Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Cowboystrekk, mandag 26. august 2013, klokken 17:31

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Lurte på om noen her har kjøpt med pirellidekkene på sin model S og evt har dem så jeg kan få vite hva specsa er? Ser enkelte har svært dårlig skåre på rullemotstand (E), mens andre har C som er helt greit. Nokian R2 vurderer jeg nesten som uaktuelt pga elendige egenskaper på vått føre (F) og høy pris. Evt noen som har hørt noe mer om andre dekkalternativer som det var snakk om i Tr.H?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

James

Vinterdekkene er Pirelli Sottozero II 245/45 R 19 102V XL
Disse har C-merking på rullemotstand og C på våtgrep.
Tesla Model S P85+

Cowboystrekk

Takker, da tror jeg at jeg går for de, selv om nokian har noe bedre rullemotstand, vått underlag og mye regn har vi tidvis på senhøst og tidlig vår her i trønderlag, selv av og til om vinteren. Er det runfalt? Håper virkelig ikke det ift reperasjoner.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

James

De er heldigvis ikke runflat :)
Tror Pirelli fungerer mye bedre på bilen enn alt for myke Nokian. Greit å kunne stoppe 2.1 tonn bil på våt asfalt.
Tesla Model S P85+

Havebigfun

Det er mange av oss som kjørte Pirellidekkene på vår første prøvetur i vinter- tilsammen under svært varierende vei/værforhold - det var ikke mange som klaget :)

Dr.Ling

Jeg har lagt merke til at best-i-test-generasjonen ønsker seg Nokian Hakkap., og at det må være siste versjon for at det skal duge. :) Jeg kjører vanligvis ikke på frosne innsjøer i minus 30 grader... har inntrykk av at de fleste vinterdekktester skjer under slike forhold.

Om det var Pirellidekkene som var på under prøvekjøring i mars, vil jeg helst ikke ha noe mykere dekk enn det. På sørpeføre føltes det som rumpa bevegde seg en god del uten at jeg bad den om det. Kan jo være pirrende, men med ei så stor ræv ble det bare ekkelt ;)

Nokian Hakkap. er også dyre, og fra det lille jeg har sjekket på www.dekkonline.com virker det som det er andre dekk fra andre kjente merker som er gode alternativer. Ikke så bra som Nokian på snø og is, men bedre enn Pirellidekkene jevnt over, og til en mye penere pris enn hva Tesla prøver seg på.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Celter

Jeg har merket meg at Pirellidekkene ikke lenger omtales som "italienske akebrett". Selv var jeg veldig i tvil, men da jeg stort sett kjører E6 sydover, samt i Oslo, tror jeg at jeg også satser på Pirelli første vinteren. Jeg er ikke avhengig av bil i uken og de verste dagene i vinter kan jeg la bilen stå.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

HABEL

Sitat fra: Celter på mandag 19. august 2013, klokken 18:00
Jeg har merket meg at Pirellidekkene ikke lenger omtales som "italienske akebrett". Selv var jeg veldig i tvil, men da jeg stort sett kjører E6 sydover, samt i Oslo, tror jeg at jeg også satser på Pirelli første vinteren. Jeg er ikke avhengig av bil i uken og de verste dagene i vinter kan jeg la bilen stå.

+1!

PS: Fin farge du har valgt!  8)
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

mortyeriksen

Hei!

Jeg sendte en mail til Stein Inge Stølen i Autofil i sommer. Han kjørte jo bilen til Geilo på disse dekkene, så det hadde vært bra en med uttalelse fra han. Jeg har foreløpig ikke fått noe svar :)

Morten
Tesla Model S (#2923), Levert 20. nov, S85, rød med sort skinn, 19", pano, ekstra seter, tech, parksensor, luft, lys, lyd, pakkehylle

mortyeriksen

Jeg prøvde også å finne noen erfaringer fra Canada uten hell. Her har de vel minst like mye snø som her. Tipper de hadde sagt ifra hvis dekkene ikke holdt mål.
Tesla Model S (#2923), Levert 20. nov, S85, rød med sort skinn, 19", pano, ekstra seter, tech, parksensor, luft, lys, lyd, pakkehylle

Muffinman

Jeg tenker å kjøpe Pirelli-pakken og teste disse. For differansen opp mot Hakka R2 (kr. 8400) får jeg jo nesten råd til å kjøpe et sett nordiske piggfri av god kvalitet i tillegg - om ikke nødvendigvis R2. Blir det for ille vrenger jeg av Pirelliene og setter på slike. Så kan de fire dekkene jeg fikk "gratis" benyttes senere som et bedre alternativ til utslitte nordiske dekk når vinteren går mot slutten samt når høsten på nytt er over oss. Med andre ord, om det klaffer, bruke dem til å utsette kjøp av nye vinterdekk fra senvinter til senhøst/tidligvinter. Jeg kjører svært mye, så dette vil nok monne.

Øyvind.h

Sitat fra: mortyeriksen på mandag 19. august 2013, klokken 18:28
Jeg prøvde også å finne noen erfaringer fra Canada uten hell. Her har de vel minst like mye snø som her. Tipper de hadde sagt ifra hvis dekkene ikke holdt mål.
Canadiere har sagt ifra på TMC :) Tom. med videodemo av fremkommelighet på snø for pirelli kontra et skikkelige vinterdekk. Stor forskjell, men det skal sies at forholdene ikke var 100% identiske i videoen. Men erfaringene kan man absolutt finne fra folk som har kjørt mye på snø med TMS.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

#12
Sitat fra: mortyeriksen på mandag 19. august 2013, klokken 18:28
Jeg prøvde også å finne noen erfaringer fra Canada uten hell. Her har de vel minst like mye snø som her. Tipper de hadde sagt ifra hvis dekkene ikke holdt mål.

Du kan f.eks starte å lese fra:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences/page84

Pirelli dekkene har ikke imponert særlig mye i Canada. Flere har byttet til Hakka R og er mye mer fornøyd.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

valvolainen

Det høres riktig ut i forhold til hva slags dekktyper de to dekkene er.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

19quiz76


Sitat fra: mortyeriksen på mandag 19. august 2013, klokken 18:28
Jeg prøvde også å finne noen erfaringer fra Canada uten hell. Her har de vel minst like mye snø som her. Tipper de hadde sagt ifra hvis dekkene ikke holdt mål.
Hvis man orker å pløye gjennom alle sidene i denne tråden, finner man en del murring fra kanadierne om Pirelliene her:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA