enn f.eks hakka-kategorien. På våt vei er hakka søppel (rangert med F), pirelli helt ok (C).

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mortyeriksen

Ser ut som de sliter med for mye snø, så en låsing i "very high" hadde vært tingen. Hjelper ikke med Nokian hvis hjulene er i lufta...

På østlandet er det vel som oftest is med vann som er hovedproblemet med piggfrie og da kan det kanskje være greit å ha en autosokk med på turen. På gode vinterveier bør vel Pirelli gå bra ref. turen til Autofil.
Tesla Model S (#2923), Levert 20. nov, S85, rød med sort skinn, 19", pano, ekstra seter, tech, parksensor, luft, lys, lyd, pakkehylle

Balrog

Ut fra hva jeg ser og leser er pirelli helt super på høstføre og våt vei. Sikkert på 95% av turene på vinteren også der det måkes, strøs og saltes. Det jeg ser på video er at bilen slingrer med ræva på is selv i svært lave hastigheter og testkjøringa skjer i 15km/h på is eler snø på flatmark. min utfordring er at som eneste kjøretøy må tms komme seg opp isete vei og kunne bremse under realistiske forhold (jeg kjører ikke 15km/h på motorvei når det er snø/is) uten at jeg får angstanfall og livet passerer revy på netthinnen. Akkurat som man kjører båt med redningsvest, selv om man kun får bruk for den på en promille av turene.

Følger vi resonnementet om at pirelli er godt nok (eller endog best) på 95-98% av kjøringa i vinterhalvåret kunne man tilsvarende kastet regntøyet sitt, skiene, mc-hjelmen og bremsene, for det trenger man jo heller ikke på 95-98% av turene.

Det er når veien plutselig blir isete og man har 80km/h at man trenger gode dekk. Ingen har overbevist meg om at Pirelli holder mål i slike situasjoner. Men jeg ønsker å overbevises om det, ettersom Tesla tar betalt for pirelli + nokia når de selger piggfrie nokia (uten at du for med pirellidekkene), som gjør at man føler seg litt skrudd.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Diablo

Hei på dere, har fått mail av Tesla nå hvor de bla tilbyr vinterdekk til følgende priser:

i.          19" 245/45R19 Piggfritt Pirelli Zottozero NOK 15,000 - Dekkonline 2189,- per dekk
ii.          19" 245/45R19 Pigg Nokian: NOK 23,400                  Dekkonline 2789,- per dekk
iii.         19" 245/45R19 piggfritt Nokian Hakka R: NOK 23,100 Dekkonline 2791,- per dekk

At prisene deres er helt "bortinatta" er jo hevet over enhver tvil....dessverre  >:(

Men hva med Bridgestone Blizzak LM-32 til 2142,- per dekk? Har disse på Suv én i dag på 2 tonn og de funker bra de...







Tesla S85 med alt foruten dobbeltlader...
Dolphin grey, lyst skinn 275" bak, 245" foran (20")

Nuvolari

Sitat fra: Balrog på tirsdag 20. august 2013, klokken 08:58
Ut fra hva jeg ser og leser er pirelli helt super på høstføre og våt vei. Sikkert på 95% av turene på vinteren også der det måkes, strøs og saltes. Det jeg ser på video er at bilen slingrer med ræva på is selv i svært lave hastigheter og testkjøringa skjer i 15km/h på is eler snø på flatmark. min utfordring er at som eneste kjøretøy må tms komme seg opp isete vei og kunne bremse under realistiske forhold (jeg kjører ikke 15km/h på motorvei når det er snø/is) uten at jeg får angstanfall og livet passerer revy på netthinnen. Akkurat som man kjører båt med redningsvest, selv om man kun får bruk for den på en promille av turene.

Følger vi resonnementet om at pirelli er godt nok (eller endog best) på 95-98% av kjøringa i vinterhalvåret kunne man tilsvarende kastet regntøyet sitt, skiene, mc-hjelmen og bremsene, for det trenger man jo heller ikke på 95-98% av turene.

Det er når veien plutselig blir isete og man har 80km/h at man trenger gode dekk. Ingen har overbevist meg om at Pirelli holder mål i slike situasjoner. Men jeg ønsker å overbevises om det, ettersom Tesla tar betalt for pirelli + nokia når de selger piggfrie nokia (uten at du for med pirellidekkene), som gjør at man føler seg litt skrudd.

Jeg følger ressonementet ditt dersom hakka r2 og pirelli var like god på vått føre. Når pirellidekkene er bedre på vått føre betyr det for min del at pirlleidekkene er best i store deler av tiden.

For de med mest kjøring på snø og is blir det motsatt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Det er litt vanskelig dette dekkvalget (Har hatt Hakka R dekk i alle år, og har vært fornøyd med det. Dette har vært på mindre/lettere forhjulsdrevne biler).

Hakka R2: Skikkelig bra 10% av tiden, helt greie de første 90%.
Pirelli: Helt OK 90% av tiden og ikke så veldig bra de siste 10%.

Hmmm!

JohanH


Sitat fra: laumb på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:14
Det er litt vanskelig dette dekkvalget (Har hatt Hakka R dekk i alle år, og har vært fornøyd med det. Dette har vært på mindre/lettere forhjulsdrevne biler).

Hakka R2: Skikkelig bra 10% av tiden, helt greie de første 90%.
Pirelli: Helt OK 90% av tiden og ikke så veldig bra de siste 10%.

Hmmm!

Dekkene trenger bara å glippe 1% av tiden for at man skal bli stående fast eller verre havne i en ulykke. At det blir mindre ytelse i høy fart på våt kald vei med Nokian vs. Pirelli tåler jeg. Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Cowboystrekk

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19

Sitat fra: laumb på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:14
Det er litt vanskelig dette dekkvalget (Har hatt Hakka R dekk i alle år, og har vært fornøyd med det. Dette har vært på mindre/lettere forhjulsdrevne biler).

Hakka R2: Skikkelig bra 10% av tiden, helt greie de første 90%.
Pirelli: Helt OK 90% av tiden og ikke så veldig bra de siste 10%.

Hmmm!

Dekkene trenger bara å glippe 1% av tiden for at man skal bli stående fast eller verre havne i en ulykke. At det blir mindre ytelse i høy fart på våt kald vei med Nokian vs. Pirelli tåler jeg. Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?
Pirelli har vell omtrent 25% lengre bremselengde på is, de fleste kontinentale vinterdekk har det jmf tester jeg har lest. Sidestabiliteten er relativt bra, det er først og fremst bremselengde som er trøblete.

Laumb: På tørt føre er pirelli endel bedre, dvs merkbart bedre pga hardere gummiblanding, på vått føre er de langt bedre. På vannplaningstesten\våt veg skårer R2 F, mens pirelli får C. Faktisk er det få dekk som fåes kjøpt (unntatt jalladekkene) som skårer så dårlig som R2 ift våt veg\vannplaning. Bor man steder med mye holke etc vil R2 være et vesentlig bedre valg, MEN da ville jeg nok vurdert piggdekk uansett da de alltid er bedre enn piggfrie på is. På snøføre skårer pirelli ganske så greit selv om hakka trolig er litt bedre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kimlillebo

Da vi har en bil nr.2 (Toyota Corolla 1,3 Æsj) og skal samme veien til jobb hver dag uansett, så kommer jeg til å kjøpe bilen med Pirelli dekk 15.000,- NOK.

Dersom jeg konkluderer med at dekkene ikke holder mål så skifter jeg dem til neste år mot Haka R2 (10.800,- NOK).

Da har jeg "tapt" 2.400,- NOK mot å ikke kjøpe R2 med en gang, men jeg har da 1 sesong mindre på dekkene samt et reserve set "pirelli" i bakhånd dersom det skulle bli nødvendig :-)

Slik gjør jeg det, men jeg har full forståelse for dem som velger annerledes.
PS: Jeg bor i Ålesund distriktet, og vi er ikke veldig plaget med gode kalde vintre.. Mer kald høst..

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19
Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Hvilket grullag/data har du som underbygger dette. jeg har i alle fall ikke enda sett noen tall på hvor mange % lengre bremselengde Pirelliene har i forhold til Hakka (i aktuell dimensjon) på ugunstig underlag.....

JohanH


Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:32
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19
Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Hvilket grullag/data har du som underbygger dette. jeg har i alle fall ikke enda sett noen tall på hvor mange % lengre bremselengde Pirelliene har i forhold til Hakka (i aktuell dimensjon) på ugunstig underlag.....

Jeg har ikke annet grunnlag enn det jeg fått fortalt fra kandadikkene patp, DougG og Laurent på TMC. Det er real-life experience som for meg betyr mer enn C-er og F-er i ulike test.

Til våren har vi jo fasit så får vi se hvem som vært mest fornøyd. Kan godt være jeg tar feil og er ydmyk i forhold til det.

Cowboystrekk

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:38

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:32
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19
Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Hvilket grullag/data har du som underbygger dette. jeg har i alle fall ikke enda sett noen tall på hvor mange % lengre bremselengde Pirelliene har i forhold til Hakka (i aktuell dimensjon) på ugunstig underlag.....

Jeg har ikke annet grunnlag enn det jeg fått fortalt fra kandadikkene patp, DougG og Laurent på TMC. Det er real-life experience som for meg betyr mer enn C-er og F-er i ulike test.

Til våren har vi jo fasit så får vi se hvem som vært mest fornøyd. Kan godt være jeg tar feil og er ydmyk i forhold til det.
Det finnes jo også mange som er fornøyd med pirelli, men ingen bestrider at de ikke er optimale på isføre, men det er de langt fra alene om, R og R2 setter nok gullstandarden der. Men som sagt, de har noe ulike bruksområder. Faktisk vil jeg si at hakkadekkene kan være farlige ift våt veg\vannplaning. Real life-testene gjort av nokian selv gir jo rævva karakter, det er få dekk som skårer så dårlig som det de gjør...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kallagtunet

Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:38

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:32
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19
Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Hvilket grullag/data har du som underbygger dette. jeg har i alle fall ikke enda sett noen tall på hvor mange % lengre bremselengde Pirelliene har i forhold til Hakka (i aktuell dimensjon) på ugunstig underlag.....

Jeg har ikke annet grunnlag enn det jeg fått fortalt fra kandadikkene patp, DougG og Laurent på TMC. Det er real-life experience som for meg betyr mer enn C-er og F-er i ulike test.

Til våren har vi jo fasit så får vi se hvem som vært mest fornøyd. Kan godt være jeg tar feil og er ydmyk i forhold til det.

OK, den er grei. Jeg skulle gjerne sett noe mer relevante tester under samme forhold. Samme dekk to forskjellige dager er for tynt til å trekke to veldig tykke streker under svaret.

Cowboystrekk

Problemet er at du sannsynligvis ikke vil finne dem i samme test da de for det første har en dim som svært sjelden testes, SS II W240 er ikke akkurat er mainstream\vanlig dekk. R2 mot andre og enklere sottozerodekk (W210 f.eks) kan du nok lett finne etterhvert, men det blir ikke helt sammenlignbart.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:42
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:38

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:32
Sitat fra: JohanH på tirsdag 20. august 2013, klokken 12:19
Vel ingen som kan påstå at Nokian R2 er direkte farlige på snøfri vei, slik man vel nesten kan hevde Sortozero er på skikkelig snø/is?

Hvilket grullag/data har du som underbygger dette. jeg har i alle fall ikke enda sett noen tall på hvor mange % lengre bremselengde Pirelliene har i forhold til Hakka (i aktuell dimensjon) på ugunstig underlag.....

Jeg har ikke annet grunnlag enn det jeg fått fortalt fra kandadikkene patp, DougG og Laurent på TMC. Det er real-life experience som for meg betyr mer enn C-er og F-er i ulike test.

Til våren har vi jo fasit så får vi se hvem som vært mest fornøyd. Kan godt være jeg tar feil og er ydmyk i forhold til det.

OK, den er grei. Jeg skulle gjerne sett noe mer relevante tester under samme forhold. Samme dekk to forskjellige dager er for tynt til å trekke to veldig tykke streker under svaret.

Du trenger en test for å bekrefte at Hakka R2 er bedre enn Pirelli Sottozero på is og snø? Litt vel konspiratorisk spør du meg...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA